Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solfÃ¥ngare och värmepump !!! dumt ??  (läst 11066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad akejansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • villa ecoair 105 Sommarhus ecoheat 105 sjö
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #15 skrivet: 09 mars 2007, 21:36:37 »
Dumt eller inte  är väl mest en filosofisk frÃ¥ga. Naturlagarna gäller emellertid alltid.

Om man först installerar en värmepump och sedan räknar på vad man kan tjäna på att komplettera med solpaneler minskar besparingen med värmefaktorn på värmepumpen. Den producerar ju värme till en fjärdedel av kostnaden. Det var ju det som var själva finessen. Pay off tiden för solfångarna förlängs med samma faktor. Med dagens priser kan inte en solfångare räknas hem tillsammans med en värmepump.

Pumparna har ju nu också mjukstartsfunktion numera varför antalet start och stopp inte torde spela så stor roll för livslängden. Om en pump som reservdel kostar kanske 15000 kr i utbyte håller 10 eller elva år kan inte betala av solfångaren.

En värmepumps cop ökar när temp på värmebäraren ökar på sommaren. Detta minskar ytterligare incitamenten att komplettera med solpaneler.

Slutsatsen blir att man inte kan räkna hem solpaneler om man redan har värmepump. Anledningen till att man ändå vill ha solpaneler är att det känns så infernaliskt tillfredställande att ta tillvara graiseergin och duscha gratis.

Har man ingen värmepump är  läget helt annorlunda. DÃ¥ kan man säkert räkna hem solpanelerna.


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #16 skrivet: 09 mars 2007, 21:55:09 »
Ja vad svarar man på sånt här..., idiot, snille, karln har noll koll, fuck off eller nå´t...., suck för mig känns det mest som att börja från början igen..., jag går å lägger mig..., hoppas på ett nytt århundrande.

mvh... inte ens det..

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #17 skrivet: 10 mars 2007, 08:59:52 »
 Ja och hur gick det med bilen ,
var det ingen som kunde räkna ut pay off tiden på en ny bil??
och hur smart är det med värmepump då priset kommer att nå oanade höjder.
Detta med värmepumpar är troligtvis en fluga som de i framtiden kommer att skratta åt ;D
Solenergi däremot den har en ljus  *roflmao*framtid.
Eller??
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #18 skrivet: 10 mars 2007, 09:35:33 »
Visst jag får en pay off tid på ca 15 år på mina fångare och dagens elpris men med en fördubling av elpriset så sjunker ju pay off tiden med mosvarande. Och det är nog inte helt möjligt. Och en pay off på 15 år för fångarna är ju inte helt dåligt.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #19 skrivet: 10 mars 2007, 10:04:01 »
Vilket tjat om pay off tid.
Den som har mest prylar när man dör vinner ju i alla fall!!

Funderar på att satsa pengar i ett vindkraftverk också.
Finns en hel del där man kan köpa andelar och sedan få den el "andelen levererar" avdragen på elräkningen (pay off tid 8-10år).
Krukset är att man blir tvungen att betala överförings avgiften som idag är typ hälften av priset.
Och sedan ser ju inte grannarna att man har en "pryl" till heller, men man kanske kan sätta upp en skylt och även trycka upp dekaler och ha pÃ¥ bilarna ;D   Jag Har Värmepump SolfÃ¥ngare och Vindkraft
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #20 skrivet: 11 mars 2007, 15:38:22 »
Bästa är dom här trÃ¥derna kring VP/Sol, bringer upp alla sortens känslor som folk kanske inte ens visste om dom hade  ;D

Pay-off tid eller inte, det gÃ¥r nog inte att neka att miljön mÃ¥r bra av solvärme, tror jag skulle sova bättre om jag bara hade rÃ¥d  :'(
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad akejansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • villa ecoair 105 Sommarhus ecoheat 105 sjö
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2007, 12:31:19 »
När argumenten inte räcker tar knytnävarna (förlåt svordomarna) vid. Frågan gällde om det är ekonomiskt vettigt. Svaret är med dagens priser NEJ. Skälen finns givetvis men måste sökas på ett annat plan.


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #22 skrivet: 12 mars 2007, 13:09:10 »
Vad är inte lönsamt? Att sätta upp en solfÃ¥ngar-anläggning för ca 15000 sek? Mer kostar det inte för att fÃ¥ vv en stor del av Ã¥ret, Ã¥ "gratis" tillverkning av vv mÃ¥sta väl alltid vara lönsamt.... Om inte rören rasar ner som mina gjorde förstÃ¥s  ;D

mvh humlan.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2007, 13:36:42 »
Kastar ur mig frågan om det är vettigt att ha solfångare om man har bergvärme.

Slutsatsen blir att man inte kan räkna hem solpaneler om man redan har värmepump. Anledningen till att man ändå vill ha solpaneler är att det känns så infernaliskt tillfredställande att ta tillvara graiseergin och duscha gratis.

Har man ingen värmepump är  läget helt annorlunda. DÃ¥ kan man säkert räkna hem solpanelerna.

Ja vad svarar man på sånt här..., idiot, snille, karln har noll koll, fuck off eller nå´t...., suck för mig känns det mest som att börja från början igen..., jag går å lägger mig..., hoppas på ett nytt århundrande.

mvh... inte ens det..
Vad är inte lönsamt? Att sätta upp en solfÃ¥ngar-anläggning för ca 15000 sek? Mer kostar det inte för att fÃ¥ vv en stor del av Ã¥ret, Ã¥ "gratis" tillverkning av vv mÃ¥sta väl alltid vara lönsamt.... Om inte rören rasar ner som mina gjorde förstÃ¥s  ;D
Man inte kan räkna hem solpaneler om man redan har värmepump.
Värför inte?
20.000 för solpanelerna.
20.000 för monterningen.

40.000 investerad.

Tappvarmvattenförbrukning? 5000 kWh (2v+2 barn)

Det ger 8 år på att gå i noll med pris 1 kr/kWh.
Men man har ju sin värmepump. Den kan alternativt producera det samma tappvarmvattnet för bara 1600 kWh.

40.000 / 1.600 = 25 år innan man är i noll.

Det kan se ut som om akejansson har rätt.
 

Brine in? Min brine_in är 6 grader på det kallaste.
Inget vits i att kyla den ner med några solfångare inte.

Om jag hade fått hela anläggningen för 15.000, vill det fortfarande inta vara lönsamt.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2007, 13:54:04 »
Ja det går att räkna lite/mycket olika på det här. Men låt säga att elpriset forsätter upp i samma takt, då kommer det säkert att ligga på 3-4 sek/kWh om 25 år, minst. En sån ökning gör varken till eller från på en solfångaranläggning, men för driften av VP:n så blir kostnadökningen 2-3 ggr. Att många av oss fixer anläggningen till 20,000 sek, å under det åxå, så blir prisbilden nåt helt annat. Men det är klart, det går att bygga anläggningar för hur mycket som helst, eller börja i mindre skala. Den valfriheten finns alltid med solfångare, å bara en sån sak, tycker jag gör det ekonomiskt lönsamt. Rören är ju numera så billiga, att de flesta kan utöka efterhand, utan att det gräver stora hål i plånboken. Fast vem vet, det påstås ju åxå att råelpriset kommer att vara 20 öre/kWh år 2010... Då kanske det är dags att fundera på att inst billig direktverkande el igen.

mvh humlan.


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2007, 15:48:05 »
Brine in 6 ºC på kallaste dagen med ett 160 m hål det låter som om du antingen har fel på givaren eller så har du borrat i en fjärrvärmeledning.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2007, 15:58:44 »
Med Ã¥rsmedeltemp +7,2 och mÃ¥nadsmedel för februari -0,9 ( i Ã¥r ) blir mitt hÃ¥l tokvärmt.  :)
Snart blir det bara +5 på brine in. April/Maj är dom kallaste. December ger +8.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #27 skrivet: 12 mars 2007, 16:49:29 »
Räkna hit eller dit!
Här hemma gäller det att investera pengarna fort innan tanten får tag i dom.
Och att investera i solfångare ger alla fall lägre månads kostnad, om tanten >:D får tag i kulorna då blir de investerade på IKEA prylar vilket resulterar i att man till slut blir tvungen att bygga ut huset också, och hur billigt blir inte de!!

Nä som sagt var lite vindkraft på det här,
så kanske man slipper bokhyllan Bertil eller fler små röda mattor. :D
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #28 skrivet: 12 mars 2007, 16:59:26 »
Räkna hit eller dit!
Här hemma gäller det att investera pengarna fort innan tanten får tag i dom.
Och att investera i solfångare ger alla fall lägre månads kostnad, om tanten >:D får tag i kulorna då blir de investerade på IKEA prylar vilket resulterar i att man till slut blir tvungen att bygga ut huset också, och hur billigt blir inte de!!

Nä som sagt var lite vindkraft på det här,
så kanske man slipper bokhyllan Bertil eller fler små röda mattor. :D


Alldeles rätt tänkt.., som mig alltsÃ¥  ;D ;) Ã… "kulorna/kulpÃ¥sen" ska Du vara rädd om, Ã¥ inte försöka sälja den hos IKEA... ^-^

mvh LyxMaken.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #29 skrivet: 12 mars 2007, 18:07:09 »
Funderar på att satsa pengar i ett vindkraftverk också.
Finns en hel del där man kan köpa andelar och sedan få den el "andelen levererar" avdragen på elräkningen (pay off tid 8-10år).
Du kann ju fÃ¥ egen  ;)
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index.asp?DocumentID=138&CatID=2&gclid=COCJ6Mbc74oCFRhYXgodYCIXlg
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!