Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba Daiseikai 9.5 problem med börvärdet  (läst 1315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Har nyligen ovan nämnd maskin installerad men har problem med att den blåser kall / ljummen luft även om man ställer börvärdet / temperaturen på den 5 grader över luftens temperatur strax intill maskinen.

EX: Jag har den stående på fläktläge 1, 100% power och 26 grader ändå blåser den ut luft som är runt 26 grader. Och mäter jag temperaturen strax intill maskinen där den sitter så är den 22 grader.

Det resulterar i att temperaturen längre bort i rummet sjunker ner till 17 grader.
Borde inte pumpen blåsa ut varmare luft när den är inställd på 26 grader och är 22 grader runtom maskinen?

Pumpar jag haft innan med samma förhållanden och börvärde blåste ut luft som var runt 40 grader.

Hur läser Toshiba Daiseikai av temperaturen i omgivningen? Verkar inte som om det är köldmedialäcka för ställer man den på max temp och högt fläktläge så kommer den upp i 50 grader.
Kanske nån mjukvaruuppdatering som behövs?

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Daiseikai 9.5 problem med börvärdet
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2022, 10:20:12 »
Verkar som om utblåstempen är kraftigt strypt om man kör fläktläge 1. Sätter jag fläkten i läge 2 så ökar utblåstempen kraftigt även om jag har samma börvärde.

Tillägg; innerdelen stannar lite väl ofta. Tror inte det är för avfrostning för den stannar i ungefär 2 minuter. Det pyser och fräser under den tiden sen går den igång igen.

Vaf kan det vara, för inte avfrostar den i bara 2 minuter?
« Senast ändrad: 07 mars 2022, 06:47:47 av Grönbete »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
om det blir för varmt under skalet i innedelen så drar den ju självklart ner på värmen, motsatsen är att för att få den bästa verkningsgraden är att köra på max fläkt.
varje gång den stannar kompressorn vid dessa tillfällen så kan du höra ett ljud.
MAO helt normalt och prova köra fläkten snabbare tex på auto så märker du skillnaden!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba Daiseikai 9.5 problem med börvärdet
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2022, 17:09:16 »
Toshibas ingenjörer har nog inte tänkt att "man" vill köra den på fläktläge 1 med hög uteffekt, de kan ju t.ex. ha begränsat kompressorfrekvensen för att COP inte skall bli för dålig?
Skulle nästan tro att det fungerar bäst om du kör på auto.

Personligen skulle jag gärna se att man som ägare kunde styra över fläkthastighet och effekt själv - helt baserat på börvärde och vald fläkthastighet, men de som utvecklar mjukvara verkar tro att de är både smartare än kunderna, och tankeläsare.
Lite trÃ¥kigt, och dessutom vet man ju aldrig detta innan maskinen är pÃ¥ plats och man märker av de olika värmepumparnas olika egenheter. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!