Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)  (läst 8559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad k4ranger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« skrivet: 19 november 2017, 16:06:50 »
Trots att jag har läst de foruminlägg och dokumentation som går att finna kring denna pump så blir jag inte klok. Jag får inte ut värme på golvslingorna.

1. Då pumpen är installerad i källaren och slingorna är på markplan så går det inte att lufta i traditionell bemämning.. Jag måste alltså spola slingorna för att bli av med ev. Luft. Vilket jag gjort, 5ggr, på olika sätt.

2. Jag vet att pumpen fungerar. Den lyser grönt och den låter som den ska. Den är isärplockad, rengjord och kontrollerad. Likaså radiatorkretsen.

3. Tvättställer jag injusteringsventilen så blir det som andra säger; jag får värme på på tillkretsen. Dock inte på returen. Nästan som att bergvärmecirkulationspumpen inte orkar hela vägen.
Men gör jag så får jag ingen shuntfunktion och det är ju det som är meningen.

Så hur ska jag göra..? Någon som kan ha svaret?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #1 skrivet: 19 november 2017, 17:37:10 »
Har du luftat cirkpumpen?
Men för att få bra flöde på primärkretsen kanske du måste strypa flödet på nått annat ställe så att vattnet tvingas fram till din pusher?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad k4ranger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #2 skrivet: 19 november 2017, 19:46:22 »
Ja den är luftad så att säga.. På det viset det går när pumpen är under slingorna. Jag har en plats där jag kan koppla på trädgårdsslangen strax innan sekundärkretsen. På så vis pressas vattnet runt bakvägen i sekundären och upp i avluftningsnippeln på pumpen.

Det märkliga är att det har fungerat utan bekymmer sen vi flyttade in för två år sedan. Tills det att trafon tillika thermodtälldonet dog. Pumpen är installerad 2003 men den och radiatorkretsen är kontrollerad och fungerar.

Innan jag satte igång med en rensning/kontroll så kontrollerade jag hur allt var intställt och ställde sedan tillbaka det lika.

Men jag kan köpa det du säger med att strypa primären innan så det tvingas fram till pushern.

Den är vad jag kan förstå kopplad i ett tvårörssystem. Och jag har ett konvektorelement efter så att säga. Den får flöde som den ska. Jag har även testat att stänga av det för att se om flödet tvingas ned i pushern utan lyckat resultat.

Förslag var strypning på övriga primär kan ske? (Har överseende med att det ser olika ut osv) En vanlig strypning så att säga kan ske var på primären?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #3 skrivet: 19 november 2017, 19:54:15 »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad k4ranger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #4 skrivet: 19 november 2017, 22:33:28 »
Mmm.. Jag har varit och kikat i ditt inlägg tidigare. Jag antar att det har kommit till det nu? Dock ska jag nog försöka byta ut den ev. trasiga delen som stänger till då jag har trägolv.

Det finns ingen annan förklaring än att det är just det som är felet. Eftersom jag inte får in värmen alls från huvudprimärkretsen. Eller jo; Det får jag. Om jag tvärställer injusteringsventilen. Men då pressas det lixom inte igenom så sekundären förblir kall. Samma resultat om jag stänger av shunten och låter cirkulationspumpen fr. primärsidan sköta jobbet.

Ska nog prova med att ta bort den helt imorgon och se om jag får igenom värmen.. Får jag det så får uteslutningsmetoden säga att det blir att köpa en ny reglerdel.

Ã…terkommer.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #5 skrivet: 20 november 2017, 13:19:31 »
Nja, har du provat att ställa nr 9 lite mindre än tvärs?  Vad är det för temperaturer pÃ¥ fram o returer pÃ¥ primär och sekundär kretsarna när värmepumpen gÃ¥tt typ 10 minuter med inställningen helt tvärs respektive  lite c:a 10° mindre än tvärs?

Så här skrev Uppnor om 9:an
Hej!
Det är en blandningsventil kan man säga.
Du kan ställa den nästan tvärs, dock inte helt tvärs.
Då kommer du att tvinga igenom mer vatten och det har hjälpt ibland på sina ställen också.
Mvh
XXXXXX
« Senast ändrad: 20 november 2017, 15:56:57 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad k4ranger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #6 skrivet: 20 november 2017, 17:17:18 »
Det har jag provat. Körde så en natt utan resultat.

Var dock hem på lunchen idag och kände efter. Då kunde jag klart och tydligt känna värme på primär och sekundär. Dock hade Larm TS löst ut på min gamla Thermia Villa Classic. Troligtvis för att jag fick en massa luft i systemet efter en hel dels pillande med det ena och det andra. Ska lufta allt en gång till när jag kommer hem ikväll och se om det inte fungerar sen.

Kollade upp rsk numret själv och hittar inget i rskdatabasen på 812 22 01 (som känselkroppen har). Inte heller kunde en rörmokarfirma eller Ahlsell hitta den som reservdel. Efter ett telefonsamtal till Uponor får jag det bekräftat. Den delen finns inte att få tag på som reserv.

Ok. En ny pump eller att köra utan känselkropp? Då min framledningstemp på huvudprimären inte är högre än 55 grader och de nya pumparna stryper vid 55grader ser jag det som lugnt att köra utan känselkropp.

Tankar? Förslag?

Utloggad Värmeinjusterare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #7 skrivet: 20 november 2017, 18:26:14 »
En fundering du säger att du har plockat isär pumpen, ibland kan kan den låta och men vara sönder inuti. Jag hade tagit isär den och provat att den går utan att sätta i den i pushen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #8 skrivet: 20 november 2017, 19:23:27 »
I våras väsnades min CP i pushen så mycket att jag stängde av den. Värme cirkulerade ändå i golvslingorna. I höstas tog jag tag i det problemet.
Jag tog bort motordelen till pushen och gjorde ren den, ett jäkla jobb mycket svart (som sot) satt fast, fick lov att använda stålull, provade att den snurrade runt impellern, lite trixigt att balansera den så att magneten fick tag i den, men den funkade i vertikalt läge. Monterade tillbaka enligt instruktionen och jag tror den snurrar nu, den är tystare än den någonsin varit men när jag sätter en mejsel mot motorn och lyssnar på skaftet så surrar det. Eller kan det vara så att jag hör VPns CP? Den sitter 15 meter från pushen....
Bilder från rengörningen och nuvarande läge på skruv 9 i instruktionen bifogas
Obs det lilla luftningshålet i överkant på pumphuset på bild 8406. Det saknas på tidigare modeller, vilket gjorde det svårt att lufta pumphuset.
Jag mätte primär och sekundär temparna just nu till
Primär: 38,5-29,2  :dt:9,3°K
Sekundär:36,6-29,1  :dt:7,5°K
Tempförlusten pÃ¥ 38,5-36,6=1,9°K beror nog mest pÃ¥ att pumphuset kyler ner sÃ¥ mycket, en liten skvätt retur frÃ¥n sekunden kan ju förstÃ¥s slinka med in i  inloppet oxÃ¥..
« Senast ändrad: 20 november 2017, 20:05:31 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Värmeinjusterare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #9 skrivet: 20 november 2017, 19:42:05 »
hör du motorljud även när pushen är avstängd?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #10 skrivet: 20 november 2017, 19:53:02 »
Smart frÃ¥ga! borde ha tänkt sÃ¥ lÃ¥ngt själv,  >:(
Stänger jag push-CP så hörs fortfarande ett svagt surr..slutsats den funkar inte..
Det borde betyda att ingen shuntning kan ske.
Trots det stora deltat på 7,5grader i slangen så är skillnaden på golvytan bara 1grad mellan tilloppssida och retursida i rummet.
Jag kan alltså lika gärna stänga av push-CP.......och spara 25W.
« Senast ändrad: 20 november 2017, 20:01:29 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Värmeinjusterare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #11 skrivet: 20 november 2017, 20:24:59 »
Det låter som du behöver en ny pump. deltaT borde ligga runt 5°C för att den skall fungera bra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #12 skrivet: 20 november 2017, 20:43:09 »
Jo så är det om det ska funka som det ska. Men rumstemp är OK och högsta golvvärmen (24 °C) i duschen så jag står ut med att pushen är paj.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad k4ranger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #13 skrivet: 21 november 2017, 00:13:56 »
Jag har nu återställt efter Larm TS på Bergvärmepumpen. Luftat alla element. Bergvärmepumpen går som den ska.

Push 12an har fått sig en till avluftning genom att pressa vatten bakvägen i sekundären upp genom avluftningshålet. Det tar sin tid när det är ca 30 liter vatten som ska bytas ut. Eftersom detta är det enda sättet jag kan "avlufta" när pumpen sitter under golvslingorna. Efter detta släppte jag på trycket i pumpen (igen) genom att öppna avluftningshålet. (Efter ett tag). Jag tror att när jag gör på detta viset så får jag ut all luft ur pumpen. Jag har funderat några ggr på att borra ett hål i 30 grader då jag har den äldre modellen men då inget tyder på luft i systemet efter mina åtgärder låter jag det vara sålänge.

Ja. Pumpen har varit isärtagen men då det snurrade fint, (snurrar fortfarande fint OCH tyst) trots en del avlagringar valde jag att inte rengöra eftersom det skulle krävas just stålull. Stålull lämnar små repor vilket jag tror är bara ett sätt att förlänga lidandet. Ett år senare sitter det lika mkt om inte mer avlagringar..?

Efter att jag avlägsnat känselkroppen får jag ut värmen på golvslingorna. Jag har inget sätt att mäta värmen mer än med mina händer och fötterna då :) Men det fungerar.

Då en ny pump släpper fram 55 grader och min huvudprimär ligger på 55 grader låter jag det vara för nu. Värt att känna till är att min rörmokarfirma sa att; tar man bort temperaturregleringen kan ev. trägolv och slingor ta stryk. Detta då om det tempen på primären överstiger 55 grader.

Det får kanske bli en ny pump/shuntgrp i budgeten nått år framåt i tiden.

EDIT: Trots en dags sökande via rörmokarfirma, ahlsell och internet/google så finns inte känselkroppen med rsk-nummer 812 22 01 att få tag på som reservdel.
« Senast ändrad: 21 november 2017, 00:18:29 av k4ranger »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Wirsbo UP15-14B (Push 12?)
« Svar #14 skrivet: 21 november 2017, 07:04:44 »
Har du trägolv?
I så fall kanske du bör fundera på en ny shuntgrupp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!