Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: flm till 1245  (läst 4167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
flm till 1245
« skrivet: 19 februari 2011, 18:41:21 »
Är det nån som har en flm kopplad till en 1245a som har nån koll på hur mycket den höjer tempen på brine och om den funkar bra i övrigt. Hur mycket låter fläkten funderar på om jag skulle behöva bättra på vent framförallt när det är varmt ute nu med -20 funkar självdraget bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad J.B

  • Mr Wiseguy
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: flm till 1245
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2011, 08:42:00 »
Hallo .
Har en FLM till en 1245 inkopplad , har tyvär ingen inf om och hur mycket den kan höja brine med , största anledningen att den vart monterad var för ventelation , lät liiiiite mycket så jag sänkte hastigheten något steg via byglarna så nu går den med bra ljudnivå .
Funkar för mig bra vad jag kan tycka än sålänge
Nibe 1245 -Comp 8kW -2010 .
+ FLM 30
Borrhål 180 m
Hus 110 m2 , Torpargrund Bygg år -1997 , vattenburen element .

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: flm till 1245
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2011, 12:55:21 »
Som det har sagt flera gånger förut så är FLM en investering med negativ återbäring om man inte har ett underdimensionerat borrhål.
Skaffa en vanlig fläkt istället för ventilationen.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: flm till 1245
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2011, 16:22:50 »
Som det har sagt flera gånger förut så är FLM en investering med negativ återbäring om man inte har ett underdimensionerat borrhål.
Skaffa en vanlig fläkt istället för ventilationen.

Menar du att den drar mer än den ger eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad couchbob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: flm till 1245
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2011, 16:26:25 »
Har också 1245 dockad med FLM, jag kör min på 50% dagtid och 40% hastighet nattetid, styrs via värmepumpens meny ( inga byglar här inte ) , har nyss installerat så jag har inte justerat trimmen, ska skilja 3 grader på brine in/ut ur FLM:en, men hur mycket det ger i slutändan in i pumpen vet jag inte. Vi hade också behov av ventilation så då var det smidigt att köra med FLM:en...
Låter inte särskilt mycket om man håller sig under 50% hastighet på fläkten..

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: flm till 1245
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2011, 23:02:55 »
Som det har sagt flera gånger förut så är FLM en investering med negativ återbäring om man inte har ett underdimensionerat borrhål.
Skaffa en vanlig fläkt istället för ventilationen.

Menar du att den drar mer än den ger eller ?
Framförallt sÃ¥ är det omöjligt att räkna hem den merkostnaden genom ökad effekivitet pÃ¥ pumpen eftersom det är sÃ¥ marginellt. Du fÃ¥r bra mycket bättre effektivitet om du lägger samma summa pÃ¥ att borra djupare. Miljötänk i all ära...  :D
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: flm till 1245
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2011, 08:47:55 »
Som det har sagt flera gånger förut så är FLM en investering med negativ återbäring om man inte har ett underdimensionerat borrhål.
Skaffa en vanlig fläkt istället för ventilationen.

Menar du att den drar mer än den ger eller ?
Framförallt sÃ¥ är det omöjligt att räkna hem den merkostnaden genom ökad effekivitet pÃ¥ pumpen eftersom det är sÃ¥ marginellt. Du fÃ¥r bra mycket bättre effektivitet om du lägger samma summa pÃ¥ att borra djupare. Miljötänk i all ära...  :D

Skulle höja brine tempen 1.5 till 2.5 grader enligt nibe beroende på vent flöde. Hur mycket extra får man borra för den höjningen Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: flm till 1245
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2011, 16:32:43 »
Jag har fick min 1245-a med FLM installerad 25 maj.
Hade en Fighter 310 tidigare och har ökat ventilationsflödet till ca 400 kbm/tim (70 %)

Temperaturen på brinen in till FLM-n är nu 9,4 grader direkt efter att VP-n gått i ca 20 min.
Vid driftsättningen för 32 dagar sedan var motsvarande värde 6,3 grader.
Inbillar mig i alla fall att investeringen av FLM kan vara lönsam om den nu
tillförda värmen i borrhålet kan tillgodogöras nästkommande vinter.
Kommer att noga följa temeperaturutvecklingen..

Är i varje fall nöjd med FLM-n som ventilationsfläkt.

//B-O

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: flm till 1245
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2012, 21:57:44 »
Just nu så plockar FLM ca 15 grader på frånluften och tillför nästan en grad på kalla sidan.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: flm till 1245
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2012, 07:05:37 »
Jag tror inte att man kan tillgodogöra sig någon tillförd värme i borrhålet från en säsong till en annan. Vattenflöden i sprickor i berget för definitivt bort all sådan tillförd värme. Den ekonomiska vinst som man kan göra med en flm är nog enbart det att värmepumpen har litet bättre COP-värde när brinetemperaturen höjs någon grad.
Är det inte både enklare och billigare att ha en vanlig värmeväxlare mellan från och tilluft om man vill tillgodogöra sig frånluftens värmeinnehåll?
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: flm till 1245
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2012, 17:59:25 »
Om man ska ha en växlare måste man ha rör dragna både för från och till luft det har man normalt inte om man har en flm då har man endast rör för frånluft och till luften kommer genom ventiler i ytterväggarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: flm till 1245
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2012, 21:42:23 »
I mitt fall med jordvärme så adderar faktiskt FLM i grad in från marken mot när kan kör pannnan med avstängd FLM.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!