Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP Thermia TSW 8 som gÃ¥r konstant  (läst 15327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
VP Thermia TSW 8 som går konstant
« skrivet: 22 januari 2014, 15:30:29 »
Min Thermia TSW 8 installerad 2005 går nu i stort sett konstant.
På displayen visas f.n. följande data:
Ute            -3
Rum            20
Framl.         35(38)
Retur          31
varmv.        54
Integral    -760
Brine in       2
Brine ut     -4

Pumpen går och går men tillsatselen går aldrig in.
Huset är 1 1/2 plan med källare 228 kvm med rumstemp 20.
Garage 44 kvm med rumstemp 12.
Huset ligger på Västkusten, borrdjupet är 150 m och 7 m till berg.

Kan tillägga att jag provat att köra i enart "ELDRIFT" så det fungerar.
För övrigt har elen på 8 år bara varit inkopplad i 118 h!

Något måste vara galet för så har pumpen inte betett sig tidigare.


« Senast ändrad: 22 januari 2014, 17:07:40 av jehn »

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP går konstant
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2014, 15:35:45 »
Så är det nog ja.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VP går konstant
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2014, 15:38:12 »
Står den i drift Auto?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP går konstant
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2014, 15:40:03 »
Du har lite hög tempdiff på kalla sidan, kolla smutsfiltret på köldbäraren (brine).
Sen är tempdiffen på varma sida lite låg, men detta kanske fixar till sig om köldbärarflödet blir bättre?
Men kolla tempdiffen på varma sidan när KB-filtret är rensat, ska helst vara 7-8 °C, ställ ner farten på VB-cirkpumpen annars.

Utöver detta bör du kontrollera överhettningsskyddet (om den står i Auto), det sitter bakom panelen på ellådan (nere till vänster), tryck in knappen hårt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP går konstant
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2014, 17:02:00 »
Står den i drift Auto?

Ja, den står i drift "AUTO".

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP går konstant
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2014, 17:12:02 »
Du har lite hög tempdiff på kalla sidan, kolla smutsfiltret på köldbäraren (brine).
Sen är tempdiffen på varma sida lite låg, men detta kanske fixar till sig om köldbärarflödet blir bättre?
Men kolla tempdiffen på varma sidan när KB-filtret är rensat, ska helst vara 7-8 °C, ställ ner farten på VB-cirkpumpen annars.

Utöver detta bör du kontrollera överhettningsskyddet (om den står i Auto), det sitter bakom panelen på ellådan (nere till vänster), tryck in knappen hårt.
Brinefiltret är rensat och VB-cirkpumpen går på lägsta hastigheten.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2014, 17:14:45 »
Har du provat att bryta strömmen en stund för att sedan återstarta. Har du gått in i servicemenyn och kollat att det står att tillskottet ska gå in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2014, 17:25:39 »
Hej! Verkar som växelventilen inte stänger mot vvb.Följ röret upp från cirkulationspumpen så kommer du till växelventilen(trångt) och dra i spaken några gånger.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2014, 17:29:10 »
Har du provat att bryta strömmen en stund för att sedan återstarta. Har du gått in i servicemenyn och kollat att det står att tillskottet ska gå in.
Ja, jag har labbat med det mesta under senaste veckan.
Ändrat pumphastigheter, kurvor mm och som sagt kört med enbart el för att kolla hur systemet då beter sig.
Jag har dock passat mig för att göra några ändringar i "SERVICEMENYN".
Kan tillägga att rumstemp 20 uppnås hela tiden då utetemp har varierat mellan -3 och -7.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2014, 17:31:19 »
Hej! Verkar som växelventilen inte stänger mot vvb.Följ röret upp från cirkulationspumpen så kommer du till växelventilen(trångt) och dra i spaken några gånger.
Växelventilen är bytt för 3 dagar sedan men det hjälpte inte.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2014, 17:38:26 »
Vid vilket värde ska tillskottet gå in? Ska det gå in vid låt säga 760 så kommer tillskottet att gå in och "jobba" bort underskottet tills det når det inställda värdet (760) sedan låter datorn pumpen försöka utan tillskott. Orkar inte pumpen sjunker gradminuterna och tillskottet går åter in och jobbar ner till 760 för att sedan slås av. Tillskottet hjälper aldrig till under inställt värde och orkar inte pumpen riktig med kommer du att hela tiden få ett underskott som ligger i närheten av "tillskottsvärdet" (760 i exemplet). Det är inte det som har hänt?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2014, 17:39:48 »
Växelventilen är bytt för 3 dagar sedan men det hjälpte inte.
Okej! Då har ni gjort rent smutsfilter på värmesidan med eller?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2014, 17:44:32 »
Okej! Då har ni gjort rent smutsfilter på värmesidan med eller?
Jajamen, även filtret på värmesidan är rengjort.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2014, 17:47:14 »
Vid vilket värde ska tillskottet gå in? Ska det gå in vid låt säga 760 så kommer tillskottet att gå in och "jobba" bort underskottet tills det når det inställda värdet (760) sedan låter datorn pumpen försöka utan tillskott. Orkar inte pumpen sjunker gradminuterna och tillskottet går åter in och jobbar ner till 760 för att sedan slås av. Tillskottet hjälper aldrig till under inställt värde och orkar inte pumpen riktig med kommer du att hela tiden få ett underskott som ligger i närheten av "tillskottsvärdet" (760 i exemplet). Det är inte det som har hänt?
Det låter lite intressant men jag har för dåliga kunskaper om det du pratar om.
Hur ser man när tillskottet skall gå in?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2014, 17:59:38 »
Jajamen, även filtret på värmesidan är rengjort.
Okej!Då tror jag att du har bara mycket luft kvar i systemet och det är viktigt att man får ut all luft efter man bytt växelventilen.Lyssna om det låter som luft efter den gjort klart varmvattenproduktionen och testa lufta genom att lätta på säkerhetsventilen när den tillverkar varmvatten och spottar den och fräser.Om du tittar på ditt BÖR-värde så ser du att den inte kommer över ÄR-värdet och då faller integralvärdet och det är det som har hänt med (-760).

Hur har du det med vatten i systemet?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!