Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delvis isbildning  (läst 1274 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JonnyZT

  • Gäst
JonnyZT
Delvis isbildning
« skrivet: 01 november 2019, 17:46:40 »
Hej på Er!
Behöver lite råd kring min värmepump. Två frågor:

Det bildas is på en del av den. Ca 25% av ytan nertill är alltid fri från is!
Hör till att den levererar långt ifrån det som specen säger.

Finns ett antal temperaturer att läsa av och en av dem står hela tiden på 60 grader!? Även om pumpen inte är igång! Den kallas för coil temp och när den stiger över 20 grader i samband med avisning så avbryts processen och den går över till att generera värme. Så kompressorn går aldrig igång eftersom den är 60 grader hela tiden.

Trasig givare?
Igensatt kondensor?

Tackar på förhand,
Jonny

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Delvis isbildning
« Svar #1 skrivet: 01 november 2019, 18:53:41 »
Hej på Er!
Behöver lite råd kring min värmepump. Två frågor:

Det bildas is på en del av den. Ca 25% av ytan nertill är alltid fri från is!
Hör till att den levererar långt ifrån det som specen säger.

Finns ett antal temperaturer att läsa av och en av dem står hela tiden på 60 grader!? Även om pumpen inte är igång! Den kallas för coil temp och när den stiger över 20 grader i samband med avisning så avbryts processen och den går över till att generera värme. Så kompressorn går aldrig igång eftersom den är 60 grader hela tiden.

Trasig givare?
Igensatt kondensor?

Tackar på förhand,
Jonny

Om det bildas is på kondensorn som inte täcker hela och effekten har sjunkit tyder det på gasbrist. Misstänker att om du mäter på tjocka röret från pumpens utedel kommer du ha hög temperatur där, och låg på det smala, även om det inte blir speciellt varmt från innedelen. Det beror på att mängden gas som transporterar värme är alldeles för liten. Men jag gissar bara, tror dock det kan vara värt att ta dit nån som kan kolla på den, förslagsvis efter att du kollat filtren inne så att de inte sitter igen helt.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!