Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor Energy Save 9kw V5 isar igen samt effekt  (läst 4590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Hej,

Installerade an ES AWH V5 9kw igÃ¥r... och den gÃ¥r som den skall dvs växlaren startar och värmer, fläkten gÃ¥r etc. Inga felkoder. Dock sÃ¥ isar den igen totalt pÃ¥ baksidan trots att det bara är -2 grader ute. FÃ¥r heller inte upp tempen högre än 35-40gr pÃ¥ vattentempen även om den ställs in pÃ¥ 50gr i styrenheten.  Kanske kan effekten störas av att den isat igen sÃ¥ ...frÃ¥gan är väl i första hand varför den isar igen sÃ¥ kraftigt.
En annan sak är att pumpen verkar dra kraftigt med ström för den slår ut en fas på elnätet, trots att jag stängt av elpatron enligt manual via digitala termostaten . Finns dock en mekanisk termostat som jag inte vet om man kan slå av...

http://www.energysave.se/images/produktblad2016/AWH/ES%20produktblad%20-%20AWH%20V5%209%2011%2013%2020%20kW%20swe%20web.pdf
« Senast ändrad: 13 januari 2017, 08:26:40 av torparnorpan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor Energy Save 9kw V5 isar igen samt effekt
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2017, 11:04:25 »
Hej!
Den levererar inga 9 kW vid -2 °C, effektangivelsen är vid +7 °C ute.
Så min gissning är att effekten inte räcker till för högre temp än 35-40 °C.
Angående isen så kan detta påverka, gissar att den ska avfrosta på förångartemp, går denna att se på displayen?
Det kan också vara nån enklare timer-avfrostning som beror på utetemp, kolla att den visar rätt utetemp?

Sen är det en enfas-maskin, kolla vilka andra förbrukare du har på samma huvudsäkring i proppskåpet.
Du ser det på att säkringarna på samma rad har samma huvudsäkring, kanske sitter tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin på samma rad?
Då kan huvudsäkringen gå, bästa åtgärd är att fördela om så att den hamnar på en rad som inte har nån annan storförbrukare av ström.
En annan enklare åtgärd är att byta till större huvudsäkringar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Frågor Energy Save 9kw V5 isar igen samt effekt
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2017, 11:11:28 »
Hej,

när är pumpen tillverkad? Det var en del av de tidiga versionerna som hade ett programfel i epromen varför dom ibland isade igen totalt. Detta är dock åtgärdat på senare programversioner. Lättast ser du läget om du lyfter på locket till uteenheten på pumpen och öppnar styrboxen, versionen på prommen finns skriven ovanpå chipet. De första hade handskrivna etiketter medan nyare är utskrivna maskinellt.

Kan givetvis vara nån givare som visar fel också eller sitter dåligt, du måste nog felsöka lite mer. Om du kör maskinen på kyla en stund så avfrostar du den, givetvis dock på bekostnad av värme i tanken. Men är definitivt lättare än att avfrosta med vatten.

Har du provat att göra den strömlös och starta upp, programmet har en avfrostning som normalt kommer ganska snabbt efter start om den kör upp från 0. Dock kan det hända att det inte heller funkar om nån av givarna är borta ur spel eller felaktiga. I temperaturer omkring 0 brukarv avfrostningsperioden vara ca 50 minuter till 1h. Du kan ju även välja "klockavfrostningar" från dipswitcharna, kunde kanske hjälpa problemet tillfälligt.

Om du har 3kw motståndet och pumpen kopplade på samma fas blir det ganska mycket belastning (båda är ju enfas grejer), då håller nog inte 16A avsäkring. Du kan vrida den mekaniska termostaten till minsta möjliga och se om det hjälper.

Hur mycket effekt behöver huset ditt i dessa temperaturer? Jag har en 11kW hemma, den ger väl ca 8 kW vid 0 grader uteffekt om den går fullt, normalt ligger den och kör på ca halv effekt, ca 1,8kW in och ca 5kW ut. Laddar tank dock varför pumpen vid 0C går ca 5-6 ggr 1,5h/dygn och vilar resten.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Frågor Energy Save 9kw V5 isar igen samt effekt
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2017, 15:44:09 »
Pumpen levererar som den skall, efter att ha ställt om avfrostningsintervaller (45 min)samt gett den en grundvärme att börja med. Installerade tyvärr på kallt system så värmen den kräver för att avfrosta fanns inte. Eldade upp en grundvärme och sedan har den levererat som den skall även ner på minus 10 grader utomhus :-)
Strömproblemet är ju sÃ¥ klart beroende pÃ¥ fasindelning och det faktum att vi har ju annat i en villa som drar ström. Säkrar upp till 20A samt fördelar om lite i faserna sÃ¥ klarar det där sig galant :-) 

Jag kör den mot tank där jag behöver ca 40 grader för att hålla golvvärmesystemet igång ( golvvärme i betongplatta) . Har även vattenmantlad kökskamin till samma tank/system som jag kan stödelda med om nödvändigt.

All in all är jagnöjd om den fortsätter så här utan tillstötande problem :-)

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Frågor Energy Save 9kw V5 isar igen samt effekt
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2017, 18:24:01 »
Kanske får justera lite och därför frågar jag här, men nu har pumpen gått ett slag och idag mätte jag upp hur det ser ut.
Cirkulationspumpar på steg 1. Blandningsventil för utgående till golvvärme på 4 av 6. (23-42gr)
Utetemp minus 4gr.
Inställt värde vatten  ut frÃ¥n växlare 40gr.
Temperatur i acktank 39-40gr
Temperatur ut i golvvärmesystemet 36.1gr
Retur golvvärme 30.7 gr
Temp ut på radiatorslinga (2st stora) 38.6
Retur radiatorslinga 34.4 gr.
Innetemperatur 23.5 gr( lite för varmt alltså)

I det stora hela helt ok men gÃ¥r sÃ¥klart att tuna in lite till sÃ¥ vad har ni för tips o trix för det 😄

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Frågor Energy Save 9kw V5 isar igen samt effekt
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2017, 12:21:51 »
Så här ser systemet ut. Byggt innan vi köpte huset förutom lvvp på förstås.
Funderar på om jag behöver shuntautomatik istället för blandningsventilen som nu sitter för att få en jämnare fördelning samt spara start/stopp på lvvp? Som det är nu så tar radiatorerna sin värme från samma slinga som golvvärmen vilket gör att jag får blanda ner tempen till golvet om jag skall ha någorlunda värme på raddarna. Skall byta ut befintliga raddar till lågtempmodell så jag kan hålla nere frammatningen något med hyfsat bibehållen värme.
I rummen där jag har raddar har jag nämligen ingen golvvärme....
Tanken är.på.500 liter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!