Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sfinx Solar pump  (läst 372299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #15 skrivet: 13 november 2009, 10:25:03 »
Fast...

1 tum PEX slang är inte så lätt att hantera och böja. Och absolut inte gratis per löpmeter. Dessutom är kopplingar och böjar svindyra.

Vad var det som blev "riktigt billigt" ??

Om man inte bygger med en massa extra kopplingar och böjar. Bara slang + koppling i var ände.

Och 1" slang?? Inte genererar väl denna pump sådana ofantliga kW siffror så 1" är aktuellt.
Kör 28mm Cu på vår vedpanna som ger 35kW ut. Gissar 6kW ryms i mindre...
« Senast ändrad: 13 november 2009, 10:28:01 av stedevil »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #16 skrivet: 13 november 2009, 11:14:41 »
Mjae...

4.5+ kW tar 22mm, 6+ kW tar 28mm anser jag.

Men det beror naturligtvis pÃ¥ längd och antal krökar oxÃ¥. Är det bara rakt, kan man köra mindre dimension. Men dÃ¥ är det ju enklare,  och snyggare att bara köra ett rakt kopparrör.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #17 skrivet: 13 november 2009, 14:29:56 »
diametern beror väl på vilket flöde värmeväxlarn behöver inte på hur många kw vp avger.
Själv kör jag 28mm koppar, men har i bakhuvudet att det skulle räcka med 22mm till niben  10kw
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #18 skrivet: 13 november 2009, 17:17:57 »
Ursäkta mig jag kanske inte beskrev i detalj
kopplat med löd koppling men även klämmisar
och metall rör delar.
Men gör man om hela rör dragningen från gammal vedpanna
som man sedan dockar mot ny acktank och värmepump samt solpaneler
varmvatten kallvatten samt radiator slingorna dras till tank.
så det blev några meter rör samt kopplingar.

Angående sfinx pumpen så har den spunnit igång dagtid och hållit tempen i huset
när den ackumulerade värmen från ved pannan har sinat ett stort plus när man som jag
har ett gammalt trä hus i kalla norrlands inland.
 (senaste veckan har tempen pendlat mellan -5till-10)
MVh
taiga

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #19 skrivet: 13 november 2009, 20:57:03 »
[q
Citera
Om man nu ska vara riktigt billig, varför inte bara koppla in den med PEXslang?
Mer än 50-60C kommer ju aldrig gå genom den slangen (termostaten i tanken ser väl till att den inte går igång om botten på tanken inte är kall nog).

Annars är även jag sugen på att höra hur det går för sfinx pumparna. Priset är ju helt klart frestande.





Nä pumpen kanske inte ger topp grader men koppla till vedpanna eller solpaneler och du kommer lätt upp i100 +hur beter sig plast slang då vid en kokning av en ved panna jag skulle då inte prova

Är också sugen att höra hur det går för Sfinx'arna då priset är frestande.
Nu har det åtminstone varit minusgrader ute så någon värdemätare bör det ju vara ::)




Jodå minus har det varit hos mig i alla fall, pumpen snurrar på bra men är bara lite liten för mitt kråkslott .
Som tur var finns det en större en på väg från sfinxen

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #20 skrivet: 13 november 2009, 22:50:17 »
Nä pumpen kanske inte ger topp grader men koppla till vedpanna eller solpaneler och du kommer lätt upp i100

Vem föreslog att du skulle koppla in solpaneler eller panna till acktanken med plast?  ???

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #21 skrivet: 14 november 2009, 10:15:13 »
Jag har L/V pumpen kopplad mot slinga i tanken som den delar med solfångar kretsen så i mitt fall är det inte aktuellt med plast men enbart till L/V pump som värmekälla borde det funka med pex om man får ihop det med dimensioner osv...

Hur som helst så har vi haft några dygn nu som legat under nollan dygnet runt med c:a 5-7 minus nattetid och runt 2-3 dagtid.Klart att pumpen går oftare och längre nu mot när det låg på + dygnet runt men förbrukning ligger runt 20 Kwh/dygnet nu dom sista dagarna men då värmer jag huset enbart med L/V pumpen samt tappvatten som spetsas ytterst lite med elpatron....Garaget på 50 kvm värmer jag men en luft /luft och den vill ha c:a 15 kwh / dygnet till enbart garaget.

När det låg runt nån plus grad ute så förbrukade L/V:n mellan 13-15 kwh /dygnet.

Avisningen funkar klockrent så jag har kunnat korta ner avisningstiden då den avisar helt på ngr minuter...Huset jag värmer är på 130 kvm men så har jag frusen tjej så det ska vara runt 22 grader inne för att hon ska vara nöjd...

Hittils uppfyller den min förväntningar och man får inte glömma priset + att man utan problem fixar installationen själv och där spar man ett par slantar.Allt handlar väl igentligen om vilka krav man har..

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #22 skrivet: 14 november 2009, 10:48:15 »
Det före slogs pex här i tråden för värme pumpen (eller hur)
Men som i dom allra flesta fall köper du en större mängd av något så får man bättre pris.
Där av valet koppar som går i hela det övriga systemet.
Och har precis som loggan pumpen på sol krets där det sitter solkulvert(rostfritt böjbart rör)
håller med om att installationen var ganska lätt även för ett icke proffs.

samt att jag bara beskrev en fråga om det inte var billigare med pex och böjar
nej inte i mitt fall och skulle tro att dom som jag satsar pÃ¥ ett paket med  acktank
har nån form av biobränsle som toppar den, och då kommer upp i hög temp.

Koppla pex på värmepump ok ,golvvärme ok

info om sfinx pumpen den snurrar på även hos mig ute temp mellan -5till-10
håller en acktank på cirkus 30+ inne temp på 20 i mitt kråkslott
har diskuterat med sfinxen och ska byta upp till den större pumpen.
åter kommer om intresse finns om info då.

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #23 skrivet: 14 november 2009, 11:09:49 »
intresse finns det så håll oss informerade..

Jag har precis höjjt börvärdet till 40 grader och ställt max framlednings tempratur på shunten till 35 grader....Körde innan på ett börvärde på 37 men ibland tappade jag nån grad när pumpen går igång och jag tex eldat ett tag i kaminen och tappat temp i golv osv eftersom rumsgivaren sänker tempen på vatttnet succesivt så får ju pumpen jobba hårdare då och även mot golvslingorna iomed att shunten står i princip helt öppen då men det borde minimeras nu när jag höjjt med 3 grader men sen får man väl se vad som är mest ekonomiskt...

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #24 skrivet: 17 november 2009, 06:56:04 »
Nu är min sfinx inkopplad och det verkar onekligen fungera. Pumpen brummar och det kommer ut varmvatten i ena ändan :)
Pumpen är kopplad till returen från radiatorerna.

Jag inser att precis som vissa på detta forum sade så är min gamla kombipanna av märket ctc171 inte den bästa av acctankar och värmeväxlare.
Just nu är tempgivaren tejpad direkt på röret och inte fastsatt i själva acctanken såsom det föreskrivs, har något här delat på en ctc171 och hittat något bra ställe att montera den?
Mer bilder och frågor kommer.

kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #25 skrivet: 17 november 2009, 21:38:16 »
Hej,

Hur fungerar installationen. Drar man ut vatten utomhus?

Och hur styr man värmen, är det "bara" med ett börvärde som pumpen försöker att leverera?

/N

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #26 skrivet: 18 november 2009, 06:55:19 »

Svaren på frågorna är ja och ja, sfinxen klarar inte flytande kondensering.

Efter att jag påbörjat installation så slängde en polare ut sin gamla oljepanna och gissa vad jag hittade där, jo en värmeväxlare som verkar vara ganska ny och fin.
Så jag funderar på att koppla in den eftersom jag i min nuvarande installation har lite för dåligt flöde för att få ut maxeffekt.
Förrutom ökad verkningsgrad och effekt så är det en poäng att köra någon spritblandning i utomhuskretsen, även om jag inte tror att någons värmepump frusit sönder än.

Så det finns en lösning som är "rätt" och en budgetlösning.
Även om pumpen bara kostar 15.000 så räkna med 5-8.000:- i övrig kringliggande utrustning vilket alltid blir mer än vad du tänkt dig även om du gör all rördragning och elinstallation själv.(elen får du inte koppla eftersom det är en nyinstallation)

kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #27 skrivet: 18 november 2009, 10:04:13 »
Värmen styr du från en display som du monterar inomhus."Huvudmenyn" är otroligt enkelt där du kan ställa maxtempen och även en timer.Sen finns det en undermeny där du kan ändra efter behov tex differans på start och stopp temp osv.Men standard inställningarna är väl att föredra.

Som peptk skrev så drar man vatten utomhus men jag ser det inte heller som någon nackdel ,snarare fördel.Kresten för LV pumpen blir ju en sluten krets med glykol blandning där du enkelt kollar fryspunkten med glykolprovare.Du kör pumpen mot slinga i tanken alt värmeväxlare.Du slipper vakumsugning efter som pumpen kommer fylld med köldmedium och du endast ansluter "vattenbiten".

Elen ansluter du på en märkt plint i LV pumpen enl manualen som även har bilder på installationen.Där ansluter du även circkpumpen till Värmepumps kretsen och displayen.

Monteringen av LV pumpen inkl rördragning till acctank,håltagning i vägg,inkoppling av el,montering av stativ tog mig c:a 6 timmar innan jag kunde starta upp.

Jag luftade kretsen enbart genom skruven på circkpumpen och har ett jämt flöde på 20L/min.

Sista dygnen har legat mellan 2-5+ ute och jag har värmer huset just nu enbart med LV pumpen då jag monterat ut kaminen.c:a 21grader inne och 2 duschar / dygn.Shuntar ut mellan 27-35 grader i golven + vattenburna handtukstorkar som värmekälla i badrummet.Förbrukning sista dygnet 12KWH.

Vore kul och höra vad era förbrukningar ligger på respektive utetemp osv.

Har lite funderingar på något åt det här hållet som man kan köra vid behov endast

http://www.solvarme.com/AR-670.htm

/Loggan
FÃ¥r man ut nÃ¥gon effekt ur en fläkt konvektor  om man endast ger den c:A 30-35 graders framledning?


.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #28 skrivet: 18 november 2009, 23:31:06 »
Ja kan bar hålla med.
Installationen av pumpen är ganska lätt och elen ska som sagt göras av behörig elektriker.
Och det här med vatten på utsidan, om man har den i en separat krets med glykol är det ganska säkert ja om man nu inte bor på nordpolen förstås.

I bilen har man glykol blandning 50% och dom fryser inte så ofta ofta
och inte en vattenkyld snöskoter hellre vad jag vet.

Och visst kommer det till kring kostnader men det beror nog mest på hur det ser ut i det hus
man installera en anläggning, oavsett om det är berg , jord eller luftpump även
biobränsle anläggningar .

Själv hade jag ingen acktank så det blev från den och till övriga systemet det blev knivigt.
om dragning radiator krets samt slinga till ved panna (också hem pulat av under tecknad)
så i mitt fall så har det kostat skjortan vad jag än har installerat

Har inte lika varmt som hos sfinxerna i egyptien men en god bit på väg

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #29 skrivet: 20 november 2009, 09:43:05 »


Jag luftade kretsen enbart genom skruven på circkpumpen och har ett jämt flöde på 20L/min.



Hej
Har du mätt temphöjningen över pumpen med det flöde? Skulle vara intressant att veta avgiven effekt vid olika utetemperaturer :)
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!