Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F750 Optimeringsguide  (läst 93382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Nibe F750 Optimeringsguide
« skrivet: 13 mars 2018, 19:05:21 »
Nedanstående guide är skriven med följande förutsättningar och baserad på mjukvara 8461R2 från december 2017:

Golvvärme (påverkar bla val av värmekurva)
Skåne (påverkar bla val av värmekurva)

Syftet är att optimera energiförbrukningen utan att komforten ändras märkbart samt att minska slitage i form av onödiga starter.

Förberedelser: Tag ut och skaka/dammsug luftfiltret ordentligt. Lufta pannans 4 (fyra) ventiler och se till att trycket är nånstans mellan 1.0-1.5 Bar. Öppna ALLA termostater till golvslingor och element.

Meny 1: Inomhusklimat
1.9.1.1: Värmekurva  = 5 med förskjutning = 0

Meny 2: Varmvatten
2.2 Komfortläge  = Ekonomi
2.9.1 Periodisk höjning = 21 dagar //  legionellakörning

Meny 4: Värmepump
4.2 Driftläge = auto
4.9.2 Autolägesinställning
        Stopp av värme 15 grader  // Blir det över detta stängs värmen i pannan av.
        Stopp av tillsats 1 grader   // Ingen eltillsats kopplas in över denna temp
        Filtreringstid 5-8 h
4.9.3 Gradmininställning
        Aktuellt värde = visar aktuellt värde
        Start kompressor = -200 till -300
        Startdifferens tillsats = 1000 -1500  // Ge pannan lite extra tid innan eltillskott hjälper till
        Diff mellan tillsatssteg = 100 -150  // Intervall innan eltillsatsen ökas med ytterligare 0,5 kW

Meny 5: Service Nås genom longpress på returpilen i 8 sek
5.1.1 Varmvatteninst  // Ändra det du valde i Meny 2.2
        Starttemp 44
        Stoptemp 50 // Håll 6-7 grader skillnad så minimeras antal starter under den varma årstiden
        Stoptemp periodisk höjning 55  // Högre ger ofta varningar i form av hög kondensortemp
5.1.2 Max framledningstemp = 40     // Skyddar trägolv mot uttorkning

5.1.5 Fläkthastighet frånluft
        Normal 67% // Försök få minst 180 i luftflöde, se nedan Meny 3

5.1.11 Laddpumphastighet
Värme bockad
Varmvatten bockad
Högsta tillåtna 100%

5.1.12 intern eltillsats
Säkringsstorlek = (värdet på huvudsäkring, se elfaktura)

5.1.14
Välj förinställd golvvärme
DUT är lägsta temp som vanligtvis händer på vintern = -15  // Inte den lägsta temp som någonsin hört talas om där du bor...

5.1.99 övriga inställningar
          Mån mellan filterlarm = 1  // Påminner om ett renskakat filter


Meny 3 Info
3.1
    sida 4/16
Hast värmebärarpump 1% (flödet är ev för högt, sänk i så fall cirkulationspumpen bakom luckan på framsidan till I eller II)
Hast värmebärarpump 100% (flödet är ev för lågt, höj i så fall cirkulationspumpen bakom luckan på framsidan till II eller III)
Jämför med värme :dt: är och :dt: bör på samma sida, värdena ändras inom några min efter att pumpen justerats.

    sida 5/16
Värde lufthastighetsgivare (över 180 är mest ekonomiskt och gör det möjligt för pannan att nå de högre frekvenserna där 120 Hz är maxhastighet och ger med 2kW input ca 5 kW värme)

Sådär ja nu var det klart efter 10-15 min ”hårt” jobb  tummenupp Låt nu alla termostater vara fullt öppna i något dygn. Om det blir för varm så sänk värmekurvan i Meny 1 och upprepa tills det blir lagon temp. Vill man ha något lägre temp i tex sovrum så vrid ner någon enstaka termostat men låt så många som möjligt vara fullt öppna.

Synpunkter och ev felaktigheter tas tacksamt emot!

Med vänlig hälsning, Johan



« Senast ändrad: 07 januari 2019, 10:29:20 av Rickard »
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2018, 19:44:03 »
Bra där! Har länge velat ha en F750-guide!  tummenupp

Ett vanligt missförstånd för frånluftsvärmepumpar är att ökad fläkthastighet ger mer kalluft in och sämre effekt/effektivitet; med det felaktiga antagandet, "varför vädra bort värmen?"

Bilderna nedan visar effekt och COP sfa (som funktion av) frånluftsflödet. Mer flöde, ger visserligen mer kallras men, också större besparing (högre COP) och elpatronen  kickar ej in lika tidigt.

Plisségardiner är ett bra sätt att bygga bort problem med oönskat kallras från friskluftsventiler som kan uppstå vid soffgrupper/sängar/matbord m.m
« Senast ändrad: 13 mars 2018, 19:45:35 av kWhalp »

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #2 skrivet: 15 april 2018, 10:52:24 »
Laddpumphastigheten där.. Vad händer om man klickar ur bocken på både varmvatten och värme och sätter värdet till 100% ? Innebär det att pumpen alltid kör pumpen på högsta hastighet?
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

kj_lindfors

  • Gäst
kj_lindfors
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #3 skrivet: 16 april 2018, 14:29:34 »
Någon som har lust att göra en motsvarande guide för F370?

Utloggad Västervik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västervik
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Nibe F370
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2018, 16:43:57 »
Håller med ovan, skulle jättegärna ha motsvarande för 370.
1-plan, 135 kvm, byggt 1990, luftvärme, F370 + Alig 250

Utloggad qsecofr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2018, 13:40:05 »
Trevlig guide, om jag har ett hus i Halland med vattenburna radiatorer vad skiljer sig i inställningarna?
Är det idé att aktivera rumsgivaren istället för utegivaren? Vi tycker ibland att det är väl varmt inne på vinterhalvåret. Det känns som om att ju kallare det är ute ju varmare blir det inne.

tack.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2018, 14:55:27 »
Trevlig guide, om jag har ett hus i Halland med vattenburna radiatorer vad skiljer sig i inställningarna?
Är det idé att aktivera rumsgivaren istället för utegivaren? Vi tycker ibland att det är väl varmt inne på vinterhalvåret. Det känns som om att ju kallare det är ute ju varmare blir det inne.

Utegivaren är det som gäller primärt. Bättre att du trimmar in en så optimal kurva och förskjutning som möjligt innan du aktiverar innegivaren.
Observera att även om du aktiverar innegivaren så är det ändå utegivaren som bestämmer först och främst.
Med tanke på att du bara har radiatorer skulle du säkert kunna låta innegivaren sänka framledningen något när solen står på under vintern, men det förutsätter ändå att kurvan och förskjutningen är optimerad gällande utetemperaturen.
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad qsecofr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #7 skrivet: 04 juni 2018, 15:13:35 »
Utegivaren är det som gäller primärt. Bättre att du trimmar in en så optimal kurva och förskjutning som möjligt innan du aktiverar innegivaren.
Observera att även om du aktiverar innegivaren så är det ändå utegivaren som bestämmer först och främst.
Med tanke på att du bara har radiatorer skulle du säkert kunna låta innegivaren sänka framledningen något när solen står på under vintern, men det förutsätter ändå att kurvan och förskjutningen är optimerad gällande utetemperaturen.

Tack, har för mig att jag har kurva 6 med -1 som standardinställning av husleverantören, fläkten går på 55%.
Om man går över till innegivaren är det en helt annan kurva som skall ha då eller kan man ligga kvar med befintlig?

Tanken var just att få ner temperaturen då solen ligger på och tex när vi eldar i braskaminen.

tack.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #8 skrivet: 05 juni 2018, 09:21:03 »
Trevlig guide, om jag har ett hus i Halland med vattenburna radiatorer vad skiljer sig i inställningarna?
Är det idé att aktivera rumsgivaren istället för utegivaren? Vi tycker ibland att det är väl varmt inne på vinterhalvåret. Det känns som om att ju kallare det är ute ju varmare blir det inne.

tack.

Då har du fel lutning på kurvan, den är för brant, du får ta en flackare kurva, när du fått rätt lutning, så förskjuter du kurvan så du får den temperatur du vill ha inne, den blir då konstant och oberoende av om det är noll grader ute eller minus tjugo.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad qsecofr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2018, 09:23:05 »
Då har du fel lutning på kurvan, den är för brant, du får ta en flackare kurva, när du fått rätt lutning, så förskjuter du kurvan så du får den temperatur du vill ha inne, den blir då konstant och oberoende av om det är noll grader ute eller minus tjugo.

Tack, får laborera lite med kurvorna till hösten.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #10 skrivet: 06 september 2018, 22:26:29 »
Nu har jag följt din guide till min f730, se om det fungerar bra.
Men funderar lite på varmvatteninställningar, när man läser om varmvatten beredare så sägs det väl att de inte skall vara inställda på mindre än 60 grader? Men det kanske är skillnad på en sådanhär anläggning?

Orginal så var den periodiska höjningen inställd på 14 dagar, är det för ofta? Eftersom det står 21 i din guide.
Tackar så mycket för alla tips, har inte så mycket koll på vad de gör, så jag hoppas att de är bra och fungerar även för mig.

Mariahz

  • Gäst
Mariahz
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2018, 11:46:08 »
Hej!
Undrar om detta är en dum fråga. Är inställninhen för start kompressor ett positivt tal eller negativt? Alltså -200 GM eller 200 GM.
För nu när pumpen är igång och har -221 GM kan jag inte justera det till 200 positiva GM.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F750 Optimeringsguide
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2018, 14:09:52 »
Det är negativt. Tänk att kompressorn startar när du ligger minus i genererad värme. (Grader * min)
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!