Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solvärme till vattenburen golvärme  (läst 3804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad albo72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Solvärme till vattenburen golvärme
« skrivet: 15 februari 2021, 15:49:15 »
Hej,
söker efter tips och råd för att se om det skulle gå att använda solvärmen från vacuum Solpanel och värmeslingan som är kopplat till VVB (Effecta comfort sol (Egentligen NIbe)), för att kunna värma vattnet till golvvärmen, som just nu är ett separat system och använder en 6kW elpatron. Notera att VVB har inga extra anslutningar/slingor förutom KV in, VV ut och Sol slinga In och Ut och så klart eget styrsystem med cirkulationspump samt expansionskärl.
Är det möjligt att koppla in en plattvärmeväxlare före VVB där solvärmen ska värma först vatten till golvvärmen och styra flödet/temperaturen med en shuntventil temperatur styrd och efter växlare koppla solvärmen vidare till VVB. Skulle en sÃ¥n enklare lösning vara en enkel och billig alternativ där man kan fÃ¥ gratis värme sÃ¥ länge det finns sol? För och nackdelar? Andra lösningar som skulle funka här? Alla idéer är välkomna. 😊

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2021, 18:50:37 »
Troligen vill golvvärmen ha mycket lägre temperatur än vvb så kanske man kan koppla in golvvärmen på returen från vvb till solfångaren? Annars är nog det bästa att ha en stor tank med flera slingor i, då kan man förvärma vv där och även plocka ut värme till värmesystemet där utan allt för mycket styr och regler. Trist bara att tanken tar plats och kostar pengar.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad albo72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2021, 15:17:35 »
Tack Magnus!
jag tänkte faktiskt att koppla in turen från solpanelen in i värmeväxlaren och ta den energi som behövs och resterande kan skickas in i VVB.
Ja, ackumulator tank skulle vara en annan lösning men det är både extra plats och styrningen som måste fixas till.
Den allra bästa skulle vara en LVVP som kan koppla in solvärmen till inkluderad solslinga in i pumpens innerdel tank men har inte hittat såna LVVP.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2021, 16:27:22 »
Den stora frÃ¥gan är dÃ¥. vad vill du ha GV eller VV , att ta ut bÃ¥da delar samtidigt blir inte bra,  nÃ¥got fÃ¥r stryka pÃ¥ foten.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2021, 11:10:13 »
Rätt tänkt Albo72, en solfångares energi upptagningsförmåga ökar med lägre temperatur på flödet genom den. Med en värmeväxlare på solslingkretsen för golvvärme sänks returtemperaturen på solkretsen vid golvvärmebehov. Men där måste finnas någon form av reglering på golvvärme sidan så det inte går ut solvärme i golvvärmen när inte behovet finns som på sommaren. Solvärmeväxlarens golvvärme flöde bör då sitta på returflödet mot el-patronen där det blir som kallast.
Den energi som du behöver utöver solvärmen kommer att produceras i VVB respektive golvvärme där den behövs, så det är inget som behöver stryka på foten.
Skissa gärna upp en flödes bild och lägg upp så jag se jag inte missuppfattat något.

Energi kan man inte förbruka, bara användas genom att flytta omkring den eller omvandla den.
« Senast ändrad: 27 februari 2021, 16:04:01 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2021, 18:23:04 »
Styrmässigt blir det här inte bra oavsett tycker jag. Kan motivera men känner inte att det är nödvändigt. För det äter upp sig om man kikar lite mer på vad du faktiskt lägger i uppvärmningskostnader. Då är få in luft/vatten som är det viktigaste, det finns lösningar med solslinga. Kika Nibes lösa tankar, SMO 40 och F2120. Då kan du få allt i ett när du ändå håller på. Alternativt ha kvar gamla VVB parallellt. Du har sannolikt 2-vägs solvärme-styrning i SMO. Men dubbelkolla detta.
Ladda en soltank i taget är det bästa, alltid en av dem som är kallast.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad albo72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2021, 16:47:42 »
Tack för förtroende Larsmaja, då känns att det finns hopp.
Jag fick en offert för att serie koppla befintliga VVB med sin solslinga, utan Elpatron i serie med en ny LVVP som skulle ge både GV och VV och på så set man skulle förvärma KV in till den andra tanken som VP är kopplat till. Nackdelen med detta, som jag ser på, är att det blir stående varm vatten i flera timmar innan den kommer till användning genom att ta vatten från den andra tanken samt att den grattis värme från solen används av GV bara när man använder vv också. Det känns att solvärmen kommer att gå fortfande till 90 % till VV och knappt nånting till GV, eller har jag fel?

@HBerggren, tack för dina tips, Nibes lösningar med solslinga känner jag till och skulle inte ha stora problem för att kasta ut en ganska ny (3-4 år) VVB och få in en helt ny LVVP med solslinga, men problemet med Nibe och några andra LVVP är att deras utomhusmodeler körs fortfarande på R410A och inte på den nya R32 köldmediet. Skulle jag investera i ett nytt värmesystem då skulle hellre göra i en som är framtid säker också

Det som skulle kanske funka och vill gärna höra era Ã¥sikter är att kombinera en ny LVVP med en extra buffert tank med bÃ¥de solslinga och värme slinga där ska värmen växlas istället för en vanlig platt värmeväxlare som i bifogad exempel (Kolla och kommentera bara skissen och inte pÃ¥ tilverkaren) 


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2021, 19:04:38 »
Var har du tänkt att värmen i soltanken ska ta vägen om den blir närmare 100 C , och  när tanken är tom pÃ¥ värme  pÃ¥ efternatten behövs mer frÃ¥n VP, ser lite rörigt ut med flödena. Sen har du ritat ett exspansionskärl pÃ¥ VV , det behövs inte.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2021, 21:30:42 »
Så som ritningen är så kan du hämta solvärme från soltanken om styrningen tillåter. Men en innedel med inbyggd tank ska du väl inte ha?

Den tanken du har nu, är den exakt som soltanken på ritningen?

Kämpa på med detta det är gott när det fungerar, att få varma golv i badrummen från solen och kompressorerna står stilla hela sommaren känns väldigt bra. Råheten i garaget värmer jag också bort med solen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad albo72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2021, 15:38:39 »
Det som finns idag är 2 separata system en VVB med solslinga och Vattenburen golvvärme som drivs av en elpatron på 3/6KW som i bifogad bild.
Ritningen som laddades upp tidigare var bara en exempel som jag har hittat på nätet och som jag tror att det skulle funka för att kunna använda solvärme till både golvvärme och varmvatten. Visst, i detta fallet man skulle ersätta befintliga VVB med en LVVP.

Utloggad albo72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2021, 15:39:42 »
och golvvärme

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2021, 22:09:59 »
Hej
Har kört  solvärme 20 Ã¥r. Tror att du ska lÃ¥ta bli  av flera skäl:
1) Som dit styrsystem ser ut idag sÃ¥  kan du bara utnyttja solvärmen för GV när styrvillkoren är uppfyllda för VV. DVs när solpanelerna levererar >50 C för varmvatten om du kopplar in dig pÃ¥ returen ur tanken . DÃ¥ kan du shunta ut lämplig temp för golvet under en stund mitt pÃ¥ dan.

2)Däremot sÃ¥ skulle du om du kunde använda inkoppling pÃ¥  framledningen ha en växelventil och  växla bort VV tanken  för att utnyttja mulna dagar och förmiddag  och eftermiddag med lÃ¥ga temperaturer  temperaturer runt 30 C . SÃ¥ lÃ¥g temp kan du INTE köra genom VV tanken dÃ¥ den blir för kall.  Kombinationen 1+2 är styrtekniskt en mardröm.

3) du får inte ut så mycket energi då då inte kan lagra den över natten eftersom du inte vill utnyttja VV tanken för detta.

Solvärme fungerar bäst Maj- September då man inte behöver särskilt mycket uppvärmning.

Jag har en för stor anläggning där jag funderar pÃ¥ att  använda en  baddam som dumplast dÃ¥ jag har kokning ganska ofta. Den är inte byggd än...
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solvärme till vattenburen golvärme
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2021, 22:21:36 »
Det finns dom som sätter en riktigt lite VVB , ställer in på + 20 - 25 C och liten pump för att få värme på badrumsgolv, kostar inte många kronor att fixa till. Enklare kan det inte vara om det bara badet under ej eldningstid. Lämpligt då att sätta några ventiler att skifta mellan VP och VVB vintertid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!