Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 360P - För mycket Elpatron  (läst 7611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Veyron

  • Gäst
Veyron
360P - För mycket Elpatron
« skrivet: 29 januari 2012, 10:39:59 »
Till er som har lust att svara på mina frågor - jag flyttade in i ett hus med en 360P för några månader sen och har mycket begränsade kunskaper om frånluftsvärmepumpar. Vänligen förklara så att en femåring fattar :-)

Systemet har funkat fint under hösten men på sistone har det blivit för kallt i huset. jag fick hjälp att öka värmekurvan från 5 till 10 för ett par dagar sedan. Detta fungerade utmärkt, dock går el-patronen konstant sedan två dagar tillbaka. Elmätaren visar nu konstant runt 8-9KwH, där den tidigare har visat ca 1,5Kwh (när inte bastu, ugn och tvätt används). Dessutom larmar 360P för låg frånluft.

Det jag vill ha reda pÃ¥ är om den väl höga elförbrukningen är: 1)  temporär fram tills att huset har uppnÃ¥tt korrekt temperatur enligt värmekurva 10 (det har dock gÃ¥tt tvÃ¥ dygn och jag är nöjd med tempemperaturen).  2) om andra inställningar pÃ¥ 360P mÃ¥ste göras. ELLER 3) om min källare mÃ¥ste tilläggsisoleras. SÃ¥ vitt jag kan bedöma hämtas luft endast i vÃ¥r tämligen kalla tvättkällare där det knappast är över 15-16 grader. Överhuvudtaget bor jag i ett dragigt souterränghus i tre vÃ¥ningsplan frÃ¥n 1947 i Göteborg - ute är det dock inte mer än ett par minusgrader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2012, 15:20:26 »
Hej!
En 360 har rätt klen kompressor så den kommer behöva en del eltillskott på vintern.
Höjning från kurva 5 till 10 är rätt mycket, såvida du inte hade typ 10 ºC inne med kurva 5 så har ni troligen tagit till lite mycket. Man ska inte ha högre kurva än vad som behövs.

Men det är inte så bra att frånluften bara håller 15-16 ºC, detta är orsaken till att den larmar "Låg Frånluft", den behöver varmare frånluftstemp än ca 17 ºC. Hur kommer luften till tvättstugan? Se till att luften från bostaden enkelt kan komma in i tvättstugan så det blir lite varmare där. Täta ordentlig runt fönster i tvättstuga och stäng ev tilluft där också, luften ska inte komma utifrån till tvättstuga.

Principen ska vara att luften tas in i sovrum och vardagsrum och skickas ut via badrum/tvättstuga.
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 15:23:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2012, 22:48:56 »
Vad gör en 360P i ett "dragigt souterränghus i tre vÃ¥ningsplan frÃ¥n 1947"?  ???  En flvp ska normalt installeras i välisolerade och mycket täta hus där mekanisk frÃ¥nluftsventilation fungerar pÃ¥ avsett vis frÃ¥n bad/kök/klk osv. MÃ¥ste bli som en elpanna fast med lite bättre ventilation i tvättstugan i detta fall. Skaffa snarast en Nibe LVVP 2026 (t.ex.) i lämplig storlek och docka in pÃ¥ värmereturen (om värmesystemet/radiatorerna fungerar med lÃ¥gtemp värmesystem, annars byt till större/bättre/fler vattenradiatorer ocksÃ¥). 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Veyron

  • Gäst
Veyron
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2012, 17:39:35 »
Tack för era svar, de har varit mycket uppklarande och polletten börjar nu så sakteliga trilla ned beträffande hur det här systemet fungerar.

jag har tex insett att det inte är sÃ¥ smart att ha tvÃ¥ vidöppna ventiler  som kyler ned den del av källaren där frÃ¥nluften hämtas och samtidigt bomma igen in mot resten av bostaden för att islolera kylan därinne :-) Ventilerna är nu igenpluggade och dörrarna mellan tvättstuga och övrig bostad är nu öppna. Hoppsan, lÃ¥g frÃ¥nluftslarm försvann, temperaturen i tvättstugan är normal, strömförbrukningen gick ned...

Under meny 9.1.8 ser jag att elpatronen har varit igång under 6 av de senaste 12 timmarna, vilket är en klar förbättring, men inte tillräckligt bra (måste man ha läst teknisk fysik för att enkelt kunna navigera till meny-9?) Nu är det ordentligt varmt i huset på kurva-9, så jag tänker dra ned den till kurva-7 och ser vad som händer. Det var ingalunda 10 grader på kurva-5 tidigare, snarare 17-18grader. Andra eventuella tips mottas gärna.

Beträffande josth's skepsis till flvp i ett dragigt hus från 1947 överhuvudtaget, förstår jag vad du menar. Inte desto mindre tror jag detta skall kunna fungera bra om jag bara fixar nya tätningslister på vissa fönster och slutar sabotera systemet genom okunskap. Mitt nästa delmål blir att använda ordet "shunt" i en mening och förstå själv vad jag just sa.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2012, 18:14:01 »
Jag har en i mitt hus frÃ¥n -42  :)
Och har bara frÃ¥nluft i källaren  ;D

Det du gjorde med ventilerna var helt rätt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2012, 22:18:00 »
Jag har en i mitt hus frÃ¥n -42  :)
Och har bara frÃ¥nluft i källaren  ;D
Det är ganska stor skillnad på din Fighter 600/640 och TS 360P... 600/640 större kompressor och kopplad upptill resp den bottenkopplade 360P så det är en extra "rörig" bravad att lyckas sätta in 360P i ett hus från -47. Men om det blir ordning på ventilationen till samtliga våningar så visst kan det fungera fast 360P-kompressorn egentligen är alltför liten i ett sånt hus. 13,5kW elpatroner räcker troligen för att hålla värmen i alla fall.
« Senast ändrad: 30 januari 2012, 22:19:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2012, 22:24:35 »
De flesta "äldre" hus brukar vara tilläggsisolerade.

Är det inte det så blir det mycket elpatron.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Veyron

  • Gäst
Veyron
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2012, 00:20:55 »
Allt snack om att 360P är för klen för mitt "gamla" hus är ju lite oroväckande, jag är dock inte övertygad trots att jag är en novis på området. jag baserar detta på att under de fyra månader jag har bott här har jag förbrukat knappt 10.000Kw. Detta kan väl knappast betyda att elpatronen har använts absurt mycket? Det är först sen i julas det har blivit för kallt och då menar jag några grader för kallt (behov för tofflor och tröja framför tv:n). Elpatronen har inte slagit in nämnvärt under denna period. Detta skedde först när jag började mixtra med värmekurvorna för ett par dagar sedan. Förövrigt har jag kanske inte nämnt att jag bor i ett radhus (192m2), varvid det naturligtvis inte blir så kallt från två sidor av huset.

Så nu finns det två alternativ: antingen var Niben optimalt kallibrerad och kunde precis hantera temperaturerna som rådde fram till jul, men nu när det har blivit kallare orkar den inte mer utan kraftig hjälp av elpatronen. Eller så finns det massa finjustering kvar att göra för att få ned elförbrukningen från dagens nivåer med ny högre innetemperatur. jag har förövrigt studerat på detta forum i timmar för att lära mig mer om detta - jag önskar att det fanns en "steg-för-steg finjusteringsmanual för dummies". Optimist, som jag är, tänker jag fortsätta skruva ett tag till, trots att jag knappt vet vad jag sysslar med.

Ett par frågor: varför kan jag inte begränsa maxeleffekten från nuvarande 9Kw till nått lägre under meny 8.3.2? Att sänka temperaturen för när elpatron får användas från dagens 5 ºC till tex -7 ºC är det ett vettigt första steg att ta i jakten mot effektivare elförbrukning, eller är det andra saker jag borde testa först?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2012, 07:03:50 »
När du ändå har en 360 så kan du försöka kräma ut så mycket som möjligt ur den.
Att begränsa el-effekten och sänka temperaturen då elpatron är tillåten är 2 grejer man kan experimetera med. Man kan också justera ner ventilationsflödet så att avluften ligger precis över 0:an på vintern, men dra upp ventilationen till normal nivå på sommaren. I övrigt gäller det att trimma in kurva och finjustering, ju lägre ju bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2012, 09:07:25 »
Om bruksanvisning saknas går det att ladda ner bl.a. "Monterings- och skötselanvisning" från Nibe.se under rubriken Support. Tillverkningsår och -månad bör vara kända. Antar att det följde med en Energideklaration till huset? Den kan ge viss vägledning om lämpliga åtgärder för att spara energi. Radhus skiljer givetvis från ett fristående hus men det låter ändå som energiförbrukningen är ganska hög enligt moderna normer men förmodligen helt normal, eller t.o.m. strax under normal, för byggår -47 som till stor del är i orginalskick och har källare.

Denna typ av traditionella små frånluftsvärmepumpar som 360P kan oftast precis klara värmen ett modernt (fristående) hus 1½-plan på ca 185kvm ner till utetemp +5C. För varje grad kallare kommer sedan elpatronerna att gå in mer och mer. Därför ökar elförbrukningen mycket brant under +5C utetemp. Bra alternativ är då att antingen installera en LLVP i entréhallen eller docka en LVVP till det vattenburna värmesystemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Veyron

  • Gäst
Veyron
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2012, 20:37:55 »
Tack igen för svar,
1. ja tack, jag har manualen från Nibe och får nog säga att för en lekman utan förkunskaper är manualen på gränsen till värdelös. Har sällan läst en manual där önskan att spara papper och bläck så kraftigt överskuggar viljan att förklara hur ens produkt fungerar. kan rätt och slätt inte förstå varför det inte finns en lathund som heter "Vid hög elförbrukning - justera i dessa tio steg"

2. beträffande att justera ned ventilationsflödet så att avluften ligger över 0 ºC, handler det, om jag har förstått riktigt, om att förhindra avfrostning och därmed kompressorstopp under 15min åt gången. Hur ofta inträffar avfrostning under ett dygn med avluft mellan -2 - -3, vad är nackdelen med lågt flöde och har jag fattat rätt att detta ställs in med läge 1 på fläktknappen samt återgång till normal efter viss tid inställbart i meny 8.4.2?

3. min frånluft ligger farligt nära den magiska 16 ºC-gränsen, vilket jag dock inte tror stämmer med verkligenehet då tvättstugan med frånluftsdon känns betydligt varmare. Kan givaren sitta i ett annat kallare rum och kan givaren i så fall överstyras för att slippa värma upp detta rum?

4. Börjar inse att Josth har rätt, 360p är underdimensionerad för mitt hus vid temperaturer under 
-5 ºC, se värden under. Kan förhoppningsvis finjustera ytterligare, men kommer knappast att kunna reducera 54Kw med elpatron under 12 timmar i tomt hus till 0kw - så kan jag inte finjustera ytterligare eller komplettera med annan utrustning snackar vi minst 3000kr extra per månad under årets tre kalla månader i GBG (det skall tydligen bli -20 ºC i helgen, det blir spännande :-(). LLVP eller LVVP börjar kännas nödvändigt, vad med kassett i den öppna spisen i källaren och är det viktigt att den kompletterande värmekällan värmer upp just frånluften som tas i tvättkällaren?

5. kan nån förklara hur jag reducerar max tillåten effekt på elpatron från 9 till tex 6 och spelar det någon roll eller kommer patronen då bara att köra under fler timmar varvid lika många Kw används? Till sist, vad är returluft och förångningstemp?

Datum           2012-01-31   2012-01-31
Tid            06:00               18:00
elmätare   57 614               57 686
      
Kurva               7                7
Förskjutn   -1               -1
VV            38,1              54,16
FL           36,0 (42)              39,6 (39)
temp ute   -10,2              -6,4
temp kompr   37,0              41,0
temp elpatr   39,2              57,1
temp förÃ¥ngn   -2,1               -1,6
temp retur   32,7              34,5
temp avluft   -3,1              -2,5
temp frÃ¥nluft   17,5              16,3
antal kompr   1761             1765
tid kompr   2898             2909
tid el              2744             2751

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2012, 00:53:12 »
1. Installatörsdelen kan vara svår att förstå men den vänder ju sig i första hand till installatören. Själva användarmanualen tycker jag är förhållandevis tydlig men visst finns det utrymme för ytterligare guider för vanliga situationer som husägaren ställs inför. Sedan finns ju varmepumpsforum.com! :)

2. Denna modell är inte konstruerad för att arbeta med regelbunden eller ofta förekommande avfrostning även om den klarar av att hantera avfrostning. Lågt luftflöde, låg luftfuktighet och låg temperatur på frånluften = väldigt lite energi att återvinna för värmepumpen/kompressorn. Därför bör så stor del som möjligt av ventilationsflödet i huset passera frånluftsvärmepumpen på vägen ut, och helst ventilationsluften från översta våningen som ofta är den varmaste samt från badrummet och köket som oftast är den mest fuktiga. Kanske någon annan kan svara på hur ofta avfrostningarna uppstår?

3. Givaren till frånluften sitter i fläktdelen i pannan. Se även svar fråga 2.

4. Bra period för att att testa sitt värmesystem! T.ex. för att ta reda på nödvändig framledningstemperatur när det är riktigt kallt ute (så att inomhustemp i huset inte ska sjunka m.m.). Se vidare svar fråga 2.

5. Finns inställningsvred för max elpatron effekt bakom plåtarna men jag tycker nog att 9kW kan vara kvar om säkringarna håller. Det är ju 192m2 från -47 plus en del varmvatten ska finnas även vid -20C. Elpatronerna skulle behöva vara inkopplade längre tid istället vid max 6kW så någon besparingen blir inte märkbar om vintern. Returluft verkar vara ett annat namn för frånluft när FTX luftvärmeväxlare diskuteras. Inkommande uteluft, tilluft, frånluft resp till sist avluft är annars de vanligaste beteckningarna vid FT-ventilation. Frånluftsvärmepumpar är mestadels med F-ventilation. Se vidare i lilla ordlistan med facktermer: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56.0
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2012, 09:14:41 »
Att pumpen är klen kan vi nog slå fast.

Vad har du för inställning på fläkten?
Om det är så att den bara drar luft ur tvättstugan så kan du tjäna effekt på att höja fläkten.
Kanske tom max så den skapar undertryck i tvättstugan och verkligen drar dit husets luft.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2012, 20:31:23 »
Avluftstempen är lite låg, helst ska den vara strax över nollan.
Avfrostningsautomatiken är inte så effektiv på denna värmepump.
Bäst är om man kan höja avluftstemp några grader genom att förbättra luftflödet från övriga huset till tvättstugan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Veyron

  • Gäst
Veyron
SV: 360P - För mycket Elpatron
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2012, 21:33:42 »
jag skall testa att öka fläkthastigheten som ni föreslår. Väntar emellertid till helgen då jag behöver sätta nya tätningslister på källarfönster och källardörr först. Annars kan "undertryck" i tvättstugan nog få motsatt effekt. Har loggat noggrant nu under två dygn och temperaturen inne känns stabil, jag vill dock inte ha lägre temp än detta, så kurva 7 -1 får nog gälla tills vidare, trots att detta drar 6,2Kw per timma i snitt (inkl hushållsel) med utetemperaturer mellan -5 och -10.

jag har en öppen spis i källarplan, blott 5-6 meter från tvättstugan och funderar på att sätta in en kassett. Att tända en brasa på morgonen och på eftermiddagen jämfört med att installera llvp eller lvvp - nån som vill argumentera för fördelar och nackdelar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!