Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 16 februari 2012, 15:55:57 »

hur hög framledningstemp har du när den börjar larma
Har inte läst av exakt när det inträffat men det är sannorlikt
när VP's fram/returtemp skunker under inställd temp (50gr)
då ctc ger tillskott.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 15 februari 2012, 21:25:33 »

hur hög framledningstemp har du när den börjar larma
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 13 februari 2012, 20:50:56 »

Ja det blir lite slantar tillbaka när jag skickar in fakturan på nya maskinen.
Det fungerar bra med CTC'n så länge nibe'n kan hålla inställd temp i el-pannan .
När pannan är inställd på 50 grader och 22 gr innetemp (rumsgivare) klarar VP att värma hus och varmvatten med behaglig duschtemp
och shuntar ut normalt som med panndrift(värmeslingor spärrade till 0kw i meny/CTC'n) VP styrd med RT10 inställd 1 gr över elpanna.
När utetemp närmar sig -15 skunker framedning från VP'n så pass mycket att jag får hjälpa till med elpannan 1,5 kw läget , det funkar
inte helt perfekt då VP larmar ibland för hög returtemp.


Skrivet av: FRJO
« skrivet: 11 februari 2012, 23:36:31 »

funkar det bra nu när du kört ett tag? Tänkte evnt köpa en eco el till min också. Skall evnt bygga garage och bygga ut huset, och koppla på 115m2 till på min vp och har insett att jag måste nog gå över till bergvärme sedan. Pannrummet blir lite svårt att komma åt då mitt befintliga garaget läggs igen och jag måste bära prylarna genom trappan i huset om det skall installeras i efterhand. Eco parten vägde 100 kg så det skall nog gå att få ner i efterhand.
Funkar shuntfördröjningen när den körs som elpanna? så inte onödigt tillskott går in
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 09 februari 2012, 13:28:14 »

Fick du ut nåt på hemförsäkringen?
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 06 februari 2012, 20:52:28 »

Rasade den gamla? Hur länge höll den?
Hos mig 1,5 månad men den har snurrat hos tidigare
ägare sannorlikt sedan 2007.
Enligt serienummret är det en sen 2006.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 06 februari 2012, 18:13:30 »

Jahopp , ny f2026-8 på plats gamla på väg bort :)



Rasade den gamla? Hur länge höll den?
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 03 februari 2012, 12:16:12 »

Jahopp , ny f2026-8 på plats gamla på väg bort :)

Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 06 december 2011, 23:24:21 »

Jaha nu verkar den ha gett upp  :'(  , kommer hem och en propp har gått ...i med en ny  men nu går proppen ute
i inkommande skåp .
Vad är sannorlikt  kompressorhaveri? kan jag felsöka på nåt vis.
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 01 december 2011, 08:15:18 »

Hej !!

Jag kollade på bilderna som du tog och såg att du stryper på båda ventilerna, in och ut,
rätta mig om jag  har fel men rekomenderas det inte att strypa på retursidan och inte på trycksidan för att undvika kavitation??
De små vattetteventilerna ovanför pump och returventil, är de öppna fullt,dvs stård e vertikalt??
Johan

Bilden är från starten av tråden då VP'n inte fungerade och jag testade att strypa mm,
felet visade sig vara felmärkt kabelmatta med givarna för temp fram/retur.
Den fungerar just nu kalas och förser hela huset med värme och varmvatten. :)
Skrivet av: Mr Anderson
« skrivet: 30 november 2011, 21:21:05 »

Hej !!

Jag kollade på bilderna som du tog och såg att du stryper på båda ventilerna, in och ut,
rätta mig om jag  har fel men rekomenderas det inte att strypa på retursidan och inte på trycksidan för att undvika kavitation??
De små vattetteventilerna ovanför pump och returventil, är de öppna fullt,dvs stård e vertikalt??
Johan
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 17 november 2011, 21:54:41 »

Håller den över vintern så har du minst sparat vad du gav för den  Thumbsup   
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 16 november 2011, 23:34:39 »

justera kopplingsdifferansen till minst 5 ºC gärna mer själv kör jag med 7 ºC då har jag ca 3000 starter per år på 2900 driftstimmar.  Du har extremt mycket sarter acumulerade  typ 60000 på 10000 timmars driftid. (beror på att den var inställd på 2 ºC) så han som haft den innan har inte justerat in sitt system. det blir ett snitt på 10 min per start jag ligger på nästan  en timme.
Stopptemperaturen kan du ställa på -10 så går den lite kallare innan den stängs av.

Föresten hur många år har vp varit i drift?
Har ändrat enl dina rekommedationer , får köra så ett par dgr och hålla lite koll.
Gjorde lite justeringar på pannan , inställd på 45 grader blev det lite snålt med varmvatten , å andra sidan jobbade
inte pannan alls på enbart uppvärning.
Har nu satt tempen till 50 grader så vi får se om det räcker till.

Håller med om alla korta/täta starter , känns som det är dags för kompressor o ge upp snart när man läst alla dessa
trådar om bristfälliga kompressorer på 2010:an  ??? Kollade serienummret den är en sen 2006:a
Å andra sidan gav vi 6000:- för värmepumpen och jag har lagt 9000:- på material/installation sammanlagt lite ungfär vad vår halva årsförbrukning av el är , håller den ett par år så är det ändå en besparing och grovjobbet är redan klart
för en ny värmepump.
Vi hade innan fått ett pris mellan tumme/pekfinger på en CTC Polar a: 76000:- inkl montage, hade stämmt träff hemma med en återförsäljare för att kunna få mer precis offert men han dök alldrig upp på avtalad tid och har ej ens hört av sig,
o nu i efterhand lika bra det kanske.
Frugan beklagade sig på fikarasten på sitt jobb över uteblivna "rörisen" då en jobbarkompis visade sig ha en överbliven
Nibe i det nyinköpta huset , de byggde ut 175 kvm och skulle värma pool så de borrade.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 15 november 2011, 21:17:01 »

justera kopplingsdifferansen till minst 5 ºC gärna mer själv kör jag med 7 ºC då har jag ca 3000 starter per år på 2900 driftstimmar.  Du har extremt mycket sarter acumulerade  typ 60000 på 10000 timmars driftid. (beror på att den var inställd på 2 ºC) så han som haft den innan har inte justerat in sitt system. det blir ett snitt på 10 min per start jag ligger på nästan  en timme.
Stopptemperaturen kan du ställa på -10 så går den lite kallare innan den stängs av.

Föresten hur många år har vp varit i drift?
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 15 november 2011, 20:25:26 »

Tack för att ni stod på er ang givarna  Thumbsup , ledningsmattan med givarna går inte montera fel
om man är läskunnig.
Kontaktstycket ska passa in i slits på kretskortet , helt dummyprof  :D
Givarna är tydligt uppmärkta.

men

Då sitter givarna fel !!!

Karvade bort plastbiten i kontaktstycket och vände uppochner , startade om och voila....så funkar det  :)
Inte helt lätt som lekman o montera enl anvisning när man sedan skulle gjort helt tvärt om.




Den gick ca: 45 min , in/ut kanal 29/32 avlästes till 44/48grader (läge 1 på CP ) +3 grader ute.
Kompressor och fläkt i steg 2 så den verkar frisk än så länge.
Nu återstår det roliga , intrimmning mm.
Kommer säkert fler frågor på vägen men det känns bra att det finns vänliga och kompetenta människor här.
Tack än en gång allihopa för hjälpen!
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 15 november 2011, 14:29:06 »

Det är väl lätt att läsa av temperaturerna när VP'n startar och se vilken av temperaturerna som ökar mest?
Den stannar ganska omgående men det ska testas när jag
kommer hem.
Tack.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 november 2011, 14:11:49 »

Det är väl lätt att läsa av temperaturerna när VP'n startar och se vilken av temperaturerna som ökar mest?
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 15 november 2011, 14:07:34 »

Hmmmm.....  Sc:,h
Larmkod 12 finns inte i din manual.
Men den finns i nyare utgåvor (se nedan).
Jag skulle tro att nån bytt ut styrkortet och då råkat förväxla framlednings- och returgivaren.
Här ser du också hur de ska sitta på kortet.

De går ej att förväxla då jag har fått helt nytt kit med givare,
ledningsmatta , kabel inkl kontaktstycke med alla 4 kablar med
givarna anslutna.
Det som skulle kunna vara fel att givarna sitter fel på rören
men de sitter enl instruktion på första rör efter flexslangen
och gul kabel = VB/Ut Blå VB/in har jag för mig.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 november 2011, 07:58:16 »

Hmmmm.....  Sc:,h
Larmkod 12 finns inte i din manual.
Men den finns i nyare utgåvor (se nedan).
Jag skulle tro att nån bytt ut styrkortet och då råkat förväxla framlednings- och returgivaren.
Här ser du också hur de ska sitta på kortet.
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 14 november 2011, 23:19:42 »

vad har du för startemp   och diff innan den tillåts starta

Vet inte vart jag läser av den så jag har gått igenom och fyllt
i alla värden enl nedan.
VP går på fabriksinställningarna.





Med vänlig hälsning,
Ricky
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 14 november 2011, 21:08:05 »

vad har du för startemp   och diff innan den tillåts starta
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 14 november 2011, 18:17:58 »

Status 12 betyder felkopplade fram och returledningsgivare, kolla vad de visar för värde på din 2010 (kanal 29 och 32)?
Visar 35 grader på kanal 29 och 32 , liksom båda analoga
termometrarna.
Ecoel säger 42 grader i övre och 35 i undre delen, har även kollat
att CP sitter i rätt riktning samt pumpar åt rätt håll.
Fattar ingenting?
 :-\
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 november 2011, 08:02:05 »

Status 12 betyder felkopplade fram och returledningsgivare, kolla vad de visar för värde på din 2010 (kanal 29 och 32)?
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 14 november 2011, 07:26:25 »

Ska jag begränsa tempen i pannan? den ligger på
51 grader nu på morgon (3 plus ute) eller någon
annan ändring?
Med vänlig hälsning,
Ricky
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 13 november 2011, 23:38:25 »

Den är byglad och startar 2ggr för test/självinställning,
när den är klar blinkar C och kod 12 ses i högra hörnet.



VB från pannan tas från vänstra anslutningen via CP in i
undre ansl i VP/in.
VP/ut leds in i den högra ansl på pannan.
Måste väl vara så det ska fungera?

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 13 november 2011, 22:20:21 »

Som du kopplat in den borde fungera. det är fast kondensering du kopplat in den som.
Startar inte vp överhuvudtaget?    på min nibe måste en termostatingång vara byglad för att den skall gå överhuvudtaget (2020-10kw)
Startar den och larmar sen så beror det nog på felkoppling av rören in ut från eco el eller att du vänt fel i in ut på vp
Skrivet av: mrcheese
« skrivet: 13 november 2011, 22:03:13 »

Hej ny här  *vinkar*

Har köpt en beg Nibe 2010 6kw billigt (blev över när en bekant borrat pga utbyggnad)
Har precis startat upp och misstänker att anslutning av Niben till elpannan
inte funkar som CTC ECO AIR ska anslutas , dvs anslutning i botten av
pannan.
Det som händer är att returtempen larmar och den startar inte.
Jag kör CP konstant ,läge 1 och stryper pumpen med ventil.
Har ändå ingen tempdiff på in/ut så jag misstänker att det inte skiktar sig
i pannan.
Jag antar att fast kondensering är lösningen men hur går jag till väga?
Har Nibes rumstermostat (RT10) om den behövs.
Tack på förhand
/Ricky

Några bilder.




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!