Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 520 M ernfarenheter  (läst 3327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
520 M ernfarenheter
« skrivet: 01 januari 2021, 22:38:16 »
Jag har utmärkta erfarenheter från CTC 520 M och jag skulle vilja dela mina ernfarenheter med dig. Jag använder en CTC-520 M i Kuopio-regionen i Finland för femte året just nu. Jag har analyserat maskinens funktion.

Det enda problemet är fläkten, fläktens lager för att säga exakt. Jag har inte kunnat hitta nya lager. För ett år sedan smörjade jag de gamla lagren - men sommaren skulle vilja byta. Vet du kanske var kan man köpa ny. Ögonhålet är bara just lite mindre än den standard 6001.

Lager A: FAG F-581980.6001 ... PORTUGAL ... MO 125
Lager B: SKF 6001 ... 2RSH / + 3 .... Italien .... 04 ..... 09 061 N

Skulle vara väldigt intresserad också att höra, hur andra luftvatternvärmepumparna har fungerat på deras hemland. Snälla, skriv kort och tydligt om du svarar mig.
« Senast ändrad: 02 januari 2021, 14:47:38 av Fossil »
CTC 520 M + oljepanna

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2021, 23:03:41 »
Inga problem att hitta lager, mät axelhÃ¥l, ytterdimater, och bredd, det finns ersättningar till alla lager, du har SKF ,Timken e.t.c. och det ska vara  s.k. dubbel-Z , det är en dammtätning och färdiginfettade.

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2021, 23:17:28 »
Axeln är cirka 1-2 hundradels mm mindre än Ø 12 mm. Standardlager går på axeln som pärlstav. Kanske kan man limma med ett lagerlås. Fläkten är ebm Pabst fabrikat. Lagrets mått är Ø28xØ12x8 mm men standardstorleken sitter inte rakt på axeln.
« Senast ändrad: 01 januari 2021, 23:23:46 av Fossil »
CTC 520 M + oljepanna

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2021, 13:52:37 »
För tydlighetens skull lade jag till ett processdiagram. Produktionstemperaturen i mitt hus är ~ 35 ° C, bara ibland högre på vintern. Vilka resultat har du fått i Sverige? Jag tror att det finns många av dessa maskiner i bruk i södra Sverige.
CTC 520 M + oljepanna

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2021, 15:40:30 »
Produktionstemperaturern är beroende av vilket hus man har, isolering, golvvärme, radiatorer och dimensionering. Jag tror ditt system fungerar mycket bra.

Är axeln sliten just där lagret sitter eller är den 11,98 mm med hela dess längd? Om den är 11.98 med hela längden så kanske du kan be en firma svarva en bussning som passar på axeln och montera ett lager som har större innerdiameter. T ex: https://www.kullagret.com/product/61902-2rs-kullager
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2021, 16:35:19 »
Tveksamt om axeln är sliten på ett sådant vis, då ska lagret ha skurit och snurrat runt på axeln, fläkten har nog stannat i stället med skuret lager. Det finns en märkning på fläktmotorn, typ , kan du läsa den.

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2021, 17:26:11 »
Lagret hade inte glidit på axeln. Fettet hade torkat ut och blivit svart. Kanske något elektroniskt fenomen. Så jag smörde de gamla lagren och installerade dom igen. De roterade bra igen när dom smördes och satt ordentligt på axeln. Axeln är helt felfri. När jag tvättade det här gammal och smörde det har det fungerat utan problem i exakt ett år.

Problemet var de nya lagren - inte de gamla. Standart lager var lösa. Jag har försökt söka efter special lagerbutiker med original nummer men olyckats. Talade att bokstav inte överensstämmer på standarden - "vi kan inte hjälpa dig".

Fläkt motorn:
S3G630-AD05-53 IP54
1~ 230 VAC 50/60 Hz 1.4A 230 W 710 min-1 IP54
n=37,6% (A, static) N40 N=48.5 VSD integrated psf max:61PA
L=BK, N=BU, PE=GNYE, GND=BU
0-10V/PWM


CTC 520 M + oljepanna

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2021, 17:36:53 »
Jag tror ditt system fungerar mycket bra.

Ja. Jag är mycket nöjd och glad över hur den här maskinen fungerar. Alternativet skulle ha varit att gräva hela tomten upp och ner. Jag ville inte borra. Jag kunde installera maskinen själv så att installationen var riktigt billig.
CTC 520 M + oljepanna

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2021, 12:45:40 »
Ingen annan förutom mig träffade det här fläktlager problem? Här fungerade de originalena exakt 3,5 år, men redan några månader tidigare hörde jag deras lilla intermittenta ljud. Lyckligtvis märkte jag allt i tid. Ingenting gick sönder.
CTC 520 M + oljepanna

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2021, 22:11:47 »
Här kan du se de COP-resultat jag har mätt vid olika omgivningstemperaturer.
CTC 520 M + oljepanna

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2021, 22:37:06 »
Hej gå in på den här sidan och scrolla ner, skriv in din fråga, dom svarar alltid bra https://ebmpapst.se/sv/

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2021, 23:26:17 »
Här kan du se de COP-resultat jag har mätt vid olika omgivningstemperaturer.
Riktigt fint redovisat resultat! Gillar att man även ser mediantemperaturen, det är många prickar där.
Kommer kunna mäta COP till nästa säsong, det ska ligga rätt långt under din.

Har du deltaoptimerat VP något i förhållande till utomhustemperatur eller fungerar det perfekt redan nu?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2021, 12:34:52 »
Mitt krav på temperatur för värmepump är nästan konstant 35-36 ° C, året runt. När oljepannan används under extrema vinterförhållanden är temperaturen högre. Svårt att säga är det optimerat eller inte. Jag har en extra elektrisk varmvattenberedare. Vatten värms bara upp till ~ 30 ° C vid spiral av oljepannan och värms sedan upp till den slutliga temperaturen vid den elektriska värmaren. Så jag behöver aldrig producera hög temperatur med värmepump. Detta förbättrar värmepumpens COP men den slutliga uppvärmningen av vatten på elpannan sker med direkt el och de är inte så mycket bra heller.

Jag har förvärmt kallt vatten även för duschar etc. Så behovet av het vatten är minimalt. Elvärmaren har nyligen förbrukat cirka 120 kWh / månad efter att jag gjorde några förbättringar på vattenförvärmningssidan.
« Senast ändrad: 01 mars 2021, 12:42:54 av Fossil »
CTC 520 M + oljepanna

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #13 skrivet: 13 juni 2021, 12:54:28 »
Här är en bild som beskriver verksamhetens effektivitet under sommarförhållanden. De 50 varv per sekund som används i mätningarna är den minsta varvtalet som jag kan begränsa rotationshastigheten för mätningarna.

Effekten beräknas baserat på flödet till maskinen och temperaturskillnaden. Dessutom mäts effekten med en PolluCom energimätare.

Kan det vara så att vattenvägen i värmeväxlaren krymper när temperaturen och trycken stiger? Kanske mitt konstanta flödesantagande är inte giltigt men PolluCom mäter korrekt baserat på faktiskt flöde.


« Senast ändrad: 13 juni 2021, 14:31:08 av Fossil »
CTC 520 M + oljepanna

Utloggad Fossil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuopio Finland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kontinuerligt förbättring
SV: 520 M ernfarenheter
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2023, 21:39:25 »
Här är mina resultat för de senaste 5 åren.
« Senast ändrad: 02 januari 2023, 00:02:14 av Fossil »
CTC 520 M + oljepanna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!