Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu 13 mÃ¥n i drift, Ã¥ Airwellen har gÃ¥tt absolut felfritt...  (läst 4972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Enligt min kyltekniker gick det att höja COP en del, men vad det innebär i praktiken vet jag inte (inte kunnat jmf). Vädret har stadigt sen justeringen av pumpen, blivit varmare, Ã¥ ligger nu kring 0. Det innebär att pumpen höjer tempen till de inställde 48 grader, sÃ¥ den slÃ¥r av lite dÃ¥ Ã¥ dÃ¥. Förbrukningen senaste mÃ¥naden, är densamma som föregÃ¥ende, Ã¥ inga driftstörningar har inträffat under tiden. Allt frid Ã¥ fröjd med L/V-pumpen alltsÃ¥, den bara pumar pÃ¥, i det nästan tysta  :) ;) Synd bara, att det nästan konstant har varit grÃ¥väder, utan tillstymmelse till solsken, men det kommer väl det med....

mvh humlan.
« Senast ändrad: 13 september 2007, 12:28:09 av humlan57 »

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
Hallå humlan!
Har följt din fina rapportering av Airwellen, man kan nästan tro att du är sponsrad  ;)

Skulle oxå vilja ha värmepump OCH sol.. jag kanske är lite trög men hur har du styrt upp det hela?
Vad jag använder för typ av värmepump är mindre intressant just nu (luft/jord hänger i luften atm) är bara nyfiken pÃ¥ hur andra har gjort  8)

Känns som att det vore dumt att köpa ett komplett system från nibe/ctc *what ever* som inte har några stora möjligheter
att bygga ut eller sÃ¥s... Har tidigare postat lite frÃ¥gor men som sagt är nyfiken pÃ¥ hur du löste det  ^-^

Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Om det vore så väl, att jag hade varit sponsrad.... Men jag lovade att skriva lite varje månad, om hur det fungerar, då jag är ensam (tror jag) om Airwell + solfångare. Har eg inte löst det på nåt sätt, utan bara kopplat ihop pumpen med min ack/solpanna. Styningen till solfångarna å solpannan med 500l ack + en kominerad olje/vedpanna hade jag sen förut. Nya vakumrör från Sfinx har fått ersätta mina gamla solfångare från Lartec. Dom hade ett konstruktionsfel (felaktig svetsning i det rostfria) i början av tillverkningen, å dom hade jag såklart köpt. Till slut ledsnade jag på att laga punktningen, å skänkte bort alla Lartec solfångre, å köpte vakumrör isället. Sen blev det en Airwell L/V-pump som är dockad till ack/solpannan, precis på samma sätt som ved/oljepannan är dockad mot den. Ved/oljan använder jag sen för att spetsa, när inte pumpen räcker till. Troligen blir det nån annan lösning med spetsningen i framtiden, men vad är jag inte helt klar över än.

Är det nåt mer Du vill veta, så fråga på bara, eller gör ett studie-besök på plats hos mig. Är numera Lyx Make på heltid, sen jag bad min AF-handläggare besöka varmare trakter, å ägnar mig bara åt handel med pengar som levebröd. Så jag är alltsom oftast hemma, ifall nån vill se ur det ser ut hos mig....

mvh LyxMaken

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
Trevligt, Trevligt!!  *vinkar*

Själv är man en hÃ¥rt studerade fattig student/hus ägare  :(

Men då kör du fast kondensering alltså?
FÃ¥r du inte sämre cop pÃ¥ det, jag blev avrÃ¥dd att koppla sÃ¥ i en tidigare trÃ¥d i ämnet  a:gl
Kan iofs köra med ett gäng biv-shuntar och sÃ¥ men iaf  huvuddunk

3200kwh pÃ¥ 31 dagar i mitt hus pÃ¥ ren el (inkl HH)... detta är sista vintern med enbart el  :D
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Det går att köra samma lösning med flytande också kräver dock lite annan styr MK-miljöteknik har en bra styr för ändamålet es3 tror jag den heter.
Airwellen har ingång för yttre styrning av kompressorn.
Skall du köra med en annan pump så se till att den kan hantera 2 värmekurvor.
DÃ¥ blir det lite mer likt den inkoplingen jag har med flytande kondensering i tanken.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Trevligt, Trevligt!!  *vinkar*

Själv är man en hÃ¥rt studerade fattig student/hus ägare  :(

Men då kör du fast kondensering alltså?
FÃ¥r du inte sämre cop pÃ¥ det, jag blev avrÃ¥dd att koppla sÃ¥ i en tidigare trÃ¥d i ämnet  a:gl
Kan iofs köra med ett gäng biv-shuntar och sÃ¥ men iaf  huvuddunk

3200kwh pÃ¥ 31 dagar i mitt hus pÃ¥ ren el (inkl HH)... detta är sista vintern med enbart el  :D

Jo det blir fast kondensering (jävla uttryck förresten) Ã¥ det ska visst vara sämre än flytande. Men eftersom jag inte förstÃ¥r bättre sÃ¥ verkar det fungera ändÃ¥  ;D Det skulle säkert gÃ¥ att göra pÃ¥ annat (bättre) sätt, men ibland kan enkelheten vara att föredra, trots sämre effektutbyte... Ã… att bara hänga pÃ¥ "ny teknik" i en gammal kÃ¥k, där inte värmesystemet är enhetligt, med samma rördimensioner Ã¥ typ av radiatorer, känns lite chansartat. Jag inbillar mig, att det kan bli svÃ¥rt att fÃ¥ det att fungera bra, sÃ¥ det känns bättre att manuellt kunna styra Ã¥ ställa som jag vill.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Trevligt, Trevligt!!  *vinkar*

Själv är man en hÃ¥rt studerade fattig student/hus ägare  :(

Men då kör du fast kondensering alltså?
FÃ¥r du inte sämre cop pÃ¥ det, jag blev avrÃ¥dd att koppla sÃ¥ i en tidigare trÃ¥d i ämnet  a:gl
Kan iofs köra med ett gäng biv-shuntar och sÃ¥ men iaf  huvuddunk

3200kwh pÃ¥ 31 dagar i mitt hus pÃ¥ ren el (inkl HH)... detta är sista vintern med enbart el  :D

Ja har gjort en grovt höftad kalkyl på årsförbrukningen inkl HH (13000 kW/h), å den verkar hålla. Troligen blir den något lägre, men 13000 är den förbrukning jag kommit fram till, så allt under det är bara bonus.

mvh humlan.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
13000 kwh.. gott avis blir man...
Precis fÃ¥tt en räkning frÃ¥n energi-maffian, förlÃ¥t bolagen  a:gl

4706kr för 1½ mÃ¥nad   :'(
Känner paniken komma krypandes...
Får jag inte tummen ur snart blir det ingen ny grill och annat skojjigt till våren..

Du körde stenhårt på en fast kondad sak alltså (sant att det låter dumt)
Hur mycket förlorar/tjänar man på att köra så jämfört med flytande tro?
Sen att du kör solpanel borde kanske jämna ut saken en anings  8)
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
13000 kwh.. gott avis blir man...
Precis fÃ¥tt en räkning frÃ¥n energi-maffian, förlÃ¥t bolagen  a:gl

4706kr för 1½ mÃ¥nad   :'(
Känner paniken komma krypandes...
Får jag inte tummen ur snart blir det ingen ny grill och annat skojjigt till våren..

Du körde stenhårt på en fast kondad sak alltså (sant att det låter dumt)
Hur mycket förlorar/tjänar man på att köra så jämfört med flytande tro?
Sen att du kör solpanel borde kanske jämna ut saken en anings  8)


Overlander bör kunna svara på vad jag går miste om..., men som Du påpekar, så lär säkert vakumrören jämna ut det, å tvärsäkert även ge ett överskott. Jmf med flytande, utan solfångare alltså.

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Allt beror på hur hög framledning du behöver måste du ha runt 50 vid -5 så är det nog marginell skilnad.
Men är det som pe den nibe 1215 jag var och tittade till i dag som kör på kurva 5 -14 grader 34 grader framledning 22,5 grad inne då är det ju en helt annan historia.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
Allt beror på hur hög framledning du behöver måste du ha runt 50 vid -5 så är det nog marginell skilnad.
Men är det som pe den nibe 1215 jag var och tittade till i dag som kör på kurva 5 -14 grader 34 grader framledning 22,5 grad inne då är det ju en helt annan historia.

Jösses!
Jäkla cop han måste ha!

Jag har snäppet högre men inte så farligt, ligger runt 35-38 ºC runt -10 ºC med 21-22 ºC inne.
Är ju inte -14 ºC sÃ¥ ofta här..  a:gl

Finns det inget smidigt sätt att få bra cop med acktank då?
Ett gäng biv-shuntar som skall styras känns lite onödigt..

Hur löser dom stora tillverkarna dockningen till sina el-pannor?
Är ju inte mycket som skilljer en el-panna och en ackumulator..
Har tittat lite pÃ¥ nibes docknings scheman men fÃ¥r ont i huvudet  Sc:,h

Upplys en förvrirrad själ  b00k
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Låt pumpen köra flytande kondensering i tanken med extern styr typ es3 och låt den externa styren styra elpatroner och ev vxl ventil för vv produktion.
http://www.miljo-konsult.com/
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
Låt pumpen köra flytande kondensering i tanken med extern styr typ es3 och låt den externa styren styra elpatroner och ev vxl ventil för vv produktion.
http://www.miljo-konsult.com/

Va bra dom är pÃ¥ att skriva JavaScript dÃ¥.. (NOT!) Kör firefox och var inte mycket till info.. ren tur att ja testa med m$ IE  fiR:

Tycker det verkar vara hightech den där ES3, kanske lite för hightech för den var inte gratis precis.. med tanke på att man
behöver ha typ SMO10 eller Ecologic utöver detta  Sc:,h

Efter djupdykning på nibes hemsida och SMO10 så har den möjlighet att kunna styra 2 eller mera shuntar?
Borde inte det vara den smidigaste och billigaste lösningen på problemet?
Kolla på hur dom kopplat sin L/V-vp mot deras VVM!
Flytande OCH laddning av tanken.. tillskillnad mot CTCs dito..

Ska pÃ¥ villa mässa i skövde och dÃ¥ ska dom stackars företagen fÃ¥ svettas!  studs
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!

Tycker det verkar vara hightech den där ES3, kanske lite för hightech för den var inte gratis precis.. med tanke på att man
behöver ha typ SMO10 eller Ecologic utöver detta  Sc:,h


På niben behöver du inte smo10 ES3 gör det jobbet ctc däremot komunicerar med en kabel mellan styr och vp.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Har inte skrivit här pÃ¥ nÃ¥n mÃ¥nad, men nu har min Airwell gÃ¥tt i ca 13 mÃ¥nader, Ã¥ eg finns inte mycket att skriva om. Inte ett enda problem under dom 13 mÃ¥n som gÃ¥tt, den gör sitt jobb, kalkylen höll (antal kWh/Ã¥r) Ã¥ numera tänker jag inte längre pÃ¥ att den finns där. Vp är ju inget jag har nÃ¥t större intresse av, sÃ¥ för min del verkar det blivit helt rätt med den här Airwell-pumpen. Installera, driftsätt, glöm bort, helt perfekt, sÃ¥ ska en vp fungera Thumbsup :) Nää dÃ¥ är det mycket mer intressant med solfÃ¥ngare, där gÃ¥r det hela tiden att utveckla sin anläggning, Ã¥ sÃ¥ fÃ¥r direkt svar pÃ¥ om det blivit nÃ¥n förbättring.  ;)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!