Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.  (läst 14238 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lassabacka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Byte bef. Nibe 150 elpanna till ny anläggning.

Villa i 2 plan, totalt 200 m2.
Län Halland.
Energiförbrukning 20.000 kw exkl. hushållsel, 5 personer.
Vattenburen värme genom 22 element från 60-talet
Har aldrig behövt gå över +45 grader på stigaren för att klara värmebehovet.
Separat vv-beredare med termostat finns redan och sitter efter elpannan.

Tacksam för synpunkter om nedanstående produkters lämplighet,inkoppling ,fast eller flytande kondensation och räcker vattenvolymen i pannan?

Värmepump Ecozon 9 kW.
          Produktbroschyr http://www.ecozon.se/vplv1000.php

Elpanna Elozon 1300 från Värmebaronen.
          Produktbroschyr http://www.ecozon.se/tillval_elozon.php



« Senast ändrad: 31 augusti 2007, 21:47:39 av lassabacka »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #1 skrivet: 12 september 2007, 12:51:59 »
Det känns som en 9 kW är alldeles för stor, 7 kW borde räcka gott (egentligen borde du nästan ha en 5 kW VP). Flytande kondensering är nästan givet med så låg framledningstemp.

I Övrigt känner jag inte till Ecozon eller Elozon alls.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #2 skrivet: 12 september 2007, 15:55:02 »
Har Du någon prisindikation på den utrustning Du anger?
Med / utan installation?
Vore intressant att höra bakgrunden /argumenten till Ditt val.
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2007, 07:10:47 »
det stog en sån hos rörmockarn (polarn ) han ska visst montera 2 såna på prov . i fastigheter i hans komun . kunderna får 1 års prov drift innan dom betalar. fungerar dom inte byter han till nåt han tycker är beprövat . så snart får vi info om ecozon och om det är nåt att ha.
obelix *vinkar*

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #4 skrivet: 13 december 2007, 16:40:59 »
 Thumbsup  nu har den gÃ¥tt ett tag . och allt fungerar som det ska .  en enkel justering av expansions ventilen dÃ¥ den lÃ¥g lite lÃ¥gt i förÃ¥ngning sen var det klart. när fläkten gÃ¥r pÃ¥ lÃ¥g fart undrar man om den är igÃ¥ng. enkel regulator . avfrostningen ser ut att funka hur bra som helst förÃ¥ngaren är jätte stor med riktigt bred lamell fördelning ,  en maskin som troligtvis kommer att jobba under mÃ¥nga Ã¥r .

återkommer när jag får el kostnaderna med gåntiden på maskinen ecozon 1000 Thumbsup

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #5 skrivet: 22 december 2007, 21:14:37 »
12 dagar  cirka 288 timmar v-p 127 5 amper vid faserna upp mätt pÃ¥ inkommande el 3440w *127= 436kwh .

flödet är 0,48lps 5graders d-t 10,03kwh vid 48-53 grader vid minus 5 cop cirka2.9 den ser ut att matcha ctc 109 rätt bra faktiskt . polarn han som roddar med det här sa han skulle kalibrera temp mätarna (fluke) men det ser bra ut , huset är pÃ¥ 180 m2 byggt 58 i ett plan orginal 22-23 grader inomhus. inga larm och inga isbildningar i förÃ¥ngaren  . sÃ¥ det ser ut som kunde fÃ¥r en ecozon i december nästa Ã¥r  tomte:: obelix

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2008, 20:11:55 »
jag undrar om det finns fler ute i landet som har en v-p frÃ¥n ecozon? skulle vara kul att fÃ¥ höra om drifterfarenheter pÃ¥ deras grejer.   *vinkar*

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2008, 17:29:11 »
  Thumbsup jag skriver gärna om den här maskinen. kompisen gjorde ett timberäknad effekt diagram pÃ¥ den ena maskinen och pÃ¥ dom 185 m3 skulle det ha kostat tills idag 7344kwh . nu har värmepumpen gÃ¥tt sen den startade 682 timmar inga larm eller fel och tagit 2346 kwh (682*3440watt) det är en cop pÃ¥ 3,13 med 53 grader pÃ¥ tillop . dec-februari tycker det ser riktigt bra ut. har av kompisen fÃ¥tt alla papper pÃ¥ maskinerna dom har och just nu hÃ¥rd studerar jag dom  b00k han kan dom redan,

har tittat pÃ¥ min gamla maskin exoairen frÃ¥n euronom 10kwh och den mäter sig bus enkelt mot den (r407)  tittar men pÃ¥ effekten den lämnar är den bättre än 111 frÃ¥n ctc . borde bli en stor säljare , polarn kalibrerade sina termometrar och mäter forfarande 5,1-5,2 grader i d-t med 0.48lps dryga 10kwh vid 2 plus 52 grader pÃ¥ tillopp 46.8 i retur.
obelix.   
sen undrar jag om cocacola har nåt mer att tillägga det vore kul att få uppgifter från fler.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2008, 22:23:52 »
var och tittade pÃ¥ ecozonen 1504 timmar sen start  i december nästan 5 mÃ¥nader 0  timmar i spets för värme enbart spets för varmvatten  inga larm eller problem . fas :)t det är lika med min airvell den har ocksÃ¥ gott som ett urverk

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #9 skrivet: 03 juli 2008, 22:49:05 »
det är vist bara jag som skriver om ecozonen. var förbi kompisen i dag och tittade till maskinen 1684timmar var den totala gångtiden från den 10 december vilket är riktigt bra . allt såg bra ut tryck och temperaturer togs samt att överhettningen kontrolerades . han är jätte nöjd med maskinens kvalitet. . kul med något nytt som fungerar. Thumbsup

jag kommer fortsätta följa maskinerna för jag tycker det här e kul.
m.v.h obelix
ha en trevlig sommar på er

Utloggad iqkalalokki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #10 skrivet: 14 juli 2008, 01:22:22 »
Hej Obelix!

Har varit inne och läst en del om den här maskinen. Kommer troligtvis att investera i en luft/vatten inom kort. Skulle vara intressant med fler röster som har erfarenhet av detta märket.

Mvh Iqkalalokki

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2008, 20:05:19 »
 Thumbsup var och fick en fika hos polarn och dÃ¥ tittade vi pÃ¥ ecozonen . 1963 timmar i dag helt utan problem  . i somras gjorde han nÃ¥gra prov och lät maskinen göra 60 gradit vatten helt utan problem . nu gör den värmen och förvärmer varmvatten 45-48 grader . 23 -24 garder inomhus hans mamma är visst 77 och vill inte frysa.
det ser ut somm det skulle bli cirka 2500 timmar på kompressorn vilket skulle göra ca8000kwh plus spets på varmvatten på 185 m2
det blir riktigt bra  . vi fÃ¥r se om prognosen hÃ¥ller. 12december 2008 är 1 Ã¥r
obelix

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #12 skrivet: 15 november 2008, 11:32:46 »
2138 timmar i gÃ¥r . kalkylen kan hÃ¥lla .  allt fungerar perfekt . polarn hängde pÃ¥ cbi och nya fluke instrument . 0,48 lps och 5,3-5,4 grader pÃ¥ d-t 40-45,3 45,4  =10,6kwh .  vid tillfälle kommer polarn att köra den mot en climacheck (kostar en slant sÃ¥ jag vet inte när men som han sa man borde vara hyfsat nära sanningen)   
obelix. :)

Utloggad GC2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #13 skrivet: 25 november 2008, 16:41:22 »
Hejsan!
Ett år har min Ecozon gått nu 2100 tim på kompressorn utan nån driftstörning.
 Ecozon är ju en pump som är sammansatt av mÃ¥nga olika och kända komponenter, samt sparsamt med elektronik, pÃ¥ gott och ont. Men det var just elektroniken som avgjorde enl. killen som konstruerat dom. det är en firma i Varberg som har tagit fram Ecozon och enl. ägaren sÃ¥ ville han bort frÃ¥n krÃ¥nglande kretskort och givare och allt vad det heter.. Det är därför den är enkelt uppbyggd och funkar tydligen driftsäkert.
Tyvärr så kan man ju inte få fram en massa fakta o värden som de flesta andra pumpar redovisar

Mvh Göran

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump Ecozon VPLV-1000 dockad elpanna Elozon.
« Svar #14 skrivet: 25 november 2008, 19:20:32 »
hej göran .
det finns massor med fakta och värden . vad vill du veta Thumbsup.
tittade pÃ¥ den maskinen jag följer och även vid dom här förhÃ¥llandena sÃ¥ fungerar allt klockrent . värme pumpen bara gÃ¥r och gör sitt sköter avfrostningen med 66 minuters mellanrum dÃ¥ det är lägre än minus 2 i förÃ¥ngarn . bara fungerar ..  :).

kompisen som är riktigt kräsen när det gäller produkter som han installerar är nöjd så ecozon får en till återförsäljare. studs
hälsningar obelix

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 504
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!