Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad betyder temp enligt bif. bild och hur ska extra varmvatten fungera? VVM300  (läst 3008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Hur ska jag tolka temperaturerna på bifogad bild? En är bör-värde och en är väl är-värde? I bruksanvisningen hittar jag bara en illustration som visar ett värde och då är det värdet utan parentes. Bör-värdet borde i detta fallet vara 70 grader eftersom extra varmvatten är begärt?

Jag aktiverade extra varmvatten och graderna steg snabbt mot 70 grader på varmvattnet och efter en timme började jag tappa upp badvatten i det stora karet (300 liter), men halvvägs kom det bara kallvatten och inget varmvatten. VP startade, men den värmde inte upp vattnet i varmvattenberedaren trots jag hade extra varmvatten intryckt. Ska inte elpatronerna gå in och hjälpa pumpen med att värma varmvatten när knappen intryckt?
« Senast ändrad: 05 maj 2013, 21:07:03 av MattisH »
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det där ser mysko ut, men min första fundering är om VVM300 är ordentligt luftad?
Man luftar den via säkerhetsventilen (52), det kan komma lite vatten först och sen luft eftersom själva röret från toppen av pannan ner till ventilen kan vara vattenfyllt sen tidigare.

Sen ska inte bör och ärvärde synas samtidigt då den är i meny 1.0, och som sagt borde börvärdet vara 70 °C.
Men en förklaring kan vara att den precis växlat över till husvärmning enligt prioriteringen som man kan ställa i meny 8.5.x, default är 30 min VV och 30 min husvärme, dÃ¥ kanske den visar husvärmningen i samma meny?  dontknow
Med 300 liter badkar så tror jag du kanske ska öka 8.5.2 till 45 minuter (VV).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Provade att lufta lite till och visst kom där lite luft. Jag kommer fortsätta att lufta några dagar så får vi se.

Men du skrev även att det ser lite mysko ut... Brukar det inte se ut sÃ¥ i 1.0 menyn? Det är bara ibland parentesen visas...  Sc:,h
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Funderade lite till och husvärmning borde den inte prioritera heller eftersom bör- och är-värdet vid tillfället var samma...
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag är inte 100 på hur det är men jag tycker det är konstigt att börvärdet bara syns ibland.
Men det är kanske just då den värmer varmvattnet som börvärdet syns i meny 1.0?
I så fall är bara frågan varför den inte var 70 °C vid detta tillfälle?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Jag har svaret varför parentesen är där. Det är när jag har den i servicemeny läget!
Men varför börsvärdet inte stämmer vet jag inte.
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Idag så har varmvattnet hållt 68 grader hela dagen, utan att jag har knappen intryckt. Värmde upp det igår kväll när jag skrev här, men sen har vattnet inte svalnat av igen. Visst borde tempen sjukt i tanken på ett dygn om inte pannan värmt något. Vi har bara gjort av med väldigt sparsamt med varmvatten idag..
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

neilsen123

  • Gäst
neilsen123
SV: Vad betyder temp enligt bif. bild och hur ska extra varmvatten fungera? VVM300
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2013, 06:39:07 »
Det är som så att den visar båda VV-givarna när du har servicemenyn aktiverad.
Dvs, det är inte ett börvärde utan ett värde på den andra givaren som används för varmvatten.

Går inte elen in alls mot förhöjt varmvatten så är det något fel men då du har haft uppe den i 70c så måste ju elen ha gått in.

Kompressorn ska ju vara prioriterad värmekälla och därför ska den starta först och när den inte längre kan göra varmvatten så ska den stänga av och sedan ska patronerna starta.

Solklart?

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Det är som så att den visar båda VV-givarna när du har servicemenyn aktiverad.
Dvs, det är inte ett börvärde utan ett värde på den andra givaren som används för varmvatten.

Går inte elen in alls mot förhöjt varmvatten så är det något fel men då du har haft uppe den i 70c så måste ju elen ha gått in.

Kompressorn ska ju vara prioriterad värmekälla och därför ska den starta först och när den inte längre kan göra varmvatten så ska den stänga av och sedan ska patronerna starta.

Solklart?

Solklart!
Trodde dock att patronerna skulle gå in och stötta VP även när pumpen klarar av VV, dvs under 50 grader.. Då hade det nog inte varit något problem med att skapa varmvatten.
För nÃ¥gon vecka sen testade jag ordentligt med att värma upp en längre tid innan bad och sen ett varmvattenbad pÃ¥ det. Det fungerar great  tummenupp ..
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!