Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: elda kamin med lvvp och evp 500  (läst 2610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d_beerg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
elda kamin med lvvp och evp 500
« skrivet: 07 mars 2011, 18:38:18 »
Har en 2025 14kw evp 500 och en braskamin på våningsplan 1. har en vindsvåning också, plus källare. Har mest slotsventiler på raddaren så dom stänger ej när jag eldar
hittills har jag skruvat ner på pannan när jag eldar, men jag undra om jag ska ta och byta till riktiga danfoss termostater i sommar
som stänger när jag eldar Blir nån besparing? Det går ju inte koppla innegivare till evp.


Utloggad d_beerg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: elda kamin med lvvp och evp 500
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2011, 20:59:40 »
ingen som har nåt förslag

Utloggad janikani

  • janikani
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: MellanskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: elda kamin med lvvp och evp 500
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2011, 21:12:20 »
Har en 2025 14kw evp 500 och en braskamin på våningsplan 1. har en vindsvåning också, plus källare. Har mest slotsventiler på raddaren så dom stänger ej när jag eldar
hittills har jag skruvat ner på pannan när jag eldar, men jag undra om jag ska ta och byta till riktiga danfoss termostater i sommar
som stänger när jag eldar Blir nån besparing? Det går ju inte koppla innegivare till evp.
Hej du kan koppla innegivare direkt till VP på plint x200 se sidan 18 i montering o skötselanvisningar.
Dock riskerar du att få för kallt i de delar av huset som ej värms av braskaminen. Rekommenderar
att också byta till termostater på elementen.

janikani

Villa byggd -77, centrala Skåne, ej tilläggsisolerad, original fönster, källare+garage+gästrum delvis uppvärmt, totalt 318 kvm. Jan. - febr. 2010 bytt ut direktv. el till vattenburet med Nibe 2025-14 och EVP 500 i källaren + Nibe VVB Compact 300 l

Utloggad d_beerg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: elda kamin med lvvp och evp 500
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2011, 07:51:40 »
men om jag kopplar en givare på 2025 så får jag väl inge varmvatten?

Utloggad janikani

  • janikani
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: MellanskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: elda kamin med lvvp och evp 500
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2011, 17:05:06 »
men om jag kopplar en givare på 2025 så får jag väl inge varmvatten?
Hej det stämmer, när man gör dessa sparoperationer behöver man en el.vv.beredare efter EVP 500
som spetsar varmvattnet. En ny modern sådan är billig i drift.
Denna gör att du kan köra VP på lägre temperaturer + andra värmekällor.
MVH janikani
Villa byggd -77, centrala Skåne, ej tilläggsisolerad, original fönster, källare+garage+gästrum delvis uppvärmt, totalt 318 kvm. Jan. - febr. 2010 bytt ut direktv. el till vattenburet med Nibe 2025-14 och EVP 500 i källaren + Nibe VVB Compact 300 l

Utloggad d_beerg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: elda kamin med lvvp och evp 500
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2011, 18:16:21 »
om jag nu ska till och göra som janikani skriver, låter väldigt intressant men hur skall jag gå till väga? Hur funkar det när stopptemp -20 är uppnåd går elpatron i evp in? mm..
Blir det nån typ av flytande kondensering när 2025ans termostater används?
« Senast ändrad: 11 mars 2011, 18:18:41 av d_beerg »

Utloggad janikani

  • janikani
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: MellanskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: elda kamin med lvvp och evp 500
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2011, 18:30:40 »
om jag nu ska till och göra som janikani skriver, låter väldigt intressant men hur skall jag gå till väga? Hur funkar det när stopptemp -20 är uppnåd går elpatron i evp in? mm..
Blir det nån typ av flytande kondensering när 2025ans termostater används?
Hej igen. Jag gör så att min elpatron är alltid frånslagen. Vid behov slår jag till den, vid ca -17, har hänt två gånger i vinter och händer kanske inte igen på 5 år, vem vet.
Om du vill sänka temp på vp är det betydligt mer komplicerat. Den är styrd av EVP 500 på ca 55 grader med
2 graders hysteres, vilket orsakar ett stort antal starter. Detta kan man komma ifrån, genom att låta VP arbeta med egna interna termostater, vilket jag har gjort. Om du är intresserad kan du läsa om detta i handboken samt få tips här på värmepumpsforum.
Hälsningar janikani
Villa byggd -77, centrala Skåne, ej tilläggsisolerad, original fönster, källare+garage+gästrum delvis uppvärmt, totalt 318 kvm. Jan. - febr. 2010 bytt ut direktv. el till vattenburet med Nibe 2025-14 och EVP 500 i källaren + Nibe VVB Compact 300 l

Utloggad d_beerg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: elda kamin med lvvp och evp 500
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2011, 18:43:55 »
nu bor jag i norrlands inland Storuman. så vi har -20 och lägre oftare än 2 gånger men lika väl verkar det intressant att få ner temp på vp. allt för att få ner förbrukningen. Hade förbrukat 24000 kw föra året och hamnar nog där omkring i år också. Men tidigare ägare innan jag instalerade vp låg på en förbrukning på ca 39000kw så nog har det blivit bättre, men går det att sänka ännu mer så varför inte prova.

Utloggad d_beerg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: elda kamin med lvvp och evp 500
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2011, 20:27:18 »
åter till min första fråga blir det nån besparing med termostater som stänger när jag eldar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!