0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Vi flyttade in i vår villa för 1,5 år sedan. Tyvärr visade sig bergvärmepumpen vi har får problem ganska snart. Det började med en brine-pump som pajade. Samma pump visade sig vara bytt 2 ggr de senaste 3 åren. Nu för 2 månader sedan larmade pumpen och vi insåg snart att värmeväxlaren i pumpen hade korroderat sönder, ett hål läckte ut köldbärarsprit och tog in luft. Reparationen var så pass dyr att vi beslutade oss för att sätta in en ny pump.Man har misstänkt att brine-vätskan blandats fel och blivit aggressiv och mer eller mindre käkat sönder pumpar och sist värmeväxlaren. Därför har all gammal vätska tryckts/spolats ur och sen fyllt med ny nu vid den nya installationen.#FaktaGammal pump: Thermia VillaBas 60 (6kW)Ny pump: Thermia Diplomat Optimum G2 (6kW)Extra vattentank: Seriekopplad Nibe Eminent CU 100 literAktivt borrhål: 115 mBoendeyta: 167 kvmTill frågorna. Den nya pumpen togs i drift idag kl 16:00. Sedan dess har jag övervakat den och sett att den gått konstant utan avbrott, drygt 6 h. Är det normalt?Den gamla pumpen körde en 20-40 min och slog sedan av, för att sen starta vid behov.Sen undrar jag om det är så bra att Brine in = 1°C och Brine ut = -2°C?Kan tillägga att det är som ett porlande ljud från Brine UT-ledningen, strax innan den går ner i golvet i huset. Känns som det borde vara tyst, som tidigare?Inställd på: Rum 20°CUte: 2°CFramledning: 30 (29)°CReturledning: 24 (55)°CVarmvatten: 47°CIntegral: -477Brine IN: 1°CBrine UT: -2°CTack på förhand för hjälpenDaniel
Dock vet jag inte vad siffrorna inom parentes betyder? Är detta börvärdet så är det ju konstigt om den skulle vilja ha 55°C i retur?!
Siffran i parentesen på returen är max returtemp.Anledningen till att VP:n går mycket vid uppstart är troligen att huset och systemet är nerkylt och behöver värmas.Jag misstänker dessutom att det är golvvärme och är det då i betong så tar det lite tid att få upp värmen.Men som sagt så kan det behöva luftas lite mer på brine.
Vad var det för brinevätska tidigare? Är ni säker på att det var sprit och inte nåt annat, t ex pottaska?
Jag är också undrande över den gamla köldbärarvätskan. Sprit och vatten kan gärna inte bli en aggressiv blandning. Är det kommunalt vatten? Är det möjligt att det var salt i vattnet?
Samma fråga: Är det möjligt att det var salt i vattnet (egen kustnära brunn till exempel)? Klorider kan ge korrosion även på värmeväxlarplattor av rostfritt stål.
Som vi mättekniker säger, mäta är att veta, tror gör man i kyrkan.Någon rudimentär koll ang. klorid kan du göra om du lyckas köpa lapisstift för behandling av vårtor i apoteket då den innehåller silvernitratOm du kommer ihåg kemilektionerna från grundskolan så vet du att silvernitrat är en god indikator på klorider i vatten med en vit kraftig fällning även när det är väldigt lite salt i vatten. - kom ihåg att lösa ut lite av stiftets silvernitrat i batterivatten bara och allt som används är nytt eller sköljt i batterivatten då det som sagt inte behövs mycket klorider i vattnet för att det skall bli grumligtProva att droppa i lösningen i en litet prov av brinen och se om det blir grumligt. Gör samma sak med kranvattnet, ev utspädning av båda med batterivatten tills det är svårt att se grumlig och då får en ide om det är mycket eller lite salt i vattnet.Passa också på att köpa PH-indikatorremsa (en sådan som kan visa hela vägen mellan 1 och 14 i Ph - finns den inte på apotek, prova akvarieaffär) och se om brinen verkar sur - då kan lite av etanolen omvandlats till ättiksyra av kemiska och biologiska orsaker och det är också korrosionsdrivande och kan vara förklaring varför CIR-pumparna går sönder...till slut låt en droppe brine dunsta in på en helt rent, blankt glasskiva och se hur mycket som blir kvar, påminner resterna om kalk eller kanske tom saltkristaller (kolla i mikroskåp om möjligt) så vet du att du har oren brine som kan förklara varför det korroderar snabbt. är det ren etanol utspädd med avjoniserat vatten så skall det inte bli minsta lilla spår kvar.