Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa 60 Motorskydd strul  (läst 2165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« skrivet: 20 januari 2021, 18:30:08 »
Hej, har problem enligt följande : Det började med att VP inte startade,  upptäckte att pumpen larmade för VP och tillskottet hade gÃ¥tt in. Startade om o upptäckte att larmet kom precis när den skulle starta VP Ã¥h dra kontaktor dÃ¥ larma VP. Kopplade förbi Motprskyddet genom att flytta upp Röd kabel 95 pÃ¥ Mskyddet till 96 Vit och löste ut ( kopplade alltsÃ¥ förbi Mskyddet) dÃ¥ startar VP efter omstart pump men ger ingen effekt utan bara gÃ¥r o gÃ¥r ( tillskott hoppar in efter en stund) vad ät fel ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2021, 19:49:56 »
Motorskydd löser ::  Orsak 3  st  bleck i kontaktorn brända, avbrott i motorskyddet , mjukisen gÃ¥tt sin, sista mycket vanligt.
Inte koppla förbi med 95-96 ska det kopplas förbi sÃ¥ ska skyddet tas bort   och ledningarna pÃ¥ undersidan  pÃ¥ dito flyttas till kontaktorn, dÃ¥ kan kontaktorn dra om den är hel, sen om det är en mjukstart med kan den vara felaktig och gÃ¥r att koppla förbi med

Utloggad Kornte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2021, 21:47:13 »
Finns ingen mjukstart på denna , får bara larm VP när den ska starta , har provat annat motorskydd som är 100 helt och får samma resultat , men kontaktor fungerar. Om jag kopplar förbi som bilden så startar VP (kompressor) men den ger inget resultat på integral :-/ och VP larm tänds fortfarande fast VP startar ?

Utloggad Kornte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2021, 22:13:11 »
Vill tillägga att Motprskyddet löser inte nu , inget händer förutom att VP Larm dyker upp och tillsätts gÃ¥r in efter en stund,  förbikopplar jag som bilden sÃ¥ startar VP(kompressor ) men larm iaf och tillsattsen gÃ¥r in direkt ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2021, 23:28:33 »
Startar VP ? och går som den ska ett tag eller. det med att el går in kan bero på ett givarfel, kolla givaren för VV , om jag inte har fel så är det samma sort som sitter som givare förutom hetgasens. Vi vet inte fabrikat och modell på din VP.

Utloggad Kornte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2021, 23:53:51 »
Om jag kopplar som på bilden alltså Motprskyddet ingång 96 röd till 95 Vit och löser ut Motprskyddet manuellt ( alltså kopplar förbi det ) då startar VP (får larm VP ändå men går iaf) o går men inget händer öht på framledningen . Måste köra Bara VP inställning för om jag kör auto så startar tillskottet redan efter några sekunder för att det ska funka.
Låter jag allt vara som innan så startar inte VP alls utan får bara bo larm och efter inställd tid startar tillskottet.

Utloggad Kornte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2021, 23:58:39 »
Tillägsinfo: Kompressor verkar okej då i glaset ser det fint ut inga bubblor eller så. Kompressor blir varm som den ska alltså ledningarna på ovansidan blir varma redan efter några sekunder o sedan heta .
Kör jag enbart tillskott sÃ¥ gÃ¥r pumpen precis som vanligt och allt är ok , kopplar jag frÃ¥n auto till enbart tillskott sÃ¥ slocknar VP larm direkt !? Startar jag om pumpen sÃ¥ verkar allt ok till Vp ska starta dÃ¥ fÃ¥r jag larm VP,  inget händer den försöker inte ens starta kompressor , bara click VP larm och sedan startar tillskott efter ett par minuter som det ska .

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2021, 00:01:55 »
Står det bara VP-larm och inte HT eller LT

Edit går VB pumpen som den ska. röret ut från kompressor blir det hett på en gång.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2021, 00:11:04 »
Är inte kylgubbe, men tänker dÃ¥ jag har VP själv. kan exspansionsventilen ha hängt sig ??  knacka med en hammare pÃ¥ den som en hackspett och prova. den tÃ¥l det. Din VP är nog kall invärtes och dÃ¥ startar nog EL-patron direkt pÃ¥ nÃ¥gon givare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2021, 07:43:43 »
Det normala om motorskyddet löser är att du saknar en fas, en trasig säkring eller glappkontakt, eller en defekt kontaktor är det vanliga.
Testa mät spänningen på sista plintarna innan kompressorn när kompressorn går.
Om den bara går på två faser så ger den nog dålig effekt och motorn kan brinna upp.

Min löste ut på liknande sätt, och då hade jag 230 V på alla plintar, tills kompressorn startade - då blev det bara 84 volt på en av faserna.
En loppa bakom en av huvudsäkringarna var orsaken. (Porslinssäkringar)
« Senast ändrad: 21 januari 2021, 07:47:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kornte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2021, 08:40:42 »
Kruxet är ju att Motprskyddet löser inte,  inget händer förutom att VP Larm dyker upp o efter ett tag sÃ¥ gÃ¥r tillskott in !? Men tvingar jag mig förbi Motprskyddet som jag skrev tidigare sÃ¥ gÃ¥r kompressor (vp larm dyker upp ändÃ¥) men fÃ¥r ingen effekt pÃ¥ framledningen ? Har bytt alla säkringar i proppskÃ¥pet till nya !  SÃ¥ fort tillskott gÃ¥tt till försvinner vi larm .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2021, 09:01:50 »
OM du måste tvinga dig förbi motorskyddet så löser det väl ut, du hade ju provat ett helt nytt?
Eller så är det trasigt.
Jag kan tyvärr inte se annat, men på min Nibe satt det två kontaktorer i serie, en driftkontaktor, och en motorkontaktor med överströmsskydd, bägge var tvungna att vara dragna för att kompressorn skulle gå.

Utan att ha mätt spänningen på sista plintarna före kompressorn vet du inte om den har ström på alla faser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kornte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2021, 13:31:47 »
Har haft elektriker här nu, tydligen är det inte motorskydd utan pressostat för LÃ¥gt tryck som larmar , men det gÃ¥r inte att Ã¥terställa med knappen av nÃ¥gon anledning,  vad göra ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2021, 13:49:31 »
Bara byte som gäller eller kanske knacka pÃ¥ den när den löst ut,  Och vid lÃ¥gt tryck ( sug ) sÃ¥ dras den ner och bryter kretsen. Kan vara sÃ¥ att själva microbrytaren pÃ¥ topp gÃ¥r att byta utan att ta hem en kylgubbe , foto pÃ¥ den kan kanske ge information av typ. Det verkar som en Ã¥terställning manuellt pÃ¥ knappen löser problemet ett tag, men svÃ¥rt att säga om det är en axel som kärvar ( fjädern slapp eller söndrig )
 eller microbrytaren som har fÃ¥tt fnatt med för dÃ¥lig fjäder i sig. Tänker nog pÃ¥ att det är grejerna ini röret som brÃ¥kar.

Utloggad Kornte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60 Motorskydd strul
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2021, 14:57:19 »
Såhär ser den ut

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!