Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med huvudsäkringar?  (läst 2587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björn L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Problem med huvudsäkringar?
« skrivet: 17 september 2009, 18:14:02 »
Hej!

Vi har ett hus i Stockholmsområdet med direktverkande el, 1.5-plan 95+60 kvm samt källare, byggt 1946 men tilläggsisolerat, övervåningen tillbyggd 2001. Jag funderar på att installera en luft/luft-värmepump för att värma huset utom källaren. Vi har "snålsäkrat" med 3x16A huvudsäkringar och en effektvakt som vid överlast på någon fas först klipper varmvattenberedaren och sen en grupp med element. Det funkar utmärkt, sen vi installerade vakten för några år sedan har inte någon huvudsäkring gått. Per år sparar vi ungefär 1000 kr jämfört med att ha 3x20 A säkringar och 2000 kr jämfört med 3x25 A.

VÃ¥r nuvarande värme är rätt omsorgsfullt utbalanserad pÃ¥ faserna, som ni förstÃ¥r. Det som oroar mig är att värmepumpen ger en sned belastning, de som finns gÃ¥r ju bara pÃ¥ en fas.  Jag har tittat pÃ¥ Panasonics "Sverigepump" som drar upp till 1.7 kW, varmvattenberedaren drar 1.5 kW per fas pÃ¥ tvÃ¥ faser sÃ¥ lägger jag en sÃ¥n värmepump pÃ¥ en av dem blir det väldigt lite marginal upp till 16 A ifall pumpen drar max. Om den gör det lÃ¥nga perioder, säg vid kallt väder, riskerar vi att varmvattenberedaren kopplas ur mer eller mindre permanent (eller att säkringen gÃ¥r, om vi sätter pumpen pÃ¥ den tredje fasen).

En lösning är förstås att säkra upp, men det äter ju upp en del av besparingen med värmepumpen då.

Har någon erfarenhet av att ha värmepump med små huvudsäkringar och (eventuellt) effektvakt? Jag skulle gärna höra hur det kan fungera i praktiken innan jag går vidare och skaffar en pump!

Mvh/Björn

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Problem med huvudsäkringar?
« Svar #1 skrivet: 17 september 2009, 18:51:35 »
Den förlust du gör på 1000 kronor på att säkra upp lär du tjäna in ganska fort på värmepumpen.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Problem med huvudsäkringar?
« Svar #2 skrivet: 17 september 2009, 19:10:17 »
Hej!

Vi har ett hus i Stockholmsområdet med direktverkande el, 1.5-plan 95+60 kvm samt källare, byggt 1946 men tilläggsisolerat, övervåningen tillbyggd 2001. Jag funderar på att installera en luft/luft-värmepump för att värma huset utom källaren. Vi har "snålsäkrat" med 3x16A huvudsäkringar och en effektvakt som vid överlast på någon fas först klipper varmvattenberedaren och sen en grupp med element. Det funkar utmärkt, sen vi installerade vakten för några år sedan har inte någon huvudsäkring gått. Per år sparar vi ungefär 1000 kr jämfört med att ha 3x20 A säkringar och 2000 kr jämfört med 3x25 A.

VÃ¥r nuvarande värme är rätt omsorgsfullt utbalanserad pÃ¥ faserna, som ni förstÃ¥r. Det som oroar mig är att värmepumpen ger en sned belastning, de som finns gÃ¥r ju bara pÃ¥ en fas.  Jag har tittat pÃ¥ Panasonics "Sverigepump" som drar upp till 1.7 kW, varmvattenberedaren drar 1.5 kW per fas pÃ¥ tvÃ¥ faser sÃ¥ lägger jag en sÃ¥n värmepump pÃ¥ en av dem blir det väldigt lite marginal upp till 16 A ifall pumpen drar max. Om den gör det lÃ¥nga perioder, säg vid kallt väder, riskerar vi att varmvattenberedaren kopplas ur mer eller mindre permanent (eller att säkringen gÃ¥r, om vi sätter pumpen pÃ¥ den tredje fasen).

En lösning är förstås att säkra upp, men det äter ju upp en del av besparingen med värmepumpen då.

Har någon erfarenhet av att ha värmepump med små huvudsäkringar och (eventuellt) effektvakt? Jag skulle gärna höra hur det kan fungera i praktiken innan jag går vidare och skaffar en pump!

Mvh/Björn


Om du inte kan "möblera om" med dina nuvarande förbrukare och den tänkta LL/VP:n samt då fortfarande hålla dig inom 16A har du inget annat alternativ än att säkra upp såvitt jag ser det.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Problem med huvudsäkringar?
« Svar #3 skrivet: 17 september 2009, 19:30:07 »
Med pumpen så kan du stänga av många element, och bara stödköra vissa element i rum som är längst bort från pumpen, vi hade på 2 element på övre plan förra året, var -23 som kallast, bara elementen är stor belastning i hela huset, "byter du ut" dessa mot en värmepump som förbrukar som mest 1.7kw, så gör det mycket, och det är inte många dagar det är kallare än -15.

Sen kan du koppla VVB på timer så den laddas på natten, då inte tvätt och diskmaskin eller spisen går.

Vi har 16A, klarar oss mycket bra, bara att allt ligger "rakt"

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Grolt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med huvudsäkringar?
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2009, 20:50:18 »
Är det länge sedan du säkrade ner. Här i Göteborg har mÃ¥nga bolag tagit bort den möjligheten  huvuddunk. Du betalar samma avgift ända upp till 63A
Fattar inget om värmepumpar....

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Problem med huvudsäkringar?
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2009, 22:33:25 »
Är det länge sedan du säkrade ner. Här i Göteborg har mÃ¥nga bolag tagit bort den möjligheten  huvuddunk. Du betalar samma avgift ända upp till 63A
Det var ju jävligt smart av elbolagen, nästan sÃ¥ man kan tro att Styrman har börjat med elnät där nere ocksÃ¥  huvuddunk
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Problem med huvudsäkringar?
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2009, 22:46:57 »
Jag tror inte att man pÃ¥ nÃ¥gon annan ort kan fÃ¥ en sÃ¥ lÃ¥g (877,50:-) säkringsavgift, absolut inte pÃ¥ 63 A och knappast pÃ¥ 16 A. Men det glömde nÃ¥n att tala om.  
Så här ser det ut hos mig
16A (lgh)*    900 kr/Ã¥r       
16A    2 100 kr/Ã¥r    3 625 kr/Ã¥r    48 913 kWh/Ã¥r
20A    3 250 kr/Ã¥r    4 750 kr/Ã¥r    56 521 kWh/Ã¥r
25A    4 025 kr/Ã¥r    6 000 kr/Ã¥r    69 565 kWh/Ã¥r
35A    5 125 kr/Ã¥r    7 875 kr/Ã¥r    92 391 kWh/Ã¥r
50A    7 250 kr/Ã¥r    11 000 kr/Ã¥r    121 739 kWh/Ã¥r
63A    9 750 kr/Ã¥r    14 625 kr/Ã¥r    165 217 kWh/Ã¥r
« Senast ändrad: 05 oktober 2009, 22:49:58 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Problem med huvudsäkringar?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2009, 10:38:03 »
Antigen kör du VVB över effektvakt, eller gör en Raffen och kör VVB på timer nattetid, då inte spis eller andra förbrukar är anslutna.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Strandpalm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Problem med huvudsäkringar?
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2009, 11:27:12 »
Men vänta lite nu... Om du installerar L/L-VP så kommer du kunna stänga ett helt gäng element, precis som Apan sade. I vårt 1½-planshus i Stockholm hade vi innan L/L-VP 11 element på totalt 7900W igång och de brassade tidvis ganska så duktigt. Idag med L/L-VP har vi ETT element på (800W) och det är som mest ljummet.

Utan att vara i närheten att kalla mig elektriker så tycker jag att du med VP borde vara i en mycket bättre sits än tidigare? På full fräs drar ju inte pumpen mer än två element...?

Jag kanske missar något men jag kan ärligt talat inte se problemet om det funkar i dagsläget med direkt-el... Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!