Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 03 juni 2026, 23:29:12 »När jag körde dator och även Bosch 18v laddare på 12/240 volt omformare av enklare model blev enheterna väldigt mycket varmare än senare när jag körde med sinus omformare då är det typ som hemma från väggen. Nu kanske strömmen från en enkel omformare är mycket sämre än från ett elverk. För övrigt verkar rättstavning tro att jag är norsk är det min dator eller forumet som det är nått knas hos.
Enklare växelriktare brukar ge s k trappstegsspänning (som nasarna i branschen gärna kallar "modifierad sinus"). Oftast finns det ingen spänningsreglering i växelriktaren, toppvärdet på trappstegsspänningen ändras proportionellt mot inkommande 12 V likspänning, och pulskvoten ändras beroende på likspänningen för att effektivvärdet ska bli ungefär 230 V. Om inspänningen till en sådan växelriktare är låg, t ex för att den matas från ett bilbatteri som är nära urladdat, så blir kurvformen nästan en ren fyrkantvåg. Och utrustningar med nättransformator kan bli varma på sådan spänning för att järnkärnan blir magnetiskt mättad.
.png)


.png)







!
är det detsamma som ren sinus? Dvs törs man köra känslig elektronik med denna?

.png)




gäster: 1361
dolda: 0
användare: 6