Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa Classic 105, problem eller ej?  (läst 6980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Moln

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Thermia Villa Classic 105, problem eller ej?
« skrivet: 15 december 2010, 22:36:26 »
Hej,

Jag har bergvärme och en pump som installerades ett år innan vi flyttade in (dvs 11 år sedan). Vi har en årsförbrukning på 26000 kwh per år, 150 m2 samt biyta på drygt 50 fördelat på 3 våningar, som värms upp av pumpen. Elförbrukningen har inte gått ner trots att vi har isolerat vinden och gjort en del isolering på andra ställen i huset också.

Vi har kallt i huset vintertid, och efter att ha läst här på forumet så har jag iaf justerat kurvan från 44 till 45 men mer än så vågar jag inte göra utan att vara mer påläst.

Specen ser ut som följer:
Kurva 45
Kb från 0 grader
Kb till -4 grader
Framl: 50(47)
Returl: 46(44)
Integralen: -730 grader min
Rumsänk 2

Vi har med dessa inställningar ca 18 grader i största delen av huset, vilket jag tycker är kallt.

Om jag skulle vilja titta pÃ¥ tex att sänka den energi som pumpen tar, samt att kanske försöka fÃ¥ värmen upp till 20 grader iallafall, hur ska jag tänka dÃ¥? Är det bara att höja kurvan steg för steg? Jag förstÃ¥r inte riktigt varför VVPresostat stÃ¥r pÃ¥ 0, är det varmvattnet?  Integralen, vad jag förstod pÃ¥ tidigare postningar sÃ¥ är det hur mÃ¥nga grader som nÃ¥got per minut, men vilket värde är det här?

Och en sista fråga: Om jag vill veta förbrukningen som pumpen gör av med, hur gör jag då? Experten vi hade här för ett par år sedan påstod att pumpen inkl tillsatsvärme inte gör av med mer än 7000 kwh per år, kan man lita på mätaren i pumpen?


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Thermia Villa Classic 105, problem eller ej?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2010, 10:08:20 »
Vi har en årsförbrukning på 26000 kwh
Låter mycket. Vid vilken utetemp börjar den gå med elpatron?
Vi har kallt i huset vintertid, och efter att ha läst här på forumet så har jag iaf justerat kurvan från 44 till 45 men mer än så vågar jag inte göra utan att vara mer påläst.
 
Inte för att verka dryg, men se till att bli mer påläst. Har du läst hela användarhandboken/manualen? Visst kan du få hjälp här, men om du vet vad exempelvis integral är så blir det lite lättare. Annars finns det i exempelvis Thermia-underforat en klistrad tråd om Thermia-styr. För att få bra ordning på din värmeanläggning och känna dig lugn med att den jobbar så bra den kan med så liten förbrukning som möjligt måste du lägga tid. Har du inte lust att lägga några dagar på detta, så är det nog bäst att du betalar en Thermia-installatör för att komma dit och se över hela anläggningen.

Angående specen, var den avläst när kompressorn gått en stund? Värdena kan vara lite svajiga första minuterna i en värmecykel, bäst att vänta 10-15 minuter tills allt vatten gjort ett varv och temperaturerna stabiliserats. Din VBdiff, alltså skillnad mellan framl och returl är bara 4 grader, den borde ligga lite högre. Du kan prova att sänka hastigheten på VB-cirkulationspumpen ett snäpp och se hur det påverkar temperaturerna. Dock är diffen ingen katastrof, du ska nog vänta med att fixa detta innan du rett ut nedanstående:

Du har högre returtemperatur, 46,  än din inställda maxreturtemp, 44. Vid maxreturtempen slÃ¥s kompressorn av och elpatronen stÃ¥r för uppvärmningen - dyrt! Varför är din maxretur sÃ¥ lÃ¥gt ställd? Du har ju en ganska hög värmekurva, och liten VBdiff?

Jag föreslår att du ställer dig vid vp:n, blåstirrar på den under en värmecykel (från att kompressorn startar tills den stannar) och skriver upp temperaturerna på framl, returl, integral samt vilka indikationslampor som lyser (ffa värmepumpsdrift och elpatronen) var 3 minut. Notera även utetemperaturen när värmecykeln börjar.

Bra om du också kan gå in under Rullande meny och kolla drifttiderna DT VP samt DT TILLS en gång, notera dessa värden, och sen kolla en gång till ett par dygn senare.

Om du vill veta förbrukningen exakt, installera en separat elmätare för vp. Annars finns det formler man kan räkna på genom att kolla drifttiderna men det blir på en höft.

Återkom med lite nya värden och berätta även lite mer om ditt värmesystem. Har du radiatorer, isf hur många och stora? Golvvärme? Innegivare för vp?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Moln

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa Classic 105, problem eller ej?
« Svar #2 skrivet: 22 december 2010, 07:15:46 »
Hej,

Ang första frågan, så enligt "experterna" så tar inte elpatronen mer än ca 2000kwh per år, och den satte inte igång förrän inatt, då temperaturen ute har gått ner till under minus 20. Utegivaren visar snällt på -10. Enligt samma experter så tar inte pannan totalt mer än ca 7000kwh per år.

Vi har dels haft de som installerat pumpen här och tittat pÃ¥ alla värden, samt en "expert" tvÃ¥ gÃ¥nger för att reda ut problemen. Enligt dem sÃ¥ fungerar den perfekt och värden är inställda korrekt.  Därav att jag vänt mig till det här forumet.

Vi har också haft en elektriker här som har tittat på elförbrukningen, och inte heller han kan förklara hur vi skulle kunna göra av med så mycket hushållsel. Vi har bytt ut alla gamla apparater till nya, och tagit bort de el element som fanns innan och installerat vattenburet. Enligt "experter" så ska pumpen och hålet klara av värmeförbrukningen utan problem.

>Inte för att verka dryg, men se till att bli mer påläst.
Alldeles sant, jag är total amatör med tummen mitt i handen på det här, och det jag kan göra är att ta alla värden gång efter annan och lägga in i excel, det kanske kan hjälpa mig förstå. För mig är det bara siffror, och jag kan inte begripa hur det hela går ihop. Om jag dessutom lägger till hur huset är isolerat, hur huset är sammanfogat så begriper jag inte hur jag ska lista ut vad som inte fungerar.


Våning 1: 2 radiatorer på ca 20 m2, 1 på ca 15m2, golvvärme i resterande del.
Våning 2: 2 radiatorer på två rum ca 30m2, 2 radiatorer i ett rum på ca 15 m2. Golvvärme i resterande del.
Våning 3: 1 ny radiator installerad per rum på ca 10 m2, biyta. Extrapump till den här våningen då elementen var kalla innan. Dock så protesterade "experten" och sa att det inte behövdes, men eftersom elementen var kalla så tvingade jag till dem att göra det ändå. Sedan dess är rummen varma.

Enligt de specar som vi har på pumpen som sköter golvvärmen och bekräftat av mätning gjort av elektriker, så drar golvvärmepumpen lika mycket som en 60w lampa.

Så, jag ska leta fram papper penna och sätta mig i pannrummet under ett tag, samt försöka ta värdena några dagar på raken, föra in det i excel och hoppas att siffrorna "talar till mig". Och hitta en manual.

Jag har en del att göra, tack för svaren och tack för frågorna. Nu vet jag i alla fall lite mer om vad det är jag behöver titta närmare på.
 
Tack tack


John G

  • Gäst
John G
SV: Thermia Villa Classic 105, problem eller ej?
« Svar #3 skrivet: 02 september 2012, 15:19:54 »
Hej

intressant med det problemet du har.

Själv har vi en enplansvilla med källare byggt -70 som drar ca 23 000kwh inkl hushållsel.

efter tilläggsisolering vind och byte av fönster till Uvärde 1,2 ser jag inte heller någon skillnad?!!!?

Tankegångar runt detta har varit .... - för liten radiatoryta?

Måste ju finnas en uträkning på vilken yta som är idealet till just det huset och den pumpen?!

vad sa dina experter om radiatorytan?

/John

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa Classic 105, problem eller ej?
« Svar #4 skrivet: 02 september 2012, 18:36:31 »
Om man tittar på första inlägget så handlar det om 200 m2 villa som ska värmas med en 105:a, nu vet jag inte ålder på detta huset men nog är värmepumpen troligen i klenaste laget.
Kombinera detta med små klena radiatorer (hög kurva) så kommer den tyvärr dra lite mer.

Sen har vi detta med gamla källare, de är notoriska värmetjuvar, sänk temperaturen i källaren om du kan så kommer du märka att energiförbrukningen minskar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa Classic 105, problem eller ej?
« Svar #5 skrivet: 02 september 2012, 18:59:18 »
Har man KBin 0 °C redan i december går det väl inte att ta ut så mycket mer.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia Villa Classic 105, problem eller ej?
« Svar #6 skrivet: 03 september 2012, 21:02:56 »
Kurva 45 är högt.
Vattenglaset är halvfullt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!