Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!  (läst 2461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad weeklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!

Har precis bytt ut vedpannan och installerat bergvärme i mitt nyinköpta hus, och tänkte be om kloka råd redan från start för hur jag på bästa sätt ska optimera min värmepumpsanläggning. Hittills har anläggning bara snurrat i 2 dagar.

Lite info:
Jag bor i Skellefteå så det kan bli kallt om vintrarna. :)

Huset är byggt 1978 och är på totalt 150kvm hus + 50kvm uppvärmt garage med en groventré mellan hus och garage. Huset hade sedan tidigare vattenburna element + golvvärme både i ett nyrenoverat badrum och i ena garagedelen (det är från början ett enkelgarage som blev utbyggt till dubbelgarage).

Det är ett enrörssystem i huset som jag har förstått ligger på två separata slingor, en för övervåning och en för nedervåningen.

Hålet som är borrat är 215m och bergvärmepumpen är en NIBE1255-12 som står i det gamla pannrummet (ligger i det tillbyggda garaget med golvvärme). Golvvärmen i garaget var bara förberedd sen tidigare men kopplades på nu när jag installerade bergvärmen. Hur den är inkopplad ser ni på den bifogade bilden. Den har en återanvänt shuntventil från tidigare anläggnigen som är kopplad mot framledningsvattnet och returen från övriga huset (tillsammans med returen från golvvärmen). Man kopplade även in en cirkulationspump som man återanvänt ifall det skulle behövas - men utan att använda den eftersom det tydligen funkar utan den. Just nu har jag ca 18 grader i garaget men skulle vilja sänka den temperaturen något då det är onödigt högt. Skruvar jag i shunten isf? Och blir det tillräckligt med flöde då eller bör jag isf slå igång cirkulationspumpen om jag stryper den?

Och så till den viktigaste frågan - hur ska jag på bästa sätt optimera mitt system nu från start? Nu har vi kurva 9 inställt på pumpen. Och som det är just nu så blir det säkert 2-3 grader varmare på övervåningen är nedervåningen - men lagom temp nere på ca 20,5 grader. Bör jag ändå låta alla termostater på övervåningen stå vidöppna nu i början? Just nu har jag skruvat ner dom något för att få en jämnare temperatur uppe och nere.

Inomhusgivaren är ännu inte inkopplad, men tänkte koppla in den senare.

Så - hur börjar jag för att hitta bästa möjliga optimering? :) Kan jag redan nu köra en USB-loggning och lägga upp här och börja optimera eller bör jag låta anläggningen gå ett tag innan? Och ska jag öppna alla ventiler på max (inkl golvvärmen?) innan jag gör loggen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!
« Svar #1 skrivet: 01 november 2019, 15:08:10 »
Hej! Ja DVUT för Skellefteå är -25 celcius så det är ganska kallt. Tycker det borde finnas instrypningsventiler på respektive slinga till bottenvåning respektive övervåning så man kan balansera värmen mellan våningarna utan att strypa med alla termostaterna. Leta gärna utefter rören. Byggt -78 betyder nog också att värmesystemet är dimensionerat som högtemperatursystem så var beredd att justera kurvan när det blir riktigt kallt ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Hejsan!

Har precis bytt ut vedpannan och installerat bergvärme i mitt nyinköpta hus, och tänkte be om kloka råd redan från start för hur jag på bästa sätt ska optimera min värmepumpsanläggning. Hittills har anläggning bara snurrat i 2 dagar.

Lite info:
Jag bor i Skellefteå så det kan bli kallt om vintrarna. :)

Huset är byggt 1978 och är på totalt 150kvm hus + 50kvm uppvärmt garage med en groventré mellan hus och garage. Huset hade sedan tidigare vattenburna element + golvvärme både i ett nyrenoverat badrum och i ena garagedelen (det är från början ett enkelgarage som blev utbyggt till dubbelgarage).

Det är ett enrörssystem i huset som jag har förstått ligger på två separata slingor, en för övervåning och en för nedervåningen.

Hålet som är borrat är 215m och bergvärmepumpen är en NIBE1255-12 som står i det gamla pannrummet (ligger i det tillbyggda garaget med golvvärme). Golvvärmen i garaget var bara förberedd sen tidigare men kopplades på nu när jag installerade bergvärmen. Hur den är inkopplad ser ni på den bifogade bilden. Den har en återanvänt shuntventil från tidigare anläggnigen som är kopplad mot framledningsvattnet och returen från övriga huset (tillsammans med returen från golvvärmen). Man kopplade även in en cirkulationspump som man återanvänt ifall det skulle behövas - men utan att använda den eftersom det tydligen funkar utan den. Just nu har jag ca 18 grader i garaget men skulle vilja sänka den temperaturen något då det är onödigt högt. Skruvar jag i shunten isf? Och blir det tillräckligt med flöde då eller bör jag isf slå igång cirkulationspumpen om jag stryper den?

Och så till den viktigaste frågan - hur ska jag på bästa sätt optimera mitt system nu från start? Nu har vi kurva 9 inställt på pumpen. Och som det är just nu så blir det säkert 2-3 grader varmare på övervåningen är nedervåningen - men lagom temp nere på ca 20,5 grader. Bör jag ändå låta alla termostater på övervåningen stå vidöppna nu i början? Just nu har jag skruvat ner dom något för att få en jämnare temperatur uppe och nere.

Inomhusgivaren är ännu inte inkopplad, men tänkte koppla in den senare.

Så - hur börjar jag för att hitta bästa möjliga optimering? :) Kan jag redan nu köra en USB-loggning och lägga upp här och börja optimera eller bör jag låta anläggningen gå ett tag innan? Och ska jag öppna alla ventiler på max (inkl golvvärmen?) innan jag gör loggen?

För alla värmepumpar gäller att ju mindre varmt du behöver ha i kondensorn för att värma, desto högre COP får du ut. Så största förbättringen du kan göra är att genom högre flöde och större radiatoryta sänka behövd framledningstemperatur. Om du te.x kompletterar med en eller ett par fläktkonvektorer eller fler radiatorer så att du kan sänka framledningen 5-10% men ändå få samma temperatur tjänar du rätt mycket. Ettrörssystem är svåra att få högt flöde i och de fungerar per design inte så bra med låga temperaturer.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad weeklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!
« Svar #3 skrivet: 11 november 2019, 00:06:18 »
Jasi, försöker fortfarande hitta rätt kurva för mitt hus. Just nu ligger jag på kurva 9/10 för att ha någorlunda OK temp inne. Men trots det så kan det bli under strax under 20 grader om det är blåser mycket och det tempen ligger på runt -10 utomhus.

Tycker spontant jag måste ha väldigt hög framledningstemp. Och tycker även köldbäraren är onödigt kall trots att vi inte haft några extrema temperaturer ännu? Men det kanske är normalt. Köldbärarpumpen går i princip dygnet på 100% hastighet.

Såhär ser senaste veckans historik ut. Finns det något anmärkningsvärt att se?

Utloggad weeklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!
« Svar #4 skrivet: 11 november 2019, 00:22:46 »
Och status här

David124321354

  • Gäst
David124321354
SV: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!
« Svar #5 skrivet: 11 november 2019, 08:12:15 »
Sponant ser det väl helt okej ut på siffrorna. Dock så verkar du ha ett högtempat system, Finns två sätt att åtgärda detta. 1. Tilläggsisolera och byt fönster, 2. Fler radiatorer.
Just nu kör den väldigt högt på framledningstempen och detta är ju för att huset behöver så hög framledning för att hålla ett klimat inomhus.
Om du tar min 80-tals villa som är rejält isolerad och har 3glas fönster, Rejält tilltagna panelradiatorer så vid -10 grader så vill den släppa på 36grader på framledning, vid -30 så har jag har jag sett 45grader i framledning. vi har 22grader i klimat inne. vi har DUT -34grader.

Så bara kosta på villan till sommaren så kommer det där lösa sig. Kanske börja med att sätta en hatt på huset, Dvs, spruta in lösull under taket.

Mvh David




Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Haj!

Finns möjligheten att på nåt sätt sänka flödet till övervåningen en aning? Labba isåfall tills du har lyckats jämna ut skillnaden mellan övervångingen och nere. Man tjänar ganska mycket energi på att sänka temperaturen 2 grader. I värsta fall får du sänka på radiatorerna individuellt men det brukar vara svårt att få till balansen. Denna åtgärd ger mer flöde till radiatorerna nere så att större yta på dessa har samma temperatur vilket ger högre effekt per grad.

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad weeklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!
« Svar #7 skrivet: 18 november 2019, 23:05:25 »
Hittade en koppling idag bakom en garderob där jag kunde sänka hela slingan för övervåningen. Så nu ska jag börja laborera med hur mycket jag kan sänka den för att få jämnare temperatur.

Sen får väl nästa steg kanske bli att byta några fönster och sätta in större element i köket på nedervåningen, som är det största rummet där vi har överlägset flest timmar per dag.

Frågan är vad som blir mest effektivt att byta till förstår att det är fläktkonvektor såklart - men hur mycket låter dom? Underhåll på fläktar etc? Har redan Bahco Minimaster ACC ovanför köksfläkten som låter lite grann, plus ventilerat nivellgolv som också lever om lite grann såklart. Så vill ogärna ha ännu ett fläktsystem. :)

Just nu är det vanliga enkelelement på hela nedvåningen tyvärr. Kan det räcka med att byta ut till dubbel alt trippel i köket?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!
« Svar #8 skrivet: 19 november 2019, 06:57:15 »
blir stor skillnad om du lägger in dubbelradiga, ännu mer på treradiga, är själv sugen på att lägga in ett par treradiga i största rummen på nedervåningen, då kan man sänka framledningen lite till.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!
« Svar #9 skrivet: 19 november 2019, 10:05:45 »
Svårt att se på bilderna men verkar som deltat är högt öka hastigheten på cirkpumpen så deltat minskar då bör man kunna sänka framledningen lite grann i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad weeklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!
« Svar #10 skrivet: 25 november 2019, 23:20:11 »
Jag kör på autoläget och just nu har jag delta T på 4,7C (framled 37,0 retur 32,3). Och cirkpump som går på 96%. Tycker oftast den går på runt 90-96% nästan hela tiden.

Om jag förstått det hela rätt - visst borde det vara effektivare att ha en delta T på ca 8-10C? Och minska hastigheten på cirkpumpen för att åstakomma detta?

Varför kör min pump så hög hastighet på cirkpumpen i autoläget?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1255-12 Ny anläggning, hjälp mig att optimera!
« Svar #11 skrivet: 26 november 2019, 11:35:05 »
Om du ökar deltat kommer du behöva öka framledningen deltat du har nu är nog ganska ok för att hålla så låg framledning som möjligt under förutsättning att alla radiatorer håller det deltat så inte nån ligger på delta 20 grader och nån på 2 grader visst ett högt delta kan du köra i rum som blir för varma men se till att det inte ligger högt i de rum som verkligen behöver värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!