Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drifttid/Styrning IVT Greenline  (läst 11057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Drifttid/Styrning IVT Greenline
« skrivet: 28 november 2016, 08:19:14 »
Hej!

Första inlägget på forumet och är total nybörjare vad det gäller värmepumpar. Jag har en fundering kring styrningen av värmepumpen.

Saken är den att jag nyligen skaffat en mätare som sitter på elcentralen och registrerar elförbrukningen för hela huset och visar det på en display. I och med detta har jag fått en bättre bild över elförbrukningen i huset och en ganska tydlig bild över hur värmepumpen jobbar.

Det som syns är att om förbrukningen på hela huset ligger på ca 3-4kW så går värmepumpen men utan elpatron, går däremot förbrukningen upp till 9-11kW så är elpatronen igång. I och med den kunskapen har jag fått bild av hur värmepumpen jobbar och den gör mig lite fundersam. Det jag kan se är att på natten från ca 20:00 - 06:00 så går pumpen utan elpatron hela tiden, kurvan för förbrukningen pendlar med jämna cykler nånstans mellan knappt 3kW till ca 4kW däremot på dagen mellan ca 06:00 - 20:00 jobbar pumpen enligt ett helt annat mönster. Då går den i cykler av att köra utan elpatronen ett tag, sedan koppla in elpatronen och sedan ta det lugnt och helt stänga ner, elförbrukning på huset på ca 0,6kW, och sedan gör den kanske 5-6 såna cykler över dagen.

Rent temperaturmässigt i huset kan jag inte säga att jag märker nån skillnad på dagen mot när jag kommer ner tidigt på morgonen, det ligger på ca 21,5grader på bottenplanet hela tiden.

Jag förstår att pumpen förmodligen har nån sorts nattläge den går in i därav den jämna förbrukningen på natten. Men det jag undrar är om det mönster jag ser är normalt och om det är vettigt/mest effektivt att pumpen jobbar så, jämnt på natten och svajigt på dagen?


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #1 skrivet: 28 november 2016, 12:26:50 »
Är någon hemma dagtid? Förbrukning av varmvatten gör ju att värmepumpen jobbar mera, och inte i lika jämna cykler.
Du mäter på hela husets förbrukning? Då ser du ju även elspis, tvättmaskin och allt annat man slår till och från dagtid.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #2 skrivet: 28 november 2016, 12:59:37 »
Det här var pÃ¥ dagtid när nÃ¥gon var hemma, sÃ¥ jag inser att det gÃ¥r igÃ¥ng mer grejer dÃ¥ än pÃ¥ natten sÃ¥ som spis, tvättmaskin osv. Och ja jag mäter pÃ¥ hela husets förbrukning,  men det som var tydligt var att det vara bara när pumpen drog igÃ¥ng som förbrukningen ökade sÃ¥ mycket, även om spis Ã¥ sÃ¥nt var igÃ¥ng, sÃ¥ det gÃ¥r ganska tydligt att följa hur pumpen jobbar.

Men det kanske är helt normalt att den ska jobba så. Det som jag mest funderar på egentligen är vad som är mest energieffektivt i längden att gå som den gör på natten eller som på dagen och varför den isf inte kör på samma sätt jämt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #3 skrivet: 28 november 2016, 13:28:27 »
Det är lite konstigt att pumpen dagtid ibland står still och ibland behöver elpatrontillsats. Det borde inte behöva vara så men det saknas information för att kunna säga något säkert om det. En annan konstighet är att elpatronen verkar gå in med 6 kW på en gång. Det normala är att först kopplas 3 kW in, sedan, om så behövs, med fördröjning ytterligare 3 kW. Det borde inte behövas 6 kW tillsats så här års.

Men det saknas som sagt information. Vilken effekt har pumpen? Är det 10 kW? Var i landet ligger huset och vad var det för utetemperatur under den här tiden?   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #4 skrivet: 28 november 2016, 16:49:52 »
Huset ligger utanför Umeå och under två dagar som jag kollat så var det första dagen 2-3 plusgrader och andra dagen 2-3 minus grader. Idag som det har varit ungefär -1 har dock mönstret varit ett annat, det har varit en jämnare och lägre förbrukning kurvan har sett ut ungefär som på natten men med enstaka toppar till ca 7kW och endast en gång har det gått ner till under 1kW. Skillnaden mot helgen är att det varit färre personer hemma, dock har det varit nån hemma hela dagen.

Bifogad finns den graf jag får över elförbrukningen. Det gråa är gårdagens kurva där högsta toppen är nånstans kring 13kW och den blå är dagens där högsta är ca 7kW.

Vet inte riktigt vilken effekt det är som jag ska ange, men pumpen är en IVT Greenline HT Plus E9 med specifikation ovanpå pumpen enligt bilden den bifogade bilden "märkning pump".

Tack för svaren hittills!



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #5 skrivet: 28 november 2016, 18:46:22 »
I och med att pumpen är på 9 kW ska den dra ca 2,5 kW när enbart kompressorn går. Kompressorn går nästan hela tiden när det är -1 grad. Då huset ligger i Umeå verkar pumpen snålt dimensionerad och kommer att behöva en hel del tillsatsel.

Tillskottselen verkar inte riktigt rätt inställd. Det ska inte gå in 6 kW nästan på en gång följt av att pumpen stannar. Eftersom pumpen är från 2005 ska reglersystemet vara detsamma som på min pump så följande anvisning ska fungera.

GÃ¥ in i servicemenyn (tryck in den högra av de tre knapparna och hÃ¥ll den intryckt i minst 10 sekunder), gÃ¥ sedan till meny 8.3.4 Ramptid öppna. Prova med att ställa in en timme där. Vad är det för tid inställd pÃ¥ 8.3.5 Ramptid stänga? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #6 skrivet: 29 november 2016, 00:32:57 »
Större pump än jag har och jag bor 30 mil till norrut med ett ACJ och jag klarar mig utan tillskott ner till drygt -25 och min pump går då inte mer än ca 13-14h/dygn vid dygnsmedeltemp på -10
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #7 skrivet: 29 november 2016, 07:50:23 »
I och med att pumpen är på 9 kW ska den dra ca 2,5 kW när enbart kompressorn går. Kompressorn går nästan hela tiden när det är -1 grad. Då huset ligger i Umeå verkar pumpen snålt dimensionerad och kommer att behöva en hel del tillsatsel.

Tillskottselen verkar inte riktigt rätt inställd. Det ska inte gå in 6 kW nästan på en gång följt av att pumpen stannar. Eftersom pumpen är från 2005 ska reglersystemet vara detsamma som på min pump så följande anvisning ska fungera.

GÃ¥ in i servicemenyn (tryck in den högra av de tre knapparna och hÃ¥ll den intryckt i minst 10 sekunder), gÃ¥ sedan till meny 8.3.4 Ramptid öppna. Prova med att ställa in en timme där. Vad är det för tid inställd pÃ¥ 8.3.5 Ramptid stänga? 

Så om jag tolkar dig rätt så är det rätt att pumpen går med enbart kompressor vid -1?

Kan tillägga att huset är 2 plan plus källare, ovan mark är det ca 200kvm och källaren är ca 120kvm. I boplanen har vi ca 21-21,5 grader och i källaren ca 15-16 grader.

Ska kolla värdena för ramptid öppna och stänga när jag kommer hem i eftermiddag.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #8 skrivet: 29 november 2016, 18:10:46 »
Nu har jag kollat ramptid öppna och stänga. Öppna är på 20 min och stänga på 3 min.

Har inte ställt om öppna än, vad innebär ramptid öppna/stänga och vilken effekt kan jag förvänta mig om jag ställer upp öppna till 60 min?

Egen

  • Gäst
Egen
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #9 skrivet: 29 november 2016, 18:32:37 »
Från handledning 8.1
Inställning av tillskott
Funktionen ger dig möjlighet att ställa in den tid som ska gå innan tillskottet får starta om inte värmepumpen klarar av att producera tillräckligt med värme själv. Värmepumpen levereras med inställningen en timme.

Från handledning 8.3.4
Ramptid öppna
Här ställer man den tid man vill elkassetten ska ta på sig för att gå från 0 till 100%. I en del fall kan ramptid öppna behöva justeras upp för att eliminera att den överstyr värmesystemet.
---
Jag skulle också prova att öka tiden innan tillskottet startar. Jag tror min är satt på ca 3-4 tim.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #10 skrivet: 29 november 2016, 18:39:16 »
Tack för svaret om ramptider och all annan hjälp, det är mycket uppskattat från en som inte kan det här! :)

Första dagen med hög och svängig kurva så var tiden innan tillskottet startade satt till 1 min, så då ställde jag upp det till 60 min. Dock utan effekt dygnet efter, men dag 2 och framåt verkar ju topparna på dagen ha minskat både i höjd och antal. Är det rimligt att effekten av ändringen tillskottstimern visar sig först ett dygn senare?

Nu har jag ökat ramptiden för öppna också till 60min så får vi se vad det får för effekt.

En liten fundering också, vad är det tydligaste tecknet på att jag gjort en ändring som inte blev helt bra, innetempen sjunker?
Och när är det egentligen rimligt att tillskottet går, har förstått att det varierar mycket från hus till hus, men nån sorts rimligt antal gånger borde kanske gå att uppskatta?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #11 skrivet: 29 november 2016, 18:55:04 »
Som komplettering till Egens inlägg. När pumpen startar börjar tillskottstimern räkna ner. Har inte returtemperaturen nått börvärdet när den har räknat ner till noll börjar ramptidstimern räkna. Är tillskottseffekten inställd på 6 kW (fabriksinställning) kommer 3 kW att kopplas in efter halva inställda ramptiden och 6 kW efter hela tiden förutsatt att returtemperaturen inte har nått börvärdet dessförinnan. Har returtemperaturen nått börvärdet räcker ju 3 kW elpatron till.

Det som händer här är att ramptiden hinner räkna färdigt innan 3 kW elpatron hinner lyfta returtemperaturen över börvärdet. Det innebär att 6 kW hinner kopplas in fast det inte behövs. Det som kan hända i värsta fall är att den höga effekten senare, när radiatorvattnet har gått ett varv i systemet, kommer att höja returtemperaturen så mycket att förutom att elpatronen kopplas ur så stannar också kompressorn vilket är en dödssynd i värmepumpsammanhang. Behövs det elpatrontillskott ska kompressorn gå hela tiden.

Det är värt att titta på vad tillskottstimern är inställd på. Det kan ju vara så att returtemperaturen kan nå börvärdet om pumpen får tid på sig. Är då tiden för tillskottstimern plus halva ramptidstimern kortare än den tid det skulle ta att nå börvärdet kommer elpatronen att kopplas in fast det inte behövs.

Vad som är lämpliga tider får man prova sig fram till. Tiderna beror på hur trögt det värmeavgivande systemet är (antal liter vatten i systemet) och hur känslig man är för temperatursvängningar. I det här fallet är det helt klart att en ramptid på 20 minuter är för kort tid. Jag hoppas att det har framgått av ovanstående att det är helt förkastligt att ha tillskottstimern inställd på 1 minut. Är ramptiden 20 minuter har pumpen 11 minuter på sig att nå börvärdet och det klarar den inte vintertid.

Det är ocksÃ¥ bra att veta att starttemperaturen för pumpen är börvärdet minus halva kopplingsdifferensen och stopptemperaturen börvärdet plus halva kopplingsdifferensen. Fabriksinställningen för kopplingsdifferensen är 5 grader.   

« Senast ändrad: 29 november 2016, 19:03:41 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #12 skrivet: 29 november 2016, 19:41:42 »
Som komplettering till Egens inlägg. När pumpen startar börjar tillskottstimern räkna ner. Har inte returtemperaturen nått börvärdet när den har räknat ner till noll börjar ramptidstimern räkna. Är tillskottseffekten inställd på 6 kW (fabriksinställning) kommer 3 kW att kopplas in efter halva inställda ramptiden och 6 kW efter hela tiden förutsatt att returtemperaturen inte har nått börvärdet dessförinnan. Har returtemperaturen nått börvärdet räcker ju 3 kW elpatron till.

Det som händer här är att ramptiden hinner räkna färdigt innan 3 kW elpatron hinner lyfta returtemperaturen över börvärdet. Det innebär att 6 kW hinner kopplas in fast det inte behövs. Det som kan hända i värsta fall är att den höga effekten senare, när radiatorvattnet har gått ett varv i systemet, kommer att höja returtemperaturen så mycket att förutom att elpatronen kopplas ur så stannar också kompressorn vilket är en dödssynd i värmepumpsammanhang. Behövs det elpatrontillskott ska kompressorn gå hela tiden.

Det är värt att titta på vad tillskottstimern är inställd på. Det kan ju vara så att returtemperaturen kan nå börvärdet om pumpen får tid på sig. Är då tiden för tillskottstimern plus halva ramptidstimern kortare än den tid det skulle ta att nå börvärdet kommer elpatronen att kopplas in fast det inte behövs.

Vad som är lämpliga tider får man prova sig fram till. Tiderna beror på hur trögt det värmeavgivande systemet är (antal liter vatten i systemet) och hur känslig man är för temperatursvängningar. I det här fallet är det helt klart att en ramptid på 20 minuter är för kort tid. Jag hoppas att det har framgått av ovanstående att det är helt förkastligt att ha tillskottstimern inställd på 1 minut. Är ramptiden 20 minuter har pumpen 11 minuter på sig att nå börvärdet och det klarar den inte vintertid.

Det är ocksÃ¥ bra att veta att starttemperaturen för pumpen är börvärdet minus halva kopplingsdifferensen och stopptemperaturen börvärdet plus halva kopplingsdifferensen. Fabriksinställningen för kopplingsdifferensen är 5 grader.   



@Roland, tack för ett mycket bra och informativt inlägg. Det lärde jag mig mycket på.

Jo när jag hittade tillskottstimer på 1 min insåg jag att det var obra och ställde då upp den till fabriksinställningen 60 min igen.

En kontrollfråga bara om börvärde osv på returen så jag fattat det rätt. På GT1 som jag tolkar som returentemp från radiatorerna har jag nu en stopp på 32,5, kopplingsdifferensen är 5 grader, om jag då fattat det rätt har jag ett bör värde på 30 och start på 27,5 och börvärdet beror på inställningen på värmekurvan, verkar det korrekt?

Så för att hitta lämpliga tider är det då att prova sig fram med tillskottstimertiden och se hur högt jag kan ställa den för att se om pumpen själv klarar att få upp temperaturen och sättet jag kan se om det är för långtid den får på sig är om temperaturen i huset sjunker för lågt eller att tempen aldrig kommer upp utan tillskott. Verkar det som jag fattat det rätt då?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #13 skrivet: 29 november 2016, 20:16:46 »
Det är rätt uppfattat. GT1 är returtemperaturen och det fungerar enligt ditt exempel.

Rätt uppfattat även med tiderna. Det är olägenheten av lite för lÃ¥g inomhustemperatur som avgör hur länge man kan vänta pÃ¥ att elpatronen kopplas in. Man fÃ¥r kombinera inställningarna av tillskottstimer och ramptid dÃ¥ 3 kW elpatron kopplas in efter tillskottstiden plus halva ramptiden  Ramptiden ska vara sÃ¥ lÃ¥ng att temperaturhöjningen när 3 kW elpatron gÃ¥r igÃ¥ng ska ha hunnit fortplanta sig till returen och lyft den över börvärdet innan ramptiden har räknat färdigt. 6 kW elpatron ska bara gÃ¥ in när det är riktigt kallt ute, skulle gissa vid sÃ¥ där -15 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #14 skrivet: 29 november 2016, 20:37:46 »
Det är rätt uppfattat. GT1 är returtemperaturen och det fungerar enligt ditt exempel.

Rätt uppfattat även med tiderna. Det är olägenheten av lite för lÃ¥g inomhustemperatur som avgör hur länge man kan vänta pÃ¥ att elpatronen kopplas in. Man fÃ¥r kombinera inställningarna av tillskottstimer och ramptid dÃ¥ 3 kW elpatron kopplas in efter tillskottstiden plus halva ramptiden  Ramptiden ska vara sÃ¥ lÃ¥ng att temperaturhöjningen när 3 kW elpatron gÃ¥r igÃ¥ng ska ha hunnit fortplanta sig till returen och lyft den över börvärdet innan ramptiden har räknat färdigt. 6 kW elpatron ska bara gÃ¥ in när det är riktigt kallt ute, skulle gissa vid sÃ¥ där -15 grader.


Skönt att höra att jag fattat rätt. Nu känns det som att jag har tillräckligt med kunskap för att kunna börja något sånär trimma in pumpen så den går lite effektivare.

En sista, tror jag, fråga bara, vad är det som nollställer tillskottstimern? Jag har senaste timmen kontrollerat den och returtempen då pumpen nu går. Och med jämna mellanrum nollställs tillskottstimern även om inte stopptempen uppnåts. Det verkar som den nollställs när returtempen går upp, kan det stämma?

Till sist stort tack för all hjälp och ny kunskap jag fÃ¥tt, det har gjort mig till en lite bättre husägare!  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!