Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: offerter  (läst 908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
offerter
« skrivet: 29 september 2007, 15:53:56 »
Hej har fått in några offerter enligt nedan vad tycker ni jag ska välja?

1.Thermia diplomat TWS 8kw
160 m borrhåll
6 års trygghetsförsäkring (gäller hela pumpen)
Thermia online
Pris 148 200 kr

2.Thermia duo 6kw
VVB MBH TWS 300l
140 m borrhål
Trygghetsförsäkring pÃ¥ VP 6 Ã¥r  frÃ¥n Thermia (kan förlängas 4 Ã¥r)
Extra Trygghetsförsäkring på 6 år från Comfort på helaVVS- installationen
På Installation & Material 2 år enligt Konsumentverkets regler
Pris 168 485 kr

3.Thermia duo optimum 8kw
Befintlig VVB användes
170 m borrhål
Bortforsling av vedpanna
Trygghetsförsäkring på VP 6 år från Thermia (kan förlängas 4 år)
Pris 150 000 kr  (NY vvb 300L TWS 11000 kr + Moms)

4.IVT Greenline HT plus E9
VVB model 611304 D 300/160 rostfri
170 m borrhål
Bortforsling av panna
IVT försäkring
2 års garanti
Pris 155 500

Följande underlag låg till grund för dimensionering

Huset är en-plan i suterräng beläget på Värmdö i Stockholm, ca 180 kvm uppvärmd yta byggt 1990.
Uppvärmingen är idag Vedpanna (ej använd sista 7 åren) med två 500 liters ackumulatortankar den ena med 200 liter inbyggd varmvattenberedare och två el-patroner i botten (dom som värmer huset nu).
Värmen sköts nu av en shunt som styrs av utetemp med korrigering från rumstermostat, huvudsakliga värmen är radiatorsystem men jag har vattenburen golvvärme i ca 20 kvm (2 badrum och tvättstuga) som ligger på en egen shunt med egen cirkulationspump vatten tas från framledningen. Huset har mekanisk från och tilluftsventilation med värmeåtervinning(SVAB tror jag den heter). Radiatorsystemet vet jag ej om det är 1 eller tvåledningssystem. bifogar några bilder.

Huset har varit uthyrt så jag har ej full koll på förbrukningen men ungefär som nedan.
Elförbrukningen beräknat 1 oktober 2006 till sista september i år blir ca 30 000 kwh totalt inklusive hushållsel, under denna tid har det eldats i en braskasset ca 2-3 gånger per vecka från december till mars uppskattningsvis 1000kg ved (kan väl vara 2000kwh?) samt att dom haft en rumstemp 18-20 (jag vill dimensionera för 23) samt att det var en ovanligt varm vinter.

-Vi är 5 personer i familjen och har två duschar inget badkar men bastu.
-Jag vill ha en bergvärme anläggning med uttag för frikyla vid VP och god täckningsgrad.
-Borrning måst vara enligt normbrunn 97 enligt krav från Värmdö kommun.
-Huset står på berg och suterängdelen är delvis utsprängd ur berget.
-Borrkax behöver ej transporteras bort utan kan deponeras lokalt på tomten (Behöver fylla ut lite ändå).
-Sträckan från lämplig borrplats till pannrum är ca 15 meter men behöver ej grävas ner då den dras under huset.
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: offerter
« Svar #1 skrivet: 29 september 2007, 16:23:06 »
Alla goda ting är 3.... eller 4...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: offerter
« Svar #2 skrivet: 29 september 2007, 20:17:52 »
Glöm offert nr 2, du behöver 8-9 kW VP till huset (den var dessutom dyrast trots klenast VP).

Nog tror jag du kan docka en VP mot befintlig VVB om du vill, jag hÃ¥ller med om att nr 3 eller 4 lÃ¥ter bäst. Kolla gärna upp installatörerna  och ta referenser, det är viktigare än märket pÃ¥ VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!