Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isbildning  (läst 5898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kjell G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvkarleby
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Isbildning
« skrivet: 21 december 2006, 12:21:53 »
Hej!
Är det nÃ¥gon som kan förklara för mig, Varför det blir en ca decimeterhög isvall tvärs över värmebatteriet pÃ¥ min XE9EKE (AC-Robot) När maskinen avfrostar blir isen kvar, Och det verkar som den bara bygger pÃ¥ mer och mer! Den sitter ca 2dm frÃ¥n bottentrÃ¥get!  Sc:,h
Kjell,,
Med en Panasonic på kåken, Är du alltid varm och belåten!

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Isbildning
« Svar #1 skrivet: 21 december 2006, 13:28:10 »
Hej
Det skulle kunna vara gasbrist (kölmedia) då uppstår ibland ojämn förångning.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Kjell G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvkarleby
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isbildning
« Svar #2 skrivet: 22 december 2006, 13:01:47 »
Är det den enda orsaken till detta fenomen?
MvH Kjell.
Med en Panasonic på kåken, Är du alltid varm och belåten!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Isbildning
« Svar #3 skrivet: 22 december 2006, 13:36:57 »
Hej

Jag kom just in efter att ha spolat bort isen i botten på min Panasonic, detta efter att ha fått färsk R410 ifylld, så det var kanske brist på kylmedlet som gjorde att jag fick is i bottentråget.
Jag får hålla koll och se om det blir ny is nu efter att ha fått den fixad.

MVH
Messer

Utloggad Cyber-Jedi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isbildning
« Svar #4 skrivet: 22 december 2006, 13:45:07 »
Is i bottentrÃ¥get p.g.a. för lite köldmedia?  ???
Hör detta verkligen ihop? Att få ojämn frostbilding på lamellerna kan jag ju förstå, men isbilding i bottentråget?
Beror inte det problemet p.g.a ev. avsaknad av värmekabel? Eller är jag ute och cyklar nu?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Isbildning
« Svar #5 skrivet: 22 december 2006, 14:48:18 »
Det står inte att han har is i bottentråget.
Jag har några XE9EKE som det har varit för lite soppa i från fabrik så det är nog som Anders A skriver att det är gasbrist då det har visat samma symtom som Kjell G beskriver. Be montören kolla arbetstrycket på maskinen.
Är det 0 grader ute hos dig så bör trycket ligga mellan 32-35 bar vid max belastning. Maskinen med för lite soppa hadde då 28 bar
och då byggde det på is.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Cyber-Jedi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isbildning
« Svar #6 skrivet: 22 december 2006, 14:52:41 »
Hej

Jag kom just in efter att ha spolat bort isen i botten på min Panasonic, detta efter att ha fått färsk R410 ifylld, så det var kanske brist på kylmedlet som gjorde att jag fick is i bottentråget.
Jag får hålla koll och se om det blir ny is nu efter att ha fått den fixad.

MVH
Messer

Jag tolkar det då som att det var i botten, eller?
« Senast ändrad: 22 december 2006, 14:54:45 av Cyber-Jedi »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Isbildning
« Svar #7 skrivet: 22 december 2006, 15:08:28 »
Hej

Jag kanske uttryckte mig lite oklart, isen fanns mellan bottentrågets yttre kant och kylprylen där ute, en värmekabel hade inte nått isen somklättrade över kanaten på bottentråget (ca 4 cm högt) och ut på utsidan.
När den sen skall avfrosta så blir inte det så varmt så att isen smälter utom just intill kylprylen, jag tolkar det så att det kan bero på för lite gas eftersom det inte blev så varmt inne som jag förväntade, vilket var anledningen till att ringa kyl-mecken.

Kontentan blir nog att TS har nog rätt.
Men det har ju cyber-jedi också.

MVH
Messer

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Isbildning
« Svar #8 skrivet: 22 december 2006, 15:38:15 »
Bara en enkel fråga så här före jul, vad är "kylprylen"?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Isbildning
« Svar #9 skrivet: 22 december 2006, 15:42:23 »
Jag menade inlägget som Kjell G skrev, glömde tyvär skriva vilket av era inlägg jag svarade på.
Ser nu att messer hadde is i bottentråget, du har väl inte satt dit det lilla plast knät som passar i hålet, det brukar bli en ispropp i den plastvinkeln.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kjell G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvkarleby
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isbildning
« Svar #10 skrivet: 22 december 2006, 16:10:16 »
Det står inte att han har is i bottentråget.
Jag har några XE9EKE som det har varit för lite soppa i från fabrik så det är nog som Anders A skriver att det är gasbrist då det har visat samma symtom som Kjell G beskriver. Be montören kolla arbetstrycket på maskinen.
Är det 0 grader ute hos dig så bör trycket ligga mellan 32-35 bar vid max belastning. Maskinen med för lite soppa hadde då 28 bar
och då byggde det på is.
mvh
TS

Tack för tipset! Jag trodde allt var ok med min pump, Den ger full värme och inget plaskande ljud som man kan höra i ett kylskÃ¥p med för lite köldmedium. Jag skall kontakta montören som installerade pumpen, För det faller väl inte inom tillvekarens garantiÃ¥tagande  :,v( vad jag kan förstÃ¥?
Med en Panasonic på kåken, Är du alltid varm och belåten!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Isbildning
« Svar #11 skrivet: 23 december 2006, 08:13:52 »
Hej

Harken: Kylprylen är den där kalla grejen som en del kallar förångare tror jag det är.

TS: Nej jag har inte den lilla svarta prylen där, men jag saknar en värmekabel, en sån där som bara är på c:a 15W/m, säljer du sådana lösa ??

MVH
Messer

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Isbildning
« Svar #12 skrivet: 23 december 2006, 09:47:06 »
Tjena Messer

Skicka mig ett pm/mail så löser vi det.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Isbildning
« Svar #13 skrivet: 23 december 2006, 10:19:25 »
Messer: Jag skojade litet med dig, det lät kul med "kylprylen". Jag har dock problem om det är en kondensor eller förångare, eftersom maskinen är både värmepump och AC, jag säger oftast värmeväxlare och om det är oklart lägger jag till utedel eller innedel. Någon som grubblat på vad som är kondensor och vad som är förångare i korrekt terminologi?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Isbildning
« Svar #14 skrivet: 23 december 2006, 10:38:37 »
Lite kuriosa för nybörjare.
förutsatt att vi pratar köldmediekrets med kondenserbar gas(=nästan alla värmepunpar L/L):
kondensor= där vi kyler av gas tills den kondenserar/går över till vätskefas.
förångare= där vi värmer upp vätska tills den förångas/kokar av o blir gas.
GOD JUL Önskar ACE.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!