Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 september 2016, 11:45:12 »

Energiberäkning kan man göra på energiberakning.se. Klicka på 'U-value' och fyll i konstruktion och dimension på varenda del av huset.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 08 september 2016, 11:31:26 »

Finns de något räkne exempel på det här på forumet? Sågspånen är mot vinden
Jag gjorde ett eget excelark för att räkna på inverkan av isolering och temperaturer mm, men det finns folk på forumet som har tillgång till värmepumpstillverkarnas program. Rickard t.ex



 
 
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 september 2016, 10:53:29 »

Största komforten ger ett FTX system och det ger även en liten besparing, mellan tumme och pekfinger 2-4 000 kWh beroende på typ av växlare samt hus. Om den "komforten" är värda pengarna måste du själv avgöra. Monterar du en värmeväxlare på frånluft som återvinner energi till en värmepump i stället tjänar du ungefär samma kWh men får då inte den bättre ventilationen.
Skrivet av: Rasmus22
« skrivet: 08 september 2016, 09:53:45 »

Sedan när du har räknat färdigt på raddiatorerna så skall du välja effekt på pumpen med lika stor omsorg, speciellt om du tar en on/off och inte väljer att ha kvar tanken. Din tank på 3000 liter är onödigt stor, speciellt om du tar bort vedeldningen. En pump som vid dut avger tex 8 kw kan ställa till bekymmer om raddiatorerna kan göra sig av med bara tex 6kw. De har en tendens att bli elpannor med cop 1. Vad skall du göra med ventilationen/skorstenen?
Vet inte va ja ska göra med ventilationen. Tips?? :D
Skrivet av: Rasmus22
« skrivet: 08 september 2016, 09:41:38 »

Har du termostater på radiatorerna ? Kan man hålla handen på radiatorerna utan att det bränns ?
Termostater finns, vid svinkyla är dom så heta att man inte kan röra dom.

Hur har du kommit fram till att du behöver 75W/m2? Du skulle kunna räkna ut vilket U-värde du behöver ha till dina befintliga radiatorer med en framledningstemp och delta som passar till värmepump vid DUT. Kolla sen om ditt hus klarar sig. Om inte så har du två vägar att gå,
1)större radiatorer/ högre framledning
2)behåll radiatorerna och tilläggsisolera (i första hand byt sågspånet på vinden till bättre isolering...)

Min rekommendation efter egen erfarenhet är väg 2) att isolera så du klarar dig med befintliga radiatorer och den temp som värmepumpen kan ge.

PS. Du skriver att du har 2 våningsplan, är träbjälklaget med 3dm sågspån mot en vind eller menar du att det är mellan våningsplanen? DS

Finns de något räkne exempel på det här på forumet? Sågspånen är mot vinden
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 september 2016, 09:12:31 »

Ja helt rätt purjo__
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 september 2016, 08:49:35 »

Alla moderna radiatorer är väl i praktiken konvektorer till största del?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 september 2016, 08:40:02 »

Det är väl även så att det finns konvektorer som INTE har fläktar och dom är lika tysta som vilka element som helst.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 07 september 2016, 21:19:21 »

Som Smurfen antyder, det finns en dold sanning om lågtemperatursystem med vattenradiatorer. Försöka uppnå golvvärmesystemets framledningstemperatur(själv ungefär vad man kan uppnå) med radiatorer, då har man inte riktigt förstått olika systems naturliga funktion.
Men självklart med konvektorelement, om man står ut med oljud kan man åstadkomma naturligt cirkulation och drägligt uppvärmning.
Jiri
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 07 september 2016, 20:56:49 »

Sedan när du har räknat färdigt på raddiatorerna så skall du välja effekt på pumpen med lika stor omsorg, speciellt om du tar en on/off och inte väljer att ha kvar tanken. Din tank på 3000 liter är onödigt stor, speciellt om du tar bort vedeldningen. En pump som vid dut avger tex 8 kw kan ställa till bekymmer om raddiatorerna kan göra sig av med bara tex 6kw. De har en tendens att bli elpannor med cop 1. Vad skall du göra med ventilationen/skorstenen?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 september 2016, 20:21:55 »

Hur har du kommit fram till att du behöver 75W/m2? Du skulle kunna räkna ut vilket U-värde du behöver ha till dina befintliga radiatorer med en framledningstemp och delta som passar till värmepump vid DUT. Kolla sen om ditt hus klarar sig. Om inte så har du två vägar att gå,
1)större radiatorer/ högre framledning
2)behåll radiatorerna och tilläggsisolera (i första hand byt sågspånet på vinden till bättre isolering...)

Min rekommendation efter egen erfarenhet är väg 2) att isolera så du klarar dig med befintliga radiatorer och den temp som värmepumpen kan ge.

PS. Du skriver att du har 2 våningsplan, är träbjälklaget med 3dm sågspån mot en vind eller menar du att det är mellan våningsplanen? DS
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2016, 20:06:06 »

Har du termostater på radiatorerna ? Kan man hålla handen på radiatorerna utan att det bränns ?
Skrivet av: Rasmus22
« skrivet: 07 september 2016, 19:03:28 »

Medel tempen visar inte rätt tycker jag utan kan ju vara lite varmare på dagarna. jag skull vilja veta max framledning. Vet du hur nuvarande system har fungerat hur ofta har dom eldat ? Har skillnaden mellan framledning retur varit hög ?
På vintern när det är som kallast måste vi elda 2 gånger per dag för att hålla elmotståndet från att slå på. Retur temperaturen har varit mycket lägre än framledningen men tyvärr har ja inga siffror. Man skulle kunna gissa på 70/50
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2016, 17:52:59 »

Medel tempen visar inte rätt tycker jag utan kan ju vara lite varmare på dagarna. jag skull vilja veta max framledning. Vet du hur nuvarande system har fungerat hur ofta har dom eldat ? Har skillnaden mellan framledning retur varit hög ?
Skrivet av: Rasmus22
« skrivet: 07 september 2016, 17:23:24 »

Ja, det kanske vore det mest prisvärda med golvvärme som komplement.  tummenupp

Men annars tycker jag du skall räkna på 50/43 istället, kanske klarar du dig med PC22-radiatorer då, det borde i alla fall inte vara långt ifrån.
Tänk också på att det är extremt sällan det är så kallt att man krämar på all effekt, några få dagar/år.
Resten av året kommer värmepumpen att arbeta med temperaturer på 30-45 grader fram, ÄVEN om det krävs 50-55 när det är riktig vargavinter.

Om beräkningen är det viktiga så blir det ju 33:or, men om det är ekonomin du bryr dig om så finns det nog både billigare och snyggare alternativ än att tokmontera gigantiska radiatorer.
Ursäkta ordvalet.  ;)

När vi talar om denna typ av hus kan du nog spara rätt mycket bara på att täta mot golvsocklar/väggar och fönsterlister så att det inte blåser rakt igenom.

Vilken typ av fönster sitter i kåken?
3 glas fönster från 80-talet. Joo ja räknar no me 50/43 eller skulle man kanske kunna räkna med 55/45, såg precis på danfoss pumpar och dom har ju ett SCOP värde på 4,3 vid 0/55 står det. Kanske man sku kunna räkna me 65w/m2 istället för 75w så skulle man få helt vettiga svar :D

Kolla framlednings tempen samt returen under några kalla dagar men det gäller att du har jämn framledning samt värme då och dygnen före om det ska ge ett rätt värde.
Kanske de skulle gå lättare att räkna ett medeltal under en kall vecka
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2016, 16:53:02 »

Kolla framlednings tempen samt returen under några kalla dagar men det gäller att du har jämn framledning samt värme då och dygnen före om det ska ge ett rätt värde.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 september 2016, 16:45:49 »

Ja, det kanske vore det mest prisvärda med golvvärme som komplement.  tummenupp

Men annars tycker jag du skall räkna på 50/43 istället, kanske klarar du dig med PC22-radiatorer då, det borde i alla fall inte vara långt ifrån.
Tänk också på att det är extremt sällan det är så kallt att man krämar på all effekt, några få dagar/år.
Resten av året kommer värmepumpen att arbeta med temperaturer på 30-45 grader fram, ÄVEN om det krävs 50-55 när det är riktig vargavinter.

Om beräkningen är det viktiga så blir det ju 33:or, men om det är ekonomin du bryr dig om så finns det nog både billigare och snyggare alternativ än att tokmontera gigantiska radiatorer.
Ursäkta ordvalet.  ;)

När vi talar om denna typ av hus kan du nog spara rätt mycket bara på att täta mot golvsocklar/väggar och fönsterlister så att det inte blåser rakt igenom.

Vilken typ av fönster sitter i kåken?
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 07 september 2016, 16:34:45 »

Vi la ganska mycket jobb på att dimensionera värme distrubutionen och kan bar säga att det är lönt att försöka komma ner i framledning.
Ett alternativ är att komlpetera hela huset med golvvärme. då kan du klara dig med dina befintliga radiatorer.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 september 2016, 16:12:12 »

Att börja med att ta reda på hur hög framledningstemp som behövs känns som en bra start. Sen skulle jag skulle ha gjort så här:
1) tilläggsisolera
2) Kör med befintliga raddar och hoppas att det funkar. Om det visar sig att man behöver så hög framledningstemp att inte VP'n klarar av det och det inträffar tillräckligt många dagar per år för att påverka totalekonomin så kan man börja med att byta de sämsta radiatorerna.

Eftersom du gärna vill räkna på det hela så kan du ju börja med att utgå ifrån en energiberäkning där du räknar ut toppeffekt och framledningsbehov baserat på bättre isolering och befintliga radiatorer.
Skrivet av: Rasmus22
« skrivet: 07 september 2016, 14:31:12 »

Värmesystemet kommer troligen inte att bytas ennu på ett par år, ja gör lite förhastande beslut bara för att jag skulle vilja veta hur jag ska göra mina uträkningar så att ja skulle kunna ta dom med i mitt examensarbete :D

Värmesystemet är så pass gammalt att det inte finns bemärkt grader på shunten. Men ja tänkte om man i vinter skulle mäta temperaturen på raddarna med någon sorts "värmekamera" eller liknande så man skulle veta på ett ungefär vilken temperatur som behövs i nuläget. Men huset läcker nu ganska mycket värme på vissa ställen i taket, runt fönster och från golvet längs med väggarna så man kan räkna med lite lägre temperatur än vad mätningen skulle visa.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2016, 14:09:40 »

Finns det ingen shunt styrning eller liknande där du kan se vilken framledning dom använt i dag. Känns lite förhastat att byta allt om det kanske inte behövs och med tiden kanske du förbättrar isoleringen och då kan du sänka framledningen om den skulle vara lite i högsta laget.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 september 2016, 14:07:59 »

Jag har kört med befintliga radiatorer utan att räkna för mycket innan.  :D
Mitt hus från 1970 behöver ca 55 W/m2 efter att jag tilläggsisolerade vinden.
Det innebär att med befintliga dubbla panelradiatorer (utan konvektorer) så behöver jag idag ca 50 °C framledningstemp vid DUT.
Skrivet av: Rasmus22
« skrivet: 07 september 2016, 13:53:12 »

Varför måste du ha 45/35 system om du går upp till tex 50/43 så blir det mindre raddar kanske tom befintliga funkar ok.
Ja tänkte man skulle försöka dimensionera så att man skulle få ett bra SCOP värde från värmepumpen :D. Om man ränkar med DT30 så som du sa skulle dom befintliga radiatorerna ge ut 400w, så det fattas 450w per radiator om alla mina beräkningar är rätt. Hur har ni andra gjort som haft gamla raddar och bytt till bergvärmepump?

Edit: Med DT30 skulle det också räcka med C33 400x1200 raddar om man skulle köpa nya. Finns de några skillda värmepumpar som har bra scop värde med lite högre temperaturer?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2016, 13:32:16 »

Varför måste du ha 45/35 system om du går upp till tex 50/43 så blir det mindre raddar kanske tom befintliga funkar ok.
Skrivet av: Rasmus22
« skrivet: 07 september 2016, 12:52:09 »

Hej! Jag är en byggmästarstuderande från Finland som skriver om hybridvärmesystem som examensarbete. I mitt examensarbete kommer jag att ha mitt hus som jag bor i som exempel objekt. Det huset kommer jag att ärva och det kommer att behöva ett nytt värmesystem. Huset är 160m2 med två våningar + källare och har en 3000l ackumulatortank som värms med en vedpanna och det finns radiatorer (20:ans modell) med måtten 400-500x1200. Väggstommen innehåller ingen isolering men det har tilläggsisolerats med 75mm på utsidan, och på övrebjälklaget finns det ca. 300mm sågspån.

Jag försöker i mitt examensarbete få en bergvärmepump att fungera med detta hus men det verkar vara ganska svårt att få passliga radiatorer för ett 45/35 graders system. Jag har som exempel räknat energibehovet på en våning. Våningen är:

90m2
Uppskattat värmebehov 75w/m2
=6750W

På våningen finns 7st radiatorer så 6750/7=964W. Att få kring 950W vid 45/35 betyder att man måste ha en radiator som är C33 600x1400 vilket är en massiv radiator jämfört med dom som nu är där. Alternativet skulle vara att bygga golvvärme i trägolvet men jag vet inte hur effektiv en sån lösning skulle vara plus att det skulle innebära mycket mera arbete. Eller kan en fläktradiator vara någonting att ha?

Vad har ni för idér kring detta?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!