Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur mycket el förbrukar ni?  (läst 29608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #60 skrivet: 11 november 2008, 16:46:50 »
Min Nibe 1230-6 har förbrukat 9,5kWh/dygn under oktober.
21,5 ºC i hela huset.  ;)

Är det inklusive brinepumpar, cirkulationspumpar och styrdator?

Jajemen, separat mätare mellan proppskåp och pump.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #61 skrivet: 11 november 2008, 19:57:19 »
Har hittils under dessa första 10 dygn under november månad gjort av med totalt 282 kwh enligt huvudmätaren = 28,2 kwh/dygn, varav luftvärmepumparna då har förbrukat 134 kwh, dvs 13,4 kwh/dygn. :)

Känns som om man bor i en lada med öppna dörrar jämfört med Raffen. Under de sista 10 dagarna har mina pumpar har gjort av med 32kWh/dag plus att jag gör av med 53kWh/dag till övrig el. D.v.s. totalt 84kWh/dag. Kanske önödigt att köra pumpen på övervåningen nu, men den drar ca 8kWh/dag och det kan jag leva med.
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #62 skrivet: 11 november 2008, 20:32:07 »
Har hittils under dessa första 10 dygn under november månad gjort av med totalt 282 kwh enligt huvudmätaren = 28,2 kwh/dygn, varav luftvärmepumparna då har förbrukat 134 kwh, dvs 13,4 kwh/dygn. :)
Känns som om man bor i en lada med öppna dörrar jämfört med Raffen. Under de sista 10 dagarna har mina pumpar har gjort av med 32kWh/dag plus att jag gör av med 53kWh/dag till övrig el. D.v.s. totalt 84kWh/dag. Kanske önödigt att köra pumpen på övervåningen nu, men den drar ca 8kWh/dag och det kan jag leva med.

Hej Pade!  Oj du, 84 kwh/dygn lÃ¥ter ju riktigt häftigt alltsÃ¥. :D 41 kwh/dygn i total elförbrukning är det högsta jag har varit uppe i under senare Ã¥r, eller rättare sagt sedan jag satte in luftvärmepump i sep 2005, och detta var under februari mÃ¥nad 2007.
Det låter ju nästan som att jag skulle behöva hälsa på hemma hos dig en stund och konsulta dig lite i besparingstips, för det finns nog en hel del att hämta där hemma hos dig tror jag när det gäller den biten. ;)
Jag var faktiskt inne hos grannen i början av september månad och gick runt ett varv i kåken och tipsade och justerade lite här och där. De hade en årlig beräknad elförbrukning från elbolaget på 18550 kwh, och när de fick senaste räkningen med deras beräknade mätarställning per den sista oktober så hade de debiterat ca 1800 kwh mer än vad de hade förbrukat i verkligheten, så fortsätter det i den takten så lär de väl hamna på iaf mellan ca 10-11000 kwh/år. :)
När det gäller dina luftvärmepumpar Panasonic E9HKE så är de väl ganska likartade med min E9DKE-pump (för den har också numera keramiska lager i innerdelsfläkten), för dessa pumpar är ju nämligen inte spec ekonomiska i drift vid snällare väderlek och därmed ett ytterst begränsat värmebehov alltså. Har du kollat hur långt ned i elförbrukning dessa pumpar går innan de går i off-läge eller??
För min E9DKE-pump går bara ned till ca 380-400 watt, sen går den i off-läge. :)
http://www.polo-ab.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=138

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #63 skrivet: 11 november 2008, 20:59:46 »
Jag hamnade på 12,7 kWh/dygn (beräknat) för VP i oktober.

25,6 kWh/dygn total elförbrukning.

Nu har jag dock ändrat kurva frÃ¥n 9 till 10 vid mÃ¥nadsskiftet och pumpen gÃ¥r betydligt mer + att en timmes tillsats har tickat in frÃ¥n legionellakörningen. SÃ¥ i november efter 10 dagar har jag 20 kWh/dygn  :-\

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #64 skrivet: 11 november 2008, 21:17:14 »

Jo nog är det mycket som borde åtgärdas. Datorn står på dygnet runt. Byggår är 1907, 1½ planare på ca 150m2 och jag har gammla innerfönster. Jag ska täta med pappremsor, men har inte orkat med ännu. I badrummet på nedre botten har jag golvvärme inguten i betong (skorstensmuren) utan isolering. En lite äldre frys i ett uthus och tre 4-åringar som drar med sig en hel del tvätt och disk.

Jag ska införskaffa lite elmätare till bl.a. kvarvarande el-element och se hur mycket dessa drar, samt mäta golvvärmen sepparat. Och pappersremsor till fönstrena är också på G. Jag har möjlighet att ved-elda, men tänkte vänta ett tag med det tills det blir kallare. Eftersom jag har det ganska fuktigt på övervåningen har jag ganska mycket öppna spjäll där, bl.a. i kakelugnen och i spiskåpan. Jag har fundering på att på något sätt mäta IR-strålningen från fasaden då det blir lite kallare ute. Kanske låna en IR-kamera av kommunen.

Angående IR-Kamera. Borde det kanske inte gå att bygga en själv. Digital-kameror tar ju t.ex. in IR-ljus. Det kan man se genom att t.ex. rikta fjärrkontrollen (till värmepumpen så klart) in i kameran. Om man sätter ett svart filter (som släpper igenom IR-strålning) framför linsen och låter exponera med lång slutartid så borde man byggt sig själv en IR-kamera. Kanske inte fungerar alls, eller så gör det det. Det vore bara kul att prova....
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #65 skrivet: 11 november 2008, 23:47:19 »
Hej Pade!  Oj du, 84 kwh/dygn lÃ¥ter ju riktigt häftigt alltsÃ¥. :D 41 kwh/dygn i total elförbrukning är det högsta jag har varit uppe i under senare Ã¥r, eller rättare sagt sedan jag satte in luftvärmepump i sep 2005, och detta var under februari mÃ¥nad 2007.
Det låter ju nästan som att jag skulle behöva hälsa på hemma hos dig en stund och konsulta dig lite i besparingstips, för det finns nog en hel del att hämta där hemma hos dig tror jag när det gäller den biten. ;)
Jag var faktiskt inne hos grannen i början av september månad och gick runt ett varv i kåken och tipsade och justerade lite här och där. De hade en årlig beräknad elförbrukning från elbolaget på 18550 kwh, och när de fick senaste räkningen med deras beräknade mätarställning per den sista oktober så hade de debiterat ca 1800 kwh mer än vad de hade förbrukat i verkligheten, så fortsätter det i den takten så lär de väl hamna på iaf mellan ca 10-11000 kwh/år. :)
När det gäller dina luftvärmepumpar Panasonic E9HKE så är de väl ganska likartade med min E9DKE-pump (för den har också numera keramiska lager i innerdelsfläkten), för dessa pumpar är ju nämligen inte spec ekonomiska i drift vid snällare väderlek och därmed ett ytterst begränsat värmebehov alltså. Har du kollat hur långt ned i elförbrukning dessa pumpar går innan de går i off-läge eller??
För min E9DKE-pump går bara ned till ca 380-400 watt, sen går den i off-läge. :)
http://www.polo-ab.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=138

Mvh Raffen.
Hej igen Raffen
Kan du lägga ut en checklista med tips på åtgärder?
mvh kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #66 skrivet: 11 november 2008, 23:52:10 »


. Jag har möjlighet att ved-elda, men tänkte vänta ett tag med det tills det blir kallare.
 

  Varför inte elda redan nu , sÃ¥ sparar du mera energi ! Det är ett vanligt resonemang hos folk som har eldstäder ! De eldar bara dÃ¥ det blir riktigt kallt . Det gäller nog att elda reglbundet om det ska bli nÃ¥n besparing att tala om . Och speciellt jobbigt är det inte när man har "rutin" pÃ¥ det .
Själv eldar jag inte varje dag nu när det är 4-5 plus grader , men nog med 2-3 dagars mellanrum  .  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #67 skrivet: 12 november 2008, 08:37:04 »
Själv eldar jag bara när det är under nollan, utom möjligen för lite trivseleldning. Värmepumpen går såpass billigt när det är 5-7 grader att det är svårt att motivera vedeldning, trots att jag har gratis ved. Men du rollster har en riktig täljstensspis som är mycket effektivare än min braskamin iofs.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #68 skrivet: 12 november 2008, 08:55:36 »
Citera
Hej igen Raffen
Kan du lägga ut en checklista med tips på åtgärder?
mvh kjulakalle

I väntan pÃ¥ Raffen: Det enklaste man kan göra är att se över tätningar mot drag, inte minst dörr- och fönsterlister. Kolla upp golvdrag och täta med lämpligt material (det fÃ¥r exempelvis inte bli diffusionstätt i gamla trähus där konstruktionen bygger pÃ¥ naturlig ventilation och fuktvandring). Ska man göra nÃ¥gon enstaka större Ã¥tgärd brukar tilläggsiolering av taket ge mer besparing per investerad krona än tilläggsisolering av väggar vilket kan vara nästa steg. Byte till isolerglas eller, om man som jag sitter i ett gammalt hus där spröjsade dubbelkopplade fönster är en estetisk nödvändighet, byta till energiglas i innerfönstret. Att kolla huset med en IR-kamera är ett effektivt sätt att avslöja brister i isoleringen vilka dÃ¥ kan Ã¥tgärdas mer punktvis. Det vÃ¥gar jag dock inte köra i vÃ¥r gamla kÃ¥k där hela huset skulle lysa vackert skinande blÃ¥tt...   ::)

Vad gäller andra elbesparingar: Byta till lågenergilampor (här får man faktiskt vad man betalar för), se till att koppla musikanläggning, datorer, hembio/TV etc till grenkontakter med strömbrytare så man undviker all standby-förbrukning, byta ut vitvaror till A-klassade dito samt se till att kylskåpets baksida hålls lika rent och dammfritt som luftvärmepumpen, släcka belysningen i de rum man inte befinner sig i, duscha istället för att bada, duscha kortare, använda lågenergiprogrammen på disk- och tvättmaskin, alltid diska och tvätta med full maskin, vädra snabbt med korsdrag, skölja disken under kallt vatten...

Nu mÃ¥ste jag göra annat - fyll gärna pÃ¥  ;)
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #69 skrivet: 14 november 2008, 22:14:16 »
Förbrukat 48kwh per dygn senaste 30 dagarnaFunderar om man ska låsa elen eller hur man ska göra. ¨
Just nu har jag tillsvidare pris på elen, har skekraft .
Nått tips ska jag låsa den på nått år eller äre bäst att ha tillsvidare pris?
/ Daniel
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #70 skrivet: 15 november 2008, 01:11:26 »
Förbrukat 48kwh per dygn senaste 30 dagarnaFunderar om man ska låsa elen eller hur man ska göra. ¨
Just nu har jag tillsvidare pris på elen, har skekraft .
Nått tips ska jag låsa den på nått år eller äre bäst att ha tillsvidare pris?
/ Daniel

48kwh/dygn ? LÃ¥ter mycket nu ifall det är ett vanligt egnahemshushÃ¥ll ? eller är det en industrihall?  Sc:,h
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #71 skrivet: 15 november 2008, 09:55:20 »
Tycker du det är mycket? Jag förbrukar ca 100kWh (totalt) per dygn, i skåne. Sc:,h
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #72 skrivet: 15 november 2008, 10:22:48 »
Tycker inte heller de är nå mycke jag förbrukar med tanke på att jag bor jäms med Umeå å sen ett antal mil inåt landet.
Har haft i stort sätt minus varje dag dom senaste veckorna.
Sen har jag ett garage som är på 35 kwh som jag värmer med direkt el.
Har även stöd värmt med elradiatorer inne i huset för att få jämn värme.
Men jag ska nog fundera över ifall de är lönt att låsa elen nu, man kan ju spara en liten slant.
Men 100kwh dygn lät mycke för att vara i skåne :P
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #73 skrivet: 15 november 2008, 10:36:01 »
Hej
har just kollat

total el = 40 kwh/dygn

(VP = 11 kwh/dygn)

beräknad årsförbrukning inkl pool-VP 14 600 kwh

(Varav pooluppvärmning beräknad till 1500-2000 kwh/år)

mvh kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Hur mycket el förbrukar ni?
« Svar #74 skrivet: 15 november 2008, 10:45:02 »
hej igen
Personligen tror jag att Elen kommer att gå ner ytterligare, det borde väl vara så att även elbolagen blir påverkade av att bankerna sänker sina räntor etc.
Som läget är nu så beräknar man ju att räntorna kommer att gå ner betydligt fram till våren så jag ligger lågt.
mvh kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!