Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utbyte av Thermia Villa 75  (läst 8230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #45 skrivet: 03 juni 2019, 08:42:05 »
Viessmanns inverter är inte sämre än nÃ¥gon annans,  det är inverter som det som är dÃ¥ligt  :) Men dem är 2m höga.
En fördel med Viessmann mot främst Daikin är att i Viessmann ser man alla kylvärden och dÃ¥ vet man hur maskinen gÃ¥r. I Daikin vet inte ens Daikin hur den fungerar , för det borde ju inte vara en hemlighet om det stÃ¥r i displayen,  alltsÃ¥ stÃ¥r det ingenting i deras display  dontknow

Jag skulle köpt IVT GEO 500 om jag skulle köpa inverter,  fast jag skulle köpt on off sÃ¥klart  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #46 skrivet: 04 juni 2019, 08:24:11 »
Finns någon Boschmotsvarighet till IVT Geo 500?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #47 skrivet: 04 juni 2019, 17:22:31 »
Ja. Deras motsvarande heter Compress 7001i.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #48 skrivet: 07 juni 2019, 16:16:49 »
Jag har haft lite dialog med installatören, och de har tydligen installerat 100+ Veissmannpumpar, varav många inverterar här i området med gott resultat. Jag frågade om IVT/Bosh-pumpen och han rekommenderade att inte installera deras Inverter (den Luka tipsade om) pga. mycket strul med just invertermodellerna, detta trotts att de annars är sammarbetspartners med IVT på andra fronter. IVT/Bosh i on/off-modell hade han inget emot.

Här ute på landet finns det inte så många installatörer att välja på om man inte vill betala stora resekostnader. Den här firman verkar mest tekniskt intresserad hittills, har egna kyltekniker (inte bara rörmokare) men samtidigt förvånansvärt mycket billigare än övriga offerter jag fått. Jag misstänker att det finns mycket jobb och att övriga är den klassiska hantverkar-offerten där man sätter ett högt pris för att man inte riktigt vill ha/behöver jobbet, och om kunden ändå vill att man ska jobba massor får man bra betalt.

Det jag ser som en stor fördel med Viessmannpumpen är att så många värden går att se själv, så det blir lättare att få konkreta råd här på forumet om det skulle behövas i framtiden.
« Senast ändrad: 07 juni 2019, 16:27:15 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #49 skrivet: 10 juni 2019, 07:04:08 »
Antingen stämmer det han säger, eller så tjänar de bättre på att sälja Viessmann.
Har de sålt så många värmepumpar så talar ju ändå mycket för att de gillar dem, och installatörer brukar inte gilla sånt som krånglar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #50 skrivet: 11 juni 2019, 12:26:23 »
Hur går det med pumpen. Tuffar den på fortfarande?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #51 skrivet: 12 juni 2019, 21:04:21 »
jag lyssnade pÃ¥ din video. Hur ser upphängninen ut pÃ¥ kompressorn ? är den ledsen o gummit torkat fÃ¥r du fortledning  och är kompressorn sliten sÃ¥ blir ljudet onödigt högt .

även om du ska byta så kostar det inte mycket att halvera ljudet så länge
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #52 skrivet: 27 juli 2019, 17:00:34 »
Installatören har jag inte hört mycket av, men det är ju semestertider. En lärdom nu när vi haft hus/gård ett år är att från och med nu aldrig tacka ja till en hantverkaroffert utan att det står med en sluttid på när det ska vara utfört, det här var sista offerten som slank igenom. Snart är det dags att börja tjata igen så vi får vår nya pump innan vintern.

Den gamla Thermian pumpar än så länge på trotts oljudet. Cirka 500h har den gått sen jag startade tråden. Nu när det är varmt går den ju bara för varmvatten och jag ställde upp integralen en hel del så nu startar den normalt bara tre gånger per dygn om vi inte gör av med mycket vv. Efter bytet av pressostaten stannar den nu ibland för hög retur när den gör VV, men det återställer sig själv efter en stund så jag har inte orkat lägga någon energi på att grotta i det.

Hastings:
Jag vet inte hur den ser ut. Kompressorn står på "gummifötter". Svårt att avgöra om de är bra eller dåliga när jag inte har något att jämföra med.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #53 skrivet: 27 juli 2019, 17:18:00 »
Hoppas inte ljudet är ända skälet till att du byter....Gummifötterna har ibland en kort livslängd: Endera stelnar de eller så kan vibrationerna slita ut dem.

Oftast sitter det en inre metallhylsa mitt i och sedan en bult med brickor. Ibland fÃ¥r hylsan kontakt -fäste-kompressor pga slitage dÃ¥ blir det ett dj-vla ljud.  Om man byter dem ( kolla kompressorfabrikat /modell ) mot nya  sÃ¥ blir det tystare . Kostar oftast nÃ¥gra hundralappar och är GDS.

Kan vara lönt om din nya dröjer

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #54 skrivet: 23 augusti 2019, 12:23:07 »
Tack för tipset Hastings, kanske kollar på det om det blir så att vi återanvänder Thermian (går i garagebyggartankar och den kanske kan stå där i även om den låter lite).

Igår blev nya pumpen installerad, tog två killar en dag. Jag är riktigt nöjd med ljudnivån på den nya. Står jag precis framför pumpen måste kompressorn gå över 50% för att jag ska kunna höra att den är igång. Det enda som annars skvallrar om att den är igång är suset i värmerören och radiatorerna när CP går.

Nu återstår det att se hur bra ful-lösningen med inverterpump blir i mitt suboptimala system.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #55 skrivet: 24 augusti 2019, 09:05:55 »
Säg som sagt till ifall du vill bli av med den, kan hämta hela skåpet. Vill inte köpa ny för mycket digital skit som går sönder, och det är bra att ha reservdelar.

Om du vill ha varmvatten i garaget kör på en ny eco bredare.
Du behöver ju kollektorslang ner i berget för att kunna köra bergvärme i garaget, alternativ köra patron men det är ju svindyrt.
« Senast ändrad: 24 augusti 2019, 09:10:38 av BergAdde »

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #56 skrivet: 24 augusti 2019, 13:26:41 »
"Garaget" jag drömmer om är på cirka 150kvm med en liten bodel, Thermian skulle då användas både för uppvärmning och VV. Planen är att gräva ner en ny kollektorslang i samband med att markarbetet för garaget görs, att bara köra den på elpatron skulle ju vara galet. ;)

Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!