Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla - hur börjar man?  (läst 675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steffo101

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Frikyla - hur börjar man?
« skrivet: 13 maj 2023, 15:42:05 »
Hej,
'Jag har en CTC EcoEl/EcoPart bergvärme som är ca 18 år gamla.
Har en ny pump som ska installeras i sommar och funderar på att kompettera med frikyla.
CTC har sin Ecocomfort med värmeväxlare, är det ett vettigt alternativ?
Jag hoppas kunna börja med en fläktkonvektor i en hall i mitten av huset, ca 70m2 per våning.
Kommer en takmonterad fläktkonvektor att kunna sänka temperatrer i ett hus med flera rum?
Jag är som ni förstår helt lost på kyla.

Alternativet är att jag köper en fast monterad AC i sovrummet men det känns trist..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla - hur börjar man?
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2023, 16:50:00 »
Jag har en central frikyla med en konvektor i hallen uppe.
Kylan sprider sig ganska dåligt i huset, jag brukar ha en extra fläkt för att blåsa runt luften från hallen till övriga huset.
Risken med en takkonvektor i hallen uppe är att trappen blir kall och övriga huset påverkas marginellt.
Fast det kan ju funka om du får fart på luften?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!