Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulationspumpens inställningar.  (läst 5669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Cirkulationspumpens inställningar.
« skrivet: 23 december 2021, 16:34:35 »
Har installerat en extern cirkulationspump Alpha 2 efter arbetstanken, är inte helt nöjd med vilket flöde jag kan få i radiatorkretsen!

Kan ställa pumpen på 10 olika inställningar men tycker skillnaderna är för lika varandra och ingen är perfekt.
 
En inställning blir 0,7-0,8 m3/H
En på 2,1 m3/H
Dom 8 resterande inställningarna är mellan 2.,4-2,7 m3/H

0,7-0,8 fungerar bra för badrummets golvvärme men klent till toaletten som är i slutet av slingan, då flödet är så lågt att det hinner bli svalt. Med den inställningen så får jag ca 15-16 starter som max per dag.

2,1 m3/H inställningen så fungerar hela golvvärmeslingan i badrum/toalett men då kan jag höra flödet svagt i radiatorkretsens huvudstammar, får 12 starter som max per dag.

Hade kunnat ta 0,7-0,8 inställningen på 4 watt men gillar inte antalet starter per dag.
Perfekt hade det förmodligen varit mellan 1,2-1,7 m3/H

Har ni tips på hur man löser det på bästa sätt, är inte främmande för att kasta ut den nya cirkulationspumpen och ersätta den med en ny, men till vilken? eller ska man bara vrida om kulventilerna på stammarna så man stryper flödet på det sättet, känns iofs som en riktigt dålig lösning.

Förresten god jul på er! tOOmten
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #1 skrivet: 23 december 2021, 17:43:36 »
Kasta ut den är överkurs och kapitalförstörning . Slingan längst bort behöver mer flöde, medans den andra inte behöver det. För att mer till toa och mindre till det övriga sÃ¥ vill du ändra nÃ¥got. Du säger strypa med kulventilerna. Stopp och belägg, det är en delrinkula i dom  dom tÃ¥l inte det,  utan flödet gräver ut tätningen i den p.g.a turbulensen  och den är m.a.o söndrig efter kanske ett Ã¥r. Du ska sätta en riktig strypventil pÃ¥ utgÃ¥ende till radiatorkretsen, här finns det flera sorter, ta inte det som heter TA , den mÃ¥ste man ha ett speciellt instrument för mäta flödet med. DÃ¥ kan du ställa in vad  du vill med hastighet pÃ¥ pumpen sÃ¥ alla delar för det dom ska ha. Normalt sÃ¥ sätter man in en som är ett nummer mindre pÃ¥ röret , har du tex 28 sÃ¥ tar man en för 22 . hastigheten ökar bara i stryparen,  det för att det ska gÃ¥ att strypa pÃ¥ ett bra sätt. https://www.google.com/search?. q=strypventil&oq=strypentil&aqs=chrome.1.69i57j0i13l9.9454j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #2 skrivet: 25 december 2021, 11:57:42 »
Kasta ut den är överkurs och kapitalförstörning . Slingan längst bort behöver mer flöde, medans den andra inte behöver det. För att mer till toa och mindre till det övriga sÃ¥ vill du ändra nÃ¥got. Du säger strypa med kulventilerna. Stopp och belägg, det är en delrinkula i dom  dom tÃ¥l inte det,  utan flödet gräver ut tätningen i den p.g.a turbulensen  och den är m.a.o söndrig efter kanske ett Ã¥r. Du ska sätta en riktig strypventil pÃ¥ utgÃ¥ende till radiatorkretsen, här finns det flera sorter, ta inte det som heter TA , den mÃ¥ste man ha ett speciellt instrument för mäta flödet med. DÃ¥ kan du ställa in vad  du vill med hastighet pÃ¥ pumpen sÃ¥ alla delar för det dom ska ha. Normalt sÃ¥ sätter man in en som är ett nummer mindre pÃ¥ röret , har du tex 28 sÃ¥ tar man en för 22 . hastigheten ökar bara i stryparen,  det för att det ska gÃ¥ att strypa pÃ¥ ett bra sätt. https://www.google.com/search?. q=strypventil&oq=strypentil&aqs=chrome.1.69i57j0i13l9.9454j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Tack för informationen. tummenupp

Jag ser att jag inte får plats med en strypventil i pannrummet, kanske får byta till en cirkulationspump där man kan ställa hastigheten/flödet med en ratt om det nu finns i lågenergi i allafall eller så får jag acceptera svalare toalett och 3-4 extrastarter på kompressorn varje dag. Det som grämer mig mest är dom där extrastarterna, från 12 till 15-16.

Vi hör inte flödet i rören men det kommer den som bor i villans lägenhet göra och det trÃ¥kiga är att det kommer vara precis ovanför där sängen kommer stÃ¥. Dom rören ska byggas in med dubbla lager plyfa och sen gips för att försöka minimera ljudet, kanske kan man dÃ¥ ha cirkulationspumpen pÃ¥ den näst lägsta hastigheten.  dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #3 skrivet: 25 december 2021, 12:39:44 »
SvÃ¥rt fall doktorn grät . Problemet för dig är att fÃ¥ plats med en strypare, den ska sitta pÃ¥ röret som gÃ¥r till radiatorerna och dÃ¥ beror det pÃ¥ hur rören är kopplade ut frÃ¥n VP, har du bara en pump och du kommer Ã¥t rören om gÃ¥r ut, samt delningen till respektive matning, inte mycken plats som behövs, men är det trÃ¥ngt sÃ¥ är det. Det gÃ¥r att sätta stryparen var som helst pÃ¥ matningen för  radiatorerna, den ska strypa ner mot dom sÃ¥ trycket blir lite större  Ã¥t andra hÃ¥llet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #4 skrivet: 25 december 2021, 15:19:56 »
Har samma cirkulationspump till en av shuntgrupperna. Jag är obeskrivligt less på den.
Kommer också precis emellan. Radiatorläge 3 funkar bäst för mig. Under vår och höst ändrar jag till radiatorläge 2.
Radiatorläge 3 ger mig i -3, 0,6 m3/h och 12 W och ett svagt brus i radiatorerna... Cirka 100 kvadrat radiatorgolvyta.

Är du säker på att det är stamledningarna som låter? Om radiatorerna är instrypta så kan ljudet spridas därifrån. Då kan det bli tystare om du stryper hälften vid termostathuset och hälften vid returstrypningen.

Jag har köpt PWM-pumpar till alla shuntgrupper, så mycket har detta stört mig att inte kunna få bestämma rätt hastighet.
Sälj skiten på blocket eller facebook, allt. lägg på hyllan. På Tradera verkar de bara vara värda 500 kr numera konstigt nog.

En steglös cirkulationspump, Wilo verkar inte helt tokig. Har en sån, det är den enda som tar emot att byta ut.
Mitt korttidsprov gillar Lowara-pumparna bäst, men Roland säger de går sönder tidigt. De vibrerar lite och är steglösa. Gav bort min till mor i julklapp, så får vi se hur länge den håller. Hon verkar tävla i lägsta elförbrukning med sin vedpanna i sitt nedsläckta hus...
« Senast ändrad: 25 december 2021, 15:23:20 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #5 skrivet: 26 december 2021, 23:44:03 »
Tack HBerggren. tummenupp

Jag har inga radiatorer in-strypta och inga termostater, tills idag, men jag har nu bestämt mig att tillsvidare köra på lägsta hastighet och ta 3-4 extrastarter. Konstigt att det blir så många extrastarter för att jag väljer lägsta hastighet. Sc:,h

Med lägsta hastighet på cirkulationspumpen får jag vid -9 celcius som utomhustemperatur dessa temperaturer inomhus, det är bra just nu!
Toaletten, golv ca 25-26 celcius och ca 22 celcius som rumstemperatur. "Vid varmare väderlek bli golvet för svalt"
Badrummet, golv ca 29-30 celcius och 24-25 celcius som rumstemperatur. "Fungerar bra till +10 utomhus"

Idag har jag monterat 11 termostater, tror jag föredrar det före att strypa in dom i radiatorkopplet för då finns det enkelt fullt ös om man skulle vilja det, rätt delta har jag ändå alltid mellan arbetstank och kompressorn. Har inte ändrat några inställningar på bergvärmepumpen så jag kör inte på för hög kurva i onödan bara för att det finns termostater.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #6 skrivet: 26 december 2021, 23:47:16 »
Du kanske kan ändra gradminuten för kompressorstart -30 eller -45 mindre än nu, så får du färre starter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2022, 01:02:01 »
Du kanske kan ändra gradminuten för kompressorstart -30 eller -45 mindre än nu, så får du färre starter.

Ã…terkoppling.

Testade ditt råd, nu går den externa cirkulationspumpen på lägsta hastighet 4Watt, pumpen har 12 starter om dagen som max igen. tummenupp

Jag får vänja mig vid att värmen på toalettgolvet inte blev perfekt, känns som det blev den bästa och enklaste lösningen, tack.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2022, 01:58:29 »
Skönt med någon framgång!

4W känns lite lågt.. för att bära all värme ur tanken. Vad får du för delta i och ur arbetstanken då? Misstänker det blir illa vid kallt väder.
Finns det inget lite bättre läge som du kan kombinera med andra gradminutinställningar?

Vad har du för kondensor ut 3-5 minuter efter kompressorn gått och vad är kondensorn precis vid stopp? Beräknad framledning vid samma tillfälle?
Det är bra att få en snygg kylning av arbetstanken så framledningstemperaturen inte rusar för mycket, så COP sjunker.

Vad har du för temperaturer i/ur arbetstanken när värmepumpen startar och beräknad framledningstemperatur vid det tillfället?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2022, 08:36:17 »
En steglös cirkulationspump, Wilo verkar inte helt tokig. Har en sån, det är den enda som tar emot att byta ut.
Mitt korttidsprov gillar Lowara-pumparna bäst, men Roland säger de går sönder tidigt.

Min erfarenhet av Lowara är baserad pÃ¥ ett exemplar, kan ha haft otur. Har satt in Wilo Pico Yonos bÃ¥de pÃ¥ köldbäraren och radiatorsidan. De fungerar perfekt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2022, 14:11:41 »
Min erfarenhet av Lowara är baserad på ett exemplar, kan ha haft otur. Har satt in Wilo Pico Yonos både på köldbäraren och radiatorsidan. De fungerar perfekt.
Jaha det var så det var. Då kanske det behövs mer statistik för att avgöra om kvalitén är bra.

Jag driftsatte en Lowara nyss, nu har de sjunkit lite för mig får jag erkänna.
Något märkligt med effektfördelningen och förbrukningen.
Jag mätte med tångamperemeter, så det är kanske inte så pålitliga siffror.
Hastighetsväljaren är steglös 1-7 på ecocirc. Såld under A-collection, 25-40-180, det är en 4-28 W..

1: 21,86 W
1,5: 21,86 W
2: 29,85 W
2,5: 37,6 W
3: 45,12 W
4: 61,57 W
5: 61,57 W
6: 61,57 W
7: 61,57 W

3-stegs gammal 25-40 Grundfos som byttes ut:

1: 32 W
2: 45 W
3: 56 W

Grundfos inverterpumpar verkar börja på 10 W ungefär med samma instrument.
Kanske borde bygga testrigg och testa alla pumpar med mottryck, flödesmätare, riktig elmätare och se vilken tillverkare som ljuger mest?  Ajabaja
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2022, 19:01:08 »
Skönt med någon framgång!

4W känns lite lågt.. för att bära all värme ur tanken. Vad får du för delta i och ur arbetstanken då? Misstänker det blir illa vid kallt väder.
Finns det inget lite bättre läge som du kan kombinera med andra gradminutinställningar?

Vad har du för kondensor ut 3-5 minuter efter kompressorn gått och vad är kondensorn precis vid stopp? Beräknad framledning vid samma tillfälle?
Det är bra att få en snygg kylning av arbetstanken så framledningstemperaturen inte rusar för mycket, så COP sjunker.

Vad har du för temperaturer i/ur arbetstanken när värmepumpen startar och beräknad framledningstemperatur vid det tillfället?


Nu är tempgivarna rätt dåliga i arbetstanken, går till 120 celcius, det skiljde 2 celcius mellan övre och under temp mätare precis innan kompressorn skulle starta, tittar jag på värmepumpens givare så är det delta 0. Värmebärarpumpen är inställd på 1%.

 Vi har haft -12 celcius som kallast efter det att jag hade cirkulationspumpen pÃ¥ 4 watt, det var inga problem.

Efter 4 minuter, kondensorn 34,8 celcius, beräknad framledning 33,2 celcius, hetgas 64,1 celcius
Efter ca 45 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 41,6 celcius, beräknad framledning 33,0 celcius, hetgas 66,9 celcius

Utomhustemperatur strax över nollan.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2022, 01:37:32 »

Nu är tempgivarna rätt dåliga i arbetstanken, går till 120 celcius, det skiljde 2 celcius mellan övre och under temp mätare precis innan kompressorn skulle starta, tittar jag på värmepumpens givare så är det delta 0. Värmebärarpumpen är inställd på 1%.

 Vi har haft -12 celcius som kallast efter det att jag hade cirkulationspumpen pÃ¥ 4 watt, det var inga problem.

Efter 4 minuter, kondensorn 34,8 celcius, beräknad framledning 33,2 celcius, hetgas 64,1 celcius
Efter ca 45 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 41,6 celcius, beräknad framledning 33,0 celcius, hetgas 66,9 celcius

Utomhustemperatur strax över nollan.
Jag tycker det drar iväg lite väl kanske, hade varit bättre om du får mer värme i huset än i lager för COP skull när du jagar långa körningar.
Vad visar den för W på fast läge två?
Hur blir ungefär samma test då?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2022, 17:06:39 »
Deltat i arbetstanken är när kompressorn inte går, när kompressorn jobbar så är delta ca 7-8 celcius.
På läge 2 så drar cirkulationspumpen 19 watt.

Här kommer resultaten efter ändring till läge 2.
Efter 4 minuter, kondensorn 35,8 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 65,3 celcius
Efter ca 60 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 42,9 celcius, beräknad framledning 33,5 celcius, hetgas 76,6 celcius

Utomhustemperatur runt nollan.

Skillnaderna är att kompressorn går 15 minuter längre och att hetgasen är 10 celcius högre, elförbrukningen är högre och då syftar jag inte på cirkulationspumpens ökning med 15 watt utan att kompressorn krämar på lite extra efter 5-8minuter, ungefär 80-90 watt + cirkulationspumpens 15 watt.





Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2022, 19:48:21 »
Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2022, 22:15:11 »
Möjligen om det skulle kompenseras med lägre gradminutunderskott för kompressorstart för att fungera bra, så den inte går lika länge.
Men det känns som 4W-läget ändå gör ett bra jobb om man bara vill släppa det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2022, 07:48:01 »
Jag ställde tillbaka till 4watt redan igår, kändes som det fungerar bra förutom golvet i toaletten då, i natt kom jag nog på en lösning som är enklare än vad jag först trodde, egentligen korkat att jag inte kom på det tidigare, ingenting ni andra kunde veta någonting om!

Men sen började jag fundera pÃ¥ om jag verkligen la ner vattenburen golvvärme i toalettutrymmet eller om det bara blev elslingor där, dÃ¥ spelar det ingen roll hur mycket jag än laborerar.  Sc:,h  "Det är 7-8 Ã¥r sedan jag gjorde toalett/badrumsrenoveringen"

Letade fram bilder och dÃ¥ ser man att det ligger en slinga även i toalettgolvet och dÃ¥ trillar polletten ner pÃ¥ riktigt, tanken var redan dÃ¥ att jag skulle lÃ¥ta flödet först gÃ¥ igenom toalettgolvets 3 metersslinga och sen in i till badrumsgolvets ytterkant innan den slingrade sig inÃ¥t i badrummet, nu gÃ¥r flödet Ã¥t fel hÃ¥ll. Jag behöver sÃ¥ledes bara skifta pÃ¥ inkopplingen och ändra flödesriktningen sÃ¥ blir det varmare toalettgolv med enbart 4watt pÃ¥ cirkulationspumpen. 

Ett enkelt jobb att skifta eftersom slangen flexar så bra, lägger in en bild om några minuter!


Jag ändrade även gradminuterna till 120 istället för 130, standardinställningen är 100. Låter det vara så något dygn för att se om jag fortfarande kan få 12 starter/dygn, kommer även testa 200 i något dygn eller 2, kanske även 300.
Jag märkte inte av några temperatursvängningar med 130, vet inte varför jag har fastnat för att ha 12 starter, kanske fungerar lika bra med 8 starter. dontknow

Blev tajtare än jag trodde, fick sänka peneln och ge den en kyss åt sidan, ligger nu löst mot ventilationsröret.
« Senast ändrad: 05 januari 2022, 12:41:24 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2022, 08:03:55 »
Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?

Exakt hur högt flöde är vet jag inte, tror inte det går att se på bergvärmepumpens menyer!

När kompressorn står still så har jag 1% och när kompressorn jobbar så har jag låst den på 30%, jag ändrade precis till auto så att den bestämma flödet själv, ska utvärdera det och se om det blir bra, i viloläge får den fortsätta vara 1%.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #18 skrivet: 05 januari 2022, 11:45:31 »
Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?

Nu har jag testat att ha värmebärarpumphastigheten på auto igen och då minns jag ju varför jag låste den på 30%, delta mellan framledning och retur blev 10-11 grader, kompressorn går 34 minuter när det är runt nollan ute.

I autoläge så gick värmebärarpumpen bara upp till 5%.

Här kommer resultaten efter ändring till autoläge på värmebärarpumpen, gradminuter 120.
Efter ca 4-5 minuter, kondensorn 39,7 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 68,1 celcius
Efter ca 34 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 43,3 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 74,6 celcius

Utomhustemperatur runt nollan.

Redan nu får jag känslan av att 130 gradminuter var mycket bättre än 120, ska låta pumpen få jobba 1 omgång med 30% på värmebärarhastigheten igen och sen ändrar jag gradminuterna till 160 för att se vad som händer.



« Senast ändrad: 05 januari 2022, 11:52:34 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2022, 14:02:06 »
Nu har jag testat att ha värmebärarpumphastigheten på auto igen och då minns jag ju varför jag låste den på 30%, delta mellan framledning och retur blev 10-11 grader, kompressorn går 34 minuter när det är runt nollan ute.

I autoläge så gick värmebärarpumpen bara upp till 5%.

Här kommer resultaten efter ändring till autoläge på värmebärarpumpen, gradminuter 120.
Efter ca 4-5 minuter, kondensorn 39,7 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 68,1 celcius
Efter ca 34 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 43,3 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 74,6 celcius

Utomhustemperatur runt nollan.

Redan nu får jag känslan av att 130 gradminuter var mycket bättre än 120, ska låta pumpen få jobba 1 omgång med 30% på värmebärarhastigheten igen och sen ändrar jag gradminuterna till 160 för att se vad som händer.


Ok, jag har satt in en alpha 2 även som värmebärarpump vilket jag då kan se vilket flöde jag har till min tank, i mitt fall ligger den på 1,4m3/h. Har jag detta som utgångspunkt till externa pumpen så vet jag vid vilket flöde jag kan ha som referens när förhållandet blir 1-1, dvs har jag lägre externt så fyller jag tanken före retur säger ifrån och tvärt om vid högre flöde. I mitt fall har jag provat med olika flöden från panna och externt och 3-rör och 4-rör och olika placeringar på givare. ostrypta element med termostater/strypta element fullt öppna termostater och nu med aktiva termostater.

I mitt fall så har jag 300kvm, 27 olika element, golvvärme, samt konvektor så det som funkar bäst för mig är 4-rör arbetstank, givare i botten tank, fast flöde 1,4m3/h från panna, extern pump tryckstyrd 2-rör c:a 1,5m3H, instrypta element med många termostater, några bara strypta, detta för att cirkpump ska få motstånd, utan instrypt så får jag som du att den gärna vill gasa på upp mot max.

Angående gångtider så försöker jag få att värmepump går c:a 25-30 min vid 0 grader ute och står stilla ungefär samma tid, på detta sätt upplever jag att borrhålet håller bättre temp än att behöva stå och tugga på längre tid och jag få bättre balans, temp från panna, och lägre förbrukning mot att jag strävar mot längre gångtider vilket märks mer vid kallare temp. En pump som kan stå still sparar även den ström.

Har en sliten ivt E11 från 2003 och får den att gå mot -15 utan tillskott och c:a 21-22 grader inne.

Nu har vi olika saker/system men kanske det kan vara nått tips att prova iallafall med att strypa in element om det inte blir tillräckligt bra med flöden.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2022, 15:43:42 »

Ok, jag har satt in en alpha 2 även som värmebärarpump vilket jag då kan se vilket flöde jag har till min tank, i mitt fall ligger den på 1,4m3/h. Har jag detta som utgångspunkt till externa pumpen så vet jag vid vilket flöde jag kan ha som referens när förhållandet blir 1-1, dvs har jag lägre externt så fyller jag tanken före retur säger ifrån och tvärt om vid högre flöde. I mitt fall har jag provat med olika flöden från panna och externt och 3-rör och 4-rör och olika placeringar på givare. ostrypta element med termostater/strypta element fullt öppna termostater och nu med aktiva termostater.

I mitt fall så har jag 300kvm, 27 olika element, golvvärme, samt konvektor så det som funkar bäst för mig är 4-rör arbetstank, givare i botten tank, fast flöde 1,4m3/h från panna, extern pump tryckstyrd 2-rör c:a 1,5m3H, instrypta element med många termostater, några bara strypta, detta för att cirkpump ska få motstånd, utan instrypt så får jag som du att den gärna vill gasa på upp mot max.

Angående gångtider så försöker jag få att värmepump går c:a 25-30 min vid 0 grader ute och står stilla ungefär samma tid, på detta sätt upplever jag att borrhålet håller bättre temp än att behöva stå och tugga på längre tid och jag få bättre balans, temp från panna, och lägre förbrukning mot att jag strävar mot längre gångtider vilket märks mer vid kallare temp. En pump som kan stå still sparar även den ström.

Har en sliten ivt E11 från 2003 och får den att gå mot -15 utan tillskott och c:a 21-22 grader inne.

Nu har vi olika saker/system men kanske det kan vara nått tips att prova iallafall med att strypa in element om det inte blir tillräckligt bra med flöden.
Jepp laddpump panna eller VP ON/OFF ska ha högre flöde och temp  än ut till systemet för att kunna ladda en tank , annars äts ju allt upp som produceras. Det som kan hända vid ren 4 vägskoppling med shunt ut, är att flödet gÃ¥r in i tanken ( beror pÃ¥ storlek ) direkt och svalnar av , varav det blir lägre temp ut till systemet, inte bra. Turbulens i tanken frÃ¥n tvÃ¥ hÃ¥ll

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2022, 16:01:04 »
Snyggt med grå färg! Kvinnorna har smak! (Om jag minns rätt).

Tror också lite på mottrycksteorin för att få cirkulationspumpen göra ett bättre jobb.

Har du möjlighet att strypa hela elementslingan för att tvinga ut badrumsflöde? Strypa med en kran tillfälligt? Kanske något du kan testa imorgon om du har möjlighet om du inte fått värme nog i badrummet av ändringen.
Om strypning ger missljud där så kanske du kan lösa det med flexsslang, osäker. Du borde annars kunna sätta en liten pump som snor flöde, t ex VVC-pump om du hittar en billigt på tradera etc eller någon annan lågenergipump av normal modell.
Kallt badrumsgolv är tråkigt. Håller på göra om hemma, gjort plats för värmemätare så jag kan kartlägga COP med värmebärardelta vs utetemp, fina självstuder. Juste, då led jag av det kalla badrumsgolvet när jag var klar! Lätt att ta saker förgivet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #22 skrivet: 06 januari 2022, 11:25:23 »
Jepp laddpump panna eller VP ON/OFF ska ha högre flöde och temp  än ut till systemet för att kunna ladda en tank , annars äts ju allt upp som produceras. Det som kan hända vid ren 4 vägskoppling med shunt ut, är att flödet gÃ¥r in i tanken ( beror pÃ¥ storlek ) direkt och svalnar av , varav det blir lägre temp ut till systemet, inte bra. Turbulens i tanken frÃ¥n tvÃ¥ hÃ¥ll

När du menar shunt ut tänker jag att det handlar om min golvvärme som du tänker pÃ¥? I mitt fall sÃ¥ byggde dom en avgrening frÃ¥n elementslingan med egen cirkpump och termostat som styr samt instrypt delta, retur gÃ¥r in pÃ¥ elementslingas retur sÃ¥ det funkar som ett vanligt element.  SÃ¥ det blir inget extra turbulens i tanken.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #23 skrivet: 06 januari 2022, 12:54:01 »
Då gäller det att sekundärpumpen har större kraft är primären för GV , annars kan det bli lite lustigt i flödet när det är raddar och GV.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #24 skrivet: 06 januari 2022, 13:42:39 »
Då gäller det att sekundärpumpen har större kraft är primären för GV , annars kan det bli lite lustigt i flödet när det är raddar och GV.

Ja nu är jag ju en glad amatör men tror mig veta att avgreningen blir som en krets och cirkpump och golvvärme som en egen. När termostat stänger så blir avgrening kall men golvvärme med pump cirkulerar vidare tills givare i badrum säger till termostat igen att öppna. Som en värmeväxlare typ. Golvvärmen är nog på typ 12 kvm och det ligger klinker så inget problem med temp där. Resultatet är inte värre med flödet i elementslinga än ett element som stänger och öppnar vad jag får det till.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #25 skrivet: 07 januari 2022, 00:58:03 »
När du menar shunt ut tänker jag att det handlar om min golvvärme som du tänker pÃ¥? I mitt fall sÃ¥ byggde dom en avgrening frÃ¥n elementslingan med egen cirkpump och termostat som styr samt instrypt delta, retur gÃ¥r in pÃ¥ elementslingas retur sÃ¥ det funkar som ett vanligt element.  SÃ¥ det blir inget extra turbulens i tanken.
Ganska bra lösning ändå!

Saknar du inte sommarvarma golv?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #26 skrivet: 07 januari 2022, 10:06:20 »
Ganska bra lösning ändå!

Saknar du inte sommarvarma golv?

Det är hus med källare, badrum på ovanvåning samt mexitegel. På sommaren får jag köra lite värme i källaren och kyla via luftpumpar på ovanvåning men jag får inte kyla förmycket så termostater på element öppnar i onödan men kan öppna på termostat i badrum för att få lite värme om det behövs. Är det runt 28-30 ute så går det bra att ligga på c:a 23 inne och termostater vill igång runt 22 om jag inte ställer ner dom lite till som säkerhet. Tycker jag fått det funka rätt bra trots allt, mycket hjälp från forumet här.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #27 skrivet: 07 januari 2022, 20:16:10 »
Snyggt med grå färg! Kvinnorna har smak! (Om jag minns rätt).

Tror också lite på mottrycksteorin för att få cirkulationspumpen göra ett bättre jobb.

Har du möjlighet att strypa hela elementslingan för att tvinga ut badrumsflöde? Strypa med en kran tillfälligt? Kanske något du kan testa imorgon om du har möjlighet om du inte fått värme nog i badrummet av ändringen.
Om strypning ger missljud där så kanske du kan lösa det med flexsslang, osäker. Du borde annars kunna sätta en liten pump som snor flöde, t ex VVC-pump om du hittar en billigt på tradera etc eller någon annan lågenergipump av normal modell.
Kallt badrumsgolv är tråkigt. Håller på göra om hemma, gjort plats för värmemätare så jag kan kartlägga COP med värmebärardelta vs utetemp, fina självstuder. Juste, då led jag av det kalla badrumsgolvet när jag var klar! Lätt att ta saker förgivet.

Tantaloan tyckte egentligen inte om att jag målade kopparrören men hon tycker nog det blev bra ändå, i allafall tills jag isolerade. Tejpen till tuboliten är värdelös och har testat både Biltemas "sämst" och Hornbach variant, sen gick jag över till silvertejp, det skulle ha gjorts långt tidigare för den blir snyggast och så sitter den kvar.

Efter växlingen av rören så blev det MYCKET bättre och det blev ännu bättre att höja till näst-lägsta hastighet på cp, väljer nog det alternativet och bygger in och isolerar dom rören som hörs istället.
Nu skiljer det inte så mycket mellan rummen, toalettgolvet 30 celcius och badrummet 28.5 celcius vid minus 8-10 celcius ute.

Golvvärmeslingan sitter längst bort på hela värmestråket förutom en pytteliten radiator i en toalett, så någon enkel strypning finns inte. Möjligt att jag senare börjar strypa in alla radiatorer för att höja flödet till golvslingn och då ev kunna sänka till lägsta cirkulationshastighet igen. tummenupp

Har även återgått till 100 gradminuter, nöjer mig med 12 starter per dag för att behålla en jämnare inomhustemperatur, även om det inte svängde mycket så känns original-inställningen bäst.

Tack alla för hjälpen. tummenupp

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!