0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kasta ut den är överkurs och kapitalförstörning . Slingan längst bort behöver mer flöde, medans den andra inte behöver det. För att mer till toa och mindre till det övriga så vill du ändra något. Du säger strypa med kulventilerna. Stopp och belägg, det är en delrinkula i dom dom tål inte det, utan flödet gräver ut tätningen i den p.g.a turbulensen och den är m.a.o söndrig efter kanske ett år. Du ska sätta en riktig strypventil på utgående till radiatorkretsen, här finns det flera sorter, ta inte det som heter TA , den måste man ha ett speciellt instrument för mäta flödet med. Då kan du ställa in vad du vill med hastighet på pumpen så alla delar för det dom ska ha. Normalt så sätter man in en som är ett nummer mindre på röret , har du tex 28 så tar man en för 22 . hastigheten ökar bara i stryparen, det för att det ska gå att strypa på ett bra sätt. https://www.google.com/search?. q=strypventil&oq=strypentil&aqs=chrome.1.69i57j0i13l9.9454j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Du kanske kan ändra gradminuten för kompressorstart -30 eller -45 mindre än nu, så får du färre starter.
En steglös cirkulationspump, Wilo verkar inte helt tokig. Har en sån, det är den enda som tar emot att byta ut.Mitt korttidsprov gillar Lowara-pumparna bäst, men Roland säger de går sönder tidigt.
Min erfarenhet av Lowara är baserad på ett exemplar, kan ha haft otur. Har satt in Wilo Pico Yonos både på köldbäraren och radiatorsidan. De fungerar perfekt.
Skönt med någon framgång!4W känns lite lågt.. för att bära all värme ur tanken. Vad får du för delta i och ur arbetstanken då? Misstänker det blir illa vid kallt väder.Finns det inget lite bättre läge som du kan kombinera med andra gradminutinställningar?Vad har du för kondensor ut 3-5 minuter efter kompressorn gått och vad är kondensorn precis vid stopp? Beräknad framledning vid samma tillfälle?Det är bra att få en snygg kylning av arbetstanken så framledningstemperaturen inte rusar för mycket, så COP sjunker.Vad har du för temperaturer i/ur arbetstanken när värmepumpen startar och beräknad framledningstemperatur vid det tillfället?
Nu är tempgivarna rätt dåliga i arbetstanken, går till 120 , det skiljde 2 mellan övre och under temp mätare precis innan kompressorn skulle starta, tittar jag på värmepumpens givare så är det delta 0. Värmebärarpumpen är inställd på 1%. Vi har haft -12 som kallast efter det att jag hade cirkulationspumpen på 4 watt, det var inga problem.Efter 4 minuter, kondensorn 34,8 , beräknad framledning 33,2 , hetgas 64,1 Efter ca 45 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 41,6 , beräknad framledning 33,0 , hetgas 66,9 Utomhustemperatur strax över nollan.
Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?
Nu har jag testat att ha värmebärarpumphastigheten på auto igen och då minns jag ju varför jag låste den på 30%, delta mellan framledning och retur blev 10-11 grader, kompressorn går 34 minuter när det är runt nollan ute.I autoläge så gick värmebärarpumpen bara upp till 5%.Här kommer resultaten efter ändring till autoläge på värmebärarpumpen, gradminuter 120.Efter ca 4-5 minuter, kondensorn 39,7 , beräknad framledning 33,7 , hetgas 68,1 Efter ca 34 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 43,3 , beräknad framledning 33,7 , hetgas 74,6 Utomhustemperatur runt nollan.Redan nu får jag känslan av att 130 gradminuter var mycket bättre än 120, ska låta pumpen få jobba 1 omgång med 30% på värmebärarhastigheten igen och sen ändrar jag gradminuterna till 160 för att se vad som händer.
Ok, jag har satt in en alpha 2 även som värmebärarpump vilket jag då kan se vilket flöde jag har till min tank, i mitt fall ligger den på 1,4m3/h. Har jag detta som utgångspunkt till externa pumpen så vet jag vid vilket flöde jag kan ha som referens när förhållandet blir 1-1, dvs har jag lägre externt så fyller jag tanken före retur säger ifrån och tvärt om vid högre flöde. I mitt fall har jag provat med olika flöden från panna och externt och 3-rör och 4-rör och olika placeringar på givare. ostrypta element med termostater/strypta element fullt öppna termostater och nu med aktiva termostater.I mitt fall så har jag 300kvm, 27 olika element, golvvärme, samt konvektor så det som funkar bäst för mig är 4-rör arbetstank, givare i botten tank, fast flöde 1,4m3/h från panna, extern pump tryckstyrd 2-rör c:a 1,5m3H, instrypta element med många termostater, några bara strypta, detta för att cirkpump ska få motstånd, utan instrypt så får jag som du att den gärna vill gasa på upp mot max.Angående gångtider så försöker jag få att värmepump går c:a 25-30 min vid 0 grader ute och står stilla ungefär samma tid, på detta sätt upplever jag att borrhålet håller bättre temp än att behöva stå och tugga på längre tid och jag få bättre balans, temp från panna, och lägre förbrukning mot att jag strävar mot längre gångtider vilket märks mer vid kallare temp. En pump som kan stå still sparar även den ström.Har en sliten ivt E11 från 2003 och får den att gå mot -15 utan tillskott och c:a 21-22 grader inne.Nu har vi olika saker/system men kanske det kan vara nått tips att prova iallafall med att strypa in element om det inte blir tillräckligt bra med flöden.
Jepp laddpump panna eller VP ON/OFF ska ha högre flöde och temp än ut till systemet för att kunna ladda en tank , annars äts ju allt upp som produceras. Det som kan hända vid ren 4 vägskoppling med shunt ut, är att flödet går in i tanken ( beror på storlek ) direkt och svalnar av , varav det blir lägre temp ut till systemet, inte bra. Turbulens i tanken från två håll
Då gäller det att sekundärpumpen har större kraft är primären för GV , annars kan det bli lite lustigt i flödet när det är raddar och GV.
När du menar shunt ut tänker jag att det handlar om min golvvärme som du tänker på? I mitt fall så byggde dom en avgrening från elementslingan med egen cirkpump och termostat som styr samt instrypt delta, retur går in på elementslingas retur så det funkar som ett vanligt element. Så det blir inget extra turbulens i tanken.
Ganska bra lösning ändå!Saknar du inte sommarvarma golv?
Snyggt med grå färg! Kvinnorna har smak! (Om jag minns rätt).Tror också lite på mottrycksteorin för att få cirkulationspumpen göra ett bättre jobb.Har du möjlighet att strypa hela elementslingan för att tvinga ut badrumsflöde? Strypa med en kran tillfälligt? Kanske något du kan testa imorgon om du har möjlighet om du inte fått värme nog i badrummet av ändringen.Om strypning ger missljud där så kanske du kan lösa det med flexsslang, osäker. Du borde annars kunna sätta en liten pump som snor flöde, t ex VVC-pump om du hittar en billigt på tradera etc eller någon annan lågenergipump av normal modell.Kallt badrumsgolv är tråkigt. Håller på göra om hemma, gjort plats för värmemätare så jag kan kartlägga COP med värmebärardelta vs utetemp, fina självstuder. Juste, då led jag av det kalla badrumsgolvet när jag var klar! Lätt att ta saker förgivet.