Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 23 februari 2014, 02:26:14 »

Du får ringa MB och fråga hur de förklarar fenomenet i teorin. Fysikens lagar sätter inte massan X i rörelse vid friktionen Y. Men faktum är var det var, lera och/eller snö på byggplatser gjorde inte den nyare Viton särskilt attraktiv utan lite extra betonglast i den redan "tungt" lastade Viton. Inte ens med betongen var den särskilt medgörlig/praktisk, om än avsevärt mycket bättre. Själv framförde jag den endast på torr väg. Men den blev som sagt inte långvarig i hans firma.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 februari 2014, 01:54:26 »

De har väl spinnreglering men kanske det finns snikmodeller som bara drar ner motormomentet?
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 23 februari 2014, 01:50:19 »

Ingen fara, enbart skönt att för en gångs skull slippa gissa dåligt och faktiskt veta att jag visste.  8)

Däcken var det inget fel på, först åtgärden var inköp av nya. Men för att återgå till gissandet skulle jag gissa att det handlade om viktfördelning över bakaxeln, fast inredning och verktyg på i princip endast ena sidan i skåpet i kombination med frånvaro av diffspärr?  Sc:,h
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 februari 2014, 01:34:10 »

 "Sorry" det hade jag faktiskt missat.
Och jag som tom provkörde en i snö. ..
Det hade iaf inga framkomlighetsproblem i hal backe trots att den var tom. Kan det vara stor skillnad med dåliga däck kanske?
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 23 februari 2014, 01:18:18 »

Vito har sedan 2003 varit bakhjulsdriven. Men alla efter 2003 kanske är specialmodeller?  .,;-
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 februari 2014, 01:16:34 »

För att den var bakhjulsdriven?  ;)

En specialmodell...
Inte konstigt den hade svårt att ta sig fram med så mycket extra last. .. hahaha!
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 22 februari 2014, 23:46:13 »

För att den var bakhjulsdriven?  ;)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2014, 16:41:27 »

Öhh..hur kunde det hjälpa med betongklumpar i aktern på en framhjulsdriven bil..?
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 22 februari 2014, 14:42:19 »


om det beror på MB Vito så har jag all förståelse för detta, kommer heller inte att välja MB i framtiden 'tack' vare denna bil - snacka om att göra en produkt som drar MB som varumärke djupt i skiten...

Polarn med snickarfirma hade en äldre Vito, var inte helt nöjd o råkade få möjlighet att skaffa en nyare Vito av sin ventilationskompis. Den var han än mindre nöjd med, vid nybyggen första vintern körde han oftast fast. Fick gjuta 2 st betongklumpar på tot 100kg att ha surrade bak o skåpet. Han lessnade snabbt o byte till en förlängd VW Transporter efter att hans svåger köpt en till sig själv fast med AWD. Snickarn provkörde den en gång o sedan vart det omgående byte. Hoppas du vant dig vid storleken cougar. :)

Och nog är det märkligt att så många har dåliga erfarenheter av VW-verkstäder, själv har jag slutat skicka frugans Passat till dem. Man blir ju bara förbannad av alla möjliga prylar de tar sig för eller hittar på för att inte prata på hur omedgörliga de är. Mekanikerna verkar vara riktigt reko, men någonstans mellan policys/kundmottagare och mekaniker går det riktigt fel...  FiR
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2014, 14:03:27 »

Mmm...
Skrivet av: cougar
« skrivet: 22 februari 2014, 10:51:21 »

Men vilka problem har ni haft med Sprinter?
Rost, det är inte kul att ha en skapligt ny bil som ser ut som den är bärgad från Estonia...
Framkomligheten är en katastrof, antispinn/antisladdfunktionen är under all kritik och det var inte ovanligt att man satt fast i en cm snö.
Att ta sats för att komma upp för en backe var bara att glömma då anti spinnfunktionen ströp att kraft till bakhjulen vid minsta släpp och man blev stående med en frustande motor halvvägs upp.
Servicekostnaden är ett skämt, hur dyrt som helst.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 februari 2014, 23:25:30 »

Hmm ja även sprinter rostar ju rätt friskt, är det då lika illa med vw crafter som byggs i samma fabrik?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 21 februari 2014, 21:24:22 »

Visst är en MB en rosthög. Vi hade en vito 2004 på företaget fram tills för några månader sen och 15000 mil. Vi gjorde inte mycket vid den. Normal service. Inget annat under alla dessa år. Bytte inte ens batteri trots misshandel av batteriet (mycket småkörningar). Så den bilen kunde man inte klaga på. Förutom då tydlig rost överallt. Men det var ju en merca och alla vet väl i dagsläget att dom rostar som en gammal alfa från 70-talet. Det blev ingen merca igen pga det. Nu blev det en vw.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 februari 2014, 20:19:09 »

jo, man verkar få välja den minst dåliga serviceverkstaden, Toyota har bra verkstad i eskilstuna men dom har slutat med transportbilar.
Ford har också skaplig verkstad, men jag är tveksam till kvaliten på deras bilar.
Det blir nog en VW iaf, dom har skaplig bilverkstad på transportsidan och jag tror kvaliten på bilarna är bra.
En sak är säker, aldrig mer mercedes....

Tack för all input   Thumbsup

Vito har ju släpat stjärnan iskiten så långt håller nog alla med, även om jag faktiskt provkörde en med helt ok egenskaper, inte ens mycket rost, vilket ledde till affär. ..
Men vilka problem har ni haft med Sprinter?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 05 juli 2012, 00:04:47 »

http://wien.orf.at/news/stories/2539990/

Brand i en bilverkstad ....
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 23 juni 2012, 21:38:41 »

oj oj oj  . tittade på om jag skulle chippa nya Ivecon
Det skulle i så fall bli 264hk  och 562 newton som bäst på vridet.. Bestchip.se
Det ska gå att hålla 110 upp och ner för backarna  :)
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 22 juni 2012, 18:10:55 »

Själv kör jag Mitsubishi och kan inte påstå att det finns några problem nu efter 40 000 km.

Men läderratten sliter lite ....
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 22 juni 2012, 16:08:28 »

Jag har haft tur. Jag fick för många år sen (2000) när jag köpte den första ivecon kontakt med 2 bröder som då jobbade på iveco. Idag kör dom eget.
Dom bara fixar  tummenupp , jag skruvar lite brukar han säga,
Iveco har ett standard fel , handbromsen kärvar , 2 år sen byter man oken bak, annars fungerar det kanon
Cocacola
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 22 juni 2012, 14:33:18 »

Wv verkstäderna verkar vara sämst i branchen hur kan det vara så  Sc:,h

Hade större problem med en VW verkstad i Österrike för många år sen.
En del VW verkstäder verkar dock är dock okej.

Undvikar dock Volkswagen.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 21 juni 2012, 21:23:26 »

Nu skall vi se...

Motorn är fruktansvärt klen på låga varvtal så att det inte gick att köra upp eller backa upp för branta backar (även ganska korta sådana till olika teknikhus i närheten av tex. järnväg)  utan att i stort sett bränna kopplingen eftersom man måste varva dieseln mycket innan det blir någon kraft i den och i något fall vid sådär 5-6000 mil så körde en av kollegorna kopplingen så varm att den tappa greppet tillräckligt för att inte klara backlutningen i slutet utan rullade tillbaka... - det tog honom timmar innan var uppe eftersom han måste vänta tills motorn var kall och hade då bara en chans var gång.

fotbromsen (istället för handbromsen) höll man på att bli vansinnig på då även som nyservad så kunde den knappt hålla emot bilens vikt vid lättare lutning även om man stampade ned den så mycket det bara gick.

och fotbroms med spärrklickfunktion och utlösningsknapp är verkligen ingen bra ide om man skall starta/backa upp i backe. - skulle faktiskt vilja se VD på MB demonstrera ur man gör med både den klena motorn vid lågvarv och fotbromsen med dom backarna som vi hade att tas med ibland.

ventilationen höll alla bli vansinniga på då den inte skötte sig med antingen 80 grader luft eller max kyla och skulle man köra långt vid -15 grader C så tyckte något i logik i bilen att det var lämplig att blåsa -15 kall luft på fötterna efter ca 20 minuter och i 6 timmar till på en långresa oavsett inställning och detta fortsatte även efter stopp med avstängd motor, rast och vila... - vi lämnade in det otaliga gånger på service med uttryckliga order att fixa ventilationen - permanent - men det höll några dagar till en vecka och det luktade programbugg med ackumulerande värde lång väg och det enda verkstaden gjorde vara att göra en norsk reset på denna utan att fixa den verkliga orsaken... dvs. att strypa den gamle programmeraren som har gjort den 'automatiska ventilationsstyrningen' och stoppa dit en program som fungerar!!

topplockpackningen gick vid 9000 mil och ca 40000:- i rep - och då fugerade inte värmen heller kan jag meddela då det tryckte ut förbränningsgaser i kylsystemet hela tiden, även om det precis räckte för att kyla motorn om man fyllde på med kylavatten med glykol titt och tätt (det var vinter och hade 60 mil att köra - inte ett dugg humor)

det är fruktansvärt bullrig vid långresor - skall man gå efter arbetaskyddsstyrelsen normer så är det hörselskydd som gäller vid långresor... just våran exemplar hade dessutom ett transmissionspipljud runt 1000 Hz som vars synnerligen irriterande och som starkast kring 90 - 120 kmh. Radion/CD-spelaren och orginalhögtalaran som var installerade var ett stort skämt - i princip inget under 400 Hz hördes och det skramlade och rasslade när det skulle försöka få ut någon som var tänkt vara bas - det som nätt och jämt hördes över kupé-ljudet  var talböcker - musik var bara att glömma.

AC:n repades 2 gånger och kostade typ 8 papp var gång att fixa (och verkstaden skrattade hela vägen till banken var gång och jag tror att vi blev blåsta då slangarna som de sa var bytta så inte ut att vara bytta med tanke på salt och avlagringar som jag hittade i lågtrycksporten lite senare) och dieselvärmaren lade av efter 9000 mil och det var så dyrt att fixa att den nye ägaren på företaget inte ville betala för detta (engelska ägare och dom bry sig verkligen inte om medarbetare har bra och rätt utrustning för att göra bra jobb)   

Efter ca 15 tusen mil (hade slutat på företaget sedan länge )  så den ut som pundarbuss med avgasrören hängande löst under, rost i massor etc... detta på ungefär 6 år från när bilen köptes ny. 


nej ingen jäkla MB för min del och det som absolut var det mest irriterande av alla ovanstående irriterande punkterna var den förbannade krånglande värmen på ventilationen...

hörde senare att det var ett typfel på ungefär 30% av vitobussarna men som det aldrig kom någon åtgärd på...





Skrivet av: cocacola
« skrivet: 19 juni 2012, 21:49:36 »

mmm  MB Vito.
Bekanta till familjen åker Mixto 2011 . Dom åkte upp till deras landställe för lite skidåkning i vintras. skuret ramlager  på en ny bil..  Vid ca 10 000 mil har en kollega fått byta hela kardan på 3 st av sina företags bilar.
Vad hade du för problem xxargs?
cocacola
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 juni 2012, 21:38:20 »


En sak är säker, aldrig mer mercedes....

Tack för all input   Thumbsup


om det beror på MB Vito så har jag all förståelse för detta, kommer heller inte att välja MB i framtiden 'tack' vare denna bil - snacka om att göra en produkt som drar MB som varumärke djupt i skiten...

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 18 juni 2012, 20:08:08 »

nja 300 har den inte ,
 men 205 potenta HK och 400 newton  på kurvan  tummenupp
Den går att lasta vad som helst i .  Ivecon Har en gryyym svängradie för att vara så stor.
det är enklare att fick parkera 6 m iveco en Volvo  xc60
cocacola
Skrivet av: cougar
« skrivet: 18 juni 2012, 20:01:28 »

Jag är nöjd, den enda anmärkningen är att den är lite liten mot vad jag är van vid... det gäller att man håller ordning i skåpet.
nu får man hänga på släpkärran när man ska frakta värmepumpar och så, men det funkar.
ivecon, blev det den med 300 hästar?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 18 juni 2012, 19:46:27 »

Gammel ivecon ska få Pension :'( 
Efter lång och trogen tjänst, Tungt lastad och 24000 mil är det dax.
Det blev en ny  tummenupp , ooooh vad den går fint .
Är du forfarande nöjd med Transportern cougar?
Jag har problem att komma in i den . Det är för kort mellan sätet och taket, jag slår i huvet när jag ska in i bilen .(jag har tydligen för lång rygg)

Iveco 12m3 skåp  här får i alla fall en full vuxen Röris  plats :)
cocacola wave
Skrivet av: cougar
« skrivet: 02 december 2011, 21:36:24 »

dubbelhytt?
cocacola *vinkar*
Nä, långt lastutrymme så man får in 3m pipor.
Jag fick låna en transporter i onsdags och "provjobba" med, jag tycker den var bra att köra, mer personbil än min sprinter som är mera lastbil..
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 02 december 2011, 20:17:54 »

dubbelhytt?
cocacola *vinkar*
Skrivet av: cougar
« skrivet: 02 december 2011, 20:14:05 »

påskrivet! Det blev en VW transporter 4WD, den långa modellen, 299.000:- +m  *vinkar*
Skrivet av: cougar
« skrivet: 26 november 2011, 17:03:34 »

jo, man verkar få välja den minst dåliga serviceverkstaden, Toyota har bra verkstad i eskilstuna men dom har slutat med transportbilar.
Ford har också skaplig verkstad, men jag är tveksam till kvaliten på deras bilar.
Det blir nog en VW iaf, dom har skaplig bilverkstad på transportsidan och jag tror kvaliten på bilarna är bra.
En sak är säker, aldrig mer mercedes....

Tack för all input   Thumbsup
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 november 2011, 20:21:45 »

Kanske är fler som annonserat  ;D ;D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 november 2011, 20:14:28 »

Jag hade en VAG-bil som tjänstebil men bytte den i förtid just på grund av den synnerligen inkompetenta märkesverkstaden.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 november 2011, 17:06:32 »

Är tyvärr inte service tiderna som är problemet här man kan nästan tro att dom har annonserat efter alla odugliga bilmekaniker och fått napp. Hade en Mb vito på jobbet för nått år sen kändes som riktigt rapplig i jämförelse med wv.
Skrivet av: ace
« skrivet: 25 november 2011, 06:28:01 »

även vi har haft problem med servicetider på vw-verkstäderna här.
Har själv åkt transporter, och den fungerade utan större problem än några andra....dock är den mindre än vad man tror.
både citroen och de större renaulterna går bättre och snålare.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 november 2011, 22:04:42 »

Här har firmabilarna en "gräddfil" in på verkstad, beställ service i dag och välkommen in i morgon. Akuta saker inom någon timme  Thumbsup
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 november 2011, 21:57:17 »

Wv verkstäderna verkar vara sämst i branchen hur kan det vara så  Sc:,h
Skrivet av: 109an
« skrivet: 24 november 2011, 21:55:31 »

Har VW av diverse sorter på jobb och bilarna är väl helt OK, varken bättre eller sämre än andra. Det som fungerat sämst är faktiskt märkesverkstäderna som är katastrofala här hos oss.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 november 2011, 21:54:50 »

Vi har också en par i firman dom har varit med några år men fungerar mycket bra, så jag kan bara rekommendera dom.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 24 november 2011, 21:35:28 »

Vi har några på jobbet tycker dom funkar bra och man åker bra i dom. Har ingen koll på hur kostnaden ligger men jag som slipper betala dom är nöjd  *vinkar*
Tack, jag tycker också den är bra att köra och priset är inte hysteriskt dyrt. Fast det är klart, är man van vid att åka MB så är allt billigt  :D
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 november 2011, 21:19:46 »

Vi har några på jobbet tycker dom funkar bra och man åker bra i dom. Har ingen koll på hur kostnaden ligger men jag som slipper betala dom är nöjd  *vinkar*
Skrivet av: cougar
« skrivet: 24 november 2011, 20:42:57 »

Min MB sprinter ska få pensionera sig och jag vill ha en bil med 4wd, jag tycker transportern verkar vettig (fast mycket mindre än jag är van vid) finns det  någon som åker transporter med lite info?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!