Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 december 2021, 15:57:34 »

Är expansionsventilen helt eller nästan helt stängd bör värmepumpen inte ge någon värme att tala om. Det borde märkas tydligt på drifttiden per dygn eller timmar tillsatsel att något är på tok.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 20 december 2021, 12:32:17 »

Han har någon annan tråd om återkommande haveri på expansionsventil minns jag.

Om expansionsventilen är helt stängd, eller nära, borde inte konduktiva värmen från kompressorn tillslut nå hetgasgivaren?

Jag har personligen inte köpt teorin med hög hetgas som mått på olika kyltekniska problem. Kör man en frisk maskin medvetet med för lite gas blir inte hetgasen hög.
Är inte överhettning och underkylning mer relevant?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 december 2021, 09:11:02 »

Samma fråga: Hur är det verifierat att det är expansionsventilen som krånglar. För att nå så hög hetgastemperatur som 110 grader behövs det så högt kompressionsförhållande och därmed lågt tryck i förångaren att lågtryckspressostaten borde lösa ut.

Oavsett orsak till felet blir det lägre verkningsgrad på pumpen. Temperaturskillnaden hetgas - suggas är ett mått på hur mycket energi kompressorn tillför köldmediet. Den värmemängd som köldmediet levererar i kondensorn ökar förhållandevis mindre än elförbrukningen till kompressorn när hetgastemperaturen ökar.   
Skrivet av: tubaralo
« skrivet: 20 december 2021, 03:52:17 »

Hur vet du att expansionsventil är trasig?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 06 december 2021, 16:38:37 »

Den tappar verkningsgrad. Men bör vara billigare än elpatron. Kör tills det rasar bara!

Se först om du har några läckage i kylkretsen, syns att det är oljigt. Lätt att blanda ihop med kondensvatten dock.

Se om expansionsventilen har ett skyddslock. Då kan du testa skruva innanför det. Testa skruva skruven i moturs 1/4 varv med avstängd enhet. Starta upp och se om hetgasen blir lägre. Sänk varje uppstart tills hetgasen blir bättre. Når du max till slut så har du gjort det du kan.

Obs, detta kan man bara göra på system som är dödsdömda.
Skrivet av: hakjac64
« skrivet: 06 december 2021, 15:33:11 »

Hej, jag har en 14 år gammal IVT Greenline HT Plus C9 med trasig expasionsventil. Detta verkar resultera i hög kompressortemp, runt 110-120 grader emellanåt.

Eftersom pumpen alltid har varit strulig, (måndagsexemplar), så tänker jag att det nu är dags att byta ut den istället för att reparera.

Frågan är om det är farligt på något sätt att köra vidare så länge pumpen håller. Vad får det för konsekvenser, är pumpen mindre effektiv med detta fel? Borde jag köra elpatron till ny pump kan levereras?

Tacksam för alla råd!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!