Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Igensatta flexslangar (var: Tappat flöde i en slinga)  (läst 523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Igensatta flexslangar (var: Tappat flöde i en slinga)
« skrivet: 06 december 2022, 07:29:13 »
Hej på er,

Efter många års drift nu utan problem så har jag (tror jag iallafall) tappat flöde i en slinga. Nämligen den som går ut till garaget och en fläktkonvektor via en kulvert.
Temperaturen i garaget ligger nu på runt 4 grader och den brukar nog oftast ligga mellan 12-16 iallafall.

Mäter jag medans pumpen går ser det ut som i nedanstående tabell. Kulverten är kopplad direkt på huvudstammen och det är 22mm (kanske lite 28 också) koppar / 32mm PEX, fläktkonvektorn sitter bara några meter från där kulverten kommer upp i garaget (också kopplad via 22mm koppar)
Tidigare har jag haft en strypning ute vid konvektorn för att minska flödet till den men även om jag öppnar den fullt så blir det ingen skillnad.

Är det någon som har ett tips var jag ska börja.
Jag insåg att jag har lite svårt att lufta konvektorn så jag tänkte sätta in en avluftning vid den - kanske det dyker upp något suspekt där när jag river och sätter in den.
Men om jag inte hittar något - kan en separat CP för kulverten (CP i VP går på maxhastighet redan) vara något?

MätpunktVB-fVB-rKommentar
VP4032
Kulvert (husände)377Mätpunkt cirka 3 meter efter avstick från huvudstam, precis innan kulvert går ut genom källarvägg
Kulvert (garageände)254
« Senast ändrad: 10 december 2022, 08:54:35 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tappat flöde i en slinga
« Svar #1 skrivet: 06 december 2022, 15:50:19 »
Tror på luft, de flesta konvektorer har en luftningsnippel.
Den kan se lite olika ut beroende på märke, men kolla på röret in i elementet hur det ser ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat flöde i en slinga
« Svar #2 skrivet: 06 december 2022, 17:17:58 »
Tror på luft, de flesta konvektorer har en luftningsnippel.
Den kan se lite olika ut beroende på märke, men kolla på röret in i elementet hur det ser ut?

Tyvärr så verkar det inte sitta någon luftningsnippel idag (det är en gammal Eveco MVP45) utan anslutingen går rakt in i värmebatteriet och det finns inget på "andra sidan" heller. Men jag ska ta och fixa det i mitten av veckan så får vi se om det blir bättring.

Men kan luft bromsa upp flödet på det sättet jag tycker jag anar - tidigare har jag haft ett drop på 1 grad i kulverten (framledning) nu är det 10 grader?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Tappat flöde i en slinga
« Svar #3 skrivet: 06 december 2022, 19:40:33 »
Kan du tillfälligt stänga av flöden till övriga slingor/stammar och försöka tvinga allt genom kulverten och se om något händer?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat flöde i en slinga
« Svar #4 skrivet: 08 december 2022, 06:21:39 »
Kan du tillfälligt stänga av flöden till övriga slingor/stammar och försöka tvinga allt genom kulverten och se om något händer?

Det var en bra idé - jag har strypt ned några andra slingor lite på test (ett badrum i källaren som inte används så mycket) men inte stängt av andra helt, att strypa med andra lite gjorde dock ingen skillnad.
Men stänger jag av andra helt medans pumpen går och producerar värme bör jag ju märka nästan direkt om jag kan forcera ut nåt på den slingan jag har problem med.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat flöde i en slinga
« Svar #5 skrivet: 09 december 2022, 16:36:24 »
Jag hann aldrig testa strypa andra slingor, idag fick jag det jag beställt för att kunna få till en luftning av konvektorn.

Så jag plockade bort de gamla flexslangarna , monterade dit luftningsventil och kortare slangar, provade även spola igenom konvektorn med vattenslang (det var kanske ett långskott - att det skulle vara nåt skit i den :-) och monterade ihop det sen igen. Fyllde på vatten och nu funkar det finfint!
Tänker mig att det endera kan ha varit luft som jag inte fick bort tidigare, men jag noterade även att en av de tidigare flexslangarna var lite vriden och hade antydan till ett veck - kanske nåt sånt enkelt?

Oavsett, bifogade grafen visar rätt tydlig skillnaden
Grön: VB-f vid pump
Lila: VB-f där kulvert lämnar hus
Röd: VB-f där kulvert kommer in till garage / vid konvektor
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igensatta flexslangar (var: Tappat flöde i en slinga)
« Svar #6 skrivet: 10 december 2022, 08:53:44 »
Upptäckte en sak i dag när jag skulle plocka undan de gamla flexslangarna - de var helt igensatta! Båda två, och jag kan inte säga om båda två varit lite för böjda så det blivit ett antydan till veck (efter att de legat över natten var de spikraka).

Men - det känns ju sponatant inte bra oavsett, och min första tanke är järn/rost? (måste även kolla smutsfiltret vid pumpen tänker jag).
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!