Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera ny BVP själv. Garantier?  (läst 567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera ny BVP själv. Garantier?
« skrivet: 29 juni 2022, 22:29:46 »
Hej,

Jag idag en IVT C5 från 1998 på 90m borrhål och 210m2 uppvärmd yta som går helt felfritt ännu.
Tänker dock byta ut denna INNAN det blir några haverier. Och här är min plan:

Jag har genom arbetsgivaren möjligheten att köpa en Mitsubishi Geodan till bra pris (vi är ÅF).
En borrfirma kommer hit och borrar ett kompletterande hål på 120m och drar in slangar till pannrummet.
Sen är tanken att en lokal rörmokare (annat företag) kommer och byter ut bef VP och installerar den nya, allt enligt installationsanvisning och gällande regler.

Rörmokarna jag pratat med hjälper mig gärna men är samtidigt tydliga med att dom inte tar pÃ¥ sig nÃ¥got ansvar för installationen  ???
Visst, att dom inte tar ansvar för funktionen hos min egen inköpta VP förstår jag. Men dom måste väl ändå kunna ansvara för att allt är kopplat enligt installationsanvisning och att komponenterna dom själva köpt in (rör, ventiler, kopplingar mm) fungerar och håller tätt? Det är ju inget svartjobb på kvällstid vi pratar om.

Vad sker vid ett eventuellt garantiärende med exempelvis trasigt kretskort, kompressorhaveri? Blir då min lokala rörmokare ansvarig eller inblandad på något sätt? Eller blir det vi (min arbetsgivare i egenskap av ÅF) som får stå för reparationer och hantering av garantiärenden?
Jag vill ju naturligtvis inte belasta den lokala rörmokaren om något med VP går sönder eller strular. Men visar det sig att något av de komponenter han installerat så vill jag ju att han tar ansvar för detta.

Ser ni något bekymmer med detta?
Alternativet är ju att gå all-in och köpa en hel paketlösning av någon installatör men nu vill jag ju komma så billigt undan som möjligt men ändå få trygghet i form av garantier osv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!