Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur nödvändigt är backventil pÃ¥ KV-pÃ¥fyllningsledning till värmesystemet?  (läst 9959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har läst på ett par ställen om hur viktigt det är med backventil på påfyllningsledningen till värmesystemet, p.g.a bakterier osv. som eventuellt skulle kunna ta sig in i dricksvattnet.
Jag själv satte ingen backventil vid installation då jag ansåg det var överflödigt p.g.a följande:

1. VB-kretsen har ett tryck på högst 1,5 bar, sedan öppnar säk.ventilen, medan färskvattenledningen har ett tryck på ca. 4 bar enl. leverantören (kommunalt vatten).
2. Skulle säk.ventilen på VB-kretsen ej fungera, varför trycket skulle höjas till ca. 4 bar eller mer så skulle för det första antingen bli läck i systemet p.g.a övertryck, vilket man då hade känt till, alternativt skulle det synas på manometern.
3. Skulle trycket i färskvattenledningen hamna under 1,5 bar så skulle man ju dels förmodligen känna till det sedan tidigare p.g.a dåligt tryck i kranar osv, men även om så inte var fallet, så skulle manometern visa att trycket sjunker, istället för att öka, när man öppnar kranen och försöker fylla på VB - och då vet man återigen att det är något galet.

Nu har säkert inte alla 4 bars tryck i färskvattenledningen, men om man nu inte ens har 1,5 bar (eller kanske ännu lägre), så kan man ju överhuvudtaget inte fylla på VB-kretsen genom att bara öppna en kran, vilket man ju också känner till redan från början.

Så jag kan inte riktigt se vad som gör att det skulle vara så nödvändigt med backventil på påfyllningsledning till VB. Där sitter ju en kran och stryper ändå (jag satte t.o.m dubbla ifall en kran skulle ge sig och säk.ventilen samtidigt är kass (säk.ventilen har redan varit kass två gånger, samtidigt som en av de förra dubbla kranarna läckte), så jag vågar inget annat för jag vill inte riskera att öka trycket till 4 bar i VB.).

Det enda scenariot jag kan se är att man stängt av huvudledningen till fastigheten, öppnat en kran eller fler vilket gjort KV ledningen trycklös, varefter man råkat öppna påfyllningen till VB-kretsen, varför smutsigt vatten kunnat ta sig in i ledningarna. Det skulle ju kunna hända, men det känner man ju till i så fall och förhoppningsvis kan man väl bara spola igenom systemet då med färskvatten för att rensa? (om det nu hjälper) Hur ofta man nu lyckas åstadkomma något så galet?

Har jag missat någonting annat kanske? Är det något jag inte tänker på? På vilket sätt är backventil funktionsmässigt nödvändigt på VB påfyllningen? ...om man bortser från eventuella regelverk.

Vad regelverket säger känner jag inte till men är inte förvånad om det "skall" sitta en backventil.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det ingen som vet varför det måste vara en backventil på det nämnda stället?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du har ju svarat på frågan själv.

Det enda scenariot jag kan se är att man stängt av huvudledningen till fastigheten, öppnat en kran eller fler vilket gjort KV ledningen trycklös, varefter man råkat öppna påfyllningen till VB-kretsen, varför smutsigt vatten kunnat ta sig in i ledningarna. Det skulle ju kunna hända, men det känner man ju till i så fall och förhoppningsvis kan man väl bara spola igenom systemet då med färskvatten för att rensa? (om det nu hjälper) Hur ofta man nu lyckas åstadkomma något så galet?

På mitt jobb brukar jag säga om osannolika och galna scenario att "-Är det inte omöjligt så kommer det inträffa!".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har ju svarat på frågan själv.

På mitt jobb brukar jag säga om osannolika och galna scenario att "-Är det inte omöjligt så kommer det inträffa!".

Jo men så är det ju. Frågan är bara hur stor risken är och om hur lång tid det inträffar rent statistiskt :D ...så länge jag sköter värmesystemet kan jag ju vara lugn i alla fall.
Känner du till vad regelverket säger? Letat på nätet men hittar inget särskilt om det.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/Distribution/Aterstromningsskydd/

Tackar så mycket! Inte konstigt jag ej hittade det. Hade ingen tanke på att söka på "återströmningsskydd". Använde ordet "backventil" när jag sökte.

Och när man läser branschregler 2011:1 så står det följande i stycke "3.3.4 Fasta anslutningar till installationer":
Värmesystem med vatten utan tillsatser -> Kontrollerbar backventil

Dock inleds stycke 3.3 Skydd mot återströmning med detta:
"Branschreglerna består av förslag till skydd mot återströmning
för vanliga tillämpningar till exempel bostäder,
kontor, offentliga lokaler och liknande. Följande tabeller är
en branschtolkning
av standarden SS-EN 1717. Vid andra
typer av installationer bör standarden
tillämpas direkt."


Så man kan väl tolka det som att det är en rekommendation?
Jag får väl montera en backventil om vi flyttar en gång :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Så här står det i BBR:

6:624 Återströmning
Tappvatteninstallationer ska utformas så att återströmning av förorenat vatten
eller andra vätskor förhindras. Installationerna ska utformas så att inträngning av
gaser och inläckning av vätskor inte kan ske.
Allmänt råd
Installationer bör utformas enligt SS-EN 1717. Vid val av skyddsmodul för
påfyllning av värmesystem bör hänsyn tas till storleken på värmesystemet
och eventuella tillsatser till värmevattnet.


Det är alltså bara när man bedömer hur 'skitigt' värmevattnet är och vilken typ av skydd man behöver som man bör använda SS-EN 1717. Att det skall finnas nån typ av återströmningsskydd är ett skall-krav.
Vad ordet 'bör' betyder har diskuterats tidigare. I praktiken betyder det att du får göra på ett annat sätt/använda ett annat beslutsunderlag än det som föreslås i författningen, men det är du som installatör/konstruktör som är ansvarig för att lösningen blir minst lika bra.


Hur ser förresten en kontrollerbar backventil ut? Hur kontrollerar man pÃ¥ ett enkelt sätt att den backventil som följer med värmepumpen fungerar?  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jaha, då skall det sitta en sådan där i alla fall.

Iofs så var den gamla kass ändå och hade ingen verkan. Var en sådan med en fjäder i, där fjädern var sönderrostad, så backventilen hade ingen effekt ändå.

Kontrollerbar backventil? Då får den väl vara genomskinlig då :D ...annars får man väl bara stänga av inkommande KV, göra systemet trycklöst och öppna påfyllning till värmesystemet. Om trycket hålls funkar backventilen, annars strömmar skitigt vatten in i systemet o man får börja sanera haha :D

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
Det borde ju sitta ett återströmningsskydd mot inkommande servisledning i anslutning till vattenmätaren. Sen kan du stärka upp med ytterligare backventil/återströmningsskydd vid VP för att skydda ditt interna tappvatten!
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det borde ju sitta ett återströmningsskydd mot inkommande servisledning i anslutning till vattenmätaren.

Där tror jag inte sitter något, så vida det inte är inbyggt i själva vattenmätaren. Där sitter bara en kägelventil före mätaren och en efter, sedan är det inget mer. Jag har dock aldrig sett en separat backventil monterad före eller efter vattenmätare i någon fastighet som jag minns. Är det verkligen standard?

Citera
Sen kan du stärka upp med ytterligare backventil/återströmningsskydd vid VP för att skydda ditt interna tappvatten!

Det är den backventilen som min ursprungliga fråga gäller egentligen. Där satt det en backventil förut men den var kass. När jag byggde om systemet så skippade jag backventil där. Satte däremot dubbla ventiler för säkerhets skull (för att förhindra övertryck i VB vid ev. ventilläck samtidigt som säk.ventilen kärvar/är kass).
« Senast ändrad: 19 augusti 2014, 14:59:20 av Flinta »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Varje gång man tappat varmvatten i riklig mängd från vvb så fylls den ju på med kallvatten.
Vattnet värms och expanderar då, varvid uppvärmt vatten från vvb trycks ut via inkommande kallvattenledning (om backventil saknas) eller via säkerhetsventilen på kopplet (om backventil är monterad).
Det är inget stort problem, men mig veterligt skall man ju helst inte dricka tappvarmvatten av någon anledning.
Beroende på hur du gjort förgreningen mellan inkommande kallvatten och inkommande kallvatten till vvb så finns det en liten risk att du trycker tillbaks en litenmängd tappvarmvatten in i kallvattenledningen varje gång vvb värms.
Skulle du bli "utan vatten", och öppnar en varmvattenkran så kan man tänka sig att undertrycket i inkommande vattenledning suger ur allt varmvatten ur beredaren, och detta blir sedan till dricksvatten hos dig och grannarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
På KV till VVB ledningen har jag ju naturligtvis backventil. Annars hade man fått in VV i KV ledningen som du säger.

Det är alltså på KV till VB ledningen (påfyllning av VB) som jag skippade backventil. VB kretsen har ju ett maxtryck på 1,5 bar max om säk.ventilen fungerar som den skall, samtidigt som servisledningen och därmed även KV kretsen har 4 bar hos oss (kommunalt vatten). Däremot satte jag dubbla kulventiler vid påfyllningsledning till VB.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men då sitter det säkert en sådan liten rackare vid inloppet kan jag tänka. En sådan syns ju så klart inte utifrån men gör det den skall göra i alla fall.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
Det finns väl en anledning till att man använder sig av en sk. påfyllningsventil för detta ändamål ;)
I denna ventil, som är avsedd för påfyllning, sitter en backventil inbyggd.
http://www.rinkabyror.se/artikel/pafyllnadsventil/
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!