Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rasskydd  (läst 7917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Rasskydd
« skrivet: 10 november 2011, 23:32:25 »
Upptäckt till min förskräckelse att rasskydden i vårt krypgrund är masonitskivor eller något liknande. De visste väl inte bättre 1987 eller brydde sig inte. Misstänker att de håller på att ge upp på ett ställe åtminstone. Så nåsta sommar blir det att byta ut de på minst en sida av kåken till att börja med. Vad jag förstått ska man använda plexiglasskivor eller glasfiberskivor eller vad? Någon här som har tips hur man går till väga med sånt här? Skivorna ska visst luta lite från huset. Bör man isolera någonstans när man väl håller på? Är det tvättad singel som gäller på både in och utsidan av krypgrunden? Hur sjutton tätar man mellan skiva och grundmur?

Steffä

  • Gäst
Steffä
SV: Rasskydd
« Svar #1 skrivet: 11 november 2011, 00:54:13 »
Jag använde vanlig takplåt som rasskydd när jag grävde om i somras. Tror att plåtbitarna var 1200x400mm.
Grävde allt för hand mha spade, potatisgräv och en större hacka.
Fyllde igen med samma material, dvs grus/sand.
Nemas problemas nu i efterhand:)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rasskydd
« Svar #2 skrivet: 11 november 2011, 07:12:43 »
Jag köpte glasfiberskivorna, grävde för hand - tog bara en dag för mig och svågerna att byta ut alltihop.
Tätningen görs av matjorden som ligger ovan skivorna. (Knepigare om du använder takplåt)
Försök få bort allt organiskt material från insidan av skivorna, för det RINNER vatten på insidan av skivorna - speciellt på våren när marken är kall men den uteluft som ventilerar krypgrunden är varm och fuktig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Rasskydd
« Svar #3 skrivet: 11 november 2011, 08:25:13 »
Jag köpte glasfiberskivorna, grävde för hand - tog bara en dag för mig och svågerna att byta ut alltihop.
Tätningen görs av matjorden som ligger ovan skivorna. (Knepigare om du använder takplåt)
Försök få bort allt organiskt material från insidan av skivorna, för det RINNER vatten på insidan av skivorna - speciellt på våren när marken är kall men den uteluft som ventilerar krypgrunden är varm och fuktig.
Idag är det endast singel på norrsidan (som jag tänkte börja med). Vill nog inte ha matjord mot grunden hade jag tänkt, kan man inte göra det tätt på något annat sätt? Sand? och sen sätta stenplattor. Vi har stenplattor på 2 av sidorna redan. Kanske inte bra ur dräneringssynpunkt?

Vi har mig veterligen inget organiskt material på insidan av rasskydden. Endast lite av rasskydden syns på insidan då man byggt på med sand och singel mot sidorna (mest sand tror jag). Om det rinner så mycket som du säger så kommer nog sanden att sjunka undan med tiden. Det är väl bl a den fukten som förstör masonitskivor. Man kanske bör sätta dit isodrän skivor mot rasskydden ända upp till grundmuren på insidan? Eller kanske bara singel? Eller det kanske ska finnas en spalt så man kan se skivorna på insidan?

Kanske bör nämna att alla ventilationshål är igentäppta och en Corroventa (elbov) skapar undertryck endast när avfuktningsfunktionen är igång.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rasskydd
« Svar #4 skrivet: 11 november 2011, 10:54:15 »
Du kan inte fylla upp till kantbalken, den luftspalten finns där för att tjälen inte skall lyfta huset.
Är sanden ren på insidan av rasskyddet spelar det inte så stor roll om det rinner kondensvatten ned i sanden under några veckor/år, det forsar ju inte direkt vatten, utan det absorberas lugnt och stilla av marklagret.
Har du plast under huset, se till att eventuellt kondensvatten inte kan droppa/rinna ned på plasten.
Själv har jag format lutningen på sanden närmast kantbalken så att eventuellt vatten från rasskydd/kantbalk rinner utåt mot rasskydden istället för inåt - under huset.
Min plast täcker hela kryputrymmet och slutar ca 2-3 cm från rasskyddet, så att kondensvattnet kan rinna in i sanden under plasten.

Har man, eller har haft, problem med dålig lukt i krypgrunden bör man alltid köra frånluftsfläkten på sin avfuktare, även om det åtgår lite mer energi att göra på detta sätt.
Så gör jag i alla fall, och det har inte påverkat energiförbrukningen nämnvärt (ventilerar 30 m3/h).
Visst kostar det lite, men golven inne har blivit så pass mycket varmare än innan att vi spar lika mycket i uppvärmningskostnad av huset som det kostar att köra avfuktaren.
« Senast ändrad: 11 november 2011, 10:56:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Rasskydd
« Svar #5 skrivet: 15 november 2011, 21:17:14 »
Ok, ska inte fylla upp till kantbalken. Hur mycket av rasskydden ska vara synligt? 20cm?
Har plast under huset, får se till så kondensvatten ej hamnar på plasten.
Hur mycket utåt ska raskydden luta? Läste nånstans att man skulle ha lutning på de.
Vi har inte haft problem med dålig lukt i huset. Våran Corroventa saknar inställningsmöjlighet för att man ska kunna ha konstant undertryck, manualen beskriver en brytare för det men den saknas helt enkelt. Bara en fläkt i sig ska inte dra mycket ström, Corroventan slukar ca 1,1kW när den avfuktar. Vi har låga radonvärden så jag är inte orolig för strålningen. Tycker inte våra golv är speciellt varma. Är det sant att en adsorbtionsavfuktare värmer krypgrunden? Blåser den inte ut största delen av värmen tillsammans med fukten?
Jag vill passa på att tacka de som svarat och hjälpt till, ovärderligt.

Steffä

  • Gäst
Steffä
SV: Rasskydd
« Svar #6 skrivet: 20 november 2011, 00:28:59 »
20 cm blir nog bra, Se bara till att gräva ner dom så pass djupt att du kan ha lite lutning ut från kantbalkarna.
Det där med lutningen är mest till för att rasskydden ska kunna stÃ¥ emot jordmassorna utifrÃ¥n. Ställ dom med lite lutning, det räcker.  gjorde misstaget att ställa nÃ¥n av plÃ¥tarna rakt ner och den plÃ¥ten ville tippa in lite när jqg fyllde igen, FÃ¥r fixas senare:P

Utloggad Steinlager

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Rasskydd
« Svar #7 skrivet: 21 november 2011, 12:35:37 »
Jag köpte glasfiberskivorna, grävde för hand - tog bara en dag för mig och svågerna att byta ut alltihop.

Tjenare,

Rickard vad var det för glasfiberskivor du hittade?
Jag har sökt med ljus och lykta efter bra material men ej hittat just glasfiberskivor.
Däremot har t.ex. byggmax cementfiberskivor och beijer minerit skivor.
E
LB-Hus Lindö Byggt 1980 1 1/2 plans 170 m2,
IVT C6, borra 160m (155 aktiva meter), 1 rörssystem. Driftsatt 2010-Nov.
Förbrukning pre 2010: 19000
Förbrukning ad 2010: 8000
2 vuxna, 2 barn i hushållet, bor på västkusten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rasskydd
« Svar #8 skrivet: 25 november 2011, 11:31:24 »
Köpte på älvsbyhus i Älvsbyn.
Hör med någon av deras säljare var du kan få tag i skivorna.
Men det funkar säkert med minerit eller liknande också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Rasskydd
« Svar #9 skrivet: 20 april 2012, 15:17:39 »
Ringde älvsbyhus "butiksbiträdet" nånstans i norrland, svårt att förstå norrlänskan (ungen förde liv också), jäkligt trevlig gubbe det var att prata med iaf. Kommer inte ihåg priset, han sa att beijer ska ha skivorna här söderöver så kollade med de men de har inte såna på lager här i västerås och den närmaste beijers leverantör steni som har skivorna finns i umeå enl beijer => inte billig frakt. Men beijer/steni rekommenderar sockelskivan från steni ist för det finns på lager här, de skivorna kostar 499kr/st (595x2395mm). Våran grundmur ser ok ut som den är. Den dära sockelskivan kräver reglad grundmur ... reglat med tryckimpat... med mera... hur bra är det att sätta tryckimpat på det sättet? Fara för lukter kanske? kan det bli bra? Nån som vet var man kan hitta älvsbyhusglasfiberskivorna jag egentligen är ute efter?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!