Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kostnadsbild ENBART värmepump  (läst 915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad The Chief

  • The Chief
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kostnadsbild ENBART värmepump
« skrivet: 28 juli 2021, 15:21:18 »
Tjenare,

Har idag en IVT Greenline HT Plus e17 - 16 år gammal. Kompressor kaputt. Grundvattenvärme, har aldrig haft nåt strul eller dålig effekt under alla år. Nu skall jag få en offert på en ny värmepanna då värmefirman säger att det verkar lite dyrt att byta bara kompressorn på en så gammal pump. Två frågor:
1. Är det ett rimligt påstående att man inte byter kompressorn?
2. Vad kan jag förvänta mig för prisbild på en ny (IVT Greenline HE e17 som ju är en "likadan" pump)? Inget arbete med själva grundvattnet behövs, det fungerar utmärkt. Det handlar alltså om ut med den gamla och in med den nya.

Offert kommer på fredag..

Mvh
N

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kostnadsbild ENBART värmepump
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2021, 16:02:21 »
Efter 16 år är det nog rimligt att byta hela maskinen, risken är annars att något kretskort etc snart pajar och du står där där med en fräsch kompressor men i övrigt risig maskin.

Men innan du gör något! Hur vet du att kompressorn är paj?
Flera gånger här på forumet har döda kompressorer visat sig vara billigare komponenter som pajat..

Ingen koll på IVT men kolla motsvarande Bosch, en 17 kW NIBE 1145 verkar kosta typ 77000 kr. (Utan vvb)

Gissningsvis kommer du få en offert på över 100', troligen bättre affär att köpa maskin löst och ta in en röris på timme.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kostnadsbild ENBART värmepump
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2021, 16:18:43 »
Jag är inte lika kategorisk. Bl.a. Energimyndigheten anger att man behöver vara beredd på att behöva byta kompressorn efter 10 - 15 år i en värmepump. Detta är ett gränsfall men det finns fortfarande reservdelar i lager om den i övrigt är i gott skick. Verkar vara t.ex. displayen och knapparna där som kan bli dåliga men det kan man byta för en mindre kostnad. Ny kompressor kostar 18 tkr och med arbete, kylmedia och övrigt materiel kanske det blir 35 - 40 tkr för reparation. För en helt ny värmepump med byte handlar det nog om drygt 100 tkr som sagts.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad The Chief

  • The Chief
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kostnadsbild ENBART värmepump
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2021, 16:25:37 »
Jag hade en tekniker hemma i mÃ¥ndags som provtryckte kompressorn och han sa att den var helt kass. Det fÃ¥r man väl lita pÃ¥  dontknow .
Antar att jag trodde det skulle bli strax över 100' - fast det är fan mycket pengar..

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kostnadsbild ENBART värmepump
« Svar #4 skrivet: 28 juli 2021, 21:37:45 »
Hur har felet visat sig när den gick sönder? Går motorn men det inte blir varmt så är det nog så att det är dyrt att fixa, men är det att den stannar på något larm om motorskydd så kan det vara enkla billiga fel som spökar.

Om du kan köpa en ny VP för 80 plus några rörkopplingar mm och sedan hitta någon som vill byta på timme borde du landa under 100. Det svåra är nog att hitta någon som vill göra det på timme.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad The Chief

  • The Chief
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kostnadsbild ENBART värmepump
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2021, 22:07:37 »
Felet visade sig att det läckte vätska från kompressorn - dock ville de kolla om det var själva kompressorn som läckte eller någon anslutning. Det var kompressorn som inte var tät visade det sig vid provtryckning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!