0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Nibe 8kW. Där ska delta vara c:a 8 grader. Jag har fått rekommendationen att köra med lägsta möjliga flöde. Bara höja flödet om delta är mer än typ 9-10 grader. Vad som gäller din maskin vet jag inte, men jag tror 6-7 grader är OK.Två orsaker kan jag tänka mig till för lågt delta:- felvisande mätare. (Om de visar lika när VP inte värmer men CP går så är de OK)- "kortslutning" i någon/några radiatorer, dvs vattnet tar en genväg genom en radiator som är för öppen (Gäller två-rörs system) Mät temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående på de små radiatorerna. Är deltat där mycket lågt, så kolla om det går att strypa lite.
OM jag tolkar dina bilder rätt så har du enrörs system, det innebär att de första radiatorerna på varje slinga kommer att vara varmast och de som ligger senare i slingan blir kallare.
Svårt att avgöra utifrån bilden vad det är. Det vore bra med en bild som visar hur rördragningen under golvet. Jag förutsatte tvårrörssystem, det kan gärna inte bli deltaT på 2-3 grader över pumpen annars.
Nog tycker jag det ser ut som ett tvårörssystem. Vad är det för värmekurva pumpen är inställd på. Om det är tvårörssystem med radiatorventil för enrörssystem ska det behövas rätt hög värmekurva.
Har kört någonstans mellan 4.5 och 5 med en finjustering på 1 och lite +2 grader på knäckningen vid 0 och +5 ute, har fortfarande inte hittat rätt där tycker jag. Upplevs ofta som för kallt inne. Intressant det där med tvårörssystem med enrörsventiler. Vad innebär det i praktiken? Att det är för litet motstånd genom radiatorerna och därför flödar vattnet igenom alldeles för snabbt och hinner inte avge värmen i "lagom" takt?
Kan den ventilen på bilden vara en sort som är möjlig att ställa om mellan en- och tvårörsmatning ?
Att det är för litet motstånd genom radiatorerna och därför flödar vattnet igenom alldeles för snabbt och hinner inte avge värmen i "lagom" takt?
Det är värre än så. En del av vattnet passerar aldrig genom radiatorn utan går direkt genom radiatorkopplet mellan fram och retur. Överhuvudtaget är det ingen bra typ av ventil/radiatorkombination för en värmepump. Det finns ett rör på inloppet som sticker upp en bit men det blir bra omblandning av vattnet i radiatorn i alla fall. Vill man ha rekommenderat deltaT över pumpen kommer radiatorerna att i genomsnitt bli svalare än de skulle bli om vattnet kom in i radiatorerna upptill och det kostar mer el. Så det är nog vettigast att köra med rätt högt flöde. HT+ reglerar värme med hjälp av returtemperaturen. Med tanke på att det är så liten temperaturdifferens över pumpen blir det inte anmärkningsvärt hög framledningstemperatur trots hög värmekurva. Jag är faktiskt förvånad att det inte var värre. Det borde dock finnas potential för förbättring.
I den här handboken kanske det finns nåt lärorikt/matnyttigt?http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
Bypassen är inbyggd i ventilkopplet. en gjuten kanal mellan in och utloppsanslutningarna. Syns nog bara med hjälp av röntgen.
Man kan enkelt kontrollera om det är 1- eller 2-rörs koppel genom att stänga ventilen och vänta en kvart eller så. Om kopplet fortfarande är varmt är det ett 1-rörskoppel med inbyggd bypass.
Nej, kopplen är varma därför att varmt vatten går genom bypassen, och det gör det vare sig det är ett 1-eller 2-rörssystem. Men Din fråga är berättigad, är radiatorerna kopplade i serie efter varandra (en-rörssystem) eller mot ett två-rörssystem (parallellkopplade)? aha upplevelsen med källarbilderna är att det står ett T skrivet på den ena vitmålade anslutningen. T= tillopp. Då är väl den svarta F= frånlopp, dvs från radiatorerna.Försörjer dessa 4+4 rör 4 radiatorer?Kan du ta en översiktsbild där det mesta är med?
det gick åt mindre koppar och rörvinklar då och enrörssystem blev också populära pga högt pris på koppar, det går ju bara åt hälften så mycket rör.
Tack för bra förklaring! Ingen vidare sänkning av cirkulationspumpen då med andra ord? Har ju som sagt testat en period tidigare och kört läge 1 och fick då en rätt bra skillnad mellan GT8 och GT9. Fegade dock ur och ändrade tillbaka till läge 2 eftersom manualen avrådde från lägsta hastighet.
Du kan lugnt köra på lägsta farten på pumpen.
Är det kanske ett 1-rörssystem ändå eftersom kopplens är varma när ventilen är stängd?
Tack för info! Råkar du veta varför IVT rekommenderar att undvika lägsta hastigheten? Måste ju vara individuellt för varje system vilken hastighet som "krävs". Finns det något man kan säga generellt om 1-rör vs 2-rör när det gäller flöde och värmebärardelta?
Så stor blir väl oftast inte vinsten, då vattnet måste tillbaka i en slinga. I ett runt torn kanske, men inte i ett avlångt hus.
Hm, det var något jag läst om angående enrörs kontra tvårörs, men håller med om att halvering av längden är att ta i...men alla raddar sitter på ytterväggarna så formen på huset spelar knappast någon roll....däremot storleken om en slinga runt blir för lång. Jag backar gärna på det påståendet..Som det ser ut i TS källare så är det 6 framledningar och 6 returledningar till 16 raddar fördelat på-1 slinga till 2 raddar i källarenoch sannolikt -3 slingor till mellanvåningen med 3 raddar per slinga -2 till övervåningen med 2 resp 3 raddar var.Alltså max 3 raddar per slinga, flödesmotståndet kan väl inte bli så stort då?Huruvida det är enrörs- eller tvårörssystem syns inte men jag menar att det är väl sannolikast ett enrörssystem eftersom de koppel vi sett på bilder är av enrörstyp. Dessutom kommer returerna tillbaka från olika håll än framledningarna, i 2-rörs tror jag att retur vanligen dras parallellt med framledningsrören.Bilder på de två källarradiatorerna med rördragning borde klargöra den slingans koppling i alla fall medan våningsplanens rördragning antagligen går i trossbottnarna.
Anledningen är nog att man förväntar sig lite högre mottryck i ett normalt värmesystem än som är i ditt.I mitt hus har jag också ett gammalt 2-rörsystem med relativt grova rör (34 mm stam och 22 mm avstick) vilket gör att tempdiffen blir ca 4-5 C med lägsta farten och alla ventiler öppna.Jag ar strypt in radiatorerna så att tempdiffen ökat till ca 6-7 C på lägsta farten.Så det är väldigt individuellt för varje hus.
Hm, det var något jag läst om angående enrörs kontra tvårörs, men håller med om att halvering av längden är att ta i...men alla raddar sitter på ytterväggarna så formen på huset spelar knappast någon roll....däremot storleken om en slinga runt blir för lång. Jag backar gärna på det påståendet..
Ändringen i elförbrukningen är bara någon procent eller två mellan optimalt deltaT och ytterligheterna vad gäller deltaT. Det krävs noggranna mätningar för att upptäcka det. Även tvårörssystem fungerar som beskrivet. Ändring av flödet till en radiator påverkar inte de övriga nämnvärt om det är många radiatorer inkopplade. Försök styra om mer flöde till nedervåningen. Nedervåningen brukar behöva mer värme.
Du har nog rätt angående källaren. Dom rören går dolt nere i golvet och kommer endast upp precis under kopplet (precis som i övriga huset). Man känner tydligt i ett stråk på källargolvet att det är varmt där så jag kan tänka mig att mycket spillvärme går åt där tyvärr. Däremot tror jag inte det är 6 stycken från/retur, den som du ritat som en röd pil högst upp i din bild går aldrig upp genom golvet, ser bara ut så där på bilden. Den går till någon slags ballofix bara...
Återstår då bara att ta reda på vilken ratt som styr vilken slinga av radiatorer. Förhoppningsvis kan man kanske styra om lite varmare vatten ner.
Bravo så måste det vara! Stäng av den ena slingan med en av kranarna(medsols), då kan du känna på elementen på en av våningarna att de blir kalla (medan den andra våningen blir varmare), använd den kunskapen för att öppna undervåningens kran helt och dra ner på flödet till övervåningen tills du får den temp du vill ha där. Vänta nån dag mellan justeringar.Är det totalt för varmt så sänk värmekurvan.