Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?  (läst 17745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanske har snöat in totalt på det här med skillnaden mellan värmebärare in och ut men jag lyckas inte få några vettiga värden där såvida jag inte har pumpen på lägsta hastighet men jag vet inte om det kan medföra några problem i längden?

På läge 3 har jag typ 2-3 grader skillnad mellan GT8 och GT9 när kompressorn gått en stund. Vid läge 2 har jag 4 ungefär. Går jag ner på läge 1 så hamnar skillnaden på typ 6-7 grader.

Vad säger detta om min anläggning? Är det något som är fel eller ska jag sluta jaga grader hit och dit?  ::) Man blir lätt lite manisk i jakten på lägre förbrukning  ;)

I manualen står det att man bör undvika att köra pumpen på lägsta hastighet för de större modellerna och jag har en HT+ C9. Varför?

Huset (från 1927 med tillbyggd källare och påbyggnad på 70-talet) är 168kvm (1.5 plan med källare) med äldre radiatorer. Alla radiatorer står fullt öppna förutom i sovrummet på övre plan där vi vill ha det lite svalare. Har ca 1 bar i systemet.

Kan tillägga att några av radiatorerna är ganska mycket varmare än övriga. Visserligen är dom som är varmare i regel mindre än de stora så det kanske är normalt?
« Senast ändrad: 09 januari 2019, 22:23:41 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2019, 23:34:48 »
Jag har en Nibe 8kW. Där ska delta vara c:a 8 grader. Jag har fått rekommendationen att köra med lägsta möjliga flöde. Bara höja flödet om delta är mer än typ 9-10 grader. Vad som gäller din maskin vet jag inte, men jag tror 6-7 grader är OK.


Två orsaker kan jag tänka mig till för lågt delta:

- felvisande mätare. (Om de visar lika när VP inte värmer men CP går så är de OK)

- "kortslutning" i någon/några radiatorer, dvs vattnet tar en genväg genom en radiator som är för öppen (Gäller två-rörs system) Mät temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående på de små radiatorerna. Är deltat där mycket lågt, så kolla om det går att strypa lite.

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2019, 06:02:53 »
En IR-termometer kan vara ett bra verktyg för att utreda om du har kortslutning i någon eller några av dina radiatorer, tycker det finns mycket som talar för det.
Det KAN också vara så att du har ett radiatorsystem som i grunden drivs av självcirkulation och då behöver ju cirkpumpen inte hjälpa till så mycket.
IR-termometer: https://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2019, 09:46:25 »
Jag har en Nibe 8kW. Där ska delta vara c:a 8 grader. Jag har fått rekommendationen att köra med lägsta möjliga flöde. Bara höja flödet om delta är mer än typ 9-10 grader. Vad som gäller din maskin vet jag inte, men jag tror 6-7 grader är OK.


Två orsaker kan jag tänka mig till för lågt delta:

- felvisande mätare. (Om de visar lika när VP inte värmer men CP går så är de OK)

- "kortslutning" i någon/några radiatorer, dvs vattnet tar en genväg genom en radiator som är för öppen (Gäller två-rörs system) Mät temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående på de små radiatorerna. Är deltat där mycket lågt, så kolla om det går att strypa lite.

Tack för svar!
Mätaren visar korrekt tror jag för dom visar lika när kompressor inte är igång.

Det det där med kortslutning var intressant, ska försöka kolla upp det närmare. Vissa radiatorer är mycket varmare än övriga, iofs är det dom som är mycket små till ytan och det kanske är naturligt men jag vet inte. Har testat att stänga de radiatorer som är för varma lite grann men jag vet inte om jag tycker det blir någon större skillnad. Har även luftat samtliga. Det enda som gjort stor skillnad hittills på värdena är att sänka hastigheten på pumpen till lägsta.

I manualen står följande:

"Sänk värmebärarpumpens hastighet:
Använd en skruvmejsel eller ett
mynt för att sänka hastigheten på
värmebärarpumpen. Vrid ett steg medurs.
Lägsta hastigheten ska undvikas."


Men jag läser också:

"För att värmepumpen ska fungera optimalt är det viktigt att fl ödet på varma
sidan i värmepumpen kontrolleras. Värmebärarpumpen har oftast en omkopplare
för hastigheten och inställningen beror på tryckfallen i systemen.
En rekommenderad temperaturdifferens över värmepumpen på varma
sidan är mellan 7-10ºC och på den kalla sidan mellan 2-4ºC."


Detta talar ju för att det kanske vore bra att sänka hastigheten till steg 1? Men stycken ovan säger ju att man bör undvika det  Sc:,h


Jag har väldigt gamla radiatorer (tror jag iaf) som inte har någon termostat eller något utan enbart en strypning nere vid värmerören. (Bifogade en bild på hur det ser ut)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2019, 09:53:45 »
Om flödet till radiatorerna som är lika varma upptill som nertill stryps kommer skillnaden mellan GT8 och GT9 att öka. Dessutom kan det bli så att värmekurvan kan sänkas utan att det blir svalare i huset. En IR-termometer är som sagt mycket bra att ha vid injustering av radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2019, 10:06:12 »
När du skriver att vissa radiatorer är mycket varmare, gäller det hela radiatorn, eller bara nedtill?
OM jag tolkar dina bilder rätt så har du enrörs system, det innebär att de första radiatorerna på varje slinga kommer att vara varmast och de som ligger senare i slingan blir kallare.
Det märkliga med detta (om det skulle vara enrörs) är att man brukar få väldigt stort temperaturfall i enrörs system.

Utifrån detta kanske vi får utgå ifrån att du faktiskt har tvårörs system, och då skall du mäta/känna temperaturen i toppen av varje radiator, den temperaturen bör vara samma i hela systemet.
Har du vissa radiatorer som är nästan lika varma nedtill så har du "kortslutning" i den radiator och den bör strypas.
Instrypningen görs rätt enkelt genom att mäta och jämföra med en IR-termometer.
Mät längst upp och längst ned och försök få samma skillnad i temp (5-7 grader) på alla radiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2019, 11:12:45 »
OM jag tolkar dina bilder rätt så har du enrörs system, det innebär att de första radiatorerna på varje slinga kommer att vara varmast och de som ligger senare i slingan blir kallare.

Svårt att avgöra utifrån bilden vad det är. Det vore bra med en bild som visar hur rördragningen under golvet. Jag förutsatte tvårrörssystem, det kan gärna inte bli deltaT på 2-3 grader över pumpen annars.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2019, 11:23:44 »
Jag tycker mig se att det står AGA FRV15-1 på ventilen och det är ettrörsventil.
Men om sagt låter det knepigt att flödet blir så pass högt, det kan vara så att det monterats ettrörsventiler på tvårörsystem och då blir det lågt flödesmotstånd...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2019, 11:38:35 »
Svårt att avgöra utifrån bilden vad det är. Det vore bra med en bild som visar hur rördragningen under golvet. Jag förutsatte tvårrörssystem, det kan gärna inte bli deltaT på 2-3 grader över pumpen annars.
Såhär ser ut nere i källaren vid VP. (Finns även en till sån där föregrening lite mer till höger i bild som inte syns).

Säger det någonting om vad för typ av system det är?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2019, 12:31:13 »
Nog tycker jag det ser ut som ett tvårörssystem. Vad är det för värmekurva pumpen är inställd på. Om det är tvårörssystem med radiatorventil för enrörssystem ska det behövas rätt hög värmekurva.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2019, 12:47:43 »
Nog tycker jag det ser ut som ett tvårörssystem. Vad är det för värmekurva pumpen är inställd på. Om det är tvårörssystem med radiatorventil för enrörssystem ska det behövas rätt hög värmekurva.
Har kört någonstans mellan 4.5 och 5 med en finjustering på 1 och lite +2 grader på knäckningen vid 0 och +5 ute, har fortfarande inte hittat rätt där tycker jag. Upplevs ofta  som för kallt inne.

Intressant det där med tvårörssystem med enrörsventiler. Vad innebär det i praktiken? Att det är för litet motstånd genom radiatorerna och därför flödar vattnet igenom alldeles för snabbt och hinner inte avge värmen i "lagom" takt?
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 13:04:26 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2019, 13:14:39 »
Kan den ventilen på bilden vara en sort som är möjlig att ställa om mellan en- och tvårörsmatning ?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2019, 13:30:45 »
Har kört någonstans mellan 4.5 och 5 med en finjustering på 1 och lite +2 grader på knäckningen vid 0 och +5 ute, har fortfarande inte hittat rätt där tycker jag. Upplevs ofta  som för kallt inne.

Intressant det där med tvårörssystem med enrörsventiler. Vad innebär det i praktiken? Att det är för litet motstånd genom radiatorerna och därför flödar vattnet igenom alldeles för snabbt och hinner inte avge värmen i "lagom" takt?

Det finns en inbyggd bypass i ventilen så om du skruvar på den yttre ratten så påverkas inte totalflödet så mycket, vattnet smiter bara förbi.
Så bästa läget är att ha dom fullt öppna.
Jag har ingen aning om det går att strypa totalflödet på nått sätt i dom där, nån som vet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2019, 13:37:38 »
Kan den ventilen på bilden vara en sort som är möjlig att ställa om mellan en- och tvårörsmatning ?

Vad jag kan hitta så är denna specifik för ettrörsystem.
Jag tror det finns andra modeller för undermontering som är omställbara.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2019, 14:09:26 »
Tack för alla svar!

Har en likadan ventil i reserv liggande i garaget och när jag tittar på den så ser ut som en väldigt enkel konstruktion. Vrider man på ratten så är det en "hylsa" inuti som roteras och flödet stryps eftersom springan vattnet kan rinna förbi bli mindre och mindre tills den stängs helt och radiatorn blir helt kall ganska snabbt.

Har jag förstått det rätt att jag borde gå igenom varje radiator och försöka justera flödet till var och en tills dess att jag har samma temperatur i alla?
Eller är det en sänkning av hastigheten på cirkulationspumpen som är bästa metoden?
Eller är det helt fel att det sitter såna ventiler på ett sånt system som jag har?

 dontknow


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2019, 14:14:03 »
Att det är för litet motstånd genom radiatorerna och därför flödar vattnet igenom alldeles för snabbt och hinner inte avge värmen i "lagom" takt?

Det är värre än så. En del av vattnet passerar aldrig genom radiatorn utan går direkt genom radiatorkopplet mellan fram och retur. Överhuvudtaget är det ingen bra typ av ventil/radiatorkombination för en värmepump. Det finns ett rör på inloppet som sticker upp en bit men det blir bra omblandning av vattnet i radiatorn i alla fall. Vill man ha rekommenderat deltaT över pumpen kommer radiatorerna att i genomsnitt bli svalare än de skulle bli om vattnet kom in i radiatorerna upptill och det kostar mer el. Så det är nog vettigast att köra med rätt högt flöde.

HT+ reglerar värme med hjälp av returtemperaturen. Med tanke på att det är så liten temperaturdifferens över pumpen blir det inte anmärkningsvärt hög framledningstemperatur trots hög värmekurva. Jag är faktiskt förvånad att det inte var värre. Det borde dock finnas potential för förbättring. 
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 14:18:03 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2019, 14:30:04 »
Det är värre än så. En del av vattnet passerar aldrig genom radiatorn utan går direkt genom radiatorkopplet mellan fram och retur. Överhuvudtaget är det ingen bra typ av ventil/radiatorkombination för en värmepump. Det finns ett rör på inloppet som sticker upp en bit men det blir bra omblandning av vattnet i radiatorn i alla fall. Vill man ha rekommenderat deltaT över pumpen kommer radiatorerna att i genomsnitt bli svalare än de skulle bli om vattnet kom in i radiatorerna upptill och det kostar mer el. Så det är nog vettigast att köra med rätt högt flöde.

HT+ reglerar värme med hjälp av returtemperaturen. Med tanke på att det är så liten temperaturdifferens över pumpen blir det inte anmärkningsvärt hög framledningstemperatur trots hög värmekurva. Jag är faktiskt förvånad att det inte var värre. Det borde dock finnas potential för förbättring.
Tack för bra förklaring! Ingen vidare sänkning av cirkulationspumpen då med andra ord? Har ju som sagt testat en period tidigare och kört läge 1 och fick då en rätt bra skillnad mellan GT8 och GT9. Fegade dock ur och ändrade tillbaka till läge 2 eftersom manualen avrådde från lägsta hastighet.

Alltså det fungerar ju säkert hyggligt som det är nu. Har bara fått för mig att det är långt ifrån optimalt och det verkar flera ju vara överens om. Verkar som att pumpen orkar med att värma huset utan tillskott ner till typ -11/-12 nånting. Inte varit kallare så långa perioder så svårt att veta hur det blir då. Känns som det går åt mycket mer effekt än vad som är nödvändigt  :P

Vad är enklaste sättet för mig att förbättra på egen hand? Är det strypning/intrimmning av alla radiatorer med en IR-termometer som är enklaste vägen framåt?
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 14:59:04 av berisen »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2019, 15:25:55 »
I och med att det är fel ventiltyp är det ingen mening med att mäta med IR-termometer och strypa. Helt öppen ventil är vad som gäller så att så stor del av vattnet som möjligt passerar genom radiatorn och så lite som möjligt slinker förbi vid sidan av.

Det finns nog ingen enkel väg framåt. Det skulle vara intressant att se vad byte av ventilen mot en avsedd för tvårörssystem skulle ge för resultat men då har man lämnat det enkla.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2019, 16:03:37 »
I den här handboken kanske det finns nåt lärorikt/matnyttigt?
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2019, 16:25:51 »
I den här handboken kanske det finns nåt lärorikt/matnyttigt?
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
Tack, där fanns det lite smarta knep för att ta reda på om det är felkopplat någonstans.
Jag vet dock fortfarande inte helt säkert om det är ett 1 eller 2-rörssystem jag har.  ???

Framförallt det där med bypassventil, jag ser ingen sånt utan allt jag har är ju en ratt som reglerar flödet.
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 16:31:10 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2019, 17:08:13 »
Bypassen är inbyggd i ventilkopplet. en gjuten kanal mellan in och utloppsanslutningarna. Syns nog bara med hjälp av röntgen.
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 17:15:53 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2019, 17:18:36 »
Bypassen är inbyggd i ventilkopplet. en gjuten kanal mellan in och utloppsanslutningarna. Syns nog bara med hjälp av röntgen.
Jaha det är så det fungerar. Den kan man alltså inte påverka flödet i på något vis utan den är konstant eller?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #22 skrivet: 10 januari 2019, 17:23:47 »
Så vitt jag kan förstå.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #23 skrivet: 10 januari 2019, 18:41:03 »
Man kan enkelt kontrollera om det är 1- eller 2-rörs koppel genom att stänga ventilen och vänta en kvart eller så. Om kopplet fortfarande är varmt är det ett 1-rörskoppel med inbyggd bypass.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #24 skrivet: 10 januari 2019, 19:52:43 »
Man kan enkelt kontrollera om det är 1- eller 2-rörs koppel genom att stänga ventilen och vänta en kvart eller så. Om kopplet fortfarande är varmt är det ett 1-rörskoppel med inbyggd bypass.
Kände på den i sovrummet som varit avstängd hela dagen. Allting under själva radiatorn är varmt, antar det är det som kallas själva kopplet?

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #25 skrivet: 10 januari 2019, 19:58:04 »
Här är ett par till bilder från källaren.

Är det kanske ett 1-rörssystem ändå eftersom kopplens är varma när ventilen är stängd?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #26 skrivet: 10 januari 2019, 20:08:01 »
Nej, kopplen är varma därför att varmt vatten går genom bypassen, och det gör det vare sig det är ett 1-eller 2-rörssystem. Men Din fråga är berättigad, är radiatorerna kopplade i serie efter varandra (en-rörssystem) eller mot ett två-rörssystem (parallellkopplade)?

aha upplevelsen med källarbilderna är att det står ett T skrivet på den ena vitmålade anslutningen. T= tillopp. Då är väl den svarta F= frånlopp, dvs från radiatorerna.
Försörjer dessa 4+4 rör 4 radiatorer? Eller 4 st enrörsrslingor? Hur många radiatorer har du?
Pröva att stänga en av de 2 Röda rattarna. Vad händer då?

Kan du ta en översiktsbild där det mesta är med?
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 20:21:48 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #27 skrivet: 10 januari 2019, 20:23:06 »
Nej, kopplen är varma därför att varmt vatten går genom bypassen, och det gör det vare sig det är ett 1-eller 2-rörssystem. Men Din fråga är berättigad, är radiatorerna kopplade i serie efter varandra (en-rörssystem) eller mot ett två-rörssystem (parallellkopplade)?

aha upplevelsen med källarbilderna är att det står ett T skrivet på den ena vitmålade anslutningen. T= tillopp. Då är väl den svarta F= frånlopp, dvs från radiatorerna.
Försörjer dessa 4+4 rör 4 radiatorer?

Kan du ta en översiktsbild där det mesta är med?
Står ett R på den svarta så är nog som du säger.

Men det här är dom ändå uppåtgående rören som finns så antagligen försörjer dom hela kåken då? Finns väl totalt 16 radiatorer om jag räknat rätt. 2 i källare, 9 på mellanvåning och resten på övervåning.
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 20:26:28 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #28 skrivet: 10 januari 2019, 21:02:40 »
Hittar på den bilden 6 framledningar och 6 returer, gissar ett par av de nya Cu-rören från vänster i bild är KV och VV men några till finns det, spillrör från exp.kärl? och ??
Fram och returrör kommer från ganska olika håll, är det en antydan om att huset har enrörsslingor?

Fota gärna VPn med rör från den också.
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 21:09:02 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #29 skrivet: 10 januari 2019, 21:13:56 »
Svårt att se på bilderna förstår jag. Det är ju lite rör dom klämt in här..
Fortfarande oklart om jag har ett 1 eller 2-rörsystem?  :)

Envis som jag är så testade jag att åter igen ändra ner till steg 1 på cirkpumpen..   a:gl

GT1: Från 40.3°, Nuv 38.5°
GT2: -1.3°
GT3: Börv 48°, Nuv 48.8°
GT6: 65.8°
GT8: 45.1°
GT9: 38.7°
GT10: 3.0°
GT11: -1.1°

Det här ser ju ut att vara rätt okej värden? Då är ju bara frågan om det är dåligt eller ej att köra så låg hastighet på pumpen..man trotsar ju det som står som rekommenderat i manualen tänker jag. Ökar jag till steg 2 så ökar direkt värmebärare in och jag får typ drygt 3 graders skillnad.

Tacksam för all hjälp. Lite klokare blir jag allt eftersom!  tummenupp


« Senast ändrad: 10 januari 2019, 21:21:40 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #30 skrivet: 10 januari 2019, 22:16:49 »
 dontknow Men jag tror att du har enrörssystem. Rörmokaren må väl ändå ha insett hur rören drogs (Prisolrör) och satt in passande radiatorkoppel dvs enrörs? Finns ju tvårörsvariant av samma koppel så varför använda enrörs om inte radiatorerna är kopplade i serieslingor? Är alla rör till o från raddarna dolda eller är de synliga någonstans? Källar radiatorer brukar ha synliga rör...


 
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 23:38:12 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #31 skrivet: 10 januari 2019, 23:36:41 »

Apropå Prisolrör (plastöverdragna mjökglödgade kopparrör) som du har från källaren upp till radiatorkopplen. Sådana blev populära på 1970-talet, enkla att kröka dvs billigare, det gick åt mindre koppar och rörvinklar då och enrörssystem blev också populära pga högt pris på koppar, det går ju bara åt hälften så mycket rör.

Helt OT men oxå om prisolrör eller en liknande produkt:
Jag sökte jobb på Wirsbo Bruk som metallurg på den tiden och mitt jobb skulle vara att utveckla mjuka stålrör i konkurrens med koppar. Jag fick inte det jobbet men vad jag senare fått veta var att man lyckades bra med att göra dessa rör i mjukglödgat kolstål. Tyvärr så blev det ingen framgång eftersom rören rostade sönder, alla rör måste tryckprovas efter installationen och därefter släpptes vattnet ut med påföljd att de mjuka rören som ofta hängde ner lite mellan fästena fick fickor med vatten och till gång till fritt syre. Ingen framgång för bonnjärn alltså.  help
Jag hade tur och fick jobb i rostfria stålindustrin istället. tummenupp

Prisjakten fortsätter, nu är det plaströr som gäller, men för säkerhets skull dragna i ett ytterrör...av plast.
 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #32 skrivet: 11 januari 2019, 06:25:07 »
det gick åt mindre koppar och rörvinklar då och enrörssystem blev också populära pga högt pris på koppar, det går ju bara åt hälften så mycket rör.
Så stor blir väl oftast inte vinsten, då vattnet måste tillbaka i en slinga.  I ett runt torn kanske,  men inte i ett  avlångt hus.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #33 skrivet: 11 januari 2019, 08:09:59 »
Tack för bra förklaring! Ingen vidare sänkning av cirkulationspumpen då med andra ord? Har ju som sagt testat en period tidigare och kört läge 1 och fick då en rätt bra skillnad mellan GT8 och GT9. Fegade dock ur och ändrade tillbaka till läge 2 eftersom manualen avrådde från lägsta hastighet.

Du kan lugnt köra på lägsta farten på pumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #34 skrivet: 11 januari 2019, 08:29:07 »
Du kan lugnt köra på lägsta farten på pumpen.
Tack för info! Råkar du veta varför IVT rekommenderar att undvika lägsta hastigheten? Måste ju vara individuellt för varje system vilken hastighet som "krävs".

Finns det något man kan säga generellt om 1-rör vs 2-rör när det gäller flöde och värmebärardelta?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #35 skrivet: 11 januari 2019, 09:02:06 »
Är det kanske ett 1-rörssystem ändå eftersom kopplens är varma när ventilen är stängd?
Kopplen blir varma också om en ventil för ettrörssystem monteras mellan två stamledningar i ett tvårörssystem. 
Jag håller dock med om att de senaste bilderna inte riktigt går ihop med ett tvårörssystem.  Å andra sidan borde det inte gå att få så lågt deltaT som i det här fallet om flera radiatorer vore kopplade i serie. Det skulle behövas ett ordentligt flödesschema.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #36 skrivet: 11 januari 2019, 09:32:48 »
Tack för info! Råkar du veta varför IVT rekommenderar att undvika lägsta hastigheten? Måste ju vara individuellt för varje system vilken hastighet som "krävs".

Finns det något man kan säga generellt om 1-rör vs 2-rör när det gäller flöde och värmebärardelta?

Anledningen är nog att man förväntar sig lite högre mottryck i ett normalt värmesystem än som är i ditt.
I mitt hus har jag också ett gammalt 2-rörsystem med relativt grova rör (34 mm stam och 22 mm avstick) vilket gör att tempdiffen blir ca 4-5 C med lägsta farten och alla ventiler öppna.
Jag ar strypt in radiatorerna så att tempdiffen ökat till ca 6-7 C på lägsta farten.
Så det är väldigt individuellt för varje hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #37 skrivet: 11 januari 2019, 09:54:11 »
Tack för info! Råkar du veta varför IVT rekommenderar att undvika lägsta hastigheten? Måste ju vara individuellt för varje system vilken hastighet som "krävs".

Finns det något man kan säga generellt om 1-rör vs 2-rör när det gäller flöde och värmebärardelta?

Risken att cirkpumpen "fastnar" är större om man kör den på låg effekt. (Resulterar i HP-larm och stopp av kompressor)
Jag skulle tro att det är skälet, i övrigt har jag svårt att se några skäl så länge men håller sig till rekommenderat temperaturintervall på vbf/vbr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #38 skrivet: 11 januari 2019, 10:09:59 »
Så stor blir väl oftast inte vinsten, då vattnet måste tillbaka i en slinga.  I ett runt torn kanske,  men inte i ett  avlångt hus.
Hm, det var något jag läst om angående enrörs kontra tvårörs, men håller med om att halvering av längden är att ta i...men alla raddar sitter på ytterväggarna så formen på huset spelar knappast någon roll....däremot storleken om en slinga runt blir för lång. Jag backar gärna på det påståendet..

Som det ser ut i TS källare så är det 6 framledningar och 6 returledningar till 16 raddar fördelat på
-1 slinga till 2 raddar i källaren
och sannolikt
-3 slingor till mellanvåningen med 3 raddar per slinga
-2 till övervåningen med 2 resp 3 raddar var.

Alltså max 3 raddar per slinga, flödesmotståndet kan väl inte bli så stort då?

Huruvida det är enrörs- eller tvårörssystem syns inte men jag menar att det är väl sannolikast ett enrörssystem eftersom de koppel vi sett på bilder är av enrörstyp. Dessutom kommer returerna tillbaka från olika håll än framledningarna, i 2-rörs tror jag att retur vanligen dras parallellt med framledningsrören.

Bilder på de två källarradiatorerna med rördragning borde klargöra den slingans koppling i alla fall medan våningsplanens rördragning antagligen går i trossbottnarna.
« Senast ändrad: 11 januari 2019, 10:15:52 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #39 skrivet: 11 januari 2019, 10:27:14 »
Hm, det var något jag läst om angående enrörs kontra tvårörs, men håller med om att halvering av längden är att ta i...men alla raddar sitter på ytterväggarna så formen på huset spelar knappast någon roll....däremot storleken om en slinga runt blir för lång. Jag backar gärna på det påståendet..

Som det ser ut i TS källare så är det 6 framledningar och 6 returledningar till 16 raddar fördelat på
-1 slinga till 2 raddar i källaren
och sannolikt
-3 slingor till mellanvåningen med 3 raddar per slinga
-2 till övervåningen med 2 resp 3 raddar var.

Alltså max 3 raddar per slinga, flödesmotståndet kan väl inte bli så stort då?

Huruvida det är enrörs- eller tvårörssystem syns inte men jag menar att det är väl sannolikast ett enrörssystem eftersom de koppel vi sett på bilder är av enrörstyp. Dessutom kommer returerna tillbaka från olika håll än framledningarna, i 2-rörs tror jag att retur vanligen dras parallellt med framledningsrören.

Bilder på de två källarradiatorerna med rördragning borde klargöra den slingans koppling i alla fall medan våningsplanens rördragning antagligen går i trossbottnarna.
Du har nog rätt angående källaren. Dom rören går dolt nere i golvet och kommer endast upp precis under kopplet (precis som i övriga huset). Man känner tydligt i ett stråk på källargolvet att det är varmt där så jag kan tänka mig att mycket spillvärme går åt där tyvärr.

Däremot tror jag inte det är 6 stycken från/retur, den som du ritat som en röd pil högst upp i din bild går aldrig upp genom golvet, ser bara ut så där på bilden. Den går till någon slags ballofix bara. Såvitt jag kan se och förstå så är det bara dom där 4+4 som är till/från och sen har dom en varsin förgrening till radiatorerna i källaren.

Anledningen är nog att man förväntar sig lite högre mottryck i ett normalt värmesystem än som är i ditt.
I mitt hus har jag också ett gammalt 2-rörsystem med relativt grova rör (34 mm stam och 22 mm avstick) vilket gör att tempdiffen blir ca 4-5 C med lägsta farten och alla ventiler öppna.
Jag ar strypt in radiatorerna så att tempdiffen ökat till ca 6-7 C på lägsta farten.
Så det är väldigt individuellt för varje hus.
Tack för info. Då törs jag nog testa vidare på lägsta hastigheten.
« Senast ändrad: 11 januari 2019, 10:41:11 av berisen »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #40 skrivet: 11 januari 2019, 10:48:38 »
Hm, det var något jag läst om angående enrörs kontra tvårörs, men håller med om att halvering av längden är att ta i...men alla raddar sitter på ytterväggarna så formen på huset spelar knappast någon roll....däremot storleken om en slinga runt blir för lång. Jag backar gärna på det påståendet..

Känner till ett hus med enrörssystem som är byggt i början på 80-talet. Det är elpanna med 80/60 radiatorsystem. Högre temperaturskillnad betyder lägre flöde vilket i sin tur betyder att man kan använda klenare rör. Sen har man låtit returen gå genvägar tillbaka till förgreningen vid pannan. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #41 skrivet: 15 januari 2019, 21:35:34 »
Har nu meckat runt lite med olika hastigheter på cirkulationspumpen men jag märker faktiskt ingen skillnad i varken elförbrukning eller temperatur inne oberoende av hur pumpen står. Har varit hyfsat konstant temp ute så har haft ganska bra värden att gå på men det är ju alltid svårt.

Lägsta hastighet ger en skillnad mellan GT8/GT9 på 6-7 grader.
Mellanläger ger en skillnad på 3.5-4 grader.
Högsta hastighet ger 2.5-3 grader typ.

Så, det kanske inte är någon idé att hålla på och fippla med det där så mycket mer? Får kanske inse att radiatorsystemet är långt från optimalt. Stör mig dock enormt att det är sån skillnad på tempen på vissa raddar när dom är helt öppna. På övervåningen där vi knappt skulle behöva ha någon värme är dom avsevärt högre än dom på nedervåningen där det istället känns lite svalt. Att vrida på ventilen och stänga flödet där verkar inte påverka tempen på övriga.

Men det är väl så enrörssystem är i guess.  dontknow

En tanke jag hade var att försöka se vilken av rattarna här som går till respektive våning och försöka justera det lite på det viset? Kanske leda lite varmare vatten till nedervåningen med hjälp av det? Är det en klok idé?
« Senast ändrad: 15 januari 2019, 21:38:33 av berisen »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #42 skrivet: 15 januari 2019, 22:07:30 »
Ändringen i elförbrukningen är bara någon procent eller två mellan optimalt deltaT och ytterligheterna vad gäller deltaT. Det krävs noggranna mätningar för att upptäcka det. 

Även tvårörssystem fungerar som beskrivet. Ändring av flödet till en radiator påverkar inte de övriga nämnvärt om det är många radiatorer inkopplade.

Försök styra om mer flöde till nedervåningen. Nedervåningen brukar behöva mer värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #43 skrivet: 15 januari 2019, 22:47:22 »
Ändringen i elförbrukningen är bara någon procent eller två mellan optimalt deltaT och ytterligheterna vad gäller deltaT. Det krävs noggranna mätningar för att upptäcka det. 

Även tvårörssystem fungerar som beskrivet. Ändring av flödet till en radiator påverkar inte de övriga nämnvärt om det är många radiatorer inkopplade.

Försök styra om mer flöde till nedervåningen. Nedervåningen brukar behöva mer värme.
Ok tack, då kör jag den fortsättningsvis på läge 2 som är någon slags kompromiss.

Återstår då bara att ta reda på vilken ratt som styr vilken slinga av radiatorer.  tummenupp Förhoppningsvis kan man kanske styra om lite varmare vatten ner.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #44 skrivet: 15 januari 2019, 22:52:55 »
Du har nog rätt angående källaren. Dom rören går dolt nere i golvet och kommer endast upp precis under kopplet (precis som i övriga huset). Man känner tydligt i ett stråk på källargolvet att det är varmt där så jag kan tänka mig att mycket spillvärme går åt där tyvärr.

Däremot tror jag inte det är 6 stycken från/retur, den som du ritat som en röd pil högst upp i din bild går aldrig upp genom golvet, ser bara ut så där på bilden. Den går till någon slags ballofix bara...

Dra om rören till källarelementen synliga ovanför golvet, då får du mer
nytta av spillvärmen från rören till källarutrymme och kan troligen stänga
ner elementen något.
Den vid röd pil som går till ”någon slags ballofix bara” kanske är resten
från ett tidigare öppet expansionskärl på vinden ??  och den förmodade
returen är spill-röret därifrån??  dontknow
« Senast ändrad: 15 januari 2019, 23:19:21 av Hasberg »
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #45 skrivet: 15 januari 2019, 23:54:02 »
Återstår då bara att ta reda på vilken ratt som styr vilken slinga av radiatorer.  tummenupp Förhoppningsvis kan man kanske styra om lite varmare vatten ner.
Bravo så måste det vara! Stäng av den ena slingan med en av kranarna(medsols), då kan du känna på elementen på en av våningarna att de blir kalla (medan den andra våningen blir varmare), använd den kunskapen för att  öppna undervåningens kran helt och dra ner på flödet till övervåningen tills du får den temp du vill ha där. Vänta nån dag mellan justeringar.
Är det totalt för varmt så sänk värmekurvan.
« Senast ändrad: 15 januari 2019, 23:58:20 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #46 skrivet: 16 januari 2019, 09:47:20 »
Bravo så måste det vara! Stäng av den ena slingan med en av kranarna(medsols), då kan du känna på elementen på en av våningarna att de blir kalla (medan den andra våningen blir varmare), använd den kunskapen för att  öppna undervåningens kran helt och dra ner på flödet till övervåningen tills du får den temp du vill ha där. Vänta nån dag mellan justeringar.
Är det totalt för varmt så sänk värmekurvan.
Någon som har koll på om det är vanligt i såna här system att man blandar övervåning undervåning i respektive slinga? Optimalt vore det ju om ena ratten styr övervåning och den andra styr under, men så enkelt är det säkert inte. Får testa ikväll efter jobbet och se om jag kan klura ut vilken ratt som styr vad.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #47 skrivet: 16 januari 2019, 21:21:37 »
Det var så att rattarna kontrollerade varsin våning. Har nu nedervåningen fullt öppen och har strypt övervåningen en del. Strypte även den tredje ratten som reglerade de två radiatorerna nere i källaren som har rör som går nere i golvet. Den är nu lite småvarm bara för att undvika att det blir kallt där nere.

Det blev faktiskt bättre tryck i radiatorerna här på nedervåningen och jag fick en mycket rimligare skillnad mellan VB in/ut. Verkar nu ligga omkring 7-8 grader istället för 2-4 som det låg på med allt fullt öppet.

Ska bli intressant att se om det här gör något på förbrukningen framöver, ska ju bli en kallperiod här  :)

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #48 skrivet: 28 januari 2019, 22:57:42 »
Kan ju uppdatera här lite.

Att strypa flödet lite till övervåningen verkar ha löst alla problem. Alla radiatorer på nedervåningen är nu betydligt varmare och de på övervåningen är lite svalare. Det upplevs dock inte alls kallare uppe utan den stora skillnaden är att det är behagligt nere nu för det mesta :)

Det löste även ”problemet” med lågt delta-t. Nu är det typ 6-7 grader skillnad för det mesta. Tydligen var systemet inte gjort för att ha det fullt öppet både uppe och nere?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #49 skrivet: 29 januari 2019, 09:23:31 »
Bra att problemet är löst. Värmen stiger uppåt så det faktum att det har blivit varmare på nedervåningen gör att det är behaglig temperatur på övervåningen trots något svalare radiatorer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!