Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1255 reglering, lite mer Ã¥t det avancerade hÃ¥llet.  (läst 34518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har jag prövat nästa steg i två dagar: P=3

Det är ingen dramatisk skillnad mot P=2 men jag observerar att den nu är ännu snabbare på att komma ikapp mot börvärde efter VV-laddning är klar, samt att den klarar att minska översvängen tack vare att frekvensen går upp och ner ännu fortare nu.

Nuvarande inställningar:
47099 Compressor frequency regulator GMz = 127
47100 Diff är bör = 20
47101 Compressor frequency regulator P = 3

Bild 1 visar två dagar 6-7 mars. Tydligt att den vid husvärme klarar att hålla sig "prick på" börvärdet. Det som hjälpt mycket för att få bort svängningarna är avaktiverad innegivare. Det håller börvärdet stabilt, och gör att den håller sig på målvärdet för GM ända tills nästa VV-laddning startar.

Bild 2 visar VV-laddning och efterspelet. Ärvärdet hamnar under börvärde, gasar på, när ärvärde = börvärde tar den snabbt ner farten, hittar balanspunkten efter någon timme och kör sedan jämn fart tills nästa VV-laddning.

Efter allt pillande har det hos mig blivit ganska tydligt att jämn gång inte uppnås med för högt ställd rumsgivarpåverkan i ett system med flytande kondensering utan volymtank. Mitt radiatorsystem reagerar relativt snabbt på ökad effekt och med för hög rumsgivarpåverkan så blev det hela tiden diffar mellan börvärde och ärvärde vilket fick pumpen att konstant öka och minska farten om vartannat. Med avaktiverad rumsgivare upphörde detta helt. Sedan är det att justera P för att undvika onödiga stoppen efter VV-laddning. Om det ska köras med P=2 eller 3 antar jag är en smaksak och beroende på systemets förutsättningar. Det som funkar bra med P=3 för mig kanske inte skulle vara rätt hos någon med något trögare system för då blir inbromsningen för snabb med flera svängningar pga det.

De andra inställningarna GMz och diff bör-är verkar inte ha samma avgörande betydelse, jämfört med den markanta skillnaden som P gör - och rumsgivarpåverkan för att lugna ner det hela.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intressant är att olika temperatur ute tycks kräva olika värden på P och GMz. Min gick skapligt när det var lite kallare med justerade värden men nu strax under nollan svänger det vilt 20-60 Hz men utan stopp. Dax att justera värdena igen tydligen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Washburn, kanske lite offtopic för regulatorn, men det finns ju en sak till som jag har tjatat om förut (med andra), och det är flödesinställningarna. Du verkar ju vara villig att testa det mesta....
Det skulle vara intressant om du skulle testa de tre inställningarna golvvärme, radiator samt golvvärme + radiator, utan att röra något annat. Jag har ju en teori om att kör man för högt flöde genom en radiator så hinner den inte kyla ner returen som den borde.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det skulle vara intressant om du skulle testa de tre inställningarna golvvärme, radiator samt golvvärme + radiator, utan att röra något annat.
F.n. kör jag den i auto läget på radiator med angiven DUT -20. Det ger att den i praktiken håller c:a 5 grader dT vid utetemp runt nollan, c:a 6 grader vid -5, 7 grader vid -10 och uppåt 8 grader då det var -15 här för 1-2 veckor sedan. Nu har jag hittat en väldigt passande egen kurva som utan rumsgivare ger jämn innetemp på runt 21,5-22 grader och då styr den ju mot att hålla angiven börtemp på framledningen vilket den numera lyckas göra väldigt bra mht det jag skrivit ovan.

Att nu ändra flödet utan att ändra börvärdena i den egna kurvan borde ge förändring på inneklimat förväntar jag mig? Men jag kan absolut testa att ställa om till golvvärme och se vad som händer, utan att röra något annat. Kan ju knappas gå sönder av det... Gör ett sådant test så får jag återkomma om något dygn med resultatet.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rapport efter ett dygn... utetemp senaste två dagarna konstant kring 0 grader.

Före ändring (bild nr1):
Flödesinställning auto, radiator
dT c:a 5 grader
Värmebärarpumphastighet c:a 30% (bild 3 del 1)
Stabil drift, vb ärvärde = börvärde, inga svängningar, innetemp c:a 21,5-22 grader


Ändring nr 1 den 180308 kl. 21:40 (bild nr2 del 1):
Flödesinställning auto, golvvärme
dT c:a 3,5-4 grader
Värmebärarpumphastighet c:a 40% (bild 3 del 2)
Stabil drift, vb ärvärde = börvärde, inga svängningar, innetemp 22 grader

Ändring nr 2 den 180309 kl. 19:00 (bild nr2 del 2):
Flödesinställning auto, radiator + golvvärme
dT c:a 6-7 grader
Värmebärarpumphastighet c:a < 30% (bild 3 slutet)
för tidigt att utvärdera påverkan på inneklimat

Upplever ingen skillnad på beteendet vad gäller att snabbt reglera kompressorfrekvensen så att vb börvärde = ärvärde. Styrningen har blivit väldigt följsam överlag, inga tendenser till rusningar längre. Enda skillnaden som syns tydligt är att med flödesinställning auto och radiator så strävar den efter dT = 5 grader vid utetemp 0 grader. Idag samma temp ute fast med flödesinställning golvvärme så blir det dT 4 grader som max, pendlar mellan 3,5-4 dT. Prövade även radiator + golvvärme inställningen sista dryga timmen och då ändrade den relativt snabbt till att hålla dT uppåt 6-7 grader, verkar stabilisera sig runt 7. Allt annat lika.

Kör som sagt flytande kondensering utan volymtank mot 16 radiatorer, grov rörstam, uppskattad totalvolym 160 liter.

Vad innebär dessa olika dT för kompressorns verkningsgrad, effektomvandling, slitage mm?
Vilket dT ger bäst totalekonomi? dT 5 autoläge radiatorer? Eller dT 7 radiatorer + golvvärme inställningen?
« Senast ändrad: 09 mars 2018, 21:33:37 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
Än så länge har vi mest diskuterat inställningarna för tempregulatorn och gm-regulatorn. Jag funderar på om vi inte borde ta hänsyn till styrningen av cirkpumpen för värme och hur den påverkar regleringen av framledning.
Magnus, du brukar säga att den styr på returen och det stämmer väl till viss del då den försöker hålla ett jämt delta T efter utekurva mellan BT2 och BT3. Hur påverkar detta regleringen?
Vi är några stycken som märkt att den har svårt att reglera ned i tid när utetemperaturen ändras snabbt nu på våren. Har det varit kallt på natten så är det inlagrat en hel del värme i golvet vilket gör att returen blir ganska hög i förhållande till framledningen när det slår om ute. Eftersom cirkpumpen skiter i med vilken belastning anläggningen går med och endast försöker hålla rätt delta T misstänker jag att den ställer till det vid de snabba förändringarna ute.

Vad tror forumet om detta?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det där bli i viss mån ett moment 22, speciellt i golvvärmesystem.
Vet inte hur viktigt det är för kylprocessen att deltaT är "rätt", men om det inte har någon nämnvärd betydelse så borde den regulatorn vara lågt prioriterad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Washburn, duktigt testat! Lite onödigt varmt ute bara, sÃ¥ smÃ¥ variationer pÃ¥ delta t (flödet) för att kunna säga nÃ¥got konstruktivt.  :dt: ändrar ju med ute-tempen, det är du med pÃ¥ va?

Uffen, det är väl några som har testat att köra cp på fast hastighet, och det brukar inte vara långvarigt. För någon tror jag att det slutade med att den bröt på hysteres, dvs framledning mer än 10 grader över börvärde. Rent generellt tycker jag att det är helt rätt att "mäta" på returen, det är ett sätt att veta hur varmt det faktiskt är inne. Om man bara mäter efter framledningen, kan du reglera denna med cp:n, och det kan inte vara rätt. Men jag är ju väl medveten om att man har gjort så i evigheter, så helt fel kan det inte vara heller.
Men då har man haft ett konstant flöde, eller konstant effekt (on/off).

Jag är nog fortfarande inne på att grundproblemet är att man skickar på för mycket flöde och effekt för radiatorerna, man ser ju på graferna att returen stiger snabbt, så snabbt att vp:n inte hinner dra av.
Golvvärme kan du i princip skicka hur mycket effekt som helst genom en kort tid, den sväljer det.
Men någon lösning har jag inte, annat än våldsamt överdimensionerade radiatorer...
Max-begränsning av flödet har jag ju varit inne på, men då åker man på hysteres igen...
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #98 skrivet: 14 mars 2018, 20:03:02 »
Washburn  kör du fortfarande p3 gmz 127 och är nöjd?  Skulle vilja ha snabbare reglering  nu när solen tittar fram pÃ¥ dagarna. Pumpen är uppe pÃ¥ - 20gm och vänder. Eller kanske höja gmz som gäller(kör 125 nu). 
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 20:12:39 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Washburn  kör du fortfarande p3 gmz 127 och är nöjd?
Ja verkligen. Har kört så här nu i 10 dagar och tycker att den är mycket responsiv. Inga svängningar, drar på snabbt efter VV-laddning och drar av lika snabbt när framledningen nått börvädet. Sedan kör den upp GM sakta mot målvärdet -150 och håller sig där. När den resan mot GM målvärdet pågår håller den framledningen 0,5-1 grad över börvärde så det går väldigt jämt och försiktigt. Märks inga som helst rusningar längre som tidigare var fallet.

Inställningarna just nu:
47099 Compressor frequency regulator GMz = 127
47100 Diff är bör = 20
47101 Compressor frequency regulator P = 3

Jag är nöjd nu. Ska bli spännande att se sedan när det börjar bli plusgrader, men so far so good.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #100 skrivet: 14 mars 2018, 20:29:18 »
Ok ska prova dina inställningar själv  :)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #101 skrivet: 15 mars 2018, 17:06:06 »
Har börjat testa lite nu, kan meddela att inlagda värden i Store.set inte sparas efter strömavbrott för mig heller.
Verkar ligga ett ROM som vissa inställningar läser ifrån vid strömpåslag ?
NÃ¥gon som testat att endast uppdatera dessa tre värden i Store.set ,  eller klagar den dÃ¥ ?

Har kört med dessa inställningar i några dygn (från röda markeringen i loggen) :
47101 2 2
47100 20 20
47099 125 125
Pumpen gÃ¥r betydligt bättre än orginal, nu hÃ¥ller den GM pÃ¥ ca -130 i snitt  (start GM är satt till -120).  Ni proffs kanske kan analysera kurvorna :)
Det syns tydligt när duschningarna startar kring kl 8.  Ska lÃ¥ta den gÃ¥ sÃ¥ här fram till helgen och testa P=3  och olika värden (verkar dock som Gmz och VBF diff inte gör sÃ¥ stor skillnad eller ?
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #102 skrivet: 20 mars 2018, 07:47:39 »
Washburn kan bara meddela att min pump går mycket bra med dessa inställningar 47101 3
47100 20
47099 125
GM start - 180
 tummenupp
« Senast ändrad: 20 mars 2018, 11:34:26 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Washburn kan bara meddela att min pump går mycket bra med dessa inställningar 47101 3
47100 20
47099 125
GM start - 180
 tummenupp
Kul o höra att vi är fler som får maskinerna att gå bättre. Den avgörande skillnaden verkar ligga i att inte köra med P=1 (47101), det gör den absolut största skillnaden enligt fleras erfarenheter. Sedan är det fortfarande lite oklart vad GMz förändringen gör egentligen (47099). Kan du ladda upp en bild där man kan se hur din pump jobbar upp ett GM-underskott? Då kan vi jämföra hur din 125 inställning skiljer från min nuvarande 127. Helst vill man se efter VV-laddning, då dyker GM ner för att sedan börja stiga upp mot målvärdet. Skulle vilja se hur den jobbar mer i detalj hos dig med 125 som värde. Då återkommer även jag med en aktuell jämförelse.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #104 skrivet: 20 mars 2018, 17:11:55 »
Här kommer en logg. Ändrade GM start från 120-180 idag.
« Senast ändrad: 20 mars 2018, 18:33:27 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!