Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n direktel till jordvärme med nytt vattenburet system  (läst 6325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hej alla sakkunniga.
Vi har bestämt oss för att konvertera vårt gamla hus från 1600 med direktel till Jordvärmepump och vattenradiatorer.
Hur ska vi börja vår projektering?
Radiatorer?
Värmepump ?
Kollektorlängd?

Huset är beläget i Arbogatrakten, ytan är ca 280 m². Huset har mekanisk frÃ¥nluft. Vi har bytt  till nya fönster och tilläggsisolerat huset nyligen. Vi är 2 vuxna och 3 barn, varav 2 är tonÃ¥rstjejer med tillhörande vattenförbrukning.
Tacksam för all hjälp...
//Uffe

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Min kompis tog dit en firma som uppskattade hur stor VP han behövde till huset. Han hade mycket renovering att göra och drog "rör eftersom". De första åren jobbade VP med endast en golvslinga och producerade varmvatten innan han hade byggt klart allt och kopplade på. Misstänker att det kommer att ta ganska lång till att koppla alla rör i erat hus så jag skulle börja med VP som ger varmvatten och försörjer en mindre del i närheten av VP. Sen skulle jag bygga resten eftersom och koppla på
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hur mycket el gÃ¥r det Ã¥t i dag till värme och vv ? Värms huset med nÃ¥tt annat tex kamin kakelugn ? Tänker ni göra en del av jobbet själv eller leja bort allt. Eftersom ni har stort gammalt hus lär det behövas dubbla slingor och det är billigt att gräva sÃ¥ minst 2*400 meter men du fÃ¥r säkert en kalkyl senare när vi vet tidigare  förbrukning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad skier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Ja mark har vi sÃ¥ det är inga problem att gräva ned slang.  Beträffande elförbrukningen sÃ¥ ligger vi pÃ¥ ca 25-30 000 kWh/Ã¥r, totalt. Men Ã¥ andra sidan sÃ¥ eldar vi dÃ¥ dagligen i en kakelugn + vedspis i köket. 2 stora luftvärmepumpar stÃ¥r och skriker... Varav den ena ska bytas ut nu.
Det mesta gör vi själv. grävning och montering av radiatorer. 
Vart köper man sådant till bra pris ??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Finns massor med nätbutiker Bynor brukar ha bra pris på vp och Rinkaby rör har bra grejer och ok pris på resten och dom ligger i Sverige och tex Kotly ligger i polen och dom tror jag har bra pris på radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
I ett hus från 1600 talet skulle jag säga att ni behöver både golvvärme och radiatorer for att få varmt. Det finns 3 radiga radiatorer med flänsar på ca 19 cm tjocklek de kan vara en bra början. Hur långa ytterväggar har du? För du tänker väl ha element runt alla ytterväggarna hela vägen?
Inte för att vara elak men har ni tittat på någon modern pelletspanna typ Hargassner, Fröling eller Eta de kan leverera varmt vatten till bra pris och radiatoerna behöver bara vara 1 /4 del av vad en värmepump behöver.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om huset tidigare värmts med direkt el eller luftvärmepump förstÃ¥r inte jag varför det ska krävas bÃ¥de golvvärme samt radiatorer för att hÃ¥lla det varmt med en jordvärme anläggning men förklara gärna  Sc:,h Jag tror det räcker bra med vanliga dubbla radiatorer under varje fönster. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
2 stora luftvärme pumpar + eldar i kaminer regelbundet och 25 - 30000 kWh det blir en årsförbrukning på över 100 000 kWh. Men vi vet för lite igentligen men min erfarenhet är att men blir missnöjd med värmepump i gamla hus om man inte bygger om husen helt.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nu blir det ju helt nytt värme system dÃ¥ finns det inget som kan värma huset billigare än vp förutom egen ved om man inte räknar arbetstiden. Ã…rsförbrukningen är inget jag klarar av att räkna fram men tror knappast det hamnar pÃ¥ 100000 kwh men kanske 40-45000 kwh  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Många med så stora hus eldar med flis vet jag, men tror på VP iallafall. Ska ni fortsätta att elda i kaminerna?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad skier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
PÃ¥ 60-talet fanns det ett vattenburet system med kökspanna.  DÃ¥ pannan tog slut och elen va sÃ¥ BILLIG sÃ¥ sÃ¥gade ägaren av rören i tak/golv och satte in elradiatorer.
Dessa byttes ut när vi köpte gården 2008 mot nya oljefyllda, samt luftpump. Nu för 2 år sedan kompletterades det med en pump till.
2008 hade vi en förbrukning på ca 35 000 kWh.
Jag tror att huset ändå har skaplig isolering då timmret är 8" tjockt + 5 cm mineralull och lerklining på insidan. Men vi vill ha lite varmare innomhus mot de17-19 idag. Stora variationer då det är varmt där pumparna sitter men inte lika varmt i ytterändarna...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du skriver att ytan är 280 m2, är det i ett plan, eller är det typ 160 + 80 m2 (80 på övervåning)?

För ett äldre dåligt isolerat hus brukar man räkna på mellan 70 och 100 W/m2 i effektbehov, ca hälften på övervåning.

Om vi räknar på 280 m2 i ett plan blir det 19 - 28 kW toppeffektbehov.

Räknar vi med 160 + 80 så blir det 14 - 20 kW i toppeffektbehov (när det är som kallast ute).


Om man gör en uppskattning utifrån ert eldande (gissar 10 m3/år) och vad era luftvärmepumpar sparar så räknar jag som följer:

10 m3 ved = 10 000 kWh
Två luftvärmepumpar varav en äldre, kanske sparar 5000 kWh/pump och år, totalt 10 000 kWh.

Sammanlagt 20 000 kWh

Av de 30-35 000 kWh som huset drar så gissar jag att runt 8000 kommer från hushållsel, för värme och tappvarmvatten alltså ca 22 - 27 000 kWh/år värme.
Sammanlagt ca 42 000 - 47 000 kWh/år för värme.

Jag har gjort en kalkyl på årsförbrukning för värme och tappvarmvatten 45 000 kWh/år + en Nibe 1250 (inverter på 15 kW) med ca 750 meter kollektor, uppskattar investeringen till 250 000 kr (28 radiatorer a 3000 kr/radiator om ni gör mycket själva + värmepump ca 80 000 kr + kollektor 30 000 kr + installation/övrigt ca 60 000 kr)
Alltså en totalkostnad på 250 000 kr som ni helt lånar till, normallån, 15 års löptid, 4% ränta.

Och så här ser kalkylen och utfallet ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Finns inte Nibe1255 med i kalkyl programmet ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nej, har inte uppdaterat, men det skiljer väl inte just nåt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Snåla cp lite kraftigare kompressor med bättre cop gör nog kanske 1000 kwh på en inverter. Skulle nog vilja påstå att det mesta skiljer dom åt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!