Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump stannat i avfrostningsläge (zibro/qlima SC3032)  (läst 2511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunxer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en gammal pump från Jula av märket Zibro (numera Qlima tror jag) SC 3032 om jag minns rätt. Köptes precis innan snabbkopplingen blev förbjuden. (2012?)
Jag är medveten om att det är billigt skräp och trodde ärligt talat inte att den skulle hålla speciellt länge, det var bara en tillfällig lösning för värme under en längre tid av totalrenovering.

Nu till problemet: Pumpen står i läget för avfrostning hela tiden, den lämnar aldrig läget och ger värme utan står bara i läget för avfrostning. Utedelen snurrar och varken frost eller is finns. Sitter nått på flänssidan (se bifogade bilder) antar att det är sensor för isbildning?

Finns det något jag kan testa eller är det hopplöst fall?




Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
"Sensorn" är temperaturgivaren för luften ute. Styr avfrostningen m.m. Det kan vara så att den fastnar i avfrostningsläget om det har varit ett strömavbrott. Då får man byta 'mode' till fläktläge -> torkning -> kylning -> värme ett varv. Kan också vara att köldmedia läckt ut och den inte får upp temperaturen i värmeväxlaren inne som den ska vara för att starta värme och fläkten i innerdelen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
Nåt du kan göra själv är att kolla sensorerna och mäta upp ohm värdena
Det du behöver är en service manual med diagram där du kan se vilka värden sensorerna ska ha vid olika temp och en multimeter
Här är min tråd när jag bytte avfrostningsensor på min sanyo om du jitter läsa igenom den
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57413.0
Sitter oftast om inte alltid 3st i utedelen och 2st i innedelen som bör kollas
Finns lite bilder på placeringar och sånt så kan du se om det är värt besväret :)

Utloggad lunxer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Sensorn" är temperaturgivaren för luften ute. Styr avfrostningen m.m. Det kan vara så att den fastnar i avfrostningsläget om det har varit ett strömavbrott. Då får man byta 'mode' till fläktläge -> torkning -> kylning -> värme ett varv. Kan också vara att köldmedia läckt ut och den inte får upp temperaturen i värmeväxlaren inne som den ska vara för att starta värme och fläkten i innerdelen.

Den går igång på alla lägen förutom "heat" men så fort jag byter mode till heat så stannar den och lampan för avfrostning tänds.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kan då vara så att köldmedia har läckt ut så den inte kan få upp värmen utan "anti-cold-wind" skyddsfunktionen träder in. Är osäker på om det finns någon serviceport på SC-modellerna där en kyltekniker kan koppla in manometern för att få svar? Sedan är det frågan om det är värt pengarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
har du provat göra den strömlös ett tag o starta om ::)
Annars har nog Josth rätt https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30798.0
« Senast ändrad: 14 december 2019, 17:49:34 av hsmapa »

Utloggad lunxer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Japp, testat att haft den strömlös en längre tid, ingen skillnad.
Lutar i att installera en ny, inte så sugen på att fylla den då jag inte tror på att det kommer vara värt det i längden. Livslängden är nog inte längre på en sån här billigare pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!