Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt  (läst 712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndreasUtanShunt

  • Gäst
AndreasUtanShunt
Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« skrivet: 12 december 2023, 09:00:05 »
Hej

Jag och sambon köpte ett movehome204-hus med oinredd vind. Sen har vi inrett den själv.
VVS har dragit rör och installerat 4 små radiatorer och ett större.
Vi har en Nibe F730 frånluftsvärmepump med Thermotech golvvärme nere utan shunt.
Rören till elementen går ca direkt 1m från Nibe och upp till vån2.


När det var -11 här i Skåne så kom det upp värme på elementen men nu när det är 0-gradigt så är elementen nästan kalla, då blir det ca 19grader uppe.

Har någon 2 olika värmesystem utan en shunt som reglerar golvvärme/radiatorvärmen?
Om man måste ha en shunt, ska den i golvvärme-skåpet eller det går bra direkt efter värmepumpen?

Vi har vp i tvättstugan och golvvärmeskåpet i vår garderob i sovrummet.

Jag har stängt av innetemp-givaren och även ökat värmekurvan men det har inte hjälpt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #1 skrivet: 12 december 2023, 10:00:51 »
Har ni termostater på golvvärmen så kan du ju öka kurvan tills det blir tillräckligt varmt på övervåningen.
(Det måste du göra även om du sätter in en shunt)
Termostaterna på golvvärmen borde sköta resten.
Det är ju bara om ni upplever att det blir ojämn värme på golven nere det finns något att vinna på en separat shuntgrupp för golvvärme och radiatorer, som jag ser det i alla fall.
Har ni termostater på ovanvåningen också så se till att de inte påverkas negativt på nåt sätt (utetemp eller framledningstemp) så att de stryper värmen.
Dra på dem maximalt till du fått kurvan bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

AndreasUtanShunt

  • Gäst
AndreasUtanShunt
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #2 skrivet: 12 december 2023, 10:09:08 »
vi har termostater på väggen till varje rum nere. termostater på elementen uppe är fullt öppna. men om jag ökar värmen på golvvärmen nere så blir det 22-23g nere och det blir alldeles för varmt för vår smak. 21g är lagom som vi har nere nu.

En shunt är väl till för att "skydda" så det inte blir för varmt för parketten nere så inte den tar skada och för att leverera mer värme till radiatorerna som behöver det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #3 skrivet: 12 december 2023, 10:12:53 »
Jo, det har du rätt i, du kan inte ställa högre kurva än 45 grader vid DUT (Årets kallaste dag).
Om det inte räcker för att få varmt på ovanvåningen i ett helt nybyggt hus så behövs en shunt.

Normalt dimensionerar man "Professionellt" för 55/45 vid DUT på radiatroer.
Har man värmepump bör man dimensionera för 45/40 grader.
Speciellt om man har en FL-värmepump och golvvärme.
Men sånt där lär dom sig inte de som räknar på saker och ting - de är bara ute efter att följa byggnormen, och få det så billigt som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #4 skrivet: 12 december 2023, 11:39:03 »
Som sägs, bara gasa på med högre kurva, så elementen får sin temp dom ska ha och ställa ner termostaterna på golvvärmen. Bra stor skillnad på vad element och GV ska ha i temp. Det är det som är problemet med att ha både element och GV. Inte första gången det kommer upp på ett forum, mera som en klassiker.

AndreasUtanShunt

  • Gäst
AndreasUtanShunt
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #5 skrivet: 12 december 2023, 13:24:44 »
okej, tack för tipsen, tror att det är värmekurva 8 eller 9 av ca 15 just nu.

men kommer värmepumpen verkligen att skicka ut den värmen som behövs till elementen om jag höjer värmekurvan till låt oss säga nivå 13-14 av 15 om inte golvvärmen "kallar" på värme?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #6 skrivet: 12 december 2023, 13:51:08 »
Ni har säkert golvvärme i badet/duschen med. Kan du ta ett foto på fördelarcentralen och lägga upp här. Då att allt syns på den.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #7 skrivet: 12 december 2023, 13:56:34 »
Du måste ju kolla så att inte börvärdet kan bli mer än 45 grader vid DUT med den kurva du väljer.
Annars kan parkettgolv glesna av värmen, om ni har parkett.
Blir den det så behöver ni antingen större radiatorer, eller en shuntgrupp så du kan köra ut kallare vatten i golvvärmedelen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #8 skrivet: 12 december 2023, 14:25:49 »
Du behöver inte ha shunten i golvvärmeskåpet. Vid ombyggnad så hamnade vår brevid värmepumpen pga. platsbrist och det fungerar utmärkt. Har en Nibe ECS41 så att man kan ställa separat kurva uppe och nere.

Utloggad AndreasUtanShunt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har vattengolvvärme hela nederplan ja.
Har begränsat max framledning till 44grader.
Har satt värmekurvan till näst högst, nivå 14 över natten, elementen är fortfarande inte varma. Kanske lite för tidigt för det?

Kan värmekurvan hindras av något annat i inställningarna? Så den inte kör ut mer än 30grader?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #10 skrivet: 13 december 2023, 18:36:30 »
Har du mätt temperaturen på övre kanten av elementen och jämfört med hur varma rören är vid värmepumpen? Samma?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad AndreasUtanShunt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
God fortsättning!

tack för alla tips.

det kommer ganska bra värme i elementen så fort det är lite kallare ute och vp jobbar lite mer för att "komma ikapp" känns det som, men sen efter några dagar så försvinner värmen på vån2, när vp jobbar på "normalt" känns det som.
svårt att förklara.
kanske om man kan ställa in vp att jobba oftare med högre värme så bör värmen bli mer stabil?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2024, 10:42:02 »
Hej

Jag och sambon köpte ett movehome204-hus med oinredd vind. Sen har vi inrett den själv.
VVS har dragit rör och installerat 4 små radiatorer och ett större.
Vi har en Nibe F730 frånluftsvärmepump med Thermotech golvvärme nere utan shunt.
Rören till elementen går ca direkt 1m från Nibe och upp till vån2.


När det var -11 här i Skåne så kom det upp värme på elementen men nu när det är 0-gradigt så är elementen nästan kalla, då blir det ca 19grader uppe.

Har någon 2 olika värmesystem utan en shunt som reglerar golvvärme/radiatorvärmen?
Om man måste ha en shunt, ska den i golvvärme-skåpet eller det går bra direkt efter värmepumpen?

Vi har vp i tvättstugan och golvvärmeskåpet i vår garderob i sovrummet.

Jag har stängt av innetemp-givaren och även ökat värmekurvan men det har inte hjälpt

Vad har du för inställning (golvvärme/radiatorer/golvvärme+radiatorer) på värmepumpen, i meny 5.1.14 ?
(håll in bakåtpil i 7 sekunder, så kommer servicemenyn 5. fram)


Eller så får du göra en egen värmekurva, där du trycker upp de varma utomhustemperaturerna.

Edit: låga -> varma
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 12:10:52 av kWhalp »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2024, 11:14:09 »

Troligtvis är cirkulationspumpen deltaT-styrd d.v.s. den ökar flödet med ökad kompressoreffekt, så då spelar det ingen roll att du höjer värmekurvan.

Föreslår en extern cirkulationspump med bypass alternativt fast flöde på den interna.

 

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 golvvärme nere, radiatorer uppe, ingen shunt
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2024, 11:59:13 »
Troligtvis är cirkulationspumpen deltaT-styrd d.v.s. den ökar flödet med ökad kompressoreffekt, så då spelar det ingen roll att du höjer värmekurvan.

Föreslår en extern cirkulationspump med bypass alternativt fast flöde på den interna.

Hmm, rätta mig om jag har fel, men
Inställningen i meny 5.1.14 golvvärme/radiatorer/golvvärme+radiatorer ändrar just kondensor-dT bör-kurvan, ned mot DVUT, som också går att ändra i samma meny. :)

Min F750 ligger konstant pÃ¥ 4 dT över kondensorn, tills det blir svinkallt, dÃ¥ ökar den till 7, som är max inställd dT enligt 5.1.14. 
Släpper jag elpatronspärren sÃ¥ beter sig "dT-kondensor-kurvan" annorlunda, sÃ¥ jag skulle inte säga att den är varvtalsstyrd.  dontknow
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 12:15:22 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!