Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det farliga AUTO läget  (läst 5731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
Det farliga AUTO läget
« skrivet: 14 augusti 2009, 14:37:18 »
Hej !
Jag har kommit i kontakt med två pensionärsfamiljer med luft/luft pumpar senaste veckan. Båda två hade sina pumpar på AUTO läget !

Det känns inte riktigt optimalt att elda i braskaminen och sen låta vp kyla ner rummet, i det ena fallet blev det dessutom så att eftersom vp sitter nära taket i storstugan fick pumpen riktigt varm luft kring sig vilket ledde till fullt skaft på kylningen.
Så tipset till dem som kommer i kontakt med tekniskt oinvigda / ointresserade personer är väl att göra reklam för "värme enbart läget".

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2009, 00:37:51 »
Hej gunnar_holm!  Ja jag kan bara instämma helt med dig här, och det är verkligen tragiskt när sÃ¥nt här inträffar, och det är nog tyvärr ganska vanligt tror jag. :-\ Auto lÃ¥ter ju sÃ¥ väldigt smidigt och bekvämt där man dÃ¥ tror att pumpen sköter sig själv pÃ¥ bästa möjliga sätt men precis som du säger sÃ¥ är det nästan farligt alltsÃ¥. Själv hatar jag allt vad autoinställningar heter och alla inställningar hos mig är dÃ¥ manuellt inställda. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2009, 07:10:50 »

Köper man en värmepump så skall dess syfte vara att värma upp inte kyla ner. Tycker det nästan är skojarfasoner. Men som tur är sa säljaren när jag var ny i området att autoläget var något man skulle seupp med.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2009, 07:45:01 »
Måste ändå ge beröm till Sanyo på denna front, dom har ju infört "barnlås" på nya Clover12 och detta funkar även utmärkt på pensionärer :)

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2009, 08:27:51 »
På Toshiba är det lätt att programmera "My Comfort" knappen så att den endast värmer. Sen lär man användaren att starta pumpen med "My Comfort" och stänga av den med den vanliga röda knappen.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2009, 18:23:22 »
ja man bör förklara grundligt för användaren vad Auto-läget innebär, men man ska ju inte propagera för att enbart ställa den i värmeläge heller, då kan användaren få en falsk bild av att alla andra lägen inte är bra för pumpen..
man kan ju nämna att det finns en kylfunktion som man kan använda på sommaren, en torkfunktion som man t.ex. kan köra nere i en källare för att få bort fukt osv.
likadant med timern, den avråder många från att använda, men jag använder den alltid på mina pumpar då jag bor ensam och vill inte att de står och värmer huset när jag är borta större delen av dagen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2009, 18:33:08 »
Hej Oskar P!  Och vad har du för fabrikat och typ/typer av pumpar hemma hos dig dÃ¥ Oskar P?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2009, 18:55:07 »
Hej Oskar P!  Och vad har du för fabrikat och typ/typer av pumpar hemma hos dig dÃ¥ Oskar P?? :)

Mvh Raffen.
en toshiba RAS10-E, en Invest MSC09, och en Samsung Neo forte 09

har monterat panasonic, mitsubishi heavy, toshiba, samsung och sanyo åt släkt/vänner också.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2009, 19:03:21 »
Hej Oskar P!  Stort tack skall du ha för infon. Thumbsup Och vad är dÃ¥ ditt allmänna intryck av dina egna 3 resp luftvärmepumpar?? Inkl ditt intryck av de pumpar av de olika sorterna som du har monterat Ã¥t släkt och vänner?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2009, 19:17:28 »
toshiban är suverän, värmer huvuddelen av huset, kyler bra, pure-funktionen är inte fel! samsungen är bra budgetpump som jag dock inte hunnit testa på vintern ännu (nyinstallerad i sovrummet, hoppas den inte väsnas för mycket) men jag misstänker att den kommer få kämpa när det går under -10, en fördel är att den har R410a, dock hoppas jag att avfrostningen fungerar bättre än investen som jag har i garaget, det är riktig skit som aldrig borde få säljas, den har hållt i över ett år (otroligt) men den låter som ett tröskverk i innerdelen (inget för sovrum) och bygger på gott om is ute, dock var den ju billig ;)
när jag monterat pumpar hos andra så har jag försökt rekommendera kvalitet, och det har gett goda resultat då folk tackar för ett bra val.
jag blev faktiskt positivt överraskad av sanyo's tempgivare i fjärren, det är en smart lösning och rekommenderade den hos en tant som hade ett långsmalt vardagsrum där den satt i ena kortsidan, och tipsade då att hon skulle lägga fjärren i andra ändan så det blir varmt även där, vilket funkade bra.


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #10 skrivet: 24 augusti 2009, 19:33:23 »
Hej Oskar P!  Ã…terigen ett stort tack för din info. Thumbsup Dina synpunkter tycks sammanfalla ganska väl med mina egna uppfattningar även om jag inte har nÃ¥gon egen erfarenhet alls av vare sig Invest eller Samsung, och Samsung vet jag ärligt talat inte ett dugg om. Men det kan nog stämma väl att Samsungen kan fÃ¥ det jobbigt vid -10 ºC eftersom jag sÃ¥g i en länk att den är: en mycket driftsäker och tyst aircondition, den är även liten och smidig, och den lär fungera utmärkt även som värmepump ner till ca -5 ºC. :)
http://www.polarpumpen.se/?artnr=1Samsung+Neo+09

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #11 skrivet: 24 augusti 2009, 19:50:11 »
nu ska jag inte sabba tråden här men för att svara dig raffen så kan jag säga att jag tror ju den går en bra bit under -5 som polarpumpen skriver, eftersom det är R410a, men den är inte tänkt för de temperaturerna, blandannat avfrostningsprogrammet och avrinningen i tråget är saker som antagligen inte lagts så stor vikt vid.
investen har jag trots allt plågat ner till -18 men då blåste det inte så varmt inomhus, och det byggde på med is utomhus..
jag satte den dock i ett litet utrymme (20 kvm) och då lär nog värmekapaciteten räcka till även neråt -10,nackdelen är att den kommer ha en ganska hög on/off frekvens vid mildare temperaturer.

jaja, nog om detta, nu åter till ämnet. Auto-läge ska man avstå från då man har någon yttre värmekälla, har man inte det, så kan man lungt använda autoläget för att hålla konstant inomhustemperatur


Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2009, 22:47:25 »
Jag är nog av den uppfattningen att man aldrig ska använda AUTO läget (om man inte har gratis ström). Ponera att det behövs lite värme på morgonen efter en sval natt. Pumpen går igång och värmer, sen kommer solen och värme lite till och genast växlar pumpen till att kyla (när innetemperaturen når över setpoint). De flesta männskor har betydligt vidare toleranser än +- 0.5 grader för vad som känns behagligt. När pumpen står i AUTO läget får man betala för att hålla exakt temperatur.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #13 skrivet: 25 augusti 2009, 22:20:54 »
jag har för mig att jag i någon instruktionsbok läst att tempdiffen är 3-4 grader i autoläget dvs om du har den ställd på 20 grader och det är mellan 18 och 22 grader i rummet så kör den i läge "fan"
blir det under 18 grader så börjar den värma, och blir det över 22 grader börjar den kyla.
men jag är inte säker på att det funkar så, håller dock med om att auto är lite onödigt, jag kan inte minnas att jag använt det nån gång.


Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Det farliga AUTO läget
« Svar #14 skrivet: 26 augusti 2009, 07:29:40 »
jag har för mig att jag i någon instruktionsbok läst att tempdiffen är 3-4 grader i autoläget dvs om du har den ställd på 20 grader och det är mellan 18 och 22 grader i rummet så kör den i läge "fan"
blir det under 18 grader så börjar den värma, och blir det över 22 grader börjar den kyla.

Det låter rimligare att det skulle förhålla sig på det sättet jmf. med +/- 0.5 grader. Hysteresen på regleringen är ju sannolikt högre än +/- 0.5 grader enbart den.
Men jag instämmer i att auto nog i de flesta fall inte känns som en nödvändig funktion.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!