Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Churchill
« skrivet: 11 december 2014, 04:13:56 »

Min fru sa också att jag inte fick dimensionera radiatorena efter 35 /30 grader så det blev golvvärme kompleterat med radiatorer i hörnrummen där golvvärmen inte räcker till. Men jag kan inte påstå att investeingen blev mycket dyrare och med ränta 0% och hållbarhet 50 år så är det svårt att inte räkna hem den investeringen.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 21 november 2014, 21:31:08 »

ska man upp i års cop på 5,5  . då gäller det att du trots låg framledning har en hög förångning
min 0 i förångning och 4 ° överhettning.. känns som ca +7° in på kb året runt för att nå det,,
en ZH 26k4e-tfd är exemplet , 35° kondensering  lämnar 5,53 under det förhållande, .

Fönster dimensionering ,Churchill.
mm det ger bredden på radiatorn , ur den bredden skapar man effekten som behövs för det utrymme den är tilltänkt att värma . samt att man beräknar alla efter samma dimensioneringsfaktor.   55/45 21° tex.

mitt eget vardagsrum på 27m2 har ett effekt behov på 1350 watt med fönster och balkongdörr inräknat.
skulle jag försöka föreslå till frugan en radiator en 33 som är 90cm hög och 240cm lång ,, och då sticker den upp ovanför fönstren..  33 60 cm hög 240 lång lämnar  985watt och blir alldeles för liten,,
en LP 21 50 hög 240 lång  lämnar 1352 watt vid 21° inomhus   tummenupp  och så sticker den" bara" ut 9,5cm från vägg( vid 55/45 som dimensionerande temp )
Nej då är det bättre att bygga rätt system  om man är ute efter dessa låga dimensionerade temperaturer.. Golv värme !   
Sen ställa det i relation till vad kostnaden blir för investeringen  för den utökade besparingen.
I det program jag andvänder jämförde jag golv värme mot en standard 55-45.
golv värmens resultat
För att nå över 5 i cop på års basis  med varmvatten  blev hålen 2*163 meter aktivt . KWH till värmepumpen 5490
Då känns ett hål på 194 meter aktivt  tummenupp   4,78 cop ,   KWH till värmepumpen  5783,
Som underlag är beräknad energiåtgång 27500 kwh   var av egenuppvärmningen är  3787kwh.
Gör vi ett standard 55/45 radiatorsystem med ett 193 m aktivt hål , Då är kostnaden 7048 kwh .
Detta är skillnaden enligt program som jag och  många dimensionerar efter,

Med vänlig hälsning cc

(ändrade stav fel och förtydligande av inlägg)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 november 2014, 20:51:08 »

Vilka är inte testad vid 45 eller 50 grader  Sc:,h
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 21 november 2014, 20:20:19 »

Jo de flesta är testade vid 45 och/ eller 50 grader
men alla är testad vid 35 grader
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 november 2014, 19:27:54 »

Är inte de flesta vp testade vid 50 grader också eller 45 grader enligt nya normen Sc:,h
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 21 november 2014, 19:10:27 »

Jag räknade på att års COP gick från 4,5 till 5,5 som nog är realistiskt vid en sänkt framlednings temperatur.
Det ger en förbättring på 6 öre per kWh värme som går åt.
Anledningen till att jag vill köra med 35 grader är att då är alla värmepumpar testade vid den temperaturen så många har optimerat pumparna för att prestera bästa möljiga vid den temperaturen.

Det estetiska ska man inte underskatta men det vet vi inget om. Men då ska man säga att man dimenssionerar för att harmonisera med fönstren och inte skylla på värmepumpen.
 
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 21 november 2014, 16:29:22 »

mm sen har vi något som kallas estetiskt också. Jag personligen har inget emot att montera en plåt bit på väggen som sticker ut nästan 20cm (33a)   Där brukar hon / Han som möblerar ha synpunkter.

Sen kräver en sån radiator en "hyffsad" så kallad Kottling i väggen och åtminstone 2 st hyffsat starka rörisar för att få den på plats .. Den väger enligt den tabellen jag hitta hela 162,6 KG!
http://lenhovdaradiatorfabrik.se/wp-content/blogs.dir/1/files_mf/1391597726LP_Folder.pdf
En sån klump kan man inte ha i ett vardagsrum / sovrum eller dyligt,
I en industrihall eller Garage kanske :)
cc

Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 november 2014, 14:30:10 »

Förstår inte hur kostnadsminskningen på 2000 kr beräknas. Det är rimligen inte kostnaden för ett system med 50 graders framledningstemperatur som ska jämföras med 35 grader. Ligger optimum vid 40-45 grader framledningstemperatur vid DUT är det ett sådant system 35 grader ska jämföras med.

Som jag ser det produceras värmen i genomsnitt vid ett värmebehov som är ca 60 % av det vid DUT. Till exempel här i Stockholmstrakten är det ofta runt noll plus minus några grader vintertid. Det påverkar framledningstemperaturen. COP när det är som kallast ute är därför inte relevant. En radiator som är dimensionerad för 42/35 vid  DUT ger 60 % av värmeeffekten vid 37/30. Det är COP vid de förhållandena som är relevanta vid en jämförelse. Vill man dimensionera för ytterligare lägre framledningstemperatur måste man minska temperaturdifferensen över radiatorn för att den inte ska bli orimligt stor. Beroende på köldmedium påverkar det pumpens COP vilket inte finns med i kalkylen. 
Skrivet av: froskog
« skrivet: 21 november 2014, 14:16:32 »

26-28 000kWh i total förbrukning blir väl inte mera än runt 20 000kWh  till värme och då skulle jag nöja mig med en 8kw (on/off) eller Daikins invertermaskin.

Personligen anser jag Nibes 1255:a för stor med 4kw som lägst. Nibes on/off pumpar har ju visat sig fina i test ihop med raddar annars, en 1245-8:a kanske eller en G3-8 som ger billigt vv?

Har dun inte tänkt bygga till inom snar framtid så räcker 8kw gott.

/C
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 21 november 2014, 12:46:21 »

Ja radiatorerna blir större.
Men driften blir hela tiden mer effektiv även vid framledning på 35 gradet vid DTU får man en lägre framledning vid de flesta timmarna. vilket ger en ännu bättre COP.
När man investerar i ett nytt system, är kostnaden för ellementen ganska liten del och något som ska hålla många värmepumpar.
En värmepump ger COP på 6 -7 vid temperaturer på 23 grader och där få då ett års COP över 5.
En besparing på ca 2000 kronor per år vid 25000 kWh och 1,5kr i elpris.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 18 november 2014, 17:09:37 »

Jag håller inte heller med gällande dimensionering med 35° framledning  , ( i exemplet räknar jag 35°-28° som lägst)
En radiator som ska lämna 1000 Watt vid DUT och man tittat i Lenhovdas program  :o
Det blir en 33 som är 60 cm hög och 300cm lång, 
höjer vi beräkningen till föreslagen 50°-40° vid DUT
Ja då klarar man sig på en Lenhovda 22  60 hög och 160 bred,

kör vi en standard, 55°-45°.
ja då blir det en 22  60cm hög och 120 cm lång,
allt enligt Lenhovdas program ,
cc
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 november 2014, 14:36:41 »

Jag håller inte med om att man bör dimensionera för 35 graders framledningstemperatur vid DUT. Anledningen är att det är en liten del av värmen som produceras när det är som kallast ute. Största delen av året är framledningstemperaturen betydligt lägre. Mitt hus behöver 53 grader fram vid DUT. Det är inte så många timmar per år som det behövs en framledningstemperatur över 42 grader vilket är vad min pump klarar utan tillsats. Jag räknde på optimal framledningstemperatur en gång och kom fram till att 40-45 grader vid DUT bör man inte gå under. Radiatorerna blir orimligt stora vid låga framledningstemperaturer och man vinner inte så mycket. 
Skrivet av: Stefan_A
« skrivet: 18 november 2014, 13:46:06 »

När du dimensionerar radiatorerna bör du gå efter 35 grader på framledningen. För de extra kronorna ger tillbaka mångfalt i bättre COP på värmepumpen. Alla värmepumpar ger mycket sämre vid höga temperaturer även om de kan producera höga temperaturer. Det är bättre att satsa pengar på större radiatorer än att sattsa på en dyrare värme pump.
Från 35 till 50 grader tappar en värme pump från 5 till 3,5 i COP det blit från 30 öre till 42 öre per kWh, vid 1,50 kr per kWh. det är inte beroende av vilket fabrikat på värmepump du väljer.

Jag har räknat ut kvm per rum, effektbehov med 45 w/kvm och sedan kollat på DT30 när jag valt radiatorerna. Är detta samma som du menar med att jag ska kolla på 35 grader ut?

Allmän fråga: Nibe rekommenderade en F1255-16 med aktivt borrhål på 170 m. Om jag väljer att borra säg 200 m istället, ger detta någon fördel?

/Stefan
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 18 november 2014, 09:59:09 »

När du dimensionerar radiatorerna bör du gå efter 35 grader på framledningen. För de extra kronorna ger tillbaka mångfalt i bättre COP på värmepumpen. Alla värmepumpar ger mycket sämre vid höga temperaturer även om de kan producera höga temperaturer. Det är bättre att satsa pengar på större radiatorer än att sattsa på en dyrare värme pump.
Från 35 till 50 grader tappar en värme pump från 5 till 3,5 i COP det blit från 30 öre till 42 öre per kWh, vid 1,50 kr per kWh. det är inte beroende av vilket fabrikat på värmepump du väljer.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 november 2014, 08:16:11 »

Jag har sökt på DUT, men hittar inget som förklarar så jag kan förstå.

Lite förenklat kan man säga att DUT är den lägsta temperatur man anser att det är lönsamt att designa värmesystemet för. Ett viktigt syfte när man tar in offerter och räknar på nytt värmesystem är att alla leverantörer har samma förutsättningar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 november 2014, 14:31:56 »

Vi har under de senaste 3 åren landat kring 26 500-27 500 kWh/år i total förbrukning.
Ca 1 år efter att vi flyttade in kasserade vi den gamla luft-luftvärmepumpen som var på upphällningen och köpte en ny. Förbrukningen minskade ingenting. Vi har bytt fönster och samma sak där. Nu är vi inne på en annan stor investering, detta med att konvertera till vattenburet system.

OK, med en LLVP så blir det lite knepigare att räkna, men jag gissar att en rimlig siffra på husets totala bruttoenergibehov ligger kring 30000 kWh och då är det nog en 10 kW värmepump du bör ha (om du inte väljer invertern).
Skrivet av: Stefan_A
« skrivet: 17 november 2014, 13:57:48 »

DUT, Dimensionerande Utomhus Temperatur.
Det är tempskillnaden i beräkningen man andvänder för den installerade effekt som behövs för att du ska kunna håll huset varmt , Har du -22° som DUT och vill ha 20° inne" läcker" huset den dimensionerade effekten.
I ditt fall skulle jag utan att ha tittat på plats höja det liite per m2 till 45watt m2 ,
väljer du tex en G3 eller en likvärdig värme pump Hamnar du i spannet 8-10kw
väljer du en 10 kw värmepump rekomenderar jag att du  Borrar du 200 m och sätt dimensioneringen till 50-40 på radkretsen
Lycka till
cc

Ok, tackar. Efter lite mer efterforskande (tur att man är pappaledig med en väldigt bra sovande dotter) verkar det som att man bara använder DUT i diverse olika programvaror för uträkning av effekten. Eller är jag fel ute? Det enda jag har hittat för att kunna räkna ut behovet själv är genom en pdf från Värnamo kommun, http://www.varnamo.se/download/18.461517ad12e70e2cce9800021076/1359117416473/Enkelt+s%C3%A4tt+att+ber%C3%A4kna+storleken+p%C3%A5+v%C3%A4rmepumpen.pdf

Om du har en siffra på husets totala elförbrukning per år (gärna med lite historik) så är det lättare att uppskatta husets energibehov.

Vi har under de senaste 3 åren landat kring 26 500-27 500 kWh/år i total förbrukning.
Ca 1 år efter att vi flyttade in kasserade vi den gamla luft-luftvärmepumpen som var på upphällningen och köpte en ny. Förbrukningen minskade ingenting. Vi har bytt fönster och samma sak där. Nu är vi inne på en annan stor investering, detta med att konvertera till vattenburet system.

/Stefan
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 november 2014, 09:35:27 »

Om du har en siffra på husets totala elförbrukning per år (gärna med lite historik) så är det lättare att uppskatta husets energibehov.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 17 november 2014, 05:20:49 »

DUT, Dimensionerande Utomhus Temperatur.
Det är tempskillnaden i beräkningen man andvänder för den installerade effekt som behövs för att du ska kunna håll huset varmt , Har du -22° som DUT och vill ha 20° inne" läcker" huset den dimensionerade effekten.
I ditt fall skulle jag utan att ha tittat på plats höja det liite per m2 till 45watt m2 ,
väljer du tex en G3 eller en likvärdig värme pump Hamnar du i spannet 8-10kw
väljer du en 10 kw värmepump rekomenderar jag att du  Borrar du 200 m och sätt dimensioneringen till 50-40 på radkretsen
Lycka till
cc
Skrivet av: Stefan_A
« skrivet: 17 november 2014, 00:20:30 »

Hej allesammans!

Jag försöker sätta mig in i detta med att jag ska konvertera från direktverkande el till bergvärme.
Jag har sökt på DUT, men hittar inget som förklarar så jag kan förstå.
Jag bor i Borås och från http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2048.0.html får jag dessa värden:
Borås: Årsmedel: 6,3 DUT: -22

Huset är ett 1½ plan med källare, byggt 1975. Jag har mätt alla rum och använt ett effektbehov med 40 W/kvm.
Summan blir då ca 8700 W, dvs ca 220 kvm.
Jag har även använt https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67653.0 och kommit fram till att jag kan använda 22 mm matning i två slingor, runt 4300-4400 W per slinga.
Jag har pratat med Nibe och de rekommenderade deras pump F1255-16 med ett aktivt borrhål på 170 m. Länk till produktdatabladet: http://www.nibe.se/nibedocuments/14605/639574-3.pdf
Nu funderar jag bland annat på detta med DUT. Jag har läst och läst, men jag begriper inte alls hur det används, i vilket steg av beräkningen osv man har det.
Finns det någon vänlig själ som på ett pedagogiskt sätt kan förklara detta, eller har en bra länk som förklarar det.
Dessutom funderade jag på en annan sak som jag läste någonstans här på forumet, men som jag inte kan hitta igen. Det var att pumpen skulle ge mindre än vad radiatorerna kan ge. Om avgiven effekt hos radiatorerna ligger på 8700 watt så skall pumpen med kompressor och elpatron ge mindre än detta. Nu lyckas jag inte fatta i produktdatabladet vad som är vilket. Jag skulle gärna vilja att någon förklarade det lite mer för mig.

Jag har begärt offerter på arbetet, pump osv från rörfirmor i stan, men jag vill även kunna jämföra om man skulle köpa in alla delar, därav att jag funderar på detta med dimensioneringen. Dessutom känner jag att jag alltid vill sätta mig in ordentligt när det är så pass stor investering som det handlar om.

Tack på förhand
/Stefan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!