Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?  (läst 9511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?
« skrivet: 30 september 2013, 20:12:26 »
Köpte ett nyrenoverat hus för ett år sedan där man dragit golvvärme till hela bottenvåningen några år tidigare. Förra vintern tyckte jag att elementen aldrig blev riktigt varma, men huset höll värmen ändå och driftskostnaderna är låga. Har haft en frånluftsvärmepump som behövde bytas och i samband med det försökt sätta mig in i detaljerna i hur värmesystemet fungerar. Värmepumpen har jag skaplig koll på nu, men golvvärme systemet är jag sämre på.

Har en LK fördelarshunt som på bilden. Övre fördelaren är inloppet och den undre är returen. Det jag inte kommer till rätta med är att när värmepumpen går så märker jag att det markerade området blir varmt. Pumpen går (testat inställning 1, 2 och 3) och ställdonet är fullt öppnat. Däremot kan jag inte märka var värmen tar vägen. Alla de andra rören där jag tycker värmen borde gå (oavsett om någon ventil är trasig eller inte) är rumsvarma. Termometrarna visar sällan någon höjning heller. Skillnaden mellan avgiven temperatur och returtemp på värmepumpen är alldeles för låg (~3 grader).

 Var tar värmen vägen? Gissar det är nÃ¥got kring golvvärmesystem jag inte förstÃ¥r, men vad har jag missat?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?
« Svar #1 skrivet: 30 september 2013, 21:13:25 »
Om elementen inte blir riktigt varma men huset är behagligt varmt ändå är det bara att gratulera. Element som klarar sig med låg framledningstemperatur är precis vad en värmepump vill ha för att ge billig värme.

Är ingen expert på golvvärmeshuntar men så som problemet beskrivs kan verkar det som om shuntventilen står så att den inte släpper fram speciellt mycket vatten till returledningen eller att något annat blockerar returflödet. Då kan det inte heller komma fram speciellt mycket varmt vatten till golvvärmesystemet, ingående flöde måste ju vara lika stort som flödet ut från systemet. Det betyder att golvvärmevattnet i stort sett bara snurrar runt utan att tillföras speciellt mycket varmt vatten från värmepumpen.

Såg i anvisningarna för fördelarshunten att ventilen till vänster om shuntventilen ska vara öppen i värmepumpsystem för att det skall bli konstant flöde i primärkretsen oberoende av hur shuntventilen står. Det verkar mycket konstigt, det betyder ju som jag förstår det att man ordnar ett kortslutande flöde av varmt vatten över till den kalla retursidan vilket är snudd på dödssynd i värmepumpsammanhang. Eller är det något jag har missförstått?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?
« Svar #2 skrivet: 30 september 2013, 21:50:06 »
Hur kopplas radiatorerna ihop med golvvärmen? Finns det fler rörkopplingar som du kan fota? (Sen ser jag inte riktigt hur rören går där vid golvvärmefördelaren, bilden är lite mörk, men i övrigt mycket pedagogiskt med färgkodning!)

Hur varmt är tillopp och retur till radiatorkretsen, och tillopp och retur till golvvärmen (delta på båda) jämför med delta på värmepumpen? (mät när VP gått ett tag så du har några differanser att mäta)

Vad har du för värmepump? Och vet du hur mycket el du förbrukar på ett år för uppvärmning och till hur stort hus?

Och som Roland är inne på; leta reda på en manual till golvvärmeshunten. Posta gärna länken här.

Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?
« Svar #3 skrivet: 30 september 2013, 21:50:45 »
Kan inte det tekniska men lite känsla för golvvärme har jag :)
Har bott knappt ett år i vårt nya hus med golvvärme både i betong (parkett/klinkers) och värmeplåtar (gips+parkett). Det intressanta är ju att du märker sällan att du har golvvärme, eftersom det behövs så lite värme (jfr radiatorer) för att värma upp ett nytt välisolerat hus. Det är bara när utetemperaturen sjunker under -10 °C som man märker att golven är varma. Kan ju bero på att man blivit van men lite energi, det drar det! (i skrivandets stund beräknar jag värmeproduktionen exk vent. till ca 1400kWh för år 2013)
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?
« Svar #4 skrivet: 30 september 2013, 22:50:38 »
Är ingen expert på golvvärmeshuntar men så som problemet beskrivs kan verkar det som om shuntventilen står så att den inte släpper fram speciellt mycket vatten till returledningen eller att något annat blockerar returflödet. Då kan det inte heller komma fram speciellt mycket varmt vatten till golvvärmesystemet, ingående flöde måste ju vara lika stort som flödet ut från systemet. Det betyder att golvvärmevattnet i stort sett bara snurrar runt utan att tillföras speciellt mycket varmt vatten från värmepumpen.

Såg i anvisningarna för fördelarshunten att ventilen till vänster om shuntventilen ska vara öppen i värmepumpsystem för att det skall bli konstant flöde i primärkretsen oberoende av hur shuntventilen står. Det verkar mycket konstigt, det betyder ju som jag förstår det att man ordnar ett kortslutande flöde av varmt vatten över till den kalla retursidan vilket är snudd på dödssynd i värmepumpsammanhang. Eller är det något jag har missförstått?

Hej

Efter lite testande till tror jag jag förstår delvis hur den fungerar. Även om någon gärna får rätta mig om jag har fel.

Har jag shunten fullt öppen är 1 varm och 2 kall. Då blir 3 dock varmare (även om den inte känns lika varm som 1an). Stänger jag shunten delvis blir 2an direkt varm och 1an kallare. Så gissningsvis går då en del värme bort från golvvärmesystemet. Den blåa är dock alltid kall men det måste väl vara där returen går?

Hur kopplas radiatorerna ihop med golvvärmen? Finns det fler rörkopplingar som du kan fota? (Sen ser jag inte riktigt hur rören går där vid golvvärmefördelaren, bilden är lite mörk, men i övrigt mycket pedagogiskt med färgkodning!)

Hur varmt är tillopp och retur till radiatorkretsen, och tillopp och retur till golvvärmen (delta på båda) jämför med delta på värmepumpen? (mät när VP gått ett tag så du har några differanser att mäta)

Vad har du för värmepump? Och vet du hur mycket el du förbrukar på ett år för uppvärmning och till hur stort hus?


Det är dock fortfarande ganska liten skillnad mellan Retur och framledningsvärme. 3 grader enligt loggen från min ComfortZone CE50 Eco, vet dock inte om man kan lita fullt på framledningstemperaturen då den anges som "beräknad". Huset är 190 kvadrat och beräknat på 6800 kwh med nuvarande värmepumpen.

Skrämmande nog vet jag faktiskt inte var radiator och golvvärmekrets går isär. Tror inte det är på bilden då jag har värme i radiatorerna även om all värme går i Pil 1 till golvvärmen.

Angående manualerna så hittar man fördelarshunten http://www.lksystems.se/PageFiles/6394/LK%20F%C3%B6rdelarshunt.pdf och länken till ställdonet http://systemhandbok.ivt.se/Drift&Sk%C3%B6tsel/322020-40.pdf

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?
« Svar #5 skrivet: 30 september 2013, 23:38:56 »
Vart går rören som försvinner in i väggen bakom shunten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2013, 06:30:36 »
Vart går rören som försvinner in i väggen bakom shunten?

Faktiskt osäker pÃ¥ det. Men det verkar inte vara radiatorslingan i alla fall eftersom  bÃ¥da är kallare än vad radiatorerna är.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2013, 07:03:05 »
Den röda ventilen till vänster om shunten skall vara stängd.
I manualen står att det oftast används i fjärrvärmesammanhang, och värmepumpsdrift är i princip detsamma, man låter helt enkelt värmepumpens reglerdator ta över styrningen från golvvärmesystemets termostater, och då måste man säkerställa att flödet inte varierar genom att golvvärmetermostater stänger.
Att du har låg deltaT kan bero på ett par saker:
1. Din värmepump är en inverter med en inte allt för hög uteffekt ens på max effekt.
2. Cirkpumpen i shuntgruppen har troligen ett högre flöde än det flöde som kommer från värmepumpen, du kan ha dubbelt så högt flöde i golvvärmekretsen som du har fram till och från kretsen.

Jag misstänker att du, om du öppnar alla termostater till max, stänger den röda ventilen till vänster om shunten, säkerställer att shunten släpper ut allt vatten från returstammen tillbaka till värmepumpsreturen - också kan stänga av den cirkpump som sitter i shuntgruppen.

För att se om allt fungerar som det bör göra skulle du kunna dra på börvärdet på värmepumpen till max, så kompressorn går på full effekt.
Mät temp på framledning från värmepump, temp efter extern cirkpump, och temp på retur från golvvärme, samt retur till värmepump.

För maximal besparing skall du ha samma framledningstemp både in i shuntgruppen och ut i golvvärmslingorna.
Samt samma temp på returfördelarens stam som du har på returledningen till värmepumpen (med ext cirkpump avstängd) och deltaT skall vara ca 5-7 grader.

Med externa cirkpumpen i drift skall du ha "samma" deltaT på värmepumpens fram och returledning, men ett lägre deltaT om du mäter på fördelarens fram/returstam.

Exempel:

1. Kompressor på max varvtal, extern cirkpump avstängd, "röd ventil stängd" ger ca 40 grader på framledningen och ca 35 grader på returledningen, både till/från fördelare och på själva fördelarrören.

2. Kompressor på max varvtal, extern cirkpump i drift, "röd ventil" stängd ger ca 40 grader på framledningen och 35 grader på returledningen till/från fördelare, temp på övre fördelarrör ca 37.5 grader, och på retur 35 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med golvvärme, var tar värmen vägen?
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2013, 07:55:57 »
Tack för ett bra och förklarande svar Rickard. Ska experimentera med det ikväll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!