Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpsinfo pÃ¥ wikipedia...?  (läst 12150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« skrivet: 16 september 2013, 18:30:50 »
Är det någon på detta VP-forum som bidragit med fakta om värmepumpar på Wikipedia?
Googlar man på ordet "värmepump" så hoppar Wiki-sidan upp som träff nr2, vilket betyder att infon om värmepumpar på wikipedia läses av många många människor. Om medlemmarna (vi) på detta VP-forum vill påverka så är det fritt fram att redigera/komplettera.

Några punkter i wiki-texten som föreslagvis bör redigeras av erfarna VP-medlemmar:

- Under rubriken "Värmefaktor"; Ska man verkligen hänvisa till tillverkare som Nibe, IVT o viessmann? Är inte Wikipedia en oberoende informationsbank?
- Under rubriken "Värmekällor"; Frånluftsvärmepump och Uteluftvärmepump borde kompletteras med länk som beskriver dessa två tekniker utförligare, lika som det är gjort med berg-, ytjord-, sjövärmepump.
- generellt finns det en hel del gammal information som bör uppdateras, COP siffror etc och hänvisningar till den senaste tekniken.

Vad tror ni?

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmepump
« Senast ändrad: 16 september 2013, 19:16:12 av Direktel+FTX+VPVB »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #1 skrivet: 16 september 2013, 19:27:46 »
Rickard och Wikipedia är inte goda vänner ;)

Varför Wikipedia när detta forumet är mycket mer komplett. Det är som att surfa in på SMHI istället för att titta ut genom fönstret om man undrar om det regnar ;)

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #2 skrivet: 16 september 2013, 20:24:36 »
Rickard och Wikipedia är inte goda vänner ;)

Varför Wikipedia när detta forumet är mycket mer komplett. Det är som att surfa in på SMHI istället för att titta ut genom fönstret om man undrar om det regnar ;)
Tolkar ditt svar som att ingen VP-medlem ännu "vÃ¥gat" redigera eller komplettera Wikipedia-texten...  Eller sÃ¥ menar du att nuvarande magra VP-fakta man hittar pÃ¥ Wikipedia ger detta VP-forum en högre status?

Tror mer på att sprida kunskaperna/lyfta ur viktiga slutsatser som finns här vidare till mer "lättillgängliga" forum som t ex Wikipedia, annars riskerar man VP-forum endast blir en klubb för inbördes beundran och i värsta fall hittar inte den yngre generationen oss.

En annan aspekt är ju att frågor runt energieffektivisering av olika slag (då framförallt utvecklingen av olika VP-tekniker) kan gå förlorad om vi principiellt stänger ute nya möjligheter för detta forum.

Kul liknelse med SMHI förresten...
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #3 skrivet: 16 september 2013, 21:29:30 »
Det är som du skriver fritt fram att redigera wikipedia, så kör igång vet ja!
Rickard kom på kant med den svenska(?)wikin väl mest för att det inte passade dem att länka till varmepumpsforum.com. Det borde väl gå bra att bara nämna att det finns forum på nätet med mer information..?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #4 skrivet: 17 september 2013, 05:58:38 »
Snack om klubben för inbördes beundran, de accepterade inte en länk till detta forum under rubriken "externa länkar" på Svenska Wikipedia, sedan dess har jag tappat allt förtroende för de som administrerar den sajten.
Men är det någon mer som vill försöka så är det ju fritt fram för alla.

I ärlighetens namn tror jag att moderatorerna där bara ser till sin placering i google, relevanta externa länkar tillåts inte då de kan eller kommer att kunna påverka googles ranking av deras sida.

En tid censurerade jag alla länkar till wikipedia, bara för att ge tillbaks med samma löjliga attityd, men det drabbar ju bara forumets medlemmar, så länkarna till wikipedia fungerar numera åter.
« Senast ändrad: 17 september 2013, 06:00:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2013, 06:47:42 »
Wikipedia är ett uppslagsverk och det som skrivs där måste kunna styrkas med källhänvisningar till exempelvis läroböcker eller andra tryckta eller digitala källor. Detta forum befolkas av många kloka människor men det som är typiskt för inläggen här är ju att folk har åsikter om saker och ting. Och olka deltagare har olika åsikter. "Jag har 35 års erfarenhet som elektriker" duger inte som källhänvisning.

Wikipedia har börjat bli viktigt just därför att det kommer upp tidigt i sökningar och det används allt mer av exv skolungdomar och studenter. Problemet för vår del är väl att det ät ont om neutrala källor att hänvisa till.

"Wikipedia är ett uppslagsverk
Alla artiklar måste sträva efter verifierbarhet: material som inte kan verifieras kan tas bort, så var snäll och inkludera trovärdiga källor."

"Wikipedia är inte en plattform för reklam, en talarstol eller en samling webblänkar."

Notera det sista - inte en samling weblänkar. Och Rickard, nog hÃ¥ller du väl med om att ALLA som skriver här inne inte är trovärdiga källor?  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #6 skrivet: 17 september 2013, 07:04:29 »
Det kan så vara, men när jag lade in min länk fanns där länkar som var rena spamlänkar, och inlagda enbart i reklamsyfte.
Nu finns bara en länk, till energimyndigheten, som INTE är opartiska utan rekommenderar biobränsle framför värmepumpar trots att småskalig biobränsleeldning sannolikt är mer skadligt i vårt svenska energisystem än värmepumpar.
Tänker då främst på lokala föroreningsproblem, allergier, astma och liknande.
Bara under höglast när vi importerar kolkraft kan jag se att biobränsle skulle vara ett bättre alternativ än värmepump.

Deras nuvarande upplägg för externa länkar, om de följer den strikt, kan väl anses vara OK, men samtidigt, om det inte får finnas relevanta länkar till kunskapsbanker som denna så blir det svårt att på ett enkelt sätt nå de som har en annan uppfattning än artikelförfattaren i en specifik fråga.
Rent faktiskt är ju Googles indexering av wikipedia när det gäller order värmepump ett stort misslyckande för deras algoritmer, och det torde väl även google inse förr eller senare och göra något åt den tyngd de gett wikipedia i dagsläget.

Att värmepumpsforum inte är rätt källa för studenter som på en halv A4:a skall beskriva hur en värmepump fungerar håller jag med om, men å andra sidan kan ju eleverna som regel googla värmepump + wikipedia om de nu vill ha källkontrollerad text att kopiera.

Med en extern länk till värmepumpsforum skulle nämnda elever lätt kunna nå mer kunskap som inte finns i wikiartikeln, eller t.o.m fråga om de har större ambitioner än att bara kopiera eller skriva om den befintliga artikeln i sina arbeten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #7 skrivet: 17 september 2013, 07:12:41 »
om man söker på "värmepumpsforum" så finns(fanns) ingenting.
Jag startade en artikel om värmepumpsforum, får den vara kvar kanske man kan länka till den artikeln från Wikis sida om värmepumpar?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #8 skrivet: 17 september 2013, 07:16:20 »
Det är tveksamt om den accepteras, det krävs rätt mycket för att en artikel om ett fenomen, eller ett företag skall få finnas med, många andra har försökt presentera sina företag på ett sakligt och objektivt sätt men blivit refuserade av moderatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #9 skrivet: 17 september 2013, 07:19:30 »
Ã… andra sidan, Flashback forum har en artikel...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #10 skrivet: 17 september 2013, 08:36:14 »
Det är väl för att det är samma folk som modererar bÃ¥de Flashback och Wikipedia?   :o
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #11 skrivet: 17 september 2013, 09:00:24 »
Wikipedia har väldigt få "moderatorer" och om man tycker att det som står på en Wikipedia-sida är fel så kan man kommentera det på den Diskussionssida som finns som egen flik högst upp. Längst ned på Diskussionssidan står det att:

"Värmepumpsforum
När man läser på www.varmepumpsforum.com så ser man att det är vanliga användare/brukare av värmepumpar som kommunicerar med varandra via detta forum. I ytterkanterna av forumet finns det reklam men det borde ända vara en acceptabel Wikipedialänk. Detta eftersom huvudsyftet med forumet/hemsidan är för intresserade utav värmepumpar att läsa vidare om värmepumpar och att kunna kommunicera med andra som också är intresserade utav värmepumpar. --Allexim (disk) 18 april 2013 kl. 21.59 (CEST)"

Det är naturligtvis fullt möjligt att skriva en kort Wikipediaartikel om detta forum, där det beskrivs neutralt. PÃ¥ sidan om värmepumpar kan man sen lägga till ett litet avsnitt pÃ¥ slutet där man skriver nÃ¥t om att detta med värmepumpar är ett relativt nytt fenomen som under senare Ã¥r ökat kraftigt och att det finns ett stort behov av kunskap hos de privatpersoner som lÃ¥ter installera värmepumpar och att detta kunskapsbehov bland annat gett upphov till användarforum som Värmepumpsforum, och sÃ¥ länkar man till den sidan och där finns ju en länk hit. 
:)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #12 skrivet: 17 september 2013, 09:33:37 »
Det är väl för att det är samma folk som modererar bÃ¥de Flashback och Wikipedia?   :o

Eehh?
Tror nog inte det!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #13 skrivet: 17 september 2013, 10:37:02 »
Wikipedia har väldigt få "moderatorer" och om man tycker att det som står på en Wikipedia-sida är fel så kan man kommentera det på den Diskussionssida som finns som egen flik högst upp. Längst ned på Diskussionssidan står det att:

"Värmepumpsforum
När man läser på www.varmepumpsforum.com så ser man att det är vanliga användare/brukare av värmepumpar som kommunicerar med varandra via detta forum. I ytterkanterna av forumet finns det reklam men det borde ända vara en acceptabel Wikipedialänk. Detta eftersom huvudsyftet med forumet/hemsidan är för intresserade utav värmepumpar att läsa vidare om värmepumpar och att kunna kommunicera med andra som också är intresserade utav värmepumpar. --Allexim (disk) 18 april 2013 kl. 21.59 (CEST)"

Det är naturligtvis fullt möjligt att skriva en kort Wikipediaartikel om detta forum, där det beskrivs neutralt. PÃ¥ sidan om värmepumpar kan man sen lägga till ett litet avsnitt pÃ¥ slutet där man skriver nÃ¥t om att detta med värmepumpar är ett relativt nytt fenomen som under senare Ã¥r ökat kraftigt och att det finns ett stort behov av kunskap hos de privatpersoner som lÃ¥ter installera värmepumpar och att detta kunskapsbehov bland annat gett upphov till användarforum som Värmepumpsforum, och sÃ¥ länkar man till den sidan och där finns ju en länk hit. 
:)
Bra, då verkar iallafall detta VP-forum finnas omnämt i diskussionsfliken på Wikipedia, länken i Wiki-texten är dock ingen hyperlänk endast "död" text, kan man fixa till det?

NÃ¥gon medlem som kan ta pÃ¥ sig att även redigera/uppdatera den allmänna texten om olika typer av värmepumpar pÃ¥ Wikipedia under rubriken "Värmekällor", kanske ta med text frÃ¥n de sammafattade "guider,  till köp värmepump" som redan är skrivna här.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26949.0

Finns det ytterligare sammanfattningar/guider här som man inte lyckats hitta?
« Senast ändrad: 17 september 2013, 10:38:57 av Direktel+FTX+VPVB »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepumpsinfo på wikipedia...?
« Svar #14 skrivet: 17 september 2013, 11:57:41 »
Wikipedia kräver att det finns en oberoende, offentlig källa att hänvisa till, dvs nåt mer än ett inlägg i ett forum.

Kanske borde forumet här ha en avdelning som heter "Guider och tips för nybörjare" eller nåt liknande? Den borde dessutom ligga högst upp på första sidan. Alltså på samma sätt som det finns en guide till CTC EcoAir högst upp på sidan om CTC Luft/vatten. Då skulle det bli mer av en lättillgänglig kunskapsbank och inte bara ett diskussionsforum där man ställer samma frågor om och om igen...

Men det kräver ju mer jobb av forumchefen såklart.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!