Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?  (läst 16425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Just som rubriken säger.

Varför skall man trycksätta och läcksöka en luft/luft-värmepumpsinstallation innan man vacuumsuger?
Vacuumsugningen går ju så pass fort att det ter sig helt onödigt att läcksöka med hjälp av övertryck.

Kan någon förklara fördelarna med detta för mig skulle jag bli glad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Du vet att den är tät Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det vet man väl även om den behåller vacuum?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ja fast bara i vacuum. Då sugs ju kopplingarna ihop. Det gör dem inte vid 30 bars tryck

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2010, 22:43:05 »
Jag vacuumsög en pump, som höll undertryck under en timme.

Efter trycksättning dröjde det en vecka innan gasen hade pusit ut.....

Jag kände mig billig. Jag borde  ha kollat att det var tätt efter trycksättning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OK, då förstår jag.

Måste dock säga att jag aldrig sett en installatör trycksätta innan vacuumsugning.
(Har inte sett så många i arbete, men ändå...)

Nån annan KUND som sett sin installatör trycksätta/läcksöka med Nitrogen eller annan gas innan vacuumsugnig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har kopplat in (el) minst 30-40 pumpar av ett "bättre" fabrikat i under några år och dom provtrycker alltid sina pumpar,
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei på dere

Punkt nr 1: Hvorfor trykksette med N2 før vakuumering: Svar: Det har ingen ting for seg å begynne å vakuumere et anlegg hvis du ikke vet systemet er tett

Punkt nr 2: Overtrykk utfører en annen "type" belastning med en annen kraft på flenseforbindelser/system, enn kun vakuum alene!

Punkt nr 3: Hvis du har utført en korrekt lekkasjetest av systemet med nitrogen i forkant av vakuumeringen så vet du at systemet er tett. Når selve vakuumeringen startet og det tar tid før man oppnår et lavt vakuum, kan det bero på grunn av dårlig vakuumpumpeolje, internlekkasje i slanger, eventuelle rester av fukt i systemet. Da slipper man å lure på om flenseforbindelsene har lekkasje...

Punkt nr 4: Nitrogen er fantastisk Thumbsup Små, lette molekyler fører til at relativt små lekkasjer blir oppdaget

Punkt nr 5: Nitrogen tørker ut og fjerner eventuelle urenheter, kobberspon, fukt på en effektiv måte.

Punkt nr 6: Man får ikke vakuumert ut urenheter (kobberspon) på en effektiv måte... Da er det nitrogen-flushing som gjelder!

I Norge er det ofte slik at det monteres mange nye anlegg i løpet av høst/tidlig vinter. Da MÅ trykksetting og flushing med nitrogen utføres for å tørke ut rørsystemet.
Ved montering i kuldegrader uten nitrogenprosedyre er det umulig å fjerne fukt fra anleggets rør, disse sitter som iskrystaller selv om vakummeteret viser tilstrekkelig vakum...
Når gassen slippes på og det oppstår varme i systemet, fordampes iskrystallene og blander seg med oljen på anlegget og dermed dannes det syre som igjen tærer på lakken på viklingene og andre kompnenter i kompressor med påfølgende kompressor havari etter en viss tid (måneder eller år, avhengig av fuktinnhold)


Mvh
varmepumpemontør

NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
1. En värmepump direkt från leverantöran skall vara tät.
2. Om man gör jobbet ordentligt vad gäller rördragning, koning, smörjning, momentdragning o.s.v. vid installationen skall det vara tätt.

Men OK, jag tror er, men ändå, jag har sett tiotals värmepumpar monteras utan spoling/trycksättning med nitrogen, och så vitt jag vet så fungerar dessa fortfarande efter 1-5 år.
Konstigt, om det är så nödvändigt med Nitrogen?

OBS! Jag vill på intet sätt propagera för att man är oseriös vid monteringen, men måste ändå få lyfta ämnet då det känns lite som ett påhitt från branschen för att det skall verka svårare än det är att montera en värmepump...

(Sorry Oraklet att jag än en gång vädrar min misstro mot branschen)
« Senast ändrad: 30 oktober 2010, 23:08:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nitrogen används väl för att den är "torr" och rätt billig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2010, 23:10:29 »
 Klart att det kan funka ändÃ¥. Det gör det hos mig. Men ska det göras rätt sÃ¥ är det sÃ¥ här det ska gÃ¥ till.
 *vinkar*

Jag måste ju "provtrycka" och då blir det kväve.
« Senast ändrad: 30 oktober 2010, 23:15:30 av VP ORAKLET »

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är en berättigad fråga. Själv suger jag först och trycker enbart om jag inte kan behålla vakuum efter ca. 1 timme. Det är inte enligt norm men funkar fint för mig.

Är det många skarvar och lödningar inblandade vill jag nog trycka sektion för sektion för att inte dra in fukt om det skulle finnas en läcka.

Vidare går det utmärkt att trycka med CO2 vilket förnuftiga människor har till MIG-svetsen t.ex. Huvudsaken gasen är inert ( inte påverkar omgivningen)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2010, 23:17:05 »
Hur lång tid tar det att byta ett tork filter om du väntar i en timme efter sugning ;) *vinkar*

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Hur lång tid tar det att byta ett tork filter om du väntar i en timme efter sugning ;) *vinkar*
En kvart..... >:D

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2010, 06:58:18 »
15 minuter  *roflmao* Kör du med SMS N-G
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 615
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!