Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen  (läst 5614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikN

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnbo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« skrivet: 01 december 2009, 15:44:33 »
Hej, jag undrar om det är nÃ¥gon som kan hjälpa mig att förstÃ¥ vad som är fel pÃ¥ min värmepump  :-\
Jag fÃ¥r nämligen sÃ¥ pass kraftig isbildning i utedelen att fläktbladet tar i, det vid ca. 5 ºC (i natt i Mölnbo, som ligger ca. 3 mil frÃ¥n Södertälje). Jag har värmekabel i trÃ¥get, som fungerar. Man ser att isen smälter där den ligger. Inställningen pÃ¥ fjärren är: 22 ºC och autoläge. Temperatur pÃ¥ intagen luft är 23 ºC och utblÃ¥stemperatur 35 ºC. Hjälp mig med nÃ¥gra tips tack, börjar bli tokig  huvuddunk

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #1 skrivet: 01 december 2009, 17:04:08 »
Har det fungerat tidigare? Står den fritt så att den kylda luften kan försvinna?
När det har bildats is som är utanför batteriet hjälper inga normala avfrostningar längre, värmen kommer bara i batteriet. Använd vattenslangen istället, eller stäng av den ett dygn om det är varmt ute
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad ErikN

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnbo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #2 skrivet: 01 december 2009, 17:26:38 »
Nej, den har aldrig fungerat tillfredställande... Jag köpte huset där denna värmepump är installerad för ca. 1 år sedan.
Jag märkte direkt att nÃ¥got var tokigt med denna värmepump, den sÃ¥g ut som en igloo  >:(
Men när jag kollade pÃ¥ min grannars värmepumpar (exakt samma modell...) sÃ¥ fanns det inte sÃ¥ mycket som en frostkristall  :o
Försökte göra en manuell avfrostning, med pumpen avstängd och elen frÃ¥nkopplad sÃ¥ klart. Det blev is pÃ¥ nÃ¥gra timmar igen  fiR:
Kan någon vänlig själ kontrollera vad dom har för temperatur på utblåsluften och intagsluften när den är inställd på 22 ºC

/Erik

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #3 skrivet: 01 december 2009, 17:42:49 »
Hej, För det första stäng av pumpen,så inte fläktmotorn förstörs.
Det behöver inte va fel på pumpen för att det är mycket is,händer ibland vid mycket fuktig
väderlek och temperatur ca:+4-+8gr,använd varmvatten som du häller försiktigt över
förångaren/värmeväxlaren tills isen är smält,OBS avstängd,strömmen bruten.
Går också ibland att köra i kyldrift,tills isen är borta,gå ut o kolla.
Pumpen skall själv börja avfrosta vid ca:+5gr.Vet du om pumpen avfrostar??
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad ErikN

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnbo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #4 skrivet: 01 december 2009, 17:47:55 »
OK, jag förstÃ¥r att det vid vissa betingelser kan bildas is pÃ¥ utedelen. Men som jag skriver sÃ¥ har min granne en exakt likadan värmepump (samma modell) men när min är som en igloo är grannens frostfri  :o

Har redan provat den "manuella" avfrostningen, men snart börjar energivinsten gÃ¥ förlorad i kostnaden för varmvatten  :D

/Erik

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #5 skrivet: 01 december 2009, 18:17:32 »
Tror du behöver ringa reperatören,finns väl garanti?

Angånde utblåstemeratur,på denna modell vet jag inte,beror även på utetemp

Fråga grannen vet ja,har väl samma modell?

Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #6 skrivet: 01 december 2009, 19:33:39 »
kolla så inte avfrostningsgivaren trillat av, den sitter under ellådan på ett rör i utedelen.
Sitter den på plats kanske den är trasig.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ErikN

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnbo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #7 skrivet: 02 december 2009, 09:11:59 »
Det skumma är att när jag kom hem i går så gjorde jag följande:

Jag körde full kyla i 15min. för att avisa utedelen.... Kallt blev det, 9 ºC utblåstemp!
Efter den kvarten sÃ¥ satte jag pÃ¥ "HEAT" 24 ºC och det jag märkte ganska direkt var att den körde betydligt fler avisningscykler under kvällen än vad den gjort tidigare kvällar. Nu sitter jag ju inte och räknar av isningar pÃ¥ kvällarna, mitt liv har lite mer innehÃ¥ll  ;D . Men man fÃ¥r ju en känsla ganska lätt över saker som förändrar sig.
Men varför bettedde den sig annorlunda efter denna cykel???

I natt blev det betydligt kallare ute (-8 ºC) så det är inte längre samma förutsättningar längre. Den fryser inte till en igloo, men det beror ju på att daggpunkten och den relativa luftfuktigheten inte är samma som häromdan. Jag är absolut inne på att något är fel.

> cougar. Tack för tipset, skall kollas.
> Guten. Naturligtvis skall jag jämföra temperaturerna med min granne, har inte tänkt pÃ¥ det  huvuddunk

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #8 skrivet: 02 december 2009, 09:19:47 »
Men varför bettedde den sig annorlunda efter denna cykel???

I och med att du körde kyla tvingade du fyrvägsventilen att öppna åt andra hållet och sedan att gå tillbaka till sitt "värmeläge". Det kanske var den som hade kärvat fast lite?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad ErikN

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnbo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #9 skrivet: 02 december 2009, 12:54:45 »
>Ubbe0, tjaa sÃ¥ kan säkert vara fallet. Men det känns väldigt osäkert med denna värmepump  :(
I min enfald så har jag fått för mig att det skall vara ganska driftsäker uppvärmning...

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #10 skrivet: 02 december 2009, 21:06:35 »
Det skumma är att när jag kom hem i går så gjorde jag följande:

Jag körde full kyla i 15min. för att avisa utedelen.... Kallt blev det, 9 ºC utblåstemp!
Efter den kvarten sÃ¥ satte jag pÃ¥ "HEAT" 24 ºC och det jag märkte ganska direkt var att den körde betydligt fler avisningscykler under kvällen än vad den gjort tidigare kvällar. Nu sitter jag ju inte och räknar av isningar pÃ¥ kvällarna, mitt liv har lite mer innehÃ¥ll  ;D . Men man fÃ¥r ju en känsla ganska lätt över saker som förändrar sig.
Men varför bettedde den sig annorlunda efter denna cykel???

I natt blev det betydligt kallare ute (-8 ºC) så det är inte längre samma förutsättningar längre. Den fryser inte till en igloo, men det beror ju på att daggpunkten och den relativa luftfuktigheten inte är samma som häromdan. Jag är absolut inne på att något är fel.

> cougar. Tack för tipset, skall kollas.
> Guten. Naturligtvis skall jag jämföra temperaturerna med min granne, har inte tänkt pÃ¥ det  huvuddunk


Avser du att värma med pumpen SKALL den vara inställd på HEAT och inte auto.....kör du på auto kan den helt plötsligt börja kyla om tex solen ligger på och värmer där innerdelen är monterad elle om du tillför väme på annat sätt som tex kamin, matlagning osv....
Därför du haft problem med igenisnig när du kört med auto är förmodligen pga att den avfrostar mindre ofta då än med pumpen inställd på heat.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: CU-HE9DKE Isbildning i utedelen
« Svar #11 skrivet: 03 december 2009, 18:26:10 »
Hmm, jag (miss?)tolkade det som att han körde pÃ¥ Auto avseende fläktläget.  :(
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!