Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode  (läst 33372 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jasså, kommer det en ny Origo i höst...... ::)
Med vänlig hälsning
D

Inte helt nya men vad jag förstår så kommer "origon R32" med utedel som har frihängande lamellpaket? dontknow
Alltså en typ "XRHmodell" kanske?  :)
« Senast ändrad: 28 juni 2019, 01:08:41 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte helt nya men vad jag förstår så kommer "origon R32" med utedel som har frihängande lamellpaket? dontknow
Alltså en typ "XRHmodell" kanske?  :)

 tummenupp

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hejsan!

Dags för uppdatering!  tummenupp

31/1-2020 blev en Origo XRH25 installerad, väl utfört av en nogrann ung kille!  :)

Gött, nu är allt frid och fröjd!  a:gl

Trodde jag ja!  :(
En kall natt ca kl 03:30, 3/2-2020 blev sambon väckt, jag hade somnat på soffan :) av detta ljud under avfrostning:(
Ca kl 05:45, 27/2-2020.
Och idag ca kl 08:30, 7/3-2020 blev jag väckt!  :(

Dessutom fick jag för mig att räta upp utedelen härom dagen (4/3-2020) eftersom den var "lite sned" och då lät det så här samt så här senare samma dag ?

Installatören vill byta rör eftersom dom gamla återanvändes samt även skarvades vid installationen.
Tråkigt och tröttsamt är det i alla fall!  :(
Men skam den som ger sig, det ska väl lösa sig!?  a:gl :)


__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Undrar om du verkligen ska ha luftvärmepump  ^-^

Nu har jag inte lyssnat på dina ljud/oljud men låter märkligt om en skarv skulle få någon betydelse !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det tror nog inte jag heller!  :)
Men jag vet inte ut eller in snart!
Pumpen, också en Daikin på övre plan fungerar klockrent!

Ska ju inte spela roll men utedelen sitter ju ovanför innedelen men det ska ju fungera lika bra för det?

Har alltid installerat mina pumpar själv och för bekanta, och så vill man vara laglydig och det blir knas!
Plockade ner min gamla panasonic idag, blev nästan tårögd när jag såg mina "koningar" av rören.  ;)

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tårögd av lycka eller eller med smämskudde  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tårögd av lycka eller eller med smämskudde  ::)

 *roflmao* Förstnämnda!  ;)
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Odahl

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har läst hela tråden och kan väl lugnt säga att jag, tyvärr, känner igen mig alltför väl.
Jag bor i Stenungsund och min Daikin Solo XRH 25 installerades i november förra året. Sedan dess har det varit problem med missljud. Missljudet uppstår några gånger per dag och därför kan jag förstå att det är svårlöst. Jag har därför spelat in några ljudklipp som jag skickat till installationsfirman för att det ska underlätta felsökningen.
Dom har varit här två gånger (efter många påstötningar) och försökt åtgärda problemet. Senaste gången var för lite över tre veckor sen.
Jag har ringt tre gånger sedan dess. Tidigare har jag ringt med alltifrån en till några veckors mellanrum.

Varje gång man ringer är det nån ursäkt: "skulle precis ringa", "glömt av", "väntar på svar från Daikin" osv.
Värmepumpen i sig funkar bra men ljudet känns inte normalt.

Så här lät den i januari:

Så här låter den efter den senaste åtgärden:

Den senaste informationen är att utedelen ska bytas, dom väntar bara på leverans från Daikin. Det var för tre veckor sen...

Just nu är jag så besviken och trött på både installatören och Daikin (som inte har någon support för slutkonsumenter) att jag är beredd att ge upp och låta eländet gå sönder så jag kan köpa något annat.

Jag ångrar inte att jag köpte en luftvärmepump men däremot val av installatör och att det blev en Daikin.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har läst hela tråden och kan väl lugnt säga att jag, tyvärr, känner igen mig alltför väl.
Jag bor i Stenungsund och min Daikin Solo XRH 25 installerades i november förra året. Sedan dess har det varit problem med missljud. Missljudet uppstår några gånger per dag och därför kan jag förstå att det är svårlöst. Jag har därför spelat in några ljudklipp som jag skickat till installationsfirman för att det ska underlätta felsökningen.
Dom har varit här två gånger (efter många påstötningar) och försökt åtgärda problemet. Senaste gången var för lite över tre veckor sen.
Jag har ringt tre gånger sedan dess. Tidigare har jag ringt med alltifrån en till några veckors mellanrum.

Varje gång man ringer är det nån ursäkt: "skulle precis ringa", "glömt av", "väntar på svar från Daikin" osv.
Värmepumpen i sig funkar bra men ljudet känns inte normalt.

Så här lät den i januari:

Så här låter den efter den senaste åtgärden:

Den senaste informationen är att utedelen ska bytas, dom väntar bara på leverans från Daikin. Det var för tre veckor sen...

Just nu är jag så besviken och trött på både installatören och Daikin (som inte har någon support för slutkonsumenter) att jag är beredd att ge upp och låta eländet gå sönder så jag kan köpa något annat.

Jag ångrar inte att jag köpte en luftvärmepump men däremot val av installatör och att det blev en Daikin.

Usch vad tråkigt att "läsa" !   :(
Det där lät inte roligt!

"Problemet" har ju tagit tid för mig också men funktionen på båda pumparna har varit grym förutom ljudet då!
Jag är också trött på det men mest ledsen över att ingen åtgärd hjälper och min stackars installatör har verkligen ställt upp för att lösa det!  tummenupp
Vad det blir nu återstår att se men en golvmonterad Daikinpump verkar inte trivas i min källare i alla fall!?  dontknow :)
Hur som så kommer det att ordna sig, min installatör  a:gl jobbar på det, stackars honom, tror nog aldrig han har haft så många "turer" med en värmepump? 

Hoppas att det löser sig bra för dig också, lycka till!  wave
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #99 skrivet: 29 september 2020, 19:41:51 »
Uppdatering!  :)

Har inte hört något sedan 2:a April i år från min installatör då vi pratade om att någon form av lösning måste "komma till"?
Skickade ett "försiktigt" :) sms igår till min installatör för att höra om dom kommit fram till någon "lösning" eftersom vintern nu  närmar sig och med det "oljudet" i min pump.
Får väl beställa en annan pump snart om detta inte löser sig!?  dontknow

Ta hand om er !  :-*
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Daikin kanske har någon annan servicefirma som kan kika hos dig Då det verkar ta lite tid ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #101 skrivet: 29 september 2020, 20:17:26 »
Daikin kanske har någon annan servicefirma som kan kika hos dig Då det verkar ta lite tid ?

Vet inte vad dom skulle titta på?
Installerad enligt alla "konstens regler" tycker jag och installatören också tror jag? :)
Inte något som går att göra annorlunda vad jag vet?
Kan vara utedelens placering "ovanför" innedelen som spelar in vad det gäller oljudet, var någon installatör som nämnde det för mig. Ska ju inte vara så men....?
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tänkte mest att en annan servicetekniker känner igen eventuellt ”problem” och kanske har en lösning .

Bara en vild chansning  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #103 skrivet: 29 september 2020, 20:51:05 »
Tänkte mest att en annan servicetekniker känner igen eventuellt ”problem” och kanske har en lösning .

Bara en vild chansning  tummenupp

Jag är med dig! tummenupp  "love"
Men man tycker väl att Daikin som är en ganska stor aktör borde ha någon idé om problemet? dontknow
Men ingen kontroll över huvud taget gjordes tyvärr av "första" pumpen som returnerades. Inte andra heller tror jag?
Tråkigt är det och man undrar hur samma fel uppkommer på tre pumpar, två "Nexuror" och nu Origo?
Därför teorin om utedel ovanför innedel? Sc:,h
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur en installation av två Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode
« Svar #104 skrivet: 05 oktober 2020, 22:24:50 »
Hejsan!


Dessutom fick jag för mig att räta upp utedelen härom dagen (4/3-2020) eftersom den var "lite sned" och då lät det så här samt så här senare samma dag ?

Installatören vill byta rör eftersom dom gamla återanvändes samt även skarvades vid installationen.
Tråkigt och tröttsamt är det i alla fall!  :(
Men skam den som ger sig, det ska väl lösa sig!?  a:gl :)

Vi har en XRH 30 installerad i fritidshuset. Mycket nöjd med prestandan men har exakt samma oljud på utedelen som du bifogar i klippet. Pumpen installerades i december 2019 och vi var knappt i huset under vintern men nu i höst när vi är där är det där ljudet väldigt påtagligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!